Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: gewoon een uiting van ik heb vandaag geen zin?

gewoon een uiting van ik heb vandaag geen zin?

Gister mijn eerste 'vliegles' van Angel gehad...
    Angel is gewoon volledig zadelmak en rij ook vaak zonder zadel en gaat ook al goed, geen nare ervaringen gehad of zo, volgens mij. Maar gister wilde ik via het hek (doe ik altijd) zonder zadel opstappen. Normaal gaan dit altijd goed en blijft hij heel lief wachten. Maar gister wilde ik opstappen, toen stapte hij weg, ik dacht toeval, dus ik zet hem weer terug en probeer het nog een keer, net toen ik wilde gaan zitten zeg maar stapte hij weg, dus ik kwam wat harder op z'n rug dan anders. En het was heel gek, maar hij keek om, en volgens mij dacht hij echt van potverdorie...zit ze toch op me rug, ik heb toch aangegeven dan ik het niet wilde? En toen begon hij te bokken alsof het de 1e keer was dat iemand zomaar ineens op z'n rug springt ik lag er na de 4e bok natuurlijk af. Toen bleef hij bij me staan... En echt zo van, ik vind je wel lief maar ik had toch aangegeven dat ik vandaag geen zin had? Toen ben ik maar gaan spelen met hem... En niets aan de hand. Vandaag met zadel opgestapt... en echt helemaal niks aan de hand... Heerlijk gereden...

Dus nou is eigenlijk mijn vraag. Was dit gewoon echt een uiting van dat hij mij onbeleefd vond of zo of iet anders?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: gewoon een uiting van ik heb vandaag geen zin?

Als je paard niet stil blijft staan terwijl jij wil opstijgen (en normaal gesproken gaat het altijd goed zoals je aangeeft) is dit inderdaad een teken dat hij er nog niet klaar voor is op dat moment. Mijn paardje laat dit ook heel duidelijk merken en dan ga ik gewoon nog even een tijdje door met grondwerk. Wanneer ze dan wel stil blijft staan (kan na 5 minuutjes of na een half uur zijn, soms zelfs nog langer) heb ik wel toestemming om op te stijgen en is ze ook veel rustiger. Het kan ook gebeuren dat je die dag helemaal geen toestemming krijgt of dat je zelf het gevoel krijgt dat het vandaag niet helemaal veilig is. Dan sla je gewoon een dagje over en houd je het bij grondwerk. Waar ik ook erg op let is of haar ogen 'zacht' staan voordat ik wil opstijgen.

Ook paarden hebben wel eens een baaldag. Goed van je dat je daarna gewoon bent gaan spelen met hem, dat scheelt jezelf ook weer een hoop ellende...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

linda, bedoel je hier nu dat als tamara niet stil wilt staan je dan maar niet opstijgt???
    ben gewoon benieuwd...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door eline
    linda, bedoel je hier nu dat als tamara niet stil wilt staan je dan maar niet opstijgt???
    ben gewoon benieuwd...
    Ik stijg dan niet op nee...ik ga dan óf nog grondwerk doen óf ik houd het rijden helemaal voor gezien. Dit hangt van Tamara af. Wanneer ik namelijk wél op zou stijgen zou ik problemen kunnen krijgen. Ten eerste omdat ik opstijg terwijl zij mij net duidelijk heeft gemaakt daar nog niet klaar voor te zijn (ze is dan nog niet rustig genoeg emotioneel gezien) en ten tweede zou ik haar vertellen dat het niet uitmaakt wat ze doet, ik stijg toch wel op... (als je Tamara kent neem je dit serieus aangezien ze duidelijk laat merken het er niet mee eens te zijn hihihi)

Meestal is het zo dat ik gewoon nog wat langer met het grondwerk bezig moet zijn. Ik doe dan meestal nog een aantal Games als zijwaarts of de Squeeze over een sprongetje (dingen waar ze even goed bij na moet denken zeg maar). Daarna staat ze vaak wel stil en heb ik ook daadwerkelijk die toestemming om op haar rug te klimmen. Het komt ook voor dat ze onrustig blijft, ook tijdens het grondwerk en dan stap ik er dus gewoon niet op. Wat dat betreft luister ik altijd naar mijn intuitie (heeft namelijk al vaak gelijk gehad) en ik weet nu waar ik bij Tamara vooral op moet letten. Mede doordat ze toen door Eddy is ingereden en ik daar wat afstand van kon nemen en kon zien hoe ze met alles reageerde.

Dus inderdaad, ik stijg op het moment dat Tamara niet stil staat ook niet op...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

(als je Tamara kent neem je dit serieus aangezien ze duidelijk laat merken het er niet mee eens te zijn hihihi)
    Ja daar ben ik nu dus ook achter... hehe , ik respecteer zijn stemming nu ook voortaan... Ik heb ook echt duidelijk gemerkt dat het ook echt gewoon is dat hij er niet klaar voor is en niet iets anders...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rosanne&Angel
    Ja daar ben ik nu dus ook achter... hehe , ik respecteer zijn stemming nu ook voortaan... Ik heb ook echt duidelijk gemerkt dat het ook echt gewoon is dat hij er niet klaar voor is en niet iets anders...

Hahaha, ja, Tamara heeft weleens hetzelfde als Angel gedaan. Vandaar dat het me 'pijnlijk' bekend voorkomt
    Ik zat er toen goed en wel op, madam keek ook zo naar achteren net als Angel, gaf een bok en spurtte weg. Toen ik op de grond lag, kwam ze nog even naar me toe, keek heel verbaasd zo van: "Wat doe jij daar nou?" en drukte die snoet in m'n gezicht. Dat is dan toch wel weer heel lief

Dan leer je inderdaad gelijk om de stemming van je paard te respecteren. Nu gaat het gewoon super goed, als ik maar de tijd er voor neem en zorg dat ik ook daadwerkelijk toestemming heb om op te stijgen. Niks aan de hand

ik blijf dat toestemming om op te stappen maar ''raar'' vinden eigenlijk. is dit iets wat je van eddy geleerd hebt? Ik zie opstappen gewoon als een oefening waarbij ze hoort stil te staan. geen enkel probleem. als ze wegloopt zie ik dat als het feit dat de oefening 'stilstaan bij opstijgen' er niet goed genoeg in zit. Ik begrijp het dus nog steeds niet. wat vinden anderen hiervan?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

ik blijf dat toestemming om op te stappen maar ''raar'' vinden eigenlijk. is dit iets wat je van eddy geleerd hebt? Ik zie opstappen gewoon als een oefening waarbij ze hoort stil te staan. geen enkel probleem. als ze wegloopt zie ik dat als het feit dat de oefening 'stilstaan bij opstijgen' er niet goed genoeg in zit. Ik begrijp het dus nog steeds niet. wat vinden anderen hiervan?

Ik vind een oefening 'stilstaan' heel wat anders dan vragen om toestemming. Ik zie dit dan ook geheel los van elkaar. Wanneer ik duidelijk aangeef op te willen stijgen en mijn paard loopt op dat moment van mij weg, zie ik dat niet als een oefening die ze niet opvolgt maar als communicatie! Ik kan haar ten alle tijden stil laten staan, en dat doet ze ook netjes. Maar als ik wil opstijgen en zij loopt weg vind ik niet dat ik dat moet negeren. Ik wil dat mijn paard ook daadwerkelijk emotioneel gezien er klaar voor is wanneer ik op haar rug wil gaan zitten. Gegarandeerd dat ik dan de rest van het rijden ook veel veiliger op haar rug zit
    Ik wil geen paard wat klakkeloos mijn orders opvolgt en alles maar doet zoals ik het wil, ik wil communicatie. En wanneer ik op zo'n moment toch op zou stijgen zou ik in feite tegen haar zeggen: "Het maakt niet uit wat je doet/zegt, ik stijg toch wel op"...naar mijn mening creeer je dan toch een soort van breuk in communicatie en vertrouwen en op den lange duur misschien zelfs een paard wat niet meer met je wil communiceren omdat je toch niet luistert

Toegegeven, je paard moet netjes stilstaan als je wilt opstijgen. Maar vind ik dus een compleet andere oefening. Mede omdat mijn paard, wanneer ze er emotioneel klaar voor is, toch wel netjes stil blijft staan! In het prille begin zal het weglopen misschien een gevolg zijn omdat je paard nooit goed heeft leren stilstaan, dan ben ik het met je eens dat je dit eerst goed moet oefenen. Maar als je paard dit eenmaal kan, zul je ook merken dat, wanneer je paard een keer niet stilstaat, dit vaak is omdat je paard er nog niet klaar voor is op dat moment. Dat is communiceren met elkaar toch? Het moet niet allemaal van één kant komen...

Misschien dat je er wat meer op let als je een paard hebt wat dit duidelijk laat merken door bijvoorbeeld te bokken of iets dergelijks wanneer je tóch zonder toestemming opgestegen bent. Tamara is zo'n paard en gelijk heeft ze! Fout van mijn kant, had ik maar naar haar moeten luisteren op dat moment. Wanneer je dat een paar keer hebt meegemaakt en hebt meegemaakt dat je na nog wat meer grondwerk wel toestemming hebt en veilig (lees: zonder brokken hihihi) in dat zadel kan gaan zitten, let je daar voortaan ook vaker op. Misschien had ik dat niet zo gedaan als ik een paard had wat zich er niet te veel van aan zou trekken als ik toch op zou stijgen...weet ik niet, maar de subtiele signalen opvangen en blijven luisteren vind ik wel heel belangrijk.

Maar helemaal met je eens dat je paard eerst netjes stil moet leren staan hoor! De oefening waar jij het over hebt 'stilstaan bij het opstijgen' moet er eerst goed inzitten. Ben je echter dit punt gepasseerd (gaat het stilstaan gewoon goed) en weet je hoe je paard op dergelijke situaties op een soort van standaardwijze reageert, dan merk je gelijk wanneer je geen toestemming hebt om op te stijgen

ok dan begrijp ik het. ik heb idd een paard wat het toch eigenlijk nog steeds wel moeilijk vindt om stil te staan. Als ik dan elke keer niet zou opstijgen als ze niet zou stilstaan dan kan ik nooit beginnen met rijden...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

ok dan begrijp ik het. ik heb idd een paard wat het toch eigenlijk nog steeds wel moeilijk vindt om stil te staan. Als ik dan elke keer niet zou opstijgen als ze niet zou stilstaan dan kan ik nooit beginnen met rijden...

Hahaha, ja precies, dat zou niet echt handig zijn nee
    Komt vast allemaal wel goed, gewoon geduldig blijven, voor je het weet valt het kwartje en blijven ze ineens hartstikke netjes stilstaan

Actief Forumlid Angelique's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    39

Éen van mijn verzorgpaarden bokt enorm als je wilt opstijgen,ik denk dat het ook nog wel even duurt voordat ik haar voor me win ,maar ik denk ook dat het aankomt op doorzetten en volhouden.
    Groetjes Angelique

Bladwijzers

Forum Rechten