Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: rubber matten in stal zonder stro

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    rubber matten in stal zonder stro

    Mijn pony staat nu nog 24/7 buiten, maar het duurt niet zo lang meer voor hij snachts op stal gaat (helaas het is niet anders). De voor/zij/achter en bodem zijn allemaal bekleed met rubbermatten. Nu deed ik er vorig jaar een plakje stro (een plakje van die kleine baaltjes) achter in de stal, puur omdat ik daar nieuw was en niet meteen als 'anders' aangezien wilde worden. Maar goed, ik vind het echt onzin, die paar snippers erin en daar komt bij: het stro is nu bijna 2x zo duur en we hebben niet genoeg voor de winter.

    Het enige wat ik me afvraag: het is soms wel een beetje glad, als ie niet geplast heeft, het loopt wel weg, maar niet binnen de minuut natuurlijk. Ik vraag me af of dit erg is? Tevens heb ik gehoord dat ze wel kneuzingen of iets konden krijgen als ze enkel om rubbermatten met daaronder beton liggen. Maar volgens mij valt dat allemaal wel mee. Waar of niet waar?

  2. #2
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: rubber matten in stal zonder stro

    Het lijkt me wel prettig als die rubbermaten voldoende dik zijn. Je hebt speciale voor paardenboxen. Daarnaast, mij lijkt een plakje stro me juist heel goed als bezigheidstherapie, tenzij hij onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking heeft.

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: rubber matten in stal zonder stro

    bedankt voor je reactie! Het is vrij dik, ik heb er zelf ook is opgelegen en ik vond het zachter dan ik had verwacht. Verder heeft hij onbeperkt hooi tot zijn beschikking.

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: rubber matten in stal zonder stro

    bedankt voor je reactie! Het is vrij dik, ik heb er zelf ook is opgelegen en ik vond het zachter dan ik had verwacht. Verder heeft hij onbeperkt hooi tot zijn beschikking.

  5. #5

    Re: rubber matten in stal zonder stro

    Ik heb al jarenlang dikke rubber matten in de stallen, maar gebruik desondanks stro of vlasstrooisel.
    Het nadeel van alleen rubber matten is dat paarden het vaak helemaal niet fijn vinden om op stal te plassen - het spettert nl!

    Als een paard lang op stal moet staan zonder strooisel is ook niet goed, een plakje stro geeft in ieer geval wat te kannelen en het stofwisselingssysteem van een paard is er nu eenmaal niet op gemaakt dat ze lange tijd zonder eten kunnen - de galproductie is anders dan bij ons mensen. Bij ons stopt die alswe niet eten, bij paarden gaat het constant door.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  6. #6

    Re: rubber matten in stal zonder stro

    Ik ben het eens met Marianne. Lange tijd niets eten veroorzaakt maagzweren (door de contstante aanmaak van gal en maagzuur) Hoewel onze paarden ook beperkt hooi krijgen, staan er twee ruiven met stro altijd tot hun beschikking om op te knabbelen (lastig woord om te typen hè Marianne? ) en krijgen ze ook eens per dag wat wilgetakken.

    Voor de ondergrond is het niet speciaal nodig, rubber is al zacht genoeg (ik heb alleen maar beton in de stal, liggen moeten ze buiten in de zand), maar voor het plassen is het wel fijn hoor! Sommige paarden hebben er echt een hekel aan en houden het langer op.

    ik vind dit wel een moeilijk stro-jaar. Ook hier is er moeilijk aan te komen en het is duur. Zeker tarwestro. Hebben jullie ook die ervaring?

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: rubber matten in stal zonder stro

    even lezen mensen hij krijgt onbeperkt hooi!

  8. #8

    Re: rubber matten in stal zonder stro

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    even lezen mensen hij krijgt onbeperkt hooi!
    Whaaaa het staat er zelfs 2x

  9. #9

    Re: rubber matten in stal zonder stro

    Ik doe het net zoals trea, ze kunnen de stal inlopen waar alleen maar beton ligt, liggen kunnen ze in het zand.
    Mijn paard krijgt fixe koliek van stro, het heeft toendertijd bijna z'n leven gekost, dus voor mij nooit stro meer.

    Ik denk dat rubber matten zeker zacht genoeg zijn, je hebt ook van die fijne staltegels die zijn ook heel zacht en daar loopt het vocht beter tussendoor, wordt 't ook niet glad.
    Figaro du Cercorb X Betel de Fantilhou = Quinoa de Fantilhou

  10. #10
    Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    Lichtaart, België
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.047

    Re: rubber matten in stal zonder stro

    Mijn paarden staan al twee jaar op stal-rubber-matten. Allé, als ze 's nachts binnen gaan wel te verstaan. Kneuzingen en wondjes heb ik nog niet gezien.
    Maar in de winter vind ik wel dat de matten vochtig blijven. We hebben een soort open haard gemaakt en stoken dan (wel veilig!) de stallen warm zodat de matten drogen. Maar als het echt vriest buiten vind ik dit toch nog niet voldoende. Toch gaan ze er 's nachts op liggen.

    Geen stro wegens koliekgevaar bij Utan.

    Eén keer per week spuiten we de stallen met schoon water zodat de kleine deeltjes mest die blijven liggen bij het uitmesten verwijderd worden en de urine zoveel mogelijk door de matten kan weglopen.

    Als de matten vochtig blijven, moet je wel de hoeven in het oog houden. Mijn paarden hebben geen ijzers en het vocht in de matten is toch urine. Als ze 's nachts binnen staan smeer ik ze één keer per week in met zwarte scheepsteer.

    Ze hebben genoeg hooi voor de nacht en Utan gebruikt dit ook om op te plassen. Dus hij vindt het niet zo leuk te plassen op de matten. Maar alleen hij doet dat. Dus even afwachten wat jou pony hier van vindt.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: rubber matten in stal zonder stro

    over het plassen, hij had wel stro vorig jaar, maar lang niet genoeg dat het niet spetterde, eigenlijk heb ik nooit gezien dat hij er last van had. Dus volgens mij valt dat ook wel mee, wat een geluk weer

  12. #12
    Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Breda
    Leeftijd
    33
    Berichten
    2.727

    Re: rubber matten in stal zonder stro

    Ik heb rubbermatten in mijn stal, ik leg er wel altijd een laagje stro in dat het indd niet zo spetterd en ze nog wat te doen hebben... 1 ervaring: ze liggen er echt super veel in tot hele viezen buiken tot gevolg
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: rubber matten in stal zonder stro

    Hier liggen ze ook graag en veel op de rubber matten. Op zand kan ook, maar dat doen ze alleen als het droog is. Nadeel is inderdaad dat je het echt goed schoon moet houden of ze worden wel heel smerig.
    Twee winters geleden strooide ik daarom de helft in met stro, dat werd als wc gebruikt door sommigen, door anderen nog steeds op de matten dus het bleef vies.
    In de nieuwe stal komt half harde ondergrond voor de hoeven en half rubber matten om te liggen als het buiten nat is.

  14. #14
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2007
    Locatie
    Schoorl
    Berichten
    512

    Re: rubber matten in stal zonder stro

    Thijs en Roos hebben jaren lang een schuilstal gehad met alleen rubber matten, niet eens zo heel erg dikke
    Daar konden ze 's nachts dan in gaan, of buiten blijven (ook rubberen matten). Volgens mij liggen ze er niet vaak op, Thijs lag iig veel liever in de wei...
    Wie zijn eigen weg loopt, zal nooit verdwalen

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •