Pagina 6 van de 8 EersteEerste ... 45678 LaatsteLaatste
Resultaten 76 tot 90 van de 115

Topic: Filmpjes; Troy aan het werk.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

Over de snoepjes een ervaringkje met Vash. In den beginnen kreeg hij snoepjes rond het opstijgen. Van degene die ervóór stond. Werkte super . Tot ik alléén aan de gang moest. Hij zocht met zijn koppie aldoor mijn hand op. Als ik er eindelijk op zat, dan steeg het hoofd in de lucht, in afwachting ván.
    Nu ben ik er geheel mee gestopt. Zadel mee? Geen snoep in de zak. Hij krijgt er dan ééntje als ik de stal inkom zoals altijd, en vanaf buiten de box is het over. Hij vond dat echt maar 1 x erg wennen, toen was het al over. Dus misschien dat je hier ook iets aan hebt, geen idee hoe jouw snoepbeleid is, maar goed .

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Sjonge.. ik word hoe langer hoe onzekerder nu.
    Voel me zo onderhand een nul.
    Kan niet eens mijn eigen paard lezen.
    Ik snap je reactie wel hoor. Dat gevoel zou ik ook k'unnen hebben.
    Maar vergeet vooral niet dat je het heel goed doet!!!!!!
    Het gaat nu om de fine tuning! Daar ga je nu mee aan het werk. Zodat het soepeler en mooier gaat tussen jou enTroy.
    Voor nu gaat het goed en je gaat voor de perfectie.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    45
    Dagboek Berichten
    33

Zo heee, kan dit gewoon even niet bijlezen hoor. Een dagje niet op het forum kijken en Trea heeft gelijk al een topic met 4! pagina's

Bedankt voor het posten Trea, vind het erg leuke en leerzame filmpjes. Ben het wat betreft filmpje 2 helemaal met Els eens.
    Ben er met Dro ook net een week geleden tegenaan gelopen, duidelijke signalen gebruiken ipv te beginnen met minimale signalen. Dat is de reden waarom ik de Carrot stick er weer bij heb gepakt en ik moet zeggen dat Dro daar veel beter op reageert. Wellicht dat Troy ook dat stukje extra zekerheid nodig heeft? En ik zat er nog eens over na te denken waarom Dro er beter op reageert, maar eigenlijk is het logisch. Want hoe kun je een minimale communicatie hebben als je niet eerst de basis duidelijk hebt? (ABC versus hele zinnen)...was voor mij dus ook weer een leermoment. Eerst Carrot stick (ABC), dan later bijv. handen (hele zinnen)

Filmpje 1 snapte ik eigenlijk niet zo goed waarom je Troy over kleine obstakels stuurt. Hij let meer op jou dan op de obstakels en daarmee valt het doel van de oefening dan ook eigenlijk in het water. Ik zie hem niet nadenken bij die obstakels, maar meer eroverheen waggelen omdat ze er toevallig liggen. Verder boeit het hem niet zo. Ik denk dat grotere obstakels dan béter werken. Dingen waar hij wél echt op moet letten omdat ie anders bijna op z'n giecheltje valt (niet dat je nu expres touwtjes in je wei moet gaan spannen waar hij over kan struikelen he?)
    Het is mooi dat hij zo op je let, maar ik vind 'm ook best wel erg dichtbij komen. Er is niet veel 'personal space'.

Ik vind jullie wel enorm leuk om te zien zo samen hoor. Troy is echt enorm opgeknapt! Vind 'm ook helemaal niet te dik.
    En ik vind 'm ook supermooi bewegen!
    Niet onzeker worden hoor, moet je eens kijken hoeveel je met Troy hebt bereikt. Dat is echt geweldig
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Maar ik zie hier gebeuren wat ik ook een beetje bij Sandra zag een tijd terug. Zij was ook gewend aan een RB zeer sensitief paard. Toen dat veranderde was Sandra een beetje in de war omdat Shanna ineens LB gedrag ging vertonen en dat dus, inplaats van alles rustig en voorspelbaar, een andere benadering nodig had..
    De eerste *weken* dat Shanna er was, heeft Sandra regelmatig meermalen gepost, dat Shanna heerlijk LEFT-brained paard was...Zie:1ste indruk van Shanna is LB ma 3-4-06 13:49 Het "right-brainded sensitieve gedrag" begon pas na een week of 6 training.
    En o.a. bij de trektocht bleek Shanna toch in wezen een cool LB paard. Grz Els
    Leuk, even een oude indruk van Shanna voorbij te zien komen. helaas denk ik dat dit geen goed vergelijk is. na 6 weken was shanna door haar verharing heen, begon ze weer een beetje spek op haar botten te krijgen en had ze haar energie weer een beetje op een normaal peil/

Grz, Sandra

sorry voor OT, moest effe... ik luister weer mee in dit topic

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Ik vind het jammer om te lezen dat het gedrag wat Troy geeft nu bij hem wordt neergelegd als iets wat hij op dat moment bedenkt en uitvoert.
    Ik had misschien iets teveel gedacht dat alle irwin gangers min of meer hetzelfde zouden zien als ik....assumen noemen ze dat he
    Ik weet bijna zeker dat dit 'jolige' gedrag, wat overigens niet echt joligheid is en waarin ik het dus met Wim eens ben, veroorzaakt wordt door Trea zelf. Door haar lichaamshouding en het 'gebrek' aan sturende hulpen aan Troy.
    Assumen is ervanuitgaan dat iedereen die hetzelfde ziet ook hetzelfde interpreteert. Ik ben blij dat je zegt dat je bijna zeker weet waar het gedrag vandaan komt. Ik weet maar bij 1 paard redelijk zeker welke stemming mede zorgt voor bepaald gedrag en da's de mijne .
    Ben erg blij met Irwin maar ik krijg nu een beetje het gevoel dat je denkt dat paarden altijd correcte actie=verwachte reactie doen. Dat lijkt me niet hoor, dan kun je beter motor gaan rijden.
    Jep toen ik het opschreef wist ik natuurlijk ook wel dat ik het niet zeker 'kan' weten...vandaar ook de bijna

En je laatste twee zinnen lijken me natuurlijk ook een beetje uit zijn verband getrokken. Ik weet ook wel dat niks een 100% oplossing bied en dat je altijd moet blijven kijken buiten de geijkte paden.
    En ik moet zeggen, nu ik Irwin een maand heb ingekeken en met verschillende type paarden heb gewerkt dat het inderdaad niet mogelijk is om met ieder paard op die manier te beginnen met werken. Zo nam een van de dikbillen mij mee voor skiles een week terug.
    Nu heb ik het in stukjes gebroken, hem beloont met brokjes na de eerste circel in stap en vandaag draafde hij om me heen alsof hij nooit anders heeft gedaan.
    Maar ik vind in dit filmpje dat het heel erg duidelijk ligt aan de lichaamspositie en ja, daar kan Irwin heeel goed bij helpen!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Trea krijgt hier nu adviezen over hoe ze moet Parellien, Irwinnen of Wimmen... Volgens mij is ze voornamelijk aan het Wimmen/Marijke-en ( ) dus daar heb ik me dan ook op gericht. Je kunt écht niet die 3 combineren als je van alledrie maar een beetje kunt en weet. Dat lijkt me pas verwarrend.

Toen ik nog niets van Irwin afwist kon Nacino toch al prachtige cirkeltjes ala Brenderup lopen hoor. Waar ik mijn energie ook richtte. Bij Parelli leert een paard snel genoeg alles waar wij niets mee bedoelen te negeren, dus ook de 'verkeerd gerichte energie'. Nu moeten we niet met z'n allen gaan doen alsof wanneer je je centrum op het hoofd richt direct ieder paard daarvan flipt Ik zou zeggen Trea, je hebt de games doorlopen, als hij deze op fase 1/2 kan, dan is het goed, afgelopen. Dan heb je een basis en kan je verder met Wim achtig werk. (tja of Irwin, maar die is echt niet zo bezig in mijn ogen met gymnastiseren als Wim). Misschien ben je wel wat verwarrend voor Troy, maak je hulpen dan wat expliciter. Maar dat wil nog steeds niet zeggen (wat mij betreft..) dat hij bokkend jou ruimte in mag komen!
    Zit er geen leerling van Marijke in jouw buurt, die je eens kunt laten komen? Zou wel een prettige hulp zijn denk ik!

Ik denk dat het vooral voor jezelf verwarrend is om allerlei methodes door elkaar te gebruiken. Parelli staat soms recht tegenover Irwin..
    (denk maar 's aan de yoyo, en het slingeren van het touw aan het hoofd wat Irwin een doodzonde vindt).
    Misschien is het in eerste instantie het beste om de methode te kiezen die je zelf heel goed kent. Daar de basis mee leggen voor gehoorzaamheid en hanteerbaarheid.

En je realiseren dat je niet met ieder paard 'knuffelig' moet/kunt omgaan. Duidelijkheid, stevigheid, leiderschap - het is een MAN, een ex-hengst !! In jouw ruimte komen is niet altijd troost of vriendschap zoeken. Het is soms ook 500-600 kilo power die jou de baas wil zijn.
    Paarden zijn echt niet tot in hun ziel gekwetst als je een keer duidelijk maakt dat ze moeten opzouten. Dat is tenslotte ook hun taal.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne

En je realiseren dat je niet met ieder paard 'knuffelig' moet/kunt omgaan. Duidelijkheid, stevigheid, leiderschap - het is een MAN, een ex-hengst !! In jouw ruimte komen is niet altijd troost of vriendschap zoeken. Het is soms ook 500-600 kilo power die jou de baas wil zijn.
    Paarden zijn echt niet tot in hun ziel gekwetst als je een keer duidelijk maakt dat ze moeten opzouten. Dat is tenslotte ook hun taal.
    Helemaal mee eens............................................ zoals ik het lees, zo vanaf een afstand kan ik niet anders dan volmondig beamen.
    Nu moet bij mij het knopje nog om, op die "knuffel-kommaarbijmij-armpaard"basis zijn we begonnen. Feit is dat Troy sneller groeit dan ik het in mijn fantasie had kunnen dromen.

Voor mij is dit topic een klein stokje, het zet me aan het denken, het maakt me bewust van waar we nu staan, en dat is niet meer op dezelfde plek als in Januari. Ik had het wel gezien, maar niet zo nadrukkelijk als waar ik nu op gewezen wordt.

Ik heb er (uiteraard) véél over nagedacht de afgelopen 24 uur, en wat ik wel héél zeker weet, is dat ik niet verder ga parelliën met hem. Ik wil me echt meer verdiepen in Wim-languadge.

Jullie allemaal onwijs bedankt voor de input!
    Ik weet weer zo ongeveer waar ik sta.

Af en toe is het wel eens goed als de kussen opgeschud worden, het matrasje uitgeklopt en de dekens gelucht worden!
    Weet zeker dat je op de goede weg zit, je mag er best trots op zijn hoe Troy opbloeit!
    Jij ook bedankt Trea voor de fimpjes en vragen - het is weer een gaaf topic geworden met al die verschillende invalshoeken!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Ik zou zeggen Trea, je hebt de games doorlopen, als hij deze op fase 1/2 kan, dan is het goed, afgelopen. Dan heb je een basis en kan je verder met Wim achtig werk. (tja of Irwin, maar die is echt niet zo bezig in mijn ogen met gymnastiseren als Wim).
    Ik vind dit een beetje vreemd. Wim en marijke werken aan fysiek, terwijl parelli (en irwin?) vooral mentaal/emotioneel bezig is. Het gaat er toch meer om dat je je aan je principes houdt dan dat je bepaalde games speelt. Je handelt toch vanuit bepaalde inzichten, dan kan je van daar uit bepaalde oefeningen doen.
    Ik heb het idee dat Trea nu de basis van irwin neemt en dan de gymnastiserende oefeningen van Wim, klopt dat?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Ik vind dit een beetje vreemd. Wim en marijke werken aan fysiek, terwijl parelli (en irwin?) vooral mentaal/emotioneel bezig is. Het gaat er toch meer om dat je je aan je principes houdt dan dat je bepaalde games speelt. Je handelt toch vanuit bepaalde inzichten, dan kan je van daar uit bepaalde oefeningen doen.
    Ik heb het idee dat Trea nu de basis van irwin neemt en dan de gymnastiserende oefeningen van Wim, klopt dat?
    Ik dacht dat ze in eerste instantie een Parelli basis in de vorm van de games had gelegd. Ik vind dat wel zo zinnig om dat te doen, voor je ala Wim oefeningen gaat uitvoeren.
    Ik heb bij Wim mensen gezien zondere enige grondwerkbasis en ik vind dat degenen mét zo'n basis beduidend sneller alles oppikken omdat paardlief op de grond al 'bestuurbaar' is.

Verder zie ik niet zoveel Irwin in de filmpjes?

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ik dacht dat wim-language wim+irwin is wordt wel ingewikkeld zo
    Bij irwin zijn dingen van parelli uit den boze en bij parelli zijn dingen van irwin uit den boze, dus ik zou gewoon een keuze maken, lijt me wel zo duidelijk voor jezelf.

ik doe het al tijden allemaal
    en het werkt prima !

waarbij ik graag op wil merken dat ik zonder Parelli ammenooitnie de deur naar Wim of Irwin had gevonden
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

maar de principes komen niet overeen, hoe doe je dat dan? je kan namelijk alle oefeningen van iedereen door elkaar doen, maar je kan niet meerdere (tegenstrijdige) principes aanhouden, toch?

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Pfffffff het duizelt me. Els, bedoel je dat ik terug moet gaan naar het "gewone" parelliwerk? Daar ben ik na het doen van de 7 games mee gestopt, en toen ik terugkwam van Wim had ik echt het gevoel dat ik op de juiste weg zat.
    Vind de tweestrijdigheid tussen deze 2 stromingen zo lastig.
    Maar welke "tweestrijdigheid" zie je dan?
    Ik meen dit serieus; sluit het een het ander volgens jou dan uit?

Van mij hoeft niemand te "Parellien". Parelli leert mensen op een Jip-en-Janneke manier (consequente) lichaamsbewustzijn en cues. En je paard om om te gaan met druk... (als je het goed doet, echter niet wanneer men oefeningen als een soort "kunstjes" traint )
    Waar het mij om ging was je aan het denken te zetten over het effect van cues en vooral: te vroeg minimále cues. En met "te vroeg" bedoel ik: wanneer je consistentie in je cues niet kan garanderen. En je paard daar hyperalllert mee maakt, omdat je dingen voor hem heel verwarrend vraagt. Hij wil je immers héél graag pleasen, maar iedere keer krijgt hij een ander signaal! Hoe moet hij dan gaan snappen wat je wilt?
    [size=99px]( Ik wilde je b.t.w. aan het denken zetten, omdat je zelf expliciet vroeg naar onze mening . En aangaf je zorgen te maken over de opmerking van Wim: dat hoeft naar mening dus echt niet![/size]

In mijn module animaltraining was frustratie ten gevolge van "bad cueing" én - een stap verder-: "agressie voortkomend uit frustratie", een héél belangrijk onderdeel van de lessen...
    Met name, omdat dát een essentieel bijeffect is van (bad) training, ongeacht de diersoort! Zeeleeuwen kunnen met een hap je arm eraf bijten en olifanten kunnen je pletten, maar ook bij paarden kan 500 kilo frustratie, ernstige problemen opleveren. Dát wil je gewoon niet (lijkt me ) (Ik niet althans)

Dat van die bring back en VHV was me ontschoten. Heb het wel ooit gelezen ja. Ik snap wat je wit zeggen over die cues en duidelijkheid. Wist niet dat ik zo onduidelijk was Besefte wel dat ik meer grenzen moet gaan aangeven, maar onduidelijk in mijn vrágen?
    Anroomy geeft in een ander topic al aan hoe lástig het is, de "Irwin-cues" correct te doen. En Anna heeft notabene zelf eindeloos geparelliet en daarmee haar lichaamsbewustzijn geoefend. Wim heeft járen fanatiek geparelliet, alvorens "anti" te worden. Wat ik steeds weer zie ( ook bij mezelf), is dat Parellieen helpt om je lichaamsbewustzijn te verbeteren..
    Maar je kan óók op Tai Chi, karate, yoga, ballet of iets anders hoor . Of voor de spiegel jouw cues oefenen! Maar kies je voor "minimalisme," ben dan a.u.b. zéker van de consistentie in je minimale cues. (Ook al bestaan die uit "energie"! c.q. "life up").

@Marianne; ik heb een prachtige longeerzweep, een superlichte van een soort van fiberspul.. rete-duur ding was dat. Heb 'm zojuist weer uit het stof geplukt.
    Longeercirkel/ roundpenn is ook een goede. Heb daar ooit al een massa palen voor gekocht.
    Lammert Haanstra Heb ik op video en vind hem zo'n prettige man om naar te kijken. Overigens ook heel duidelijk in zijn cues.( al kies ik zelf op sommige punten net voor andere )

Sjonge.. ik word hoe langer hoe onzekerder nu. Voel me zo onderhand een nul. Kan niet eens mijn eigen paard lezen.
    Zeker weten dat je dat wél kunt ! Je vroeg echter om MENINGEN en die krijg je dus in alle soorten en maten . Let wel, meningen zijn andere dingen dan feiten Maak a.u.b. onderscheid tussen mening en feit, want meningen zijn zelden een slapeloze nacht waard.
    En voor wat het waard is, zijn we niet allemaal "op weg" op ons eigen niveau? Ik vind het echt karakter, dat je jouw filmpjes plaatst en * meningen* vraagt...

( PS: OT @Sandra:
    Feit= dat Shanna de eerste 6 weken consistent LB-gedrag vertoonde. Mening is= dat dat door ondervoeding kwam... )
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Pagina 6 van de 8 EersteEerste ... 45678 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten