Zoals ik een tijdje geleden al hier schreef had ik problemen met Pjelks Stubben Scout zadel. Ikzelf merkte niet echt dat het verkeerd lag maar Astrid Vonck vond het echt niet kunnen. Het zadel was te lang, gaf meer druk op voor en achterboom dan in het midden en drukte Pjelks spieren voor de lendenen weg; hier waren heuse kuilen te zien.
Kort daarna vroeg ik Kootstra, die het zadel op Pjelk aangepast had, het nog eens te bekijken om te zien wat hij ervan vond en hij vond de lengte prima. Het feit dat er in het midden van het zadel minder druk was, was goed omdat daar een spiergroep liep waar ruimte voor moest zijn en de kuilen in Pjelks rug waren geen probleem. Pjelk is (al) 12 dus die kuilen hoorden volgens hem bij het iets ouder worden en het wat invallen van Pjelk. Daarbij kan je volgens hem geen spieren wegrijden met een zadel maar kan dat alleen door verkeerd rijden van de ruiter komen.
Na Kootstra`s oordeel was ik wat gerustgesteld. Hij staat immers bekend als een erg kundig man en bovendien had Pjelk geen last van zijn rug, geen witte haren en werd hij niet nijdig of wat dan ook als ik hem opzadelde. Maar helemaal gerust was ik er nog niet op. Pjelk bleef lekkerder lopen en makkelijker nageven zonder zadel dan met en ik zat ook niet echt goed in het zadel
. Mijn rug zette ik gauw vast, mijn knieen vielen niet goed in de wrong want deze zat te ver weg en ik moest met korte beugels rijden om er steun van te hebben. Ik reed nog maar af en toe met het zadel maar eigenlijk ging ik liever zonder. Wat natuurlijk niet handig is met zo`n duur zadel
In de zomer bedacht ik dus toch een second opinion te willen hebben. In oktober kon Tom van den brink komen kijken en hij is gisteren geweest. En zijn verhaal was weer heel anders!
Het eerste wat hem opviel was dat het zadel duidelijk.. achterover lag! De voorboom was 1 of 2 cm te smal. Deze was maar 32 of 33 cm terwijl Pjelk wel 34 is. Kootstra had Pjelk ook zo breed gemeten en had de boom zo breed zullen maken maar dat was dus niet gebeurt..Doordat het zadel teveel achterover lag, lag het zwaartepunt constant te ver naar achteren, had ik mijn bekken in een verkeerde positie en zette mijn onderrug, schouders en nek vast. Dat verklaarde dus waarom het zadel niet lekker zat en ik steeds moest compenseren.
Dat het zadel in het midden iets minder aansloot dan voor en achter vond Tom van den Brink juist wel goed. Zo was er nog ruimte voor de rug om omhoog te komen wanneer Pjelk goed liep en zijn rug dus goed gebruikte. Hij liet dit zien door druk uit te oefenen op de broekspier waardoor Pjelks rug echt heel duidelijk omhoog kwam! Hier moest het zadel dus ruimte voor vrij laten wat niet gebeurde als het zadel ook in het midden in stilstand perfect aansloot.
De lengte vond van den Brink prima. Voor mijn achterwerk had het zadel korter mogen zijn maar als het goed lag kon het wel.
Tenslotte nog de kuilen. Die kwamen volgens van den Brink wél door het zadel of door het zadel en mij. Want doordat het zadel zover naar achteren was, kwam het zwaarte punt tever naar achteren te liggen en dat was precies de plek waar ik zit natuurlijk. Kortom, er kwam teveel druk van de achterkant van het zadel en dat drukte dus wél de spieren weg!
De oplossing is nu dat dat de voorboom 1 a 2 cm breder gemaakt wordt. Dan kan het zadel meer zakken, zit ik weer in balans en gaat de druk van de achterkant af. Dan moet het goed zijn! Met een weekje is het zadel klaar en Pjelk is, door overgang van ijzers naar blote voeten over 6 week weer klaar om rustig aan weer wat te rijden.
Ik hoop zó dat het dan goed is.. Van den Brinks uitleg vond ik in ieder geval heel logisch klinkenen en nu maar duimen dat ik dan echt eens een goed zadel voor Pjelk heb.
Bladwijzers