Mijn 3 paarden staan gezamenlijk in een paddock (bestraat 11x25 m) met een schuilstal (3x9 m) en een rijbak (16x34 m). Het gaat om Sirarvi van bijna 6, Salvadore van bijna 5 en Fabrizio van bijna 2 jaar. Alleen Faab is momenteel nog hengst (al weet hij dat zelf nog niet) Onderling is er een duidelijke hierarchie, Sier is duidelijk de baas en de jongste is ook de laagste in de rangorde. Doordat er genoeg ruimte is en ik op meerdere plekken hooi voer is dat gelukkig geen probleem.
Maar als ik iets met mijn paarden ga doen dan hou ik eigenlijk geen rekening met de rangorde. Dwz ik geef ze alle drie even aandacht en pak er dan 1 om iets mee te doen. Ik zorg er wel altijd voor dat ik ze allemaal even meeneem. Het is dus nooit zo dat ik er op een dag maar 1 meeneem. Ze komen dus allemaal aan de beurt of geen van alle. Maar nu vraag ik me af of het wellicht verstandiger is om eerst de hoogste in rangorde mee te nemen, etc.
Er staat me iets bij van honden.Met voeren en aandacht geven moet je altijd beginnen bij de hoogste uit de roedel. Doe je dit niet dan verstoor je de onderlinge rangorde en zullen de honden constant in conflict gaan om deze weer duideljk te krijgen..
Zou dit bij paarden ook opgaan?? Ik merk namelijk wel dat alle drie de heren altijd graag mee willen. Als ik met 1 van hen bezig ben dan jaagt deze de anderen ook weg (zo van ''opzouten, mijn baasje''). Zou ik onbewust voor stress zorgen door iedere keer een andere volgorde aan te houden??
Op dit moment merk ik niets van eventuele stress, maar wellicht ben ik er niet op gefocused en ontgaan een hoop signalen mij...![]()
Thanks voor het meedenken!
Yvonne
Bladwijzers