Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Eigen stal,waar aan denken??

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Eigen stal,waar aan denken??

King, Eagle en Leon moeten helaas weg uit hun paarden paradijsje, het terrein is namelijk verkocht en 1 januari moeten we weg zijn. Ze staan nu sinds 2 jaar 24/7 buiten en ik merk aan King dat het hem zó goed doet om altijd buiten te zijn, dat ik hem echt niet meer op stal wil hebben. De andere 2 dames vinden dat ook, dus zijn we hard op zoek gegaan naar een vergelijkbaar&betaalbaar stekkie. Nou, in de randstad is dat geen eenvoudige klus kan ik jullie vertellen . Maar nu lijken we een goede plek gevonden te hebben, een volkstuin van 3000m2 waar 2 zeecontainers staan, die elk opgedeeld zijn in 2 stallen. Er staan nu 2 paarden, maar die gaan weg en de huidige huurders willen het onderverhuren, inclusief alle spullen. We zouden daar dus ons eigen stekkie kunnen creeren, helemaal zoals wij het zelf willen. Helaas is het ook hier zo dat elk voordeel z'n nadeel heeft, het is zo'n 25 km van huis (voor ons alledrie) en er woont verder niemand direct bij, maar staan op ongeveer 200m afstand wel huizen die erop uit kijken en we moeten natuurlijk alles zelf doen (ze staan nu op een pensionstal, we hoeven alleen zelf te mesten).
    Waar blijven de vragen denken jullie nu misschien?! Nou...
    1. Omdat het nogal ver van huis is en wij alledrie werken kunnen we niet 2x per dag langs om te voeren. Het leek ons daarom handig om te zorgen dat de paarden een onbeperkte voorraad ruwvoer tot hun beschikking hebben (bij voorkeur hooi) en als wij er dan zijn kunnen we ze nog wat hardvoer geven. Zou dat werken?
    2. Wij huren dus alle spullen van de huidige huurders (containers, mestspullen, zadelkast, generator, schrikdraad apparaat), dan zijn eventuele kosten voor reparaties toch voor hun rekening?
    3. Er is nu een kleine paddock en voor de rest staat er alleen maar onkruid. Wij willen een bak/paddock maken van 20X60, eventueel een roundpen en de rest van het land laten omwoelen en inzaaien. Kan dat in het najaar? Wanneer zouden ze dan op het gras kunnen?
    4. Zijn er nog andere dingen waar we rekening mee moeten houden?

Bedankt voor het meedenken!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Re: Eigen stal,waar aan denken??

ik denk er zelf ook veel overna, en onbeperkt hooi lijkt mij als je genoeg voert op verschillende plekken 1x per dag ook goed

Oefff.. lijkt me niet eenvoudig.. drie paarden op maar 3000m2 is erg weinig.. na twee,drie maanden is je gras op. Dan zul je dagelijks een baal hooi bij moeten voeren.
    En.. als je geen paddock hebt, los van de weide.. waar wil je je paarden dan in de winter laten? Op zo'n kleine ruimte lopen ze het land gegarandeerd stuk en dan heb je in het voorjaar helemaal geen gras. Bovendien moet een stuk land dat zo intensief begraasd wordt, ook jaarlijks een rustperiode van een paar maanden hebben.
    Dat alleen al lijkt me een probleem.

Graszaaien kan nu pas weer in het voorjaar (maart) en dan moeten je paarden zeker een maand of 3 ( zoniet langer!!) van de wei afblijven zodat het gras een goede zode kan vormen, anders is je nieuwe land na twee maanden weer kapot en kaal.. Om nu nog in te zaaien ben je te laat - dat had eind Augustus-begin september nog net gekund, maar nu is de groei er uit (te weinig licht, het wordt kouder)

Een ander punt is natuurlijk water. Zijn daar voorzieningen voor?

Een ideale stek lijkt het me niet..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    En.. als je geen paddock hebt, los van de weide.. waar wil je je paarden dan in de winter laten? Op zo'n kleine ruimte lopen ze het land gegarandeerd stuk en dan heb je in het voorjaar helemaal geen gras. Bovendien moet een stuk land dat zo intensief begraasd wordt, ook jaarlijks een rustperiode van een paar maanden hebben.
    Een ander punt is natuurlijk water. Zijn daar voorzieningen voor?
    Dat die wei niet groot genoeg is voor 3 paarden gingen wij ook vanuit ja. Het plan is dat ze het grootste gedeelte van de tijd in de 20x60 bak/paddock staan (dat staan ze op hun huidige stal ook) met onbeperkt ruwvoer en dat de wei meer een leuk extraatje is voor af en toe een paar uur, we willen wel zorgen dat het gras goed blijft idd. Ze krijgen nu ook dagelijks een (kleine) baal hooi, verdeelt over 3 voermomenten, maar dat lijkt ons voor daar te weining, volgens mij hebben ze zo'n kleine baal zo op...

Water is er, dus dat is geen probleem.

Het plan is dat ze het grootste gedeelte van de tijd in de 20x60 bak/paddock staan (dat staan ze op hun huidige stal ook) met onbeperkt ruwvoer en dat de wei meer een leuk extraatje is voor af en toe een paar uur
    hmm.. handig als je vlakbij woont, dan kun je ze nog even "in en uit" laten. En over de dag verdeeld hooi voeren. Maar dat is dus niet het geval - het is 25 km van je vandaan. En in de winter is dat 'een uurtje de wei' op ook zo praktisch niet als je er ver voor moet reizen. Onbeperkt hooi geven - hoe wil je dat doen? Als het niet ergens onder een afdak ligt waar de paarden makkelijk bij kunnen, wat doe je dan als het dagen aan één stuk regent of sneeuwt en je hooi gaat liggen wegrotten?
    En om 3 paarden in een paddock te laten staan, uren aan een stuk, zonder enig toezicht, voor het grootste gedeelte van de dag.. lijkt me verre van ideaal. Je kunt moeilijk verwachten dat de bewoners van de huizen 200 m verderop een oppas-taak op zich nemen.

Onze buren hebben hun twee paarden (paard+pony) van oktober tot mei in hun rijbakje staan, omdat ze hun weide rust willen geven tijdens de winter. Die stumpers staan daar de hele dag zich maar te vervelen, krijgen 's morgens een bos hooi en gedurende de dag nog een keer, en tegen donker gaan ze naar stal. Saai, saai, saai. Maar het is wel bij hun huis.

Als ik het zo allemaal bekijk, zijn jullie paarden beter af in een gewone manege of pensionstal met dagelijkse uitloop -- daar is tenminste toezicht.
    Als ik jou was zou ik verder zoeken naar een betere oplossing.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb zelf een ideaal stekkie, maar dan wel 3km van mijn huis. Bij aankoop nooit echt beseft hoe belangrijk het is toezicht te hebben op je paarden. Gelukkig heb ik een fijne buurman daar, maar het idee dat andere mensen op mijn paarden moeten letten is geen prettig gevoel. Ondanks dat het plekje super is, ben ik toch op zoek naar iets dichterbij.
    25km afstand lijkt me echt niet te doen. Als er iets gebeurd, je bent er niet bij, en bent ook niet zo even ter plaatse.
    Afgelopen zomer heeft de buurman mij enkele malen gebeld omdat de paarden door het draad gingen, een horzel mijn paard bijna een koliek aanjoeg, etc etc. Nu ben ik er binnen 5 minuten, maar jullie zijn zo een half uur onderweg!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Poeh, lastig, ik heb Nacino eerst alleen gedaan op een stukkie land naast een ander. (stalletje, kleine opslag, paddock en weitje. Dat was maar 5 minuutjes van huis.
    Maar als je alles goed wilt doen, dan ging ik minstens 2, maar vaak ook 4 keer per dag. (2x hooi voeren, uitmesten, in en uit de wei halen, rijden etc). Daarnaast, als je opslag niet zo groot is, ben je regelmatig veel tijd kwijt aan het halen van hooi. (kuil kan je buiten opslaan, hooi niet).

1 pakje op drie paarden, dat is binnen een uur op. Wil je ze ad lib voeren, moet je aan 1 pak (kleine pakjes he) per paard denken. Dat is ook nog eens erg prijzig.

Bevroren kranen, watertonnen, geen licht en noem maar op. Dat is lastig hoor. En 25 km, dat is een eind.

Op de wei in Wageningen deden we ook alles zelf, maar dan waren we wel met 10 man die allemaal in de buurt woonden. Dan nóg was het soms zwaar en klote (vaak rotweer, donker, koud, nat). En erg primitief.
    Wat mijn ervaring is, en waarom ik het (nu) niet zou willen; je bent meer bezig met alles rondom de paarden dan met het rijden/grondwerk/de dingen waarvoor je je paard hebt gekocht bezig. In de zomer vond ik het goed te doen en ook nog eens leuk. In de winter zag ik er echt tegenop, tenminste gedurende de tijd dat ik het druk had met studie.

Ik ben blij met de actiefstal nu

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Het leek ons daarom handig om te zorgen dat de paarden een onbeperkte voorraad ruwvoer tot hun beschikking hebben (bij voorkeur hooi) en als wij er dan zijn kunnen we ze nog wat hardvoer geven. Zou dat werken?
    Wij hebben ze ook op een eigen stuk weiland staan en hier krijgen ze ook onbeperkt hooi. Gaat ongeveer een baal per paard per dag doorheen, als het echt koud is nog wel meer. Wij doen het hooi in een speciale bak, zodat ze er niet overheen lopen en erop gaan plassen. Veel werk, maar met zijn drieën best te doen.
    2. Wij huren dus alle spullen van de huidige huurders (containers, mestspullen, zadelkast, generator, schrikdraad apparaat), dan zijn eventuele kosten voor reparaties toch voor hun rekening?
    Ligt eraan wat je met hen afspreekt. Stel een contractje op om dit soort dingen vast te leggen, scheelt een hoop gedonder achteraf.

Dat is alles wat ik je naar mijn eigen ervaringen kan vertellen Het is dat we nog maar voor 1 paard plaats hebben, anders hadden jullie hier zo terecht gekund.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Waar ik me enorme vragen bij stel is: mag je als huurder zomaar onderverhuren? Hier in belgië is dat niet wettelijk... Ik zou dat toch héél zeker eens goed navragen hoor! Niet dat je na enkele maanden tot de vaststelling komt dat je het land alsnog moet verlaten...

Verder vind ik 25 km toch echt wel ver weg! Dat is makkelijk een half u rijden... Ik woon nu ongeveer een 5 tot 6 km van mijn paard af en ik ben met de auto (stadsverkeer) op ongeveer een kwartiertje bij mijn paard.
    Als je zou besluiten je paard zo ver weg te zetten zou ik wel zorgen dat er verschillende keren per dag iemand komt kijken. Maak desnoods een beurtrol op. Bij ons is dat in de zomer niet zo'n probleem... maar 's winters wel... Bij ons hebben we twee kuddes die elk anderhalve hectare land hebben, onderverdeeld in 3 stukken per kudde. 1 zomerwei, 1 winterwei en 1 wei die een jaar rust. In de zomer staat mijn paard met nog een andere schimmel samen in een kudde. Zij blijven het hele jaar; De andere kudde bestaat uit twee oudere paarden waarvan 1 van mijn tante en 1 van haar beste vriendin. In de zomer zijn de taken dus onder ons 3 verdeeld. Ik voeder 's morgens, mijn tante of haar beste vriendin beurtelings 's avonds. Vermits ze 's avonds of overdag nog wel eens gaan rijden is er toch vrij vaak iemand. In de winter is het anders. Dan gaan die twee oude paarden naar mijn tante haar beste vriendin waar ze 's nachts op stal gaan. Uit ervaring weten wij dat die twee oudjes het niet goed doen als ze dag en nacht op wei blijven. In de plaats komen er dan twee tot drie veulens van mijn tante haar vriend. Vermits die twee oudjes weg zijn komt er in de namiddag niemand meer rijden. Dan ben ik het die 's morgens voert en mijn tante 's avonds. Dus de dagen dat ik werken ben, kan ik ook in de namiddag niet even gaan kijken bij de paarden... En dat vreet wel een beetje vind ik... Maarja het kan gewoon niet anders...

Hou er ook rekening bij dat in de winter hoe dan ook hele stukken land kapot gelopen zijn... in de zomer hoeven de paarden bij ons geen extra hooi omdat ze gras genoeg hebben. In de winter en zelfs nu in het najaar moeten de paarden wel extra hooi hebben omdat er in het gras niet meer voldoende voedingsstoffen bijzitten. We moeten ze nu ook krachtvoer bijgeven omdat we merken dat de paarden fameus beginnen af te slanken... Ze hebben dus ondanks het hooi en het gras dat ze krijgen (krijgen nu een halve baal hooi per dag per paard, in de winter loopt dat op tot anderhalve baal hooi per dag per paard, verdeeld over twee keer) niet genoeg... in het najaar valt het goed mee om te voeren. Het gras is nog niet stuk gelopen en je kan makkelijk het hooi in een kruiwagen leggen en tot in de wei rijden.... Maar in de winter mag je dat echt vergeten hoor... het is dan zo'n slijkboel dat je er gewoon niet door komt... En hooi is ook nog niet echt licht van gewicht... het is dus een héél gezeul en geploeter... als het gevroren heeft moet je héél goed opletten waar je je voeten neerzet want je klinkt ze zo om door de putjes die de paarden in de grond hebben gemaakt toen het een modderboel was. Dat is dan héél hard geworden als het vriest... bovendien moet je ook in de winter niet vergeten om de ijslaag weg te halen dat op het drinkwater zit en wees maar zeker dat je af en toe om nieuwe tobbes zal moeten gaan omdat ze wel eens kapot barsten van het ijs...

Als je maar 1 keer per dag kan gaan vind ik niet dat je je paarden daar moet zetten... Zeker in de winter als het vriest is het water zo weer bevroren en hebben ze een hele dag geen drinkwater... Vergeet niet dat ze afhankelijk zijn van jou...

Zoals sommigen misschien nog wel weten heb ik vanaf februari 2006 ook een eigen landje gehuurd. Uiteindelijk is dat heel raar afgelopen, maar ik heb er een hoop van geleerd.
    Het allerbelangrijkste, maak goede afspraken, zet ze op papier en verhuis je paard er niet eerder heen dan dat alles afgestemd is en ondertekend door alle betrokkenen.

Het weiland lag ongeveer 10 km van mijn huis, dat bleek toch best veel te zijn. Je gaat er immers niet zomaar even naartoe.
    Hoe is de omheining er nu aan toe? Heel belangrijk. Ik heb destijds veel reparaties uitgevoerd en uiteindelijk bijna alles vervangen. De verhuurder van het weiland vond dat ik dat maar op eigen kosten moest doen, en tsja, dat loopt al met al snel op hoor. Maar een goede omheining is wel iets waar je echt niet zonder kunt. Dus check het lint dat er niet te veel breuken in zitten. Elk gerepareerd stuk zorgt er toch voor dat er uiteindelijk minder stroom op staat.

Hoe is de toegansweg? Is het mogelijk om er met een tractor te komen? Dat is namelijk wel zo handig voor bijvoorbeeld afvoer van mest of aanvoer van hooi.
    En wat doe je eigenlijk met de mest? Heb je een goed adres waar je het kwijt kunt?

zomaar even een paar puntjes die in me opkomen. Trouwens, net als nacino was ik soms vaak drukker met alles wat er bij komt kijken, dan met mijn paard zelf.

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Jullie brengen me wel aan het twijfelen zeg Wat ik graag wil voor King is vrijheid en voldoende ruwvoer en wat ik graag wil voor mezelf zijn buitenrijmogelijkheden. Vrijheid en ruwvoer kan hier geregeld worden en het is op 10 min. van het strand, dus met dat buitenrijden zit het ook wel goed. Maar die afstand....en niemand in de buurt die een oogje in het zeil kan houden, als er wat met een paard is kom je er misschien pas laat achter.... Lastig...

De paarden zijn nu ook gewend om hele dagen in de paddock te staan die ongeveer even groot is. Een heel spannend leven leiden ze natuurlijk niet in zo'n paddock, maar het lijkt mij altijd nog leuker dan in een stal staan. King ging hiervoor altijd overdag naar buiten en 's nachts op stal en hij is sinds hij 24/7 buiten staat een stuk vrolijker dan vroeger. In de zomer mogen ze af en toe 2 uurtjes op een hele kale wei, er is namelijk veel te weinig weide voor de hoeveelheid paarden die er op de stal staan. Wat weidegang betreft zouden ze er dus sowieso wel iets op vooruit gaan.

De afstand vind ik ook een groot nadeel, maar dichterbij huis hebben we nog niks geschikts kunnen vinden. Als ik moet kiezen tussen paard op stal of wat verder rijden dan neig ik toch naar verder rijden...

@ Marianne: het hooi willen we op een droge plek leggen waar ze er niet snel doorheen zullen lopen, we gebruiken nu in de stal zo'n groot hooinet. Waarschijnlijk dus in de stal, maar we willen ook kijken of we een afdak kunnen maken tussen de 2 containers in. We willen dat overdekte stuk+de 2 stallen in 1 container gebruiken als schuilmogelijkheid en de andere containerstallen voor opslag van spullen en hooi.

@nacino: waar ging bij jou dan veel tijd in zitten? We hebben nu het mesten verdeeld, ieder doet 2 dagen per week en de laatste dag gewoon wie er het eerste tijd voor heeft. Als je het elke dag bijhoudt is het met onze 3 paarden ongeveer een 1/2 uurtje werk per dag. Voeren doen we nu alleen zelf als we rond voertijd op stal zijn, maar dat is ook niet heel tijdrovend.

@auky: een baal per dag? Poeh, dat is 3x zoveel als ze nu krijgen. Een baal kost €4,50 toch, dus dat zou dan een dure hobby worden

@wendy: de omheining heb ik niet heel grondig bekeken, maar zag er degelijk uit. We hebben nog geen contract getekend, voordat we dat eventueel doen wil ik het nog wel allemaal echt goed bekijken. De toegangsweg is een zandpad, voor de huidige paarden wordt hooi gebracht door een boer. De mest wordt deels gebruikt door de mensen van de volkstuinen, die de paarden ook wel in de gaten houden. Ik geloof dat de verhuurster ook nog wel een adres had waar de mest heen kon.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Als de boel goed is geregeld, kan 25 km best! Ik zit ook op een half uur rijden van de paarden!
    MAAR: we hebben voldoende gras! De boer voert 2 keer daags hooi in de winter.
    En hij woont aan de wei. Hij zegt dat hij belt, indien het nodig is. Ik heb hem nog nooit nodig gehad (afkloppen!)

Een half uur rijden en alles zelf moeten doen, en te weinig voer hebben, lijkt me zwaar hoor!

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

@auky: een baal per dag? Poeh, dat is 3x zoveel als ze nu krijgen. Een baal kost €4,50 toch, dus dat zou dan een dure hobby worden
    Klopt, is ook prijzig. Wij bestellen een groot aantal balen per keer, betaal je €4,- per baal. Ben je ongeveer €65,- per maand kwijt per paard.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Auky
    Klopt, is ook prijzig. Wij bestellen een groot aantal balen per keer, betaal je €4,- per baal. Ben je ongeveer €65,- per maand kwijt per paard.
    Oh, dat valt nog wel mee, ik ging uit van €4,50X30 dagen = €135 per maand. Als jouw balen €4 kosten dan heb je voor €65 toch maar 16 balen, dat is toch niet genoeg als je een baal per paard per dag voert?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

@nacino: waar ging bij jou dan veel tijd in zitten? We hebben nu het mesten verdeeld, ieder doet 2 dagen per week en de laatste dag gewoon wie er het eerste tijd voor heeft. Als je het elke dag bijhoudt is het met onze 3 paarden ongeveer een 1/2 uurtje werk per dag. Voeren doen we nu alleen zelf als we rond voertijd op stal zijn, maar dat is ook niet heel tijdrovend.
    Wij mesten ook iedere dag uit, het waren dan wel 10 paarden ipv drie, maar ik mestte meestal met 2 a 3 personen tegelijk uit. Daarnaast moet je dus voeren en water bijvullen. Dan was ik echt wel 2 uur bezig en had ik niets met mn paard gedaan. Als je dan niet iedere dag tijd hebt, gaan er dus al 2 dagen af dat je moet 'werken' ipv rijden. Vooral in de winter wanneer de avonden kort zijn. Buitenrijden gaat dan lastig (wij deden het toch, maargoed) dus wil je in de bak. Maar ik begrijp dat die daar niet is?

Verder over de hoeveelheid hooi: voer je een paard 4 keer per dag hooi, dan heeft hij qua hoeveelheid geen hele baal nodig. Maar kan je maar 1x per dag komen (dat was bij ons zo) en je wil dat de paarden er 24 uur van kunnen eten zal je zoveel moeten voeren als ze eten (= meer dan ze nodig hebben, maar anders staan ze uuuuren met een lege maag omdat je maar 1x voert). Dan zit je echt wel aan 1 baal per paard per dag en dat is prijzig.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten