Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Rangorde binnen kudde

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Rangorde binnen kudde

Mijn 3 paarden staan gezamenlijk in een paddock (bestraat 11x25 m) met een schuilstal (3x9 m) en een rijbak (16x34 m). Het gaat om Sirarvi van bijna 6, Salvadore van bijna 5 en Fabrizio van bijna 2 jaar. Alleen Faab is momenteel nog hengst (al weet hij dat zelf nog niet ) Onderling is er een duidelijke hierarchie, Sier is duidelijk de baas en de jongste is ook de laagste in de rangorde. Doordat er genoeg ruimte is en ik op meerdere plekken hooi voer is dat gelukkig geen probleem.
    Maar als ik iets met mijn paarden ga doen dan hou ik eigenlijk geen rekening met de rangorde. Dwz ik geef ze alle drie even aandacht en pak er dan 1 om iets mee te doen. Ik zorg er wel altijd voor dat ik ze allemaal even meeneem. Het is dus nooit zo dat ik er op een dag maar 1 meeneem. Ze komen dus allemaal aan de beurt of geen van alle. Maar nu vraag ik me af of het wellicht verstandiger is om eerst de hoogste in rangorde mee te nemen, etc.
    Er staat me iets bij van honden.Met voeren en aandacht geven moet je altijd beginnen bij de hoogste uit de roedel. Doe je dit niet dan verstoor je de onderlinge rangorde en zullen de honden constant in conflict gaan om deze weer duideljk te krijgen..

Zou dit bij paarden ook opgaan?? Ik merk namelijk wel dat alle drie de heren altijd graag mee willen. Als ik met 1 van hen bezig ben dan jaagt deze de anderen ook weg (zo van ''opzouten, mijn baasje''). Zou ik onbewust voor stress zorgen door iedere keer een andere volgorde aan te houden??

Op dit moment merk ik niets van eventuele stress, maar wellicht ben ik er niet op gefocused en ontgaan een hoop signalen mij...

Thanks voor het meedenken!

Yvonne

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: Rangorde binnen kudde

Eerlijk gezegd denk ik dat het niet uitmaakt. Want hoe moet het anders als je bijvoorbeeld in mijn situatie zit? Linde staat met twee of drie anderen op de wei, die zijn niet van mij en ik doe er in principe nooit wat mee. Ik kom de wei in en pluk Linde eruit, ongeacht de rangorde (ze zit meestal onderaan of is eennalaagste). Ik heb nog nooit gemerkt dat dit extra stress veroorzaakt. De rangorde is duidelijk en blijft duidelijk. Het enige wat bij haar groep de rangorde verstoort is als er een nieuw paard bij komt, maar dat is meestal ook in een uurtje klaar
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    May 2006

Daar had ik idd nog niet aan gedacht
    Maar wellicht is dat weer een andere situatie omdat die andere paarden niet denken ''mijn baasje, opzouten!'' Hmmm...how interesting

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Ik werk met zowel Kate (van Jossie) als met mijn eigen. Meestal begin ik met Kate (de dominante), maar soms ook niet. Kan niet zeggen dat dat invloed heeft op ze, maar ze staan slechts met z'n tweeen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik denk dat het meer een probleem is wanneer je idd een lagere in rangorde gaat voeren in de kudde, dan wil de baas natuurlijk eerst iets.
    Zie ik bij ons op de pensionstal ook dat dat problemen geeft, mensen zeggen dan dat ze worden aangevallen of zo door andere paarden, ja wat wil je als je met wortels etc het land inloopt dan wordt de rest ook erg opdringerig.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik geef Linde bijna altijd wat als ik haar haal, de rest wil graag ook wat maar het heeft nog nooit tot vervelende situaties geleid (ik geef ze nooit wat).
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Er staat me iets bij van honden.Met voeren en aandacht geven moet je altijd beginnen bij de hoogste uit de roedel. Doe je dit niet dan verstoor je de onderlinge rangorde en zullen de honden constant in conflict gaan om deze weer duideljk te krijgen..
    Dit is niet zo hoor.
    Je moet uitgaan van het feit dat JIJ ranghoogste bent en JIJ bepaalt welk kudde- of roedellid het eerste voer krijgt of als enigste voer krijgt of als enigste aandacht krijgt.

JIJ bepaalt en als je werkelijk jezelf gedraagt als ranghoogste leggen andere roedel- of kuddeleden zich daarbij neer.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik merk wel dat de verhoudingen in de kudde direct weer gespannen zijn als ik de wei inkom. dan is de hele kudde in rep en roer, tot ik de wei weer verlaten heb. Daarom handel ik strikt naar de regels in de kudde. Eerst Shanna, daarna Bruut, en dan pas Nicky en (als dat lukt) Damat. Om zo de rust zoveel mogelijk binnen de kudde te bewaren en duidelijk aan te geven dat Shanna wliswaar een plaatsje zakt (of zou moeten zakken ) maar dat hiermee de samenstelling van deze rangorde niet veranderd. De hiėrarchie is immers meer dan alleen "big boss" en "onderdanen".
    Zeker in een rumoerige kudde als die bij mij momenteel, zie je duidelijk rangordes en als ik Nicky direct alle aandacht zou geven, zou Shanna hier naderhand Nicky over aanpakken. Dat heb ik al vaker zien gebeuren. Terwijl het goed is, als ik Shanna eerst even benader.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik ben het eens met Trea,

Als ik hier ga voeren of iets met ze ga doen bepaal ik op het moment zelf wie als eerste aan de beurt is. Daar hebben ze mee te dealen, want op dat moment ben ik het hoogst in rang.

Wat me overigens opvalt is dat als ik erbij ben kunnen ze rustig met zijn 5jes hooi eten, maar als ik dan uit het zich ben naar de auto en ik rijd later langs dat zijn de meiden een stennis aan het schoppen en mogen de jongens niet meer eten. Ze houden zich dus in met mij erbij.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

bij mij is dat dus precies andersom. Altijd rust in de kudde, tot ze mn auto het pad op zien komen. Dan begint Shanna damat op de jagen, gaat Bruut Nicky achterna, etc etc. Nou is deze kudde kwa samenstelling pas 2 weken oud, en ook nog eens met een contactgestoord paard (Damat) erbij.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Wat gek dat dat andersom is inderdaad.

Nou is Bully ook een veel te mensgericht paard en die staat hoog in de kudde. Alleen met eten laat hij zich zo aanpakken, terwijl hij als ik hem niet heel gaw tot de orde roep, alle paarden mishandelt die te dicht in mijn buurt komen.

Maar de kudde hier is ook nog niet lang zoals hij nu is. Ze staan er nog geen jaar en er is heel veel gewisseld in de afgelopen tijd.

Maar waarom denk je dat het zo gaat Sandra, want ik vind het wel wat vreemd eigenlijk.

Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Dit is niet zo hoor.
    Je moet uitgaan van het feit dat JIJ ranghoogste bent en JIJ bepaalt welk kudde- of roedellid het eerste voer krijgt of als enigste voer krijgt of als enigste aandacht krijgt.

JIJ bepaalt en als je werkelijk jezelf gedraagt als ranghoogste leggen andere roedel- of kuddeleden zich daarbij neer.
    Ok das helder, zo had ik hem nog niet gezien.
    Geweldig zo'n forum, iedere dag leer je weer iets bij

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Zou dit bij paarden ook opgaan?? Ik merk namelijk wel dat alle drie de heren altijd graag mee willen. Als ik met 1 van hen bezig ben dan jaagt deze de anderen ook weg (zo van ''opzouten, mijn baasje''). Zou ik onbewust voor stress zorgen door iedere keer een andere volgorde aan te houden??
    het gaat nog verder: eigenlijk ben jij degene die de andere paarden zou moeten vertellen "op te zouten", want op het moment dat jij een kudde vormt met 1 van je paarden , ben jij de leider in die heard of two, die verantwoordelijk is voor de veiligheid van de mede-kuddelid.
    wat je paard nu doet is eigenlijk zeggen: hey you whimp, I'll show you who'se boss, let me take care of this.
    in de praktijk komt het er dan eignelijk op neer, dat ,als de andere paarden in jullie persoonlijke ruimte komen, jij met een gebaar of de leadrope duidelijk maakt dat ze ruimte moeten maken.
    mijn paard heeft een mening.

Aangemeld
    May 2006

wat je paard nu doet is eigenlijk zeggen: hey you whimp, I'll show you who'se boss, let me take care of this.
    Ok daar moet ik dus even iets aan doen... bedankt voor de info

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

eigenlijk ben jij degene die de andere paarden zou moeten vertellen "op te zouten", want op het moment dat jij een kudde vormt met 1 van je paarden , ben jij de leider in die heard of two, die verantwoordelijk is voor de veiligheid van de mede-kuddelid.
    Ja zo doe ik dat ook, Whoopie staat nml vrij laag in rangorde dat betekent dat ik de andere paarden wegjaag wanneer ik haar aan het touw heb, ze kan dan immers geen kant op.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten