Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: wat vinden jullie van clickertraining?

  1. #1
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    wat vinden jullie van clickertraining?

    Ik wil graag eens jullie mening horen over clickertraining...
    Ik kende het vroeger al van bij honden en de eerste keer dat ik het zag bij paarden was op de BHA-dag in Duffel vorige zomer. Ik was toen nog niet begonnen met Parelli en vond het eerlijk gezegd niet zo knap. Ok, dat paard kon wel veel, veel dingen die ik niet kon, maar ik vond het paard zo opdringerig overkomen, net of hij heel de tijd op zijn belongen zat te wachten. Ze vertelde toen ook wel dat het paard het eigenlijk deed voor de click, maar ik vond dat toch niet te zien bij het paard. Ik had toen ook een demo gezien van een parellistudente en die vond ik véél leuker, veel minder opdringerig, en alles gebeurde zonder voedsel.
    Nu heb ik onlangs nog iemand anders gezien die zowel parelli doet als clickertraining en haar paardje vond ik helemaal niet opdringerig, dus nu heb ik ondertussen mijn mening al wel wat herzien. Ze vertelde me ook dat je bepaalde dingen zo enorm snel kan aanleren dmv clickertraining, mét voedsel.
    Dus... nu wil graag eens horen wat jullie ervan denken... of is hier iemand die ook clickertraining gebruikt???

  2. #2
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: wat vinden jullie van clickertraining?

    Ik heb wel getwijfelt om clickertraining te gaan gebruiken voor maffe kunstjes, maar ben toch maar terug gekrabbelt!! Borus doet alles voor eten, inclusief mij strategisch in een hoekje drijven en me beroven van mn handje brokjes.
    Voor honden vind ik het wel leuk. Wij hebben het gebruikt om de angst van onze hond te verminderen, ze is namelijk jarenlang mishandeld geweest en clickertraining brak de spanning een beetje.

    Het is maar wat je doel is. Vind je clickeren leuk en je paard ook, prima dan. Mijn doel met borus is ontspannen kunnen rijden zonder toeters en bellen en ik denk dat ik dan met clickertraining verkeerd zit
    Als je het leuk vind om je paard op zn knietjes te zien gaan voor een wortel, dan is clickertraining wat voor jou Ik denk wel dat clickertraining niet zo veel met respect te maken heeft.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  3. #3
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: wat vinden jullie van clickertraining?

    Ik ben met Galand wat aan het experimenteren geweest op clickergebied. Gewoon omdat parelli niet lekker ging met hem. Ik dacht hem te motiveren mbv worteltjes.
    Eerst heb ik hem beleefdheid geleerd. "touch"= linkerhand aanraken, rechterhand wortel. Later eerst een pasje achteruit. Dit ging, moet ik toegeven, heel makkelijk. In een half uur kon ik hem vragen mn hand aan te raken, waar hij ook was en wist hij wat de "touch"hand was, en wat de wortelhand was, zonder zich op te dringen bij de wortelhand. Maar toen was ik uitgespeeld. Wat nog meer doen. hij deed achterwaarts, hoofd naar beneden, hoofd omhoog (naar mn hand toe steeds). Misschien een gebrek aan creativiteit maar zowel Galand als ik verloren onze interesse al gauw. daarnaast bleek galand de volgende oefensessie weinig trek te hebben in worteltjes dus gingen de oefeningen ook niet goed meer.
    hm, niks voor mij, om een wandelend snoepautomaat te zijn en je paard te moeten uithongeren voor je gaat oefenen. Uiteraard ben ik niet zover gekomen dat het ook zonder snoepjes ging. Daanaast vind ik het een naar idee om variabele beloning te gebruiken. Ookal zegt men dat dat juist goed werkt, was Galand echt teleurgesteld als ik besloot niet altijd meer te belonen. Als hij de oefenen niet goed genoeg deed en hij geen worteltje kreeg had hij al gauw zoiets van: nou, dan niet, gras is ook lekker, doei!!!
    Sta je daar...

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Baarn
    Berichten
    311

    Re: wat vinden jullie van clickertraining?

    Hmmm..., nou, Doon had werkelijk een vreet obsessie voor parelli. Dit probleem veroorzaakte mijn grootste frustraties. Op elk grassprietje afduiken en niet meer omhoog te krijgen! Dit is nu helemaal voorbij dankzij parelli en met voeren wacht hij rustig af ipv op te dringen.

    Toch denk ik dat je met clickertraining een paard heel goed kunt leren juist nÃ*et opdringerig te zijn wat betreft eten. En dan was ik ook sneller van het probleem af geweest. Zodra ze snappen dat opdringerig gedrag niet wordt beloond wachten ze rustig af. Ik hou niet zo van al die kunstjes etc. en ik werk veel liever met parelli omdat ik dan ook zeker weet dat hij het uit respect doet. En parelli is nu eenmaal gebaseerd op paardencommunicatie, clickertraining niet... . Maar om bijvoorbeeld een eetprobleem om te lossen denk ik dat het wel degelijk nut heeft.

  5. #5
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: wat vinden jullie van clickertraining?

    He, ik lees net dat Inge Teblick een boek heeft geschreven over o.a. clickertraining. Zij is degene die de demo gaf op de BHA dag.

    hier is haar link: http://www.ingeteblick.be/
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  6. #6
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re: wat vinden jullie van clickertraining?

    Ik vind het ook een beetje maf staan, om je paard te belonen met een klik. Niets natuurlijks aan. Toen ik daar pas een kleine discussie over had, vertelde een vriendin dat het voordeel van een klik is dattie altijd neutraal is. En dat is je stem niet altijd. Je stem daarintegen heb je altijd bij je en je klicker niet.
    Started!

  7. #7
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: wat vinden jullie van clickertraining?

    Prima methode! Ik zie nog wat 'problemen'met rijden en vind het een beetje raar dat dingen op de grond wel met click of bridge en target wordt aangeleerd en het in het zadel toch veel minder wordt gebruikt.

    Dat verhaal over dat paarden voerbeloning heel anders zien is nu denk ik toch wel ene beetje achterhaald. Net als het verhaal dat ze mensen zien als enorme roofdieren die hen elk moment zullen gaan aanvallen. Meeste veulens in onze maatschappij zijn vanaf geboorte al in aanraking met mensen en dus bijna ingeprent op onze aanwezigheid en het feit dat we ze niet aanvallen en/of opeten.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  8. #8

    Re: wat vinden jullie van clickertraining?

    Volgens mij werkt clickertraining heel goed, je kunt er heel veel mee bereiken. Het leuke van clickertraining. is dat het enkel positief is: je paard kiest ervoor iets te gaan doen voor een click. Positieve beloning, dat is heel erg leuk. Maar er is geen reinforcement. Doet ie het niet dan... doet ie het niet.

    Bij Parelli is het meer een gesprek met je paard: je vraagt je paard iets, krijgt antwoord en daarop baseer je je volgende zin weer, zeg maar. Als ie zegt BARST MAAR (echt waar, je hebt van die paarden, niet de mijne hoor ), kun je daar het gesprek op aanpassen.
    Bij clickertraining ben je een beetje uitgepraat als je paard het niet doet.

    Maar misschien zit ik er schromelijk naast, dat hoor ik dan graag!

    May the horse be with you!

  9. #9
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: wat vinden jullie van clickertraining?

    Karianne, dat wat jij hier zegt, van dat als je paard even niet wil je domweg uitgepraat bent dat viel mij inderdaad ook op. En dat weerhield mij ervan om verder te gaan met CT.

  10. #10
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: wat vinden jullie van clickertraining?

    Ik denk dat het een slechte motivatie is voor een dier wat altijd genoeg voedsel krijgt om voor iets "lekkers" iets te doen.
    Niet dat ik het oer oude verhaal er weer bij wil halen maar het is echt een kunstje en dat vind ik er zo jammer aan. Wel leuk hoor als je paard kan liggen op commando maar ik heb er wel mijn twijfels bij! Wat karianne al zei aan een eindeloze discussie heeft niemand iets.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  11. #11
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: wat vinden jullie van clickertraining?

    Ik heb de website van Inge bekeken en al een deel gelezen... mijn mening is in elk geval al wel veranderd, ik zou iedereen aanraden daar toch eens wat te gaan lezen!
    Ik zal even haar tegenargumenten hier in het kort proberen geven (het zal vast nog niet zijn zoals zij het wil zeggen...):
    *paarden worden er opdringerig van: nee, als je het hen op de juiste manier leert niet (wordt het paard opdringerig, krijgt hij zijn beloning niet) en daarbij is het toch leuk dat je paard iets heel graag wil doen om er zijn belonging voor te krijgen? Ze zegt ook dat op demo's zij het nog heel moeilijk heeft om haar aandacht te verdelen over het publiek en haar paard en dat daarom op demo's het niet zo goed gaat en haar paard vaak opdringerig wordt...
    *je doet er alleen truukjes mee: in het begin lijkt het misschien zo, in België en Nederland zijn de studenten momenteel ook nog niet zo ver, maar hoe verder je geraakt hoe meer nuttige dingen je erin kan steken! Je kan er ook gewoon dingen die je bij parelli doet mee extra belonen, dus laat je druk vallen en geef een click + voedsel! Bovendien is er voor een paard eigenlijk geen verschil tussen iets nuttig en een truukje; of hij nu gaat liggen of hij een schouder-binnenwaarts doet, voor hem is het hetzelfde, alleen wij vinden het één nuttiger als het andere.
    *respect: wanneer doet je paard effectief iets voor jou? En niet voor dat stukje wortel dat volgt? Maar doet bij parelli het paard het voor jou? of omdat anders fase 4 volgt?
    *Inge gebruikt het ook tijdens het rijden, de click en de beloning is dan ofwel even stilstaan, ofwel toch ook eten! De click staat eigenlijk gewoon voor HEEL directe beloning, op de juiste moment, ze weten op den duur dat de beloning wel volgt.
    *Inderdaad de motivatie om iets te doen voor eten is er bij paarden WEL, hoe verklaar je anders dat ze zo opdringerig kunnen worden ivm eten?

    Andere van jullie argumenten kan ik zometeen niet beantwoorden... maar ik kan zeker aanraden om haar site te lezen!

    Mijn conclusie: er zit zeker iets in, lijkt me wél heel nuttig om bepaalde dingen aan te leren! Het is altijd interessant om verschillende dingen te proberen. Maar voorlopig ben ik nog niet zo vergevorderd in parelli en ga ik dus eerst enkel met parelli verder, maar misschien dat ik later ook wel eens wat dingen met clicker probeer?!

  12. #12
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Baarn
    Berichten
    311

    Re: wat vinden jullie van clickertraining?

    Je hebt gelijk, ik heb ook niet zoveel tegen CT. Het enige punt waarmee ik het niet eens was, was over die fase 4, dat dat misschien wel de reden is dat een paard iets voor je doet bij parelli. Een effectieve fase 4 is precies hetzelfde wat paarden onderling gebruiken. Dit gebruiken zij om rangorde vast te stellen en om dus respect te krijgen. Het is dus geen angstreactie want ik kan zo hard op de grond slaan als ik wil met de CS ( zolang ik maar eruit zie als een ingezakte pudding ) en het doet Doon niets ( dat was voorheen wel anders hoor! en dan lette hij dus ook niet op mijn lichaamshouding, het enige wat hij dacht was, eng! eng! ). Hij is dus duidelijk niet bang voor mij en niet bang voor de CS. Hij heeft wel vertrouwen in mij en respect voor mij doordat ik met de fase 4 werk maar wel eerlijk ben in mn signalen zoals duidelijk mn lichaamshouding aangeven en goed vasthouden aan de fases. Het is hem heel duidelijk wanneer ik iets van hem vraag en wanneer hij rust heeft. Geen miscommunicatie dus. En dát maakt paarden naar mijn idee rustig.

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    255

    Re: wat vinden jullie van clickertraining?

    Ik clicker ook, pride wordt binnenkort zelfs gefilmt voor omroep flevoland.
    Het is voor ons een leuke hobby, liggen, zitten, apporteren etc. We hebben er plezier in en dat vind ik genoeg. Ik heb er juist een enorm beleefd paard van gekregen, ik loop altijd met de zak voer om mijn nek maar echt niet dat hij er zelf naar hapt. En ook als ik geen clicker of voer bij me heb doet hij alles met heel veel enthousiasme.

  14. #14
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: wat vinden jullie van clickertraining?

    Ik heb ook de demo gezien van Inge op de BHA-dag vorig jaar en daarvoor ook al veel gelezen ivm CT, en ook al uitgeprobeerd met Shiva. Wel het lijkt me nog niet zo slecht, maar ik deed het niet met een clicker, gewoon op 'goed zo'. En dat heeft toch wel wat geholpen hoor, in het begin duurde het wel enorm lang vooraleer ze doorhad dat 'goed zo' betekent dat het echt wel goed is en dat ze dan een beloning krijgt (waarschijlijk door mijn gebrekkige ervaring toen), maar nu gaat het heel wat beter. Ik gebruik het nog elke dag die 'goed zo' en vandaag nog heeft ze bewezen dat ze het begrijpt: ik vroeg om lateral flexion, wat de laatste dagen niet zo goed ging, en ik nam me voor haar te belonen als ze lang genoeg rustig haar hoofdje hield waar het moest. Wel toen ze dat deed, ik 'goed zo'! En daarna lukte het elke keer prima en probeerde ze ineens niet meer haar hoofd weg te trekken, tot ik toestemming gaf.

    Wat me ook opvalt is dat ze toch wel door die CT beleefd geworden is wat betreft voedsel uit mijn handen eten (dus nog NIET gras ), dan wacht ze altijd mooi tot ik goed zo zeg en haar de toestemming geef.

    Mijn besluit: clickertraining is volgens mij wél leuk en goed, en ook leuk voor als je je eens verveelt, dan kan je nog zo veel lol beleven met 'truukjes' aan te leren.

    xxx julie

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •