Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: gewoon rechtdoor?!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

gewoon rechtdoor?!

nadat shanna terug is bij Wim vandaag zijn we kwa rijden omhoog gelanceerd en een kilometer verder geland, voor mn gevoel. MENS, wat een gaaf paard om te rijden!
    Echt alle knopjes zitten er voor mn gevoel gewoon al op, zo gaaf. Zolang mn benen goed zitten, en mn handen het goed doen, en alle andere hulpmiddelen (zit, schouders, etc etc) gaat shanna hups zijwaarts, achterwaarts of in een schouder binnenwaarts. Alles zo licht als een veertje, wowie! Okay, in draf nog niet zo, ik heb nog wat spanninkjes te verwerken hier en daar. Maar ook daarbij is een volte inmiddels aardig te doen voor mijn gevoel. Martingaal ligt aan de muizen overgeleverd in de kast, dat rotding heb ik maar 1 keer thuis gebruikt, niks voor mij.
    Maar ja, leuk al die knopjes, maar waar is nu de rechtuitknop?
    Ik wilde mezelf een testje opleggen: in een rechte lijnen tussen pionnen door met zo min mogelijk correctie. (oefening 1 in het boek 100 trainingsoefeningen Makkie, dacht ik... rechtdoor kan toch elk paard?

Echt een onbegonnen zaak! We zwabberen alle kanten op. Da's gek, zo lang ik maar voltes rij of langs de bakrand ga, lijkt het sturen geen enkel probleem, maar zo in het midden van de wei rechtdoor is een heel karwei.
    natuurlijk wil ik graag dat shanna rechtuit kan lopen, ik ontdekte dit probleem eigenlijk pas bij deze oefening. omdat ik maar een klein droog stuk heb in de wei ben ik veroordeeld tot voltes, dus tja, dan komt je het rechtuitlopen niet zo gauw bewust tegen. Mijn eerste reactie was, van voren tegenhouden en met mn benen corrigeren. maar hier ging ze eerst zijwaarts van (de andere kant op dus) en na een stuk of wat correcties werd ze nukkig (pas op, gevaar! shanna nukkig maken is géén goed plan als je je op haar rug bevindt)

Afijn. natuurlijk zou ik graag even bij Wim langs gaan, Joh, los dit effe voor me op, dat ging de vorige keer ook zo fijn.
    maar dit leek me nou wel een uitdaging om zelf voor elkaar te krijgen. maar hoe?
    Zijn hier misschien handige oefeningen voor? Die je paard meer balans geven op rechte lijnen? van mijn part grondwerkoefeningen, hoewel ik daar volgens mij geen steken heb laten vallen...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: gewoon rechtdoor?!

Point-to-point al geprobeerd? Eventueel met wat extra incentive (emmertjes voer )

En tip van Anna: niet met je benen sturen, maar alleen focus, centrum en dan teugels.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Eerst: wat onwijs fijn dat het zo goed gaat!! Jullie komen van zó ver! Knap!!
    Gewoon rechtuit is idd best moeilijk!! Tussen pionnen door is misschien niet handig. Eén pion aan de overkant zetten en dáár naar toe richten werkt sowieso psychisch beter. Nu ligt je focus misschien niet 100% op de rechte lijn, maar ook op de pionnen náást de lijn. Tunnelvision met focus vér vooruit. In een bak vaak op de binnenhoefslag gaan rijden. Steeds ietsjes verder van de hoefslag af. Ze hebben immers megaveel steun van de wand. Da's een fysieke begrenzing. Je moet die gaan overnemen met de buitenteugel en buitenbeen. Vóór de bocht aan het eind van de korte zijde wenden en neem voor je gevoel de bakrand mee. Binnenbeen ook begrenzen zodat 'ie niet naar binnen valt.
    Voornaamste: focus op een punt zo ver mogelijk vóór je.
    Misschien heeft iemand anders nog een leuke tip!

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Ja Sandra, gefeliciteerd met je vooruitgang!

Ik zou beginnen met heeele korte stukke. Was eigelijk het enige wat me te binnen schoot.
    En het verhaal van Lila "naar 1 pion ipv tussen 2 door" klinkt ook erg logisch.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Dat op de rechte lijn, tussen pionnen in... doet me denken aan Dual-aktivierung. Dat heb ik vorige week lopend naast het paard gedaan.
    Mijn lesjuf vertelde me toen dat het vaak misgaat als de ruiter erop zit omdat je teveel wilt sturen, te gespannen bent en het paard daardoor balans verliest. Ik heb dat zelf nog niet gedaan ( erop) maar misschien heeft Hester het wél gedaan (zij heeft dezelfde lesjuf en ik zag dat zij op de foto's ook de dual-pionnen had).
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Hoi San,

Gewoon rechtdoor? Rechtdoor is heel lastig ja. Of het zo gewoon is?

Zou het een idee zijn om in de volte af en toe een stapje rechtdoor te gaan, 1 of 2 en dan weer op de cirkel? Dat je het langzaam opbouwt zonder dat er druk op komt?

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

@ Lila, thanks, 1 pion, goh, simpel maar idd welicht een stuk handiger dan een paadje maken van pionnen. Emmertje voer ernaast... weet niet of ik rengalop al durf met shanna, haha! Maar misschien is piont to point met knuffels wel een idee. He, morgen direct proberen, leuk!
    Helaas heb ik geen bak, alleen een weiland die droog is en geen damat en brutus bevat van 20 x 60 welke voor ruim de helft niet berijdbaar is momenteel. Maar ik ga ze misschien verweiden en kan dan weer een stuk van 20x 40 afzetten met lint.
    Maar momenteel dus geen echte hoefslag helaas.

gewoon rechtdor? tja, bij mn vroegere verzorgpaarden was ik er nooit zo mee bezig eigenlijk. maar volgens mij gingen die gewoon rechtdoor als ik niet stuurde

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Achja, ieder zo zijn 'ontbrekende puntje' he Met een paar keer oefenen gaat ze vast in no-time prachtig 'gewoon' rechtdoor

Het is echt niet normaal dat een paard gewoon rechtdoor gaat als je niet stuurt, dat moet ze 'aangeleerd' worden. Shaf gaat ook niet rechtdoor, of over de hoefslag lopen.

En voor mn vertrek naar Frankrijk kon ik totaal geen cirkels rijden. Een keer of 10 heb ik rondjes om een pion gereden en het gaat nu steeds beter. Tis maar net waar jij je (oefen) focus op legt
    Jij hebt nu prachtige cirkels, da's een heel stuk moeilijker te oefenen dan rechtuit
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ik oefen al minsten een jaar op een echte rechtdoor en sinds een maand ofzo kan dit een beetje.
    Mijn ervaring is dat rechtdoor moeilijker is dan circels, daarvoor heb je meer balans nodig (denk ik dan)

En hoe meer circels, bochten, schouderbinnen- en buiten ik reed, hoe beter de rechtdoor lukte.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik vind het niet zo gek dat rechtdoor moeilijker is (ooit een zebra in een perfecte rechte lijn zien lopen?)
    Wat gaaf trouwens dat alles nu zo goed gaat Sandra! Point-to-point spelen is al gezegd, lijkt me een goede oefening. Gewoon 2 pionnetjes of prikpaaltjes neerzetten ofzo...dat kun je dan later misschien uitbouwen door wat pionnen in een vierkant te zetten. Of misschien is het cloverleaf pattern ook wel een idee? Dan heb je zowel bochten als rechte lijnen...is misschien in het begin wat makkelijker voor Shanna?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Rechtdoor IS moeilijker hoor Sandra dan bochtjes maken! Je bent je paard niet voor niets aan het 'rechtrichten'. Pas NA een hele hoop moeilijke oefeningen en voltes kan je fatsoenlijk rechtdoor
    Dus ik zou zeggen, steeds kleine stukjes en ik denk dat het rechtdoor, door het herhalen van ANDERE oefeningen uiteindelijk zal verbeteren.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

hoe herkenbaar!!! Ik ben ook al ruim een jaar aan het werken met casandra aan rechtdoor rijden... In het begin was het echt een probleem. Als ik van de bakrand afweek en de binnenhoefslag nam trok ze terug naar de rand toe. Ze werd echt chagerijnig als 'k de binnenhoefslag nam. De laatste tijd begon het beter te gaan... Ze kan makkelijker rechtdoor. Ik denk dat dat normaal is voor een jong paard. Je paardje moet immers haar eigen balans nog wat zoeken met een ruiter op de rug, ze snapt ook nog niet dat een been begrenzend wakend kan zijn ipv zijwaarts en vooruit.... Komt allemaal met de tijd! Gewoon oefenen en als je merkt dat het haar teveel wordt doe je gewoon eventjes iets anders.
    Vraag zeker in het begin nog niet te lange stukken rechtdoor. Enkele passen is genoeg...

Succes!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Naar buiten er mee! Fietspad, bospad, bij voorkeur ook wat oneffener terrein en zelf evenwicht en balans laten zoeken op lange rechte stukken.
    En buiten, kijk ver vooruit. Rijdt naar het huis of de boom in de verte, plassen en takken onderweg lost ze zelf maar op.
    Tempo een goede stap of een rustige, regelmatige draf. Blijf iets ritmisch denken of zingen, houdt haar in het ritme. Bij lichtrijden regelmatig van been wisselen, bij voorkeur in het "op" ipv in het neer.
    Hielp allemaal prima bij Piabloke

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Dat op de rechte lijn, tussen pionnen in... doet me denken aan Dual-aktivierung. Dat heb ik vorige week lopend naast het paard gedaan.
    Mijn lesjuf vertelde me toen dat het vaak misgaat als de ruiter erop zit omdat je teveel wilt sturen, te gespannen bent en het paard daardoor balans verliest. Ik heb dat zelf nog niet gedaan ( erop) maar misschien heeft Hester het wél gedaan (zij heeft dezelfde lesjuf en ik zag dat zij op de foto's ook de dual-pionnen had).
    Klopt, en ik heb er ook over geschreven.

viewtopic.php?f=25&t=13824

Ut linkje doet het niet. Als je het tussen URL zet kort het forum het niet af heb ik gemerkt.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten