Vandaag is de smid geweest. Ook voor Féroz (bijna twee jaar). Vanaf het moment dat hij een vreemde man ziet (zoals de dierenarts of de hoefsmid) begint hij zenuwachtig te worden en zich helemaal op te spannen. Als de smid dan wilt beginnen, geeft Féroz mooi zijn hoefje (hij is opgevoed hoor!) maar als hij wilt kappen, wordt hij hysterisch en begint te steigeren...Dit is het scenario dat zich telkens weer voordoet. Nu heeft de smid naar een praam gegrepen. Binnen de 10 seconden is hij mak en kan hij perfect alle 4 hoeven kappen.
Ik weet nu niet zo goed hoe ik me erbij moet voelen. Wat vinden jullie van de praam? Voor diegene die de werking niet kennen: de bovenlip wordt omgebonden door een touw dat vastzit aan een stok. Het ziet er erg eng uit, maar op deze manier komen er natuurlijke endorfines vrij in het lichaam die het paard rustig maken.
PS voor de moddies: wist niet goed of ik het nu bij hoeven zou zetten of bij algemene nat.horsemanshipvragen. Verplaats maar als je het nodig vindt!
Bladwijzers