Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Financiële kant mennen + voorbereiding

Financiële kant mennen + voorbereiding

Hallo,

nu we gaan fietsen met de pony's (omdat dat heel leuk is en omdat ze dan heel veel beweging krijgen), maar dat toch niet zo handig is, heb ik besloten om stilletjes aan eens op zoek te gaan voor een koetsje enzo. Alleen is mijn budget niet zo groot aangezien ik geen werk heb. Ik moet ook nog hoofdkapjes voor mijn eczeemdekens kopen en een drainage kuur.

Als ik een gedacht heb hoeveel zoiets kost, kan ik me daar meer naar richten dan. Ik heb al een waardevol topic van Trea gelezen, ook heel interessant.

Ik wil zeker een menbewijs halen, tevens ook omdat ik bang ben dat mijn pony's onhoudbaar zullen worden evt. buiten en ik toch enkele men-arrows wil hebben.
    Ik zou graag een koetsje op 4 wielen willen dat zowel past voor Nine als voor Ryry van grootte. Op vier wielen omdat dat voor mijzelf ook iets stabieler lijkt. Uiteraard op rem. Een dubbelspan is zowiezo te duur. Het is ook een beetje de bedoeling om 1 pony voor de koets te hebben en het ander als handpaard mee te doen, ofwel dat ik op een pony rijd en een ander iemand met de koets en de andere pony meegaat.
    Een degelijk tuigje is uiteraard ook een vereiste.

Ik weet nog niet of dit voor mijn budget haalbaar is, daarmee dat ik toch even luister. Maar het lijkt me wel supergaaf.

Kan ik ook al wat voorbereidend werk doen tegen dat ik een tuigje, koets en les vind? Als we gaan wandelen, wandel ik regelmatig in zone 5. Ik heb ook de dvd van lange lijnen van Chris Irwin (nog niet bekeken). Is dit een goede voorbereiding?
    En is stoppen aan de teugels 'trekken' (cru gezegd, maar je snapt me wel), links linkerlijn aanspannen, rechts rechterlijn aanspannen, op stap (of draf) met de teugels op de kont wiggelen?
    En eens ze dit kan zal ik er wat achter hangen zoals een band of balkje.

Je ziet, ik ben een echte leek daarin, maar las dat tamelijk veel mensen hier op het forum ervaring met mennen hebben, dus dat komt wel goed.

Groetjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Re: Financiële kant mennen + voorbereiding

Elineke, ik vind je enthousiasme gaaf, maar ook eng.

Je ziet, ik ben een echte leek daarin, maar las dat tamelijk veel mensen hier op het forum ervaring met mennen hebben, dus dat komt wel goed.
    Paardrijden, maar zeker ook mennen is niet vanaf internet te leren.

Ik zou eerst eens gaan sparen voor een mencursus, daarna doorsparen voor tuig, koets en begleiding tijdens het beleren voor de kar.

1 voordeel heb je: volgens mij is het voor shetlanders makkelijker om een degelijk tweedehands tuig te kopen. Ik loop in ieder geval altijd tegen shetlanderspul aan.
    (en dat past Boris niet)

En ik weet niet zeker wat je bedoelt met een handpaard naast de koets, maar is dat bedoeldt om jouw vast te houden tijdens het rijden? Niet doen!
    Koetsieren alleen is al moeilijk genoeg, om dan ook nog eens een pony als handpaard mee te nemen lijkt mij wat veel van het goede.

En misschien beledig ik nu mensen maar naar mijn mening wiggelen ze alleen maar met de leidsels op de rug tijdens slechte cowboyfilms.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Ik zou zeker beginnen met het koetsiersbewijs. Ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij kost dat tegenwoordig 300-400 euro. Je leert er ontzettend veel van, als je nog nooit gemend hebt vind ik het een must eigenlijk!

Qua 4-wielige wagentjes varieren de kosten nogal. Zorg er in ieder geval voor dat het een degelijke, niet te zware wagen is. Je ziet heel veel karretjes met van die autobanden eronder. Niet doen, je kunt veel beter voor een goede marathon-achtige wagen gaan. Helaas zijn die tweedehands vaak moeilijk te vinden. Om eens een idee te krijgen van wat ik bedoel:
    http://www.hagedoorn-linde.nl/
    http://www.kcs-rijtuigen.nl
    Ik heb mijn zelfbouw marathon/recreatiewagen als tweedehandsje gekocht voor 1250 euro. Dat is dan weliswaar een grotere wagen, maar ik kan je nu al vertellen dat het erg moeilijk gaat worden om een goede, degelijke, niet te zware, geschikte wagen te vinden onder de 1000 euro.

Tuig zijn heel veel mogelijkheden in, met veel prijs- en kwaliteitsverschil. Wil je leer of kunststof bijvoorbeeld? Met name leer kent veel kwaliteitsgradaties, zorg er voor dat je voor een goede kwaliteit leer, goed doorgestikt en goed afgewerkt kiest. Zowel leer als kunststof moet daarnaast comfortabel voor de pony zijn, en niet snijden enzo. Ik heb zelf tuig van Imperial Riding, een veelgebruikt ander merk is Ideal. Prijzen kan ik je niet geven. Voor mijn pony zou een tuig van 200 euro waarschijnlijk flut zijn, maar misschien dat het voor shetlanders sowieso goedkoper is. Ik heb mijn tuig overigens bewust nieuw gekocht, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Hoop dat je zo een beetje een overzicht hebt van de te verwachten kosten? 't Is niet heel goedkoop om te starten helaas!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Eline, ga je ook mennen? Zeker doen, je gaat je er goed bij voelen!!!

Ik ben het eens met de bovenstaande commentaren eerst koetsiersbewijs (250 euro) halen. Doe dit zo snel mogelijk dan krijg je alle uitleg over tuig, wagens enzo...

Maar waarom geen twee-wieler? Ik denk maar dat jouw pony's toch nog kleiner zijn dan mijn twee dus ik denk aan het gewicht, zo een twee-wieler is ook een stuk goedkoper (350 eruo) en ook stabiel hoor!

Je pony's zijn klein dus ik weet niet of je standaard (150 euro) (goedkoper tov op maat gemaakt) tuig gaat kunnen vinden. Bollie heef al een baby-shet-maatje!!

Eline zorg dat je het Achenbach principe snel leert dan gaat het niet meer over trekken enzo...
    "Dromen komen uit..."

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Elineke, ik vind je enthousiasme gaaf, maar ook eng.

Hoeft niet, ik bedoel ook niet dat ik het van internet ga leren, maar dat er mensen zijn die me richting kunnen geven waar ik naartoe moet.

En ik weet niet zeker wat je bedoelt met een handpaard naast de koets, maar is dat bedoeldt om jouw vast te houden tijdens het rijden? Niet doen!
    Koetsieren alleen is al moeilijk genoeg, om dan ook nog eens een pony als handpaard mee te nemen lijkt mij wat veel van het goede.
    Geen zorgen, geen zorgen . Het is de bedoeling dat als ik alleen kan buitenrijden, dat Julie meekan met de koets ZONDER dat ze mij vast heeft, OFWEL dat ik bv de wagen bestuurd en Julie het handpaard vasthoud.

En misschien beledig ik nu mensen maar naar mijn mening wiggelen ze alleen maar met de leidsels op de rug tijdens slechte cowboyfilms.
    Ik heb dit niet alleen uit de films, maar heb nog meerdere ervaren menners dit zien doen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Eline, ga je ook mennen? Zeker doen, je gaat je er goed bij voelen!!!
    Zou heel graag willen, maar nu ik de prijzen gezien heb...

Ik ben het eens met de bovenstaande commentaren eerst koetsiersbewijs (250 euro) halen. Doe dit zo snel mogelijk dan krijg je alle uitleg over tuig, wagens enzo...
    Zsm zal niet gaan, helaas. Wat zit allemaal in dat koetsiersbewijs? Hoeveel lessen bv? En waar kan ik dat halen?

Maar waarom geen twee-wieler? Ik denk maar dat jouw pony's toch nog kleiner zijn dan mijn twee dus ik denk aan het gewicht, zo een twee-wieler is ook een stuk goedkoper (350 eruo) en ook stabiel hoor!
    Ik ben bang dat die 2-wieler omdat mijn pony's zo klein zijn, naar voor zal kieperen. Ik zit zowiezo met mijn voeten niet op de bodem, dus dan ga ik van de stoel schuiven. Daarom lijkt mij een vierwieler stabieler, omdat die altijd horizontaal blijft.

Je pony's zijn klein dus ik weet niet of je standaard (150 euro) (goedkoper tov op maat gemaakt) tuig gaat kunnen vinden. Bollie heef al een baby-shet-maatje!!
    Ik denk wel dat er zulke tuigjes bestaan. Mini's lopen ook in de koets. Dus dat zal wel passen denk ik.

Eline zorg dat je het Achenbach principe snel leert dan gaat het niet meer over trekken enzo...
    Aah, ik bedoelde ook niet 'trekken trekken', maar teugels aannemen. Ook natuurlijk stemhulpen geef ik erbij.

@ Roadracer: dank u voor de sites en de info over de merken.

Helaas, als ik zowat een gemiddelde van de prijzen die hier genoemd zijn, neem, komt het toch rond minstens 1000€ neer voor degelijk gerief, en dat heb ik (nog) niet .

Dank u allemaal voor de reacties. Nu weet ik in welke richting ik moet denken van prijzen, en het zal er zeker ooit van komen.

Xjes,
    Elineke

Aangemeld
    Feb 2005

Voor lessen kijk eens bij http://www.recreamen.be

Volgens mij zijn die 2-wielers voor shetten echt iets voor jou!!! Als je er als grote persoon op gaat zitten dan zit je zowat dubbel geplooid, het is echt iets voor jou!!! http://www.paardenkoets.nl/index.php?page=entry_nl Ga eens kijken bij paard en koets, mooie beurs en je kan er alles eens uitproberen (zonder paardjes)!

Site van Bert Jambon: http://www.mencursus.net/index2.htm
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Feb 2005

Hier vond ik iets:

http://www.kapaza.be/Dieren_en_toebehor ... etuig.html

en deze vond ik ook nog:

http://www.2dehands.be/koetsje-29574226 ... ardensport

Tja nu ik op zoek ben naar een paardje vind ik overal shet-koetsjes...
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Om te beginnen schijnen 2 wielers veel veiliger te zijn, want die kunnen goed draaien. Als de pony's iets té plotseling afslaan dan lig je met een 4 wieler óm.
    Zoiets was het.
    Erg leuk idee!!

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Hoi Eline,

als eerste leuk idee, maar als tweede denk ik dat er weinig terecht van komt. Omdat je je het niet kan veroorloven en omdat je ervaring moet opdoen voordat je met je eigen pony's kunt gaan mennen.
    Verder zou ik echt voor een 2 wieler gaan als je dan toch een karretje wilt kopen. Een tweewieler slaat bijna nooit om, een 4 wieler echter wel, de wielen blokeren als de pony achteruit loopt... (en ja daar heb ik ervaring mee gehad)

sorry als ik negatief over kom maar mijn advies is om lekker te leren buitenrijden op je pony's en daar genoegen mee te nemen... julie kan ook meewandelen of fietsen in plaats van op een karretje zitten en hoeft jou dan ook niet persee vast te houden.

groetjes Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

@ Liesbet: bedankt! Maar ik ga eerst kijken voor een koetsiersbewijsje binnen een tijdje, want zonder dat durf ik er niet aan beginnen.

@ Lila: dank voor de info van dat omkieperen.

@ Elianne: de harde waarheid. Ervaring zou ik hier en daar wel terecht kunnen, maar het is vooral de financiele kant die niet lukt.
    Zoals je al zegt, buitenrijden is ook leuk en Julie kan altijd fietsen zoals we nu al doen. Het leek mij alleen superleuk om te gaan mennen met mijn pony's. (wat bedoel je trouwens met 'in plaats van op een karretje zitten en hoeft jou dan ook niet persee vast te houden.'? Het is ook niet de bedoeling dat ze mij vasthoud ofzo, nooit geweest trouwens !

Xjes,
    Elineke

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

sorry eline, dan had ik dat fout begrepen. Fijn dat je mijn mening goed opvat, ik bedoel het niet slecht als ik je vertel dat ik denk dat je het financieel niet red. En je kunt beter 1 ding heel goed doen dan 5 dingen half (daar kom ik zelf ook steeds vaker achter)

groetjes Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

hoi

neem eens contact op met het shetlander stamboek. Daar werkt dacht ik, althans dat is mijn info, iemand die gehandicapt is en een aantal aanpassingen aan haar wagen had laten maken zodat ze goed en stevig kon zitten. (ze reed o.a mee in de WK gehandicapten en zo, dus op hoog niveau) Als je een standaard wagentje zou kopen heb je te veel speelruimte en schuif je veel over de bok heen en kan zorgen voor onveilige situaties. Een koetsiersbewijs halen op de standaard manier zou voor jouw wat lastig zijn. Je komt naw niet met je benen op de grond. De lessen worden nl groeps gewijs gegeven op een "normale" wagen en maakt het voor jouw situatie iets lastiger.
    Ik zou me goed laten voorlichten bij diverse instanties die koetsiersbewijs lessen geven. Kijk wat zij voor jou kunnen doen.

Beknibbel niet op kosten van aanschaf van een goede wagen en tuig. Spaar liever door voor goed materiaal en doe een bewuste keus.
    Veel wagenmakers en zeker de goede kunnen hele mooie aanpassingen doen voor mensen die het nodig hebben. Een standaard wagentje/koetsje zou ik niet aanraden.

Maar voor de rest alles is mogelijk hoor. Het kost alleen iets meer energie om alles uit te zoeken en voor elkaar te krijgen.

Kosten tuig
    een goedkoop tuigje enkelspan heb je al voor 150,00 maar ga ervanuit dat als je er dagelijks mee rijd het binnen een jaar versleten is.
    kwaliteit is bagger. tweespan van het zelfde merk/kwaliteit is ong het dubbele.
    een goed tuig kost zo'n 600 euro ook voor shettys zo duur helaas...baal ik ook wel van...maar o zo belangrijk dat het betrouwbaar is.

Ik ga ook regelmatig met handpaard op pad, deze zet ik met een één los trek knoop vast aan de wagen. Bij paniek met 1 ruk los.
    Dit paard is goed getraind, erg gehoorzaam op stem en doet alles min of meer direct, ik zeg ho en het is ook ho.
    Het is dus best mogelijk om een handpaard mee te nemen met de koets. Zeker als je met zijn tweetjes rijdt.
    Maar wel oefenen!!

Bladwijzers

Forum Rechten