Pagina 5 van de 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 115

Topic: Filmpjes; Troy aan het werk.

  1. #61
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    Nou Trea, ik zou er niet bang van worden, maar ik zie ook niet alleen joligheid. Hij doet het nl. steeds als jij iets vraagt en je vraagt het toch niet onsubtiel dus dat zou zijn reden van boosheid niet mogen zijn
    Je kan kijken wat er gebeurd als je het negeert uiteraard, als het echt protest is, dan merk je dat vervolgens snel genoeg denk ik

    En ik bedoel zéker niet 'de kop in drukken', maar meer zo van, jij bokken, bok dan nog maar een paar rondjes maar nu omdat ik het zeg! Nacino druk ik daar in ieder geval niet de kop mee in, maar ook dát wisselt per paard Die gedraagt zich dan meer zo van 'hmzz, owja, er zijn grenzen'

  2. #62
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    Ik vind het jammer om te lezen dat het gedrag wat Troy geeft nu bij hem wordt neergelegd als iets wat hij op dat moment bedenkt en uitvoert.
    Ik had misschien iets teveel gedacht dat alle irwin gangers min of meer hetzelfde zouden zien als ik....assumen noemen ze dat he
    Ik weet bijna zeker dat dit 'jolige' gedrag, wat overigens niet echt joligheid is en waarin ik het dus met Wim eens ben, veroorzaakt wordt door Trea zelf. Door haar lichaamshouding en het 'gebrek' aan sturende hulpen aan Troy.

    Dat hij de cirkels zo klein maakt verbaasd me eigenlijk niet. Er is namelijk geen enkele grens die constant is en verteld dat hij die ruimte niet in mag gaan...net zo min die er aan de buitenkant is.

    Je zou dit kunnen oplossen door met CS of LZ vanuit je pols een draaiende beweging te maken waarbij het uiteinde van je SS of LZ van achterhand naar voorhand zwaait en in een rondje dus weer terug komt...Hierbij wijst de punt van de CS of LZ naar de grond zodat het niet als dreigend wordt ervaren!
    Ik kan het niet zo goed uitleggen
    En zo kan je dus je eigen ruimte houden en stel je voor hem een duidelijke grens. Zo kan je hem dus in het contact drijven...en zoals gezegd als hij het contact niet aanneemt kan je terug gaan nar in hand oefeningen om hem daaraan te laten wennen

    Maar ik blijf erbij dat je je paard niet kan 'corrigeren' voor ongewenst gedrag als je het in de eerste plaats zelf veroorzaakt.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  3. #63

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    Je zou dit kunnen oplossen door met CS of LZ vanuit je pols een draaiende beweging te maken waarbij het uiteinde van je SS of LZ van achterhand naar voorhand zwaait en in een rondje dus weer terug komt...
    Ik kan het niet zo goed uitleggen
    En zo kan je dus je eigen ruimte houden en stel je voor hem een duidelijke grens. Zo kan je hem dus in het contact drijven...en zoals gezegd als hij het contact niet aanneemt kan je terug gaan nar in hand oefeningen om hem daaraan te laten wennen
    Ja, ik snap hem
    Had het gisteren ook begrepen.

    Longeren jullie met touwhalster of met kaptoom?

  4. #64
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    wij longeren met stalhalster of met hoofdstel en de weense teugel....die gaat door de bitring naar de singel. Als je paard overbuigd naar binnen en dat het euvel is dan gebruiken ze een bijzetteugel aan de buitenkant om het te voorkomen maar zelf heb ik dat nog niet gebruikt.
    Wel de weense teugel en ik vind het fijn werken.....al is het wel van zeer groot belang dat je dan geoefend bent in het houden van constant contact want anders krijgt je paard natuurlijk steeds een los vast contact in zijn mond.....

    En eigenlijk kan je de longeerlijn dus zien als een teugel...
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  5. #65
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    Ik zag in filmpje 2 een paard dat het van hand veranderen (VHV) niet snapte. Ik zag een aantal keer, dat je je lichaam gebruikt alsof je hem "bring-backt". Daarna doe je opeens iets vaags en stuur je hem plots weer weg...terwijl hij dat niet verwacht.

    Kies voor een heel duidelijk onderscheid tussen "bring back" en een VHV. Bij de bring-back sta je voorover gebogen (dat doe jij stééds, zélfs bij de VHV waar je eigenlijk gewoon een "draw" wilt) .
    Bij de VHV echter, moet je achterwaarts lopen met je schouders iets naar achter. ( In plaats van de "bring-back-houding).
    Bij dat onderscheid in lichaamshouding, krijg je ook deze exuberante verschijnselen niet. Je paard ziet dan aan je lichaam, of hij écht naar je toe mag of dat hij gaat VHVen. Je "overvalt" hem dan niet meer met een "send". (Nu doe je dat wel: het lÃ*jkt alsof hij mag komen en dan moet hij ineens toch weer weg)

    Ik ben niet bang van een fase 4 , maar hier zie ik minstens 3 punten die absoluut eerst beter moeten, voordat je "door je fases" heen gaat. Fases uppen zou hier echt onterecht zijn. Het ligt niet aan Troy.

    O ja, en werk eerst (een jaar) met *DUIDELIJKE* cues (= duidelijke fase 1), vóórdat je de cues gaat verfijnen... Wannneer je té vroeg met minimale cues gaat werken, creeer je geheid een neurotisch paard. (Wil je dat?) Je paard gaat dan namelijk cónstant denken, dat hij steeds "iets" moet ( zónder *geleerd* te hebben, wat-dat-dan-is ) Dáár maak je ze super onzeker mee, omdat ze dan op Ã*edere minimale beweging proberen te anticiperen.

    Leer je paard dus eerst het verschil tussen "iets doen" en "niets doen".....
    En dat "iets doen", per definitie *duidelijk en vriendelijk* aan hem *gevraagd* zal worden. Vooral *duidelijk*! Op die manier geef je ze steeds meer vertrouwen, want al jouw "niet-duidelijke" bewegingen kan hij naast zich neerleggen... Eigenlijk een soort permanente "desentisation"/ FG#1, alvorens je zo gaat minimaliseren. Grz Els
    (die zich realiseert dat dit een "Parelli"-uitleg is, in een "Wim & Chris" topic
    Maar ja: basics first, vind ik )
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  6. #66

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    Ja eens met Anna. Geen begrenzing, noch aan de binnenkant noch aan de buitenkant. Doet hij het nog hartstikke goed eigenlijk vind ik!

    Los van het feit (al besproken) dat je centrum constant richting zijn hoofd gaat, vraag ik me eigenlijk af waarom jij zo veel loopt tijdens zijn cirkels. Het komt mij wat druk over. Troy komt mij ook onzeker over. Waar Els het ook over heeft eigenlijk. Bewegingen zijn niet consequent. Dat op jou gericht zijn, komt op mij over als onzekerheid. Zo van, wat wil je nu, en nu en nu en nu. Niet zo zeer vanuit een vragende houding maar vanuit een onzekere houding. Help Trea, wat moet ik nu doen?

    Blijft dat ik vind dat hij echt heel erg mooi en soepel beweegt . Mooi man!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  7. #67

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    Trea.. koop een longeerzweep!!
    In het 2e longeerfilmpje kruipt hij compleet tegen je aan ( snoepjes bedelen?) - stuur hem weg de cirkel op en blijf zelf in het midden staan. Niet helemaal meelopen ( een beetje mag maar jij moet wel ongeveer het middelpunt van de cirkel blijven).
    Trouwens, op zo'n kleine volte om je heen lopen is ook nog eens overbelastend voor de gewirchten.

    Waarom maak je op je wei niet een tijdelijke longeercirkel met lint en prikpaaltjes? Cirkeldiameter minimaal 15 meter) Dan kun je hem gericht op de cirkel sturen!
    Op naar de Welkoop/Boerenbond voor kleine blauwe paaltjes en een smal (1 cm) lint. Altijd handig, ook voor ander grondwerk.

    @ Anroomy .. ben het maar zeer ten dele met jou eens dat de joligheid van Troy door Trea's houding veroorzaakt wordt. Er is wel degelijk een ontwikkeling in het paard gaande, zeker als je van vroegere filmpjes vergelijkt met nu.
    Wat mij betreft is dit helemaal niets om 'angst' voor te hebben - als je er maar positief tegenover staat!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  8. #68
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    Ja ik zie ook de ontwikkeling in het paard. En het is heel mooi om te zien dat hij zo opbloeit. En hij zal nog wel meer opbloeien...
    Maar ik zie hier gebeuren wat ik ook een beetje bij Sandra zag een tijd terug.
    Zij was ook gewend aan een RB zeer sensitief paard. Toen dat veranderde was Sandra een beetje in de war omdat Shanna ineens LB gedrag ging vertonen en dat dus, inplaats van alles rustig en voorspelbaar, een andere benadering nodig had.

    Het lijkt alsof Trea een beetje met hetzelfde worsteld. Het paard verandert en dus zal haar aanpak zich daaraan moeten aanpassen. Als dat niet gebeurt kan het wel degelijk verwarrende en misschien zelfs gevaarlijke toestanden opleveren.

    Trea zal nu in Troy's leven niet meer alleen maar de geruststellende moeder moeten zijn maar meer een uitdagende leider die soepel genoeg is om ook de moeder te zijn als het nodig is.

    En dat is denk ik precies wat Wim ook bedoelde.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  9. #69
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    ben het met els eens.
    Ik denk dat je verder gewoon een keus moet maken. Wil je je paard perfecte rondjes laten lopen of wil je gewoon lekker spelen (niet gezegd dat daar niet een keer een perfect rondje in voor kan komen ). Het kan allebei, ligt een beetje aan je persoonlijke voorkeur.
    Ik zou trouwens het gedrag juist niet negeren. Vooral niet dat hij aan je lijn trekt. Energie gebruiken lijkt mij beter.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  10. #70

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    Het lijkt alsof Trea een beetje met hetzelfde worsteld. Het paard verandert en dus zal haar aanpak zich daaraan moeten aanpassen. Als dat niet gebeurt kan het wel degelijk verwarrende en misschien zelfs gevaarlijke toestanden opleveren
    Mee eens .. maar dit is meteen ook het leukste van met paarden werken. Altijd alert blijven, aanpassen, go with the flow, de juiste knopjes vinden.. leuk!!
    Ik denk overigens dat Trea genoeg in haar mars heeft om met Troy mee te groeien.
    Vind het superspannend om dit op een afstandje mee te mogen maken.!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  11. #71
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Maar ik zie hier gebeuren wat ik ook een beetje bij Sandra zag een tijd terug. Zij was ook gewend aan een RB zeer sensitief paard. Toen dat veranderde was Sandra een beetje in de war omdat Shanna ineens LB gedrag ging vertonen en dat dus, inplaats van alles rustig en voorspelbaar, een andere benadering nodig had..
    De eerste *weken* dat Shanna er was, heeft Sandra regelmatig meermalen gepost, dat Shanna heerlijk LEFT-brained paard was...Zie:1ste indruk van Shanna is LB ma 3-4-06 13:49 Het "right-brainded sensitieve gedrag" begon pas na een week of 6 training.
    En o.a. bij de trektocht bleek Shanna toch in wezen een cool LB paard. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  12. #72
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Ik vind het jammer om te lezen dat het gedrag wat Troy geeft nu bij hem wordt neergelegd als iets wat hij op dat moment bedenkt en uitvoert.
    Ik had misschien iets teveel gedacht dat alle irwin gangers min of meer hetzelfde zouden zien als ik....assumen noemen ze dat he
    Ik weet bijna zeker dat dit 'jolige' gedrag, wat overigens niet echt joligheid is en waarin ik het dus met Wim eens ben, veroorzaakt wordt door Trea zelf. Door haar lichaamshouding en het 'gebrek' aan sturende hulpen aan Troy.
    Assumen is ervanuitgaan dat iedereen die hetzelfde ziet ook hetzelfde interpreteert. Ik ben blij dat je zegt dat je bijna zeker weet waar het gedrag vandaan komt. Ik weet maar bij 1 paard redelijk zeker welke stemming mede zorgt voor bepaald gedrag en da's de mijne .
    Ben erg blij met Irwin maar ik krijg nu een beetje het gevoel dat je denkt dat paarden altijd correcte actie=verwachte reactie doen. Dat lijkt me niet hoor, dan kun je beter motor gaan rijden.

  13. #73

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    Pfffffff het duizelt me.

    Els, bedoel je dat ik terug moet gaan naar het "gewone" parelliwerk? Daar ben ik na het doen van de 7 games mee gestopt, en toen ik terugkwam van Wim had ik echt het gevoel dat ik op de juiste weg zat.
    Vind de tweestrijdigheid tussen deze 2 stromingen zo lastig.

    Dat van die bring back en HVH was me ontschoten. Heb het wel ooit gelezen ja.

    Ik snap wat je wit zeggen over die cues en duidelijkheid. Wist niet dat ik zo onduidelijk was
    Besefte wel dat ik meer grenzen moet gaan aangeven, maar onduidelijk in mijn vrágen?

    @Marianne; ik heb een prachtige longeerzweep, een superlichte van een soort van fiberspul.. rete-duur ding was dat. Heb 'm zojuist weer uit het stof geplukt.
    Longeercirkel/ roundpenn is ook een goede. Heb daar ooit al een massa palen voor gekocht.

    Sjonge.. ik word hoe langer hoe onzekerder nu.
    Voel me zo onderhand een nul.
    Kan niet eens mijn eigen paard lezen.

  14. #74
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    Ach jo, kan ik mij voorstellen!!!

    Alles eens laten bezinken en dan bedenken welke richting jij opwilt met troy en dan daar de tips bijpakken die jij kunt gebruiken!
    Vergeet niet dat er veel dingen zijn die je wel goed aanpakt!!
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #75

    Re: Filmpjes; Troy aan het werk.

    Sjonge.. ik word hoe langer hoe onzekerder nu.
    Voel me zo onderhand een nul.
    Kan niet eens mijn eigen paard lezen
    Ja hoor, dat kun je heus wel. Voor ons het is wat makkelijker omat we afstand hebben - jij zit er met je neus bovenop, ziet het iedere dag. Niet de moed opgeven, laat Leo snel een roundpennetje maken, intussen de boel laten bezinken en Hanstra z'n boek lezen. (Er is overigens en nieuwe, verbeterde uitgave van dat boek - werd vandaag aangeboden op paardentips)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Pagina 5 van de 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •