Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: rangorde en hengstigheid?

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

rangorde en hengstigheid?

Donderdag was me iets opgevallen... Casandra is al een tijdje de hoogste in rang in haar kudde. Ze staat samen met een andere schimmel merrie. Die andere merrie is nu ongeveer een jaar of 17/18. Vorige week donderdag was casandra hengstig. Dit keer kon ik het goed zien. Ze liet af en toe eens van dat slijm los. Nu een week later zag ik dat de andere schimmel hengstig was. Die andere schimmel hebben we eigenlijk nooit echt hengstig gezien. ze zal ook wel zo haar periodes gehad hebben, maar ze liet dat nooit uitgesproken zien door ander gedrag dan normaal te vertonen. Haar zag je nooit hele dagen met haar staart omhoog staan, wat ik bij casandra wel duidelijk zag. Maar donderdag zag je dat wel héél duidelijk!

Voordat casandra alfa was, was die andere schimmel alfa. Zou het kunnen dat ik daarom nooit die hengstigheid zo uitgesproken gezien had bij casandra? Of was ze toen nog gewoon te jong? De eerste keer da'k wel merkte dat ze hengstig was, is in het voorjaar geweest. Maar toen was het niet zo uitgesproken als nu... Ze liet het meer zien door zuurder te doen dan anders. Ze was vb gevoeliger aan de uiers, de staart en de schoft. Maar liep niet de ganse dag met de staart omhoog zoals ze vorige week gedaan had. In het voorjaar was die andere merrie ook nog de hoogste in rang. Casandra is pas deze zomer hoger in rang gaan staan.

Daarom vroeg ik me af of de hengstigheid bij merries wordt bepaald door de alfa merrie van de kudde? Of is het toevallig dat die twee vlak achter elkaar hengstig worden? Het is me in het verleden ook nooit zo opgevallen of dat ze vlak achter elkaar hengstig werden. Dat is pas nu dat me dat opviel.

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Re: rangorde en hengstigheid?

hmmm interessant!
    Toen snowdon kwam (ruin) werden blacky en valencia meteen hengstig... met als gevolg dat hij boven hen in rangorde stond.
    toen had snowdon alleen nog siets, fenna en magnum (ruin) boven zich. Vorige week werd siets hengstig en nu jaagt snowdon ook siets weg. de enige merrie die nog niet de baas is over snowdon is fenna (die is volgens mij ook nog niet hengstig geweest)

Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft maar het is mijn ervaring met rangorde en hengstigheid
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Bij ons is wel vaak de alfa merrie in de rang, het vaakst hengstig. En als er bijvoorbeeld een nieuwe ruin/hengst komt, dan zijn de merrie in de laagste rang henstig. Voor de rest hebben we bijna nooit last van hengstigheid. Alleen de alfa merrie dus regelmatig.

Goede vraag.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

In stabiele kuddes kan het zelfs zo sterk worden dat de merries altijd tegelijkertijd hengstig worden. Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb, maar ik vond het wel opvallend...
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Oh dat is ook in muizenklubjes en studentenhuizen zo

May the horse be with you!

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Interessant...Annet is ook alfa en toont haar hengstigheid nooit heel duidelijk. Tenminste...ze laat zich dan wel dekken Maar in gedrag merk je verder eigenlijk nooit wat. 't Is dat de stalhouder me kon vertellen wanneer ze weer eens aangeduwd werd door een ruin, maar anders zou ik echt niet weten wanneer haar perioden zijn
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

En voor als je er vanaf wilt; wanneer ratten helemaal man-loos gehuisvest worden (zonder geur, geluid etc) dan stopt hun cylcus. Wie weet bij mensen ook zo

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    En voor als je er vanaf wilt; wanneer ratten helemaal man-loos gehuisvest worden (zonder geur, geluid etc) dan stopt hun cylcus. Wie weet bij mensen ook zo
    Kan een interessant Mars-expeditie-experiment opleveren!
    Moet het vervoermiddel wel puur door vrouwen gebouwd worden, anders stinkt het nog

May the horse be with you!

Aangemeld
    Apr 2004

Whaha of we bouwen zo'n koepel als in die film (geeeen idee hoe die heet). Over zo'n man die zijn hele leven in een big-brother-is-watching-you koepel leeft als soap held zonder dat hij het weet.
    Stoppen we daar een stel vrouwelijke baby's in, die niet eens weten dat er mannen bestaan!! Vet

Maar of het door de medisch ethische commissie komt

Whaha of we bouwen zo'n koepel als in die film (geeeen idee hoe die heet). Over zo'n man die zijn hele leven in een big-brother-is-watching-you koepel leeft als soap held zonder dat hij het weet.
    Stoppen we daar een stel vrouwelijke baby's in, die niet eens weten dat er mannen bestaan!! Vet

Maar of het door de medisch ethische commissie komt
    De Truman Show
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Aangemeld
    Apr 2004

Jaa die is het!!

(sorry voor het off-topic gehalte hiervan)

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

het is van kloosters bekend, dat de cyclus doorgaat en gelijk gaat lopen. Maar die ene celibataire pastoor die daar rondloopt, is misschien toch van invloed
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Ja want het schijnt dat de cyclus wordt opgeroepen door de geur van de man.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Bladwijzers

Forum Rechten