Donderdag was me iets opgevallen... Casandra is al een tijdje de hoogste in rang in haar kudde. Ze staat samen met een andere schimmel merrie. Die andere merrie is nu ongeveer een jaar of 17/18. Vorige week donderdag was casandra hengstig. Dit keer kon ik het goed zien. Ze liet af en toe eens van dat slijm los. Nu een week later zag ik dat de andere schimmel hengstig was. Die andere schimmel hebben we eigenlijk nooit echt hengstig gezien. ze zal ook wel zo haar periodes gehad hebben, maar ze liet dat nooit uitgesproken zien door ander gedrag dan normaal te vertonen. Haar zag je nooit hele dagen met haar staart omhoog staan, wat ik bij casandra wel duidelijk zag. Maar donderdag zag je dat wel héél duidelijk!
Voordat casandra alfa was, was die andere schimmel alfa. Zou het kunnen dat ik daarom nooit die hengstigheid zo uitgesproken gezien had bij casandra? Of was ze toen nog gewoon te jong? De eerste keer da'k wel merkte dat ze hengstig was, is in het voorjaar geweest. Maar toen was het niet zo uitgesproken als nu... Ze liet het meer zien door zuurder te doen dan anders. Ze was vb gevoeliger aan de uiers, de staart en de schoft. Maar liep niet de ganse dag met de staart omhoog zoals ze vorige week gedaan had. In het voorjaar was die andere merrie ook nog de hoogste in rang. Casandra is pas deze zomer hoger in rang gaan staan.
Daarom vroeg ik me af of de hengstigheid bij merries wordt bepaald door de alfa merrie van de kudde? Of is het toevallig dat die twee vlak achter elkaar hengstig worden? Het is me in het verleden ook nooit zo opgevallen of dat ze vlak achter elkaar hengstig werden. Dat is pas nu dat me dat opviel.
Bladwijzers