Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 47

Topic: Tips om paard gelijkmatig te laten draven.

Re: Tips om paard gelijkmatig te laten draven.

Irwin is een dressuurruiter hoor, die doet zeker aan halve ophoudingen. Zelfs het kammen van teugels is al min of meer een halve ophouding. En waarom zou een halve ophouding confrontational zijn? Als je het goed doet ( dus onmiddelijk nageven, een samenspel met je paard) is het dat absoluut niet!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Waarom confrontational?
    Ondat het linea recta tegen de paardrichting inwerkt.
    Voorwaarts-tegenwaarts.
    Rechtlijnig.

Ik merk dat dat soort dingen door in ieder geval Susan al snel als confrontational wordt aangemerkt.
    Die heeft alles liever lateraal.
    Okee, dan lateraal.

May the horse be with you!

Je zou kunnen proberen om kleiner te gaan lichtrijden, minder ver uit het zadel te komen.
    Dit zou kunnen werken je verliest hierdoor minder contact met je paard.

Groetjes Jantine

Misschien ontbreekt het mij nu aan lateraal denken, maar dit snap ik niet hoor!
    Als je je paard alleen maar zijdelings 'bewerkt' dan zul je dus ook nooit een dragend en ondertredend paard krijgen. Check maar met Wim.. ondertreden van achteren wordt bereikt door gasgeven-afremmen ( oftewel aandrijven-begrenzen met halve ophouding). Met het voordeel dat je paard niet te hard gaat lopen.

Enne.. als het paard 'stuurs' wordt van een halve ophouding, dan betekent dat dat je hand te stug is. Nágeven op de kleinste beweging is het geheim.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Bedankt alvast.
    Hester consequent zijn is idd het moeilijkste, soms laat ik haar toch even gaan en dat is het domste wat je kunt doen natuurlijk. En niet richting thuis draven met een ander paard erbij dan wil ze echt hard gaan
    In de buitenbak doet ze het soms ook maar absoluut niet het tempo wat ze buiten loopt, meestal doet ze het dan bv als reactie op een galophulp om hier onderuit te komen. Wat dan juist heel erg goed helpt is de teugels los gooien en gaan zitten dan is het zo over.
    Ik zou afspraken met die andere ruiter maken. Uitleggen wat je aan het aanleren bent. en dus wordt er NIET naar huis gedraafd!

Hmmm, reageer hier ook weer even. Zie een hele hoop zinvolle tips langskomen, die mij ook weer aan het denken zetten!
    Annet loopt in draf als het aan haar ligt supersnel. Ik kan haar op mijn zit of een minieme ophouding terugrijden in gang, maar moet echt veel meer doen om haar in een rustiger, constant draftempo te krijgen. Halve ophouding werkt, maar ze gaat heel vlug weer versnellen na afloop van die halve ophouding. Voltes idem dito. Langzamer lichtrijden is iets wat geen zin heeft.
    Ik kan ook gaan doorzitten (valt nog niet mee trouwens ) en dan kan ik wat beter met de zit inwerken, dit heeft echter niet het gewenste resultaat (misschien omdat het erg moeilijk is om het uit te zitten en ik dus niet helemaal gebalanceerd ben).
    Ik denk dat bij Annet meespeelt dat ze van nature erg op de voorhand loopt (ook in de wei bijvoorbeeld). Het is dus erg moeilijk om een actief ondertredende achterhand te krijgen. Terwijl juist een actieve achterhand haar meer gebalanceerd zou laten lopen en het schakelen makkelijker zou maken. Ik ben om die reden de laatste tijd meer hele ophoudingen aan het rijden, en meer aan het oefenen op bijvoorbeeld zijgangen. Ik hoop daar op de lange termijn wat positieve resultaten mee te bereiken
    Verder denk ik dat het ook een stukje discipline mijnerzijds is waar het fout gaat - als ik dressuurmatig rij let ik er wel heel erg op, maar als ik met touwhalster oid bezig ben laat ik het vaak "gaan" waardoor ze toch weer lekker haar eigen tempo gaat lopen.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

hihi Roadracer, ik noem consequent zijn nog maar een keer

Dit geldt dus alleen voor "situaties".
    Normaliter reageert Suus heel goed op halve ophoudinkjes, maar ALS er een "situatie" is, een ander paard dat weggaat en daar wordt ze heftig van, of algehele opwinding om wat voor reden dan ook, DAN werkt lateraal beter en niet linea recta tegen de paardrichting in...

Want als ik tegenin ga, dan blijft de energie bestaan, wordt tegengehouden en blijft groot, denk stuwdam.

Buig ik haar dan, of doe ik anderszins dingen die niet rechtlijnig tegen haar voorwaartse drang in gaan, dan kan de energie er op een goede manier uit.

Dat bedoelde ik eigenlijk.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Als je je paard alleen maar zijdelings 'bewerkt' dan zul je dus ook nooit een dragend en ondertredend paard krijgen. Check maar met Wim.. ondertreden van achteren wordt bereikt door gasgeven-afremmen ( oftewel aandrijven-begrenzen met halve ophouding). Met het voordeel dat je paard niet te hard gaat lopen.

Enne.. als het paard 'stuurs' wordt van een halve ophouding, dan betekent dat dat je hand te stug is. Nágeven op de kleinste beweging is het geheim.

May the horse be with you!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    hihi Roadracer, ik noem consequent zijn nog maar een keer
    I know
    Met mennen ben ik wel consequent (je bent toch een groter gevaar op de weg voor anderen enzo), en daar gaat het ook vele malen beter. Paarden zijn slim
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Dat bedoelde ik eigenlijk.
    Ah okay... snappem. Ik liet 'situatie' even buiten beschouwing, dacht meer aan het gewoon rechtuit draven, en dan middels ophoudingen het tempo vertragen.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik denk dat karianne bedoeld dat een paard wat graag naar voren wil op obsessieve manier, daarin niet graag geblockeerd wordt. Het werkt dus erg tegen het paard in. Die worden daar vervolgens eerder nog geirriteerder van ipv rustiger; hetgene wat je bedoeling is. Ik denk dat het probleem wat de topicstarter heeft eerder mentaal is en jouw oplossing klinkt erg 'fysiek'. Natuurlijk werken deze zaken samen.Maar een dragend paard moet eerst een gehoorzaam en luisterend paard zijn, en ik denk dat karianne suggestie op dat vlak ligt.

Zelf heb ik in mijn verzorgpony tijd ook les gegeven aan meisjes die ene race pony rustiger wilde maken. Ook bij haar was het geen goed idee om te remmen en heeft het rijden van een kleine volte elke keer als ze versnelde erg veel geholpen om haar weer rustig te maken.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Ik had Karianne's uitleg inmiddels al gesnopen hoor!

Ik denk dat het probleem wat de topicstarter heeft eerder mentaal is en jouw oplossing klinkt erg 'fysiek'. Natuurlijk werken deze zaken samen.Maar een dragend paard moet eerst een gehoorzaam en luisterend paard zijn,
    Mee eens, daarom schreef ik in m'n eerste postje ook:

Ik zou in eerste instantie denk ik helemaal van de basis beginnen, de stap dus - om het paard uitermate gehoorzaam op de hulpen te krijgen. Dus heel veel halve ophoudingen en halt
    .

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik denk dat het probleem wat de topicstarter heeft eerder mentaal is en jouw oplossing k]gehoorzaam en luisterend paard zijn[/u],
    Mee eens, daarom schreef ik in m'n eerste postje ook:

Ik zou in eerste instantie denk ik helemaal van de basis beginnen, de stap dus - om het paard uitermate gehoorzaam op de hulpen te krijgen. Dus heel veel halve ophoudingen en halt
    .

In stap kunnen die halve ophoudingen idd wel werken. In hardere gangen zou ik eerder gaan voor de voltes techniek en op kleinste vraag voor versnellen al antwoorden.
    Ik vraag me alleen wel af of het alleen een kwestie is van 'beter aan de hulpen krijgen'. Dit gedrag is er zo ingesleten dat het verder gaat dan reactie of gebrek aan reactie op hulpen. Het is een patroon geworden wat denk ik beter te doorbreken is met kleine voltes en laten uitvloeien van gedrag en ombuigen naar het goede gedrag. Ipv het gedrag 'verbieden' door halve ophoudingen te maken.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Tja... ik zie het rijden van een kleine volte niet als 'leren rustiger te draven' .. buiten dat je je paard een rondje laat rennen ( waardoor hij idd wel wat langzamer zal gaan) is er geen signaal aan verbonden dat echt gerelateerd wordt aan te snel draven. Bij de halve ophouding krijgt hij dat signaal wel en zal hij, mits je het goed toepast, na verloop van een paar keer ook begrijpen.
    Verbieden vind ik deze context een verkeerd woord - grenzen aangeven klinkt ( en is) vriendelijker.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hester je hebt helemaal gelijk! Ik heb het gevoel dat ik de andere dan beperk, hoewel ze wel begrip heeft wanneer ik het zeg hoor.

Heb jammer genoeg niet kunnen oefenen, Whoopie stond met een dik been op het land, ze had een lichte verwonding aan de binnenkant van haar bovenbeen en een klein krasje aan buitenkant van haar been. Wat ze nu weer heeft gedaan, het is mij een raadsel hoe ze daar een wond kan krijgen? Heb gekoeld en een stuk gewandeld, wordt een weekje rustig aan doen.

Mbt maken van ophoudingen, dit is iets wat ik af en toe doe. Whoopie heeft dan de neiging soms om toch wat door te drammen en is er ook goed in om dan wat achter de teugel te gaan lopen(te diep)

Met lichtrijden probeerik ook kleinen bewegingen te maken maar dat gaat moeilijk bij Whoopie, ben nu begonnen met centered riding dus ik hoop dat dat wel beter gaat worden. Volgend de instructrice doe ik aan zwaarrijden ipv lichtrijden. Komt omdat mijn benen in de draf naar voren gaan.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten