nadat shanna terug is bij Wim vandaag zijn we kwa rijden omhoog gelanceerd en een kilometer verder geland, voor mn gevoel. MENS, wat een gaaf paard om te rijden!
Echt alle knopjes zitten er voor mn gevoel gewoon al op, zo gaaf. Zolang mn benen goed zitten, en mn handen het goed doen, en alle andere hulpmiddelen (zit, schouders, etc etc) gaat shanna hups zijwaarts, achterwaarts of in een schouder binnenwaarts. Alles zo licht als een veertje, wowie! Okay, in draf nog niet zo, ik heb nog wat spanninkjes te verwerken hier en daar. Maar ook daarbij is een volte inmiddels aardig te doen voor mijn gevoel. Martingaal ligt aan de muizen overgeleverd in de kast, dat rotding heb ik maar 1 keer thuis gebruikt, niks voor mij.
Maar ja, leuk al die knopjes, maar waar is nu de rechtuitknop?
Ik wilde mezelf een testje opleggen: in een rechte lijnen tussen pionnen door met zo min mogelijk correctie. (oefening 1 in het boek 100 trainingsoefeningen Makkie, dacht ik... rechtdoor kan toch elk paard?
Echt een onbegonnen zaak! We zwabberen alle kanten op. Da's gek, zo lang ik maar voltes rij of langs de bakrand ga, lijkt het sturen geen enkel probleem, maar zo in het midden van de wei rechtdoor is een heel karwei.
natuurlijk wil ik graag dat shanna rechtuit kan lopen, ik ontdekte dit probleem eigenlijk pas bij deze oefening. omdat ik maar een klein droog stuk heb in de wei ben ik veroordeeld tot voltes, dus tja, dan komt je het rechtuitlopen niet zo gauw bewust tegen. Mijn eerste reactie was, van voren tegenhouden en met mn benen corrigeren. maar hier ging ze eerst zijwaarts van (de andere kant op dus) en na een stuk of wat correcties werd ze nukkig (pas op, gevaar! shanna nukkig maken is géén goed plan als je je op haar rug bevindt)
Afijn. natuurlijk zou ik graag even bij Wim langs gaan, Joh, los dit effe voor me op, dat ging de vorige keer ook zo fijn.
maar dit leek me nou wel een uitdaging om zelf voor elkaar te krijgen. maar hoe?
Zijn hier misschien handige oefeningen voor? Die je paard meer balans geven op rechte lijnen? van mijn part grondwerkoefeningen, hoewel ik daar volgens mij geen steken heb laten vallen...
Bladwijzers