Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Leider op de grond maar niet in het zadel?

Bienie
    Guest

Leider op de grond maar niet in het zadel?

Is dit mogelijk?

Ben eens gaan nadenken waar precies het probleem zit met Cobe en mij, en alhoewel ik er nog niet helemaal uitben is het mij wel duidelijk geworden dat ik op de grond eigenlijk totaal geen problemen met hem heb. Kan hem gewoon pakken in de weide (met een beetje geluk heeft hij zelfs zin om tot bij mij te komen, maar vaak is het gras toch net wat interessanter ) en hij loopt gewoon mee (behalve de laatste keer maar toen had hij volgens mij een baaldag, en ik achteraf gezien ook wel). Aan de hand loopt hij heel ontspannen schuin achter mij, stopt wanneer ik stop en gaat weer mee als ik vertrek. We kunnen gewoon omdraaien terwijl we richting huis liepen en dan gaat hij ook gewoon mee. Qua omgang heb ik dus totaal geen probleem met hem, ookal is hij best wel dominant, hij weet goed dat hij niks bij mij moet proberen en als er toch ergens een misverstandje is dan is mijn stem verheffen al voldoende.
    Maar dan in het zadel, dat is een heel ander verhaal, maar wel een kort: hij rijdt met mij, ik niet met hem. Dus op dat gebied ben ik volgens mij totaal niet de leider...

Maar ik vraag me eigenlijk af of dit wel kan?
    Of is het zo dat je ofwel overal en altijd de leider bent, ofwel totaal niet? (en waarom gaat het op de grond dan wel?)

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Re: Leider op de grond maar niet in het zadel?

volgens mij kan dat wel...
    Ik denk dat hij op de grond wel wat op jou steunt... jij bepaalt het tempo en hij slentert er rustig achteraan...
    Maar in het zadel zit je eigenlijk in een andere zone. Je moet het paard bekijken in 5 zones.

Als je voor hem loopt loop je eigenlijk in zone 1. Dat is voor het paard één van de meest gemakkelijke zones om te volgen.

Zit je op de rug dan zit je in zone 3... uit ervaring weet ik dat dit voor mijn paard de meest lastige zone is om te leiden. Zij gaat dan graag het tempo bepalen, duwt al eens met de schouder tegen mij als 'k op de grond sta en onder het zadel durft ze wel eens tegen mijn been te gaan plakken ipv ervoor te wijken. Wat je kan doen is vb als je leid- en volgoefeningen doet eens bewust vanuit verschillende zones te gaan leiden en volgen. Hierbij zal je wel gebruik moeten gaan maken van een langere stick/zweep om de schouder van je weg te duwen indien nodig. Ik denk dat van moment je uit zone 1 gaat dat je daar op de grond ook met problemen geconfronteerd gaat worden. Als het leiden en volgen vanuit die zone 3 goed lukt zou het onder zadel normaal nog een kwestie moeten zijn van cobe terug zacht te krijgen op de benen. Het zal geen gemakkelijke klus zijn, maar zie het zo: dan heb je tenminste iets waaraan je kan gaan werken

Dat kan zeker! Ik heb ook 2 dominante paardjes, waar ik op de grond al heel ver mee sta. Maar in het zadel doen ze als het hun beu is, helemaal hun eigen zin. Daar moet je aan werken, net zoals je daar op de grond aan gewerkt hebt. Ik leid nu ook meer uit zone 3 (niet meer lijd ), gaat al goed. Doe ook soms in zone 5.

Veel meer kan ik er niet over zeggen...

Xjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Bienie
    Guest

Bedankt voor de reacties
    Het is al leuk om te weten dat mijn gevoel in ieder geval kan kloppen

Volgende keer eens proberen te leiden vanuit een andere positie, waarschijnlijk zullen daar dan ookal problemen ontstaan..
    Weten we tenminste wat te doen

Ik heb dit jaaaaaaaaaaaaaren gehad met mijn persistente Hafje: op de grond zo mee het bos in, grondwerk ruim level 2, maar rijden: totaal ander verhaal. OOk al liep ik in zone 3, 4 of 5, maakte overigens bij haar niks uit. Rijden was in haar beleving TOTAAL iets anders.

Nu is zij wel een karakter apart, maar het kan zeker effe duren voordat je paard je in het zadel net zo ervaart, als leider, als op de grond.

May the horse be with you!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Dat het leiderschap op je paard door hem anders ervaren wordt als ernaast kan ook natuurlijk deels door eigen angst komen die er bij veel mensen meer is wanneer ze erop zitten.

Bienie
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Ik heb dit jaaaaaaaaaaaaaren gehad met mijn persistente Hafje: op de grond zo mee het bos in, grondwerk ruim level 2, maar rijden: totaal ander verhaal. OOk al liep ik in zone 3, 4 of 5, maakte overigens bij haar niks uit. Rijden was in haar beleving TOTAAL iets anders.

Nu is zij wel een karakter apart, maar het kan zeker effe duren voordat je paard je in het zadel net zo ervaart, als leider, als op de grond.
    Dus er is nog hoop
    (als je het over karakters apart hebt past Cobe ook wel in dat rijtje denk ik )

Bienie
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Dat het leiderschap op je paard door hem anders ervaren wordt als ernaast kan ook natuurlijk deels door eigen angst komen die er bij veel mensen meer is wanneer ze erop zitten.
    Het kan best zijn (nuja, ben daar eigenlijk vrij zeker van) dat er iets is wanneer ik er op zit, maar angst is het zeker niet. Zou niet weten waarom ik angst zou moeten hebben? Het is een superpony Of bedoel je angst niet letterlijk als angst?

Heb dit in het verleden nogal gehad, met alle paarden kon ik op de grond overweg. Vasthouden of leiden over het wedstrijdterrein was geen probleem, zelfs bij een paard waar anderen niet in de buurt durfden te komen (eigenaar snapte niet dat ik geen schrik had als ik daar langs stond of liep, maar op de 1 of andere manier ging dat bij mij wel, hij moest me alleen niet vragen om erop te kruipen ).

Dus ik denk dat ik wel steviger in mijn schoenen sta op de grond als in het zadel, maar of dit echt zover gaat dat het mijn rijden "blokkeert"? Heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Ligt toch vaak aan je rijden, aan je focus, je duidelijkheid, je lichaamsgebruik, je ademhaling, je spiertonus,...
    Je geeft het zelf aan met je vraag, rijden kan je misschien "blokkeren", check even door het lijstje hier boven na te voelen bij jezelf terwijl je er naast loopt en dan terwijl je er op zit. Plaatsen waar je verschillen voelt zijn wekrpunten.

Hoe oud is je paardje?
    Bij een jong paard is het soms moeilijk, de overgang grondwerk-rijwerk. Alsof ze je eens op de rug plots "kwijt" zijn, ook al kan je leiden vanuit zone 3 als je er naast staat. Heb ik met mijn Piablo mogen ontdekken en het zelfde heb ik ondertussen ook bij andere paarden gezien.

Bienie
    Guest

Bedankt voor de reactie.
    Uit het lijstje kan ik op dit moment niet meteen iets halen waar het aan zou kunnen liggen, maarja, misschien is het ook wel iets onbewusts?

Moet wel zeggen dat ik eigenlijk alleen problemen heb wanneer ik alleen rij.
    Zodra er een ander paard bij is loopt hij wel goed. Zondag nog met 2 andere paarden gereden en hij liep echt als een trein, was zo trots op hem Maar als ik alleen ben gaat dat dus niet, en ik krijg hem dan ook niet overtuigd om toch te werken. Denk dat daar ergens een probleem zit ...

Als er andere paarden bijzijn (al is het maar 1 ander paard) dan loopt hij wel super, maar ik kan hem dan toch nog steeds zelf rijden. Het is dus niet gewoon dat hij dan zijn eigen zin doet en loopt hoe hij wil, ik kan hem bv. rustig terugnemen terwijl het andere paard doordraafd en dan kan ik zelf beslissen wanneer we weer gaan draven of galopperen ofzo.

Dus het is niet zo dat het op de grond wel gaat en bij het rijden totaal niet, dat is eigenlijk enkel als ik alleen met hem weg ben. Is best wel een ingewikkeld gedoe maar ergens zal er wel een oplossing zijn? Hoop ik

Het ponybeest is 11 jaar en hij weet goed wat hij wil (daar zit ook een deel van het probleem natuurlijk).

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

hoe gaat het grondwerk in je eentje dan?

Bienie
    Guest

Heb het nog niet aan een uitgebreide test onderworpen...
    Kan hem gewoon uit de weide halen en ermee wandelen enzo, alhoewel hij de laatste 2 keer echt geen zin had en het even geduurd heeft voor hij toch maar besloot mee te komen. Misschien omdat hij denkt als ik hem kom halen dat hij weer moet werken. Daarom dat ik hem de laatste keer alleen maar een uitgebreide borstelbeurt heb gegeven en hem terug op de weide gezet (in plaats van het oorspronkelijke wandelen wat eerst de bedoeling was).

Maar verder dan dat heb ik nog geen dingen geprobeerd ofzo. Ik weet niet goed waar te beginnen en ik weet ook nog niet goed hoe de eigenaar er tegenover staat. Ben er ook niet zo vaak alleen mee, meestal gaan we samen rijden. (heb momenteel ook veel te weinig tijd naar mijn zin om ermee bezig te zijn).

Maar in de toekomst ben ik wel van plan om me ook met andere dingen dan alleen het rijden bezig te houden, het is alleen nog even zoeken wat en hoe, het met de eigenaar bespreken en de tijd vinden om ermee aan de slag te gaan...

Bladwijzers

Forum Rechten