Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: buiten rijden niet relaxed

  1. #1
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    buiten rijden niet relaxed

    Nou dan ik ook maar eens met de billen bloot.....

    Mijn paardje is in de bak echt heeeeeeeeeeel relaxed en super braaf echt heeeeeeeeeeeel braaf zeg maar.
    Als ik buiten ben is hij het omgekeerde van in de bak. Heel alert, schrikt van een eend die uit se sloot springt en heel wantrouwend. Hij wil niet wegrennen ofzo maar gewoon niet meer op mij geconcentreerd.

    Wij hebben een dijkje naast de boerderij waar ik regelmatig even op heen en weer ga en heen is ie welbraaf maar terug gaat ie als een jacko.
    Nu heb ik al vanalles geprobeert van achterwaarts/zijwaarts als ie zo snel stapt en steeds de ors maken maar hij stopt wel en doet wat ik vraag maar hij loopt zo snel dat hij soms zelfs struikeld.

    Ik ben aan het oefenen met grondwerk op ander terrein maar als het donker is en dat is het nogal vaak kan dit niet. Alsik dan even grondwerk heb gedaan en ik ga weer rijden gaat het allemaal wel maar er hoeft maar iets te gebeuren en hij is weer helemaal hieper de pieper.

    Hebben jullie nog dingen die ik zou kunnen doen om hem te desentizizen buiten????

    Alle advies is welkom!!!!!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  2. #2
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: buiten rijden niet relaxed

    Ik heb net hetzelfde met Micha, en ik veronderstel dat dit zo het geval is bij bijna iedereen...
    In de piste is ze dan super licht en heel snel left brained, en buiten krijg ik ze heel moeilijk of niet left brained, ze doet uiteindelijk wel alles, maar je kan zien dat ze niet helemaal met haar aandacht bij mij is en ze is veeeeel minder licht dan in de piste.
    Volgens mij is het enige wat je hieraan kan doen: heel veel op vreemde plaatsen oefenen! Als ik op mn eentje aan het wandelen ben, en ik voel dat ze niet meer helemaal left brained is, probeer ik er zo snel mogelijk iets aan te doen. Dus onmiddellijk wat zijwaarts of achterwaarts of afstappen en grondwerk! Niet wachten tot ze helemaal right brained is, maar zo snel mogelijk reageren! Ik ga ook vaak gewoon 200m van de wei af op een veldje oefenen, maar het belangrijkste is waarschijnlijk dat het vreemde plaatsen zijn of plaatsen waar ze vaak right brained wordt.
    Op een wandeling die ik nogal vaak doe, is er ook zo één stuk, waar Micha meestal gemakkelijk right brained wordt, het is aan het kanaal, open vlakte en véél gras. Meestal begint ze daar dan te trippelen of snokt elke 5 seconden haar hoofd naar beneden om zenuwachtig een pluk gras te eten en trippelt dan terug verder. Nu heb ik vorige keer de hele heenweg (tot aan het kanaal) gedraafd en gegallopeerd (terwijl ze zelf wel rustig bleef) en aangekomen aan het kanaal wou ze niet liever dan rustig stappen!
    En zolang ze niet left brained is: niet galloperen, of misschien zelfs niet draven, begin met alleen stap, gaat dat goed, kan je je tempo opdrijven.

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Baarn
    Berichten
    311

    Re: buiten rijden niet relaxed

    Het is altijd erg belangrijk dat je beloont voor goed gedrag! Doon had altijd de neiging keihard naar huis te racen. Gewoon steeds terug nemen. Een paard leert dan dat het zijn verantwoordelijkheid is. Vaak is dit makkelijker gezegd dan gedaan, daar ben ik het mee eens. Ik leerde Doon dat als hij toch zonder mijn toestemming harder ging dan ik wilde hij steeds terug moest. Geen uitzondering. Als hij dan eenmaal zn focus op mij had en aardig rustig liep, dan mocht hij galopperen. In het begin mocht hij nog hard draven, zolang hij maar niet ging galopperen. Vervolgens beloonde ik hem dus door hem te laten galopperen. Eerst een rustige galop, deed hij dat netjes, dan mocht het een snelle galop.

    Het kwam er dus op neer dat we een tijd niet op een terugweg hebben gegaloppeerd. Dat is zijn verantwoordelijkheid dus maar daar kwam hij al aardig snel achter. Toen hij het eenmaal snapte wilde ik hem leren dat hij pas bij een rustig drafje, hoofd laag, focus op mij etc. mocht galopperen. Enkel een rustige galop. Vaak was hij dan helemaal happy dat hij eindelijk mocht rennen en begon te racen. In galop hetzelfde verhaal. Rustige galop, waarbij je écht doorhebt dat zijn focus bij jou ligt en dan mag hij harder.

    Bij go paarden kan dit dus heel lang duren . Maar uiteindelijk moet het wel lukken . Iemand anders heeft eens met haar ex race arabier het volgende geprobeerd; als je paard te snel wil op de terugweg -> omdraaien. Weg van huis totdat hij weer rustig is. Dan weer op weg náár huis. Zolang doorgaan totdat het paard doorheeft dat hij naar huis mag als hij maar rustig blijft. Maar dan moet je er dus wel zeker van zijn dat je hem kunt omkeren en niet dat hij er plotseling vandoor schiet .

    Succes!

    Oja, als hij iets engs vindt, probeer dan altijd zijn aandacht te vragen. Zodra zijn focus bij jou ligt => rust. Hierbij leert hij dat hij voor rust bij jou moet zijn. Een manier om zijn aandacht te krijgen is dus idd oefeningen doen zoals veel overgangen rijden, achterwaarts etc. wat je dus al deed. Maar dan dus pas stoppen zodra hij left brained is!

  4. #4
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: buiten rijden niet relaxed

    Hey anroomy,

    ik heb tegenwoordig helemaal hetzelfde probleem. Maar het ergste bij mij is: ik heb geen bak en oefen altijd buiten. Maar zelfs gewoon in de wei loopt ze de laatste tijd zo vaak right brained, echt raar, terwijl ze voordien (een maand of wat geleden en ervoor)daar zo vaak rustig was. Vandaag ben ik ook nog gaan wandelen en in de heenrit was ze ook enorm schrikachtig, maar in het terugkeren was ze dan helemaal relaxed en left brained. Ik probeerde ook wel met zijwaarts en achterwaarts en zo, overgangen (naar halt wou ze bijna niet), véééél lateral flexion, maar het hielp allemaal niets, ik heb eigenlijk nog geen effectieve oplossing gevonden.

    Die oplossing van Sofie lijkt me dus wel heel goed te werken, maar bij mij is juist het probleem dat ze right brained is wanneer zij wil, niet enkel bij het naar huis rijden, en ik stel me voor dat dat bij anroomy ook zo is. Daarbij lijkt die techniek me niet zo eenvoudig. Of heb je hier wel een oplossing voor Sofie?

    Het lijkt me dat ze mij nog niet vertrouwt, want als ik naast haar loop en zij is zo right brained dan mag ik nog zuchten en relaxed zijn zoveel ik wil, zij blijft enorm attent en heeft dus ook totaal geen interesse in mij, meer in de omgeving. Maar het vreemdste is dat ze voordien wel zo kalm kon zijn en toen vertrouwde ze wel op mij. Langs de weg ging het toen prima, vandaag passeerde er een busje en ze was al bang.

    Sofie, wat jij zegt van aandacht vragen als ze iets eng vind, dat lukt echt niet, ze blijft maar right brained zijn, of ik zou twee uur of meer langs de kant van de weg moeten achterwaarts, zijwaarts, lateral flexion e.d. doen (dan nog...). Lijkt me echt niet simpel...

    En het feit dat Shiva dan op de terugweg zo relaxed en left brained was kan ik dan helemaal niet verklaren, maar ik denk dat ze gewoon wat moe was, we hadden heel wat gereden en ze zweette wel. Voor de rest kan ik niets bedenken.

    xxx julie

  5. #5
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: buiten rijden niet relaxed

    Misschien komt het door de kou???
    Borus is een stuk drukker als het koud is.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  6. #6
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: buiten rijden niet relaxed

    Nou mijn paard gaat er niet van door hoor en hij kan zelfs prima blijven stappen maar hij stapt als een bezetenen dus is het niet ontspannen. En ik zit liever een beetje relaxed. En draven doe ik uberhaupt nog niet buiten omdat de tsap niet relaxed is en ik niet onnodig nog meer risico wil lopen. Galopperen is er dus helemaal niet bij laat staan naar huis galopperen.
    Misschien komt het wel omdat hij erg onzeker kan zijn en we het gewoon veel vaker elke keer moeten doen.
    Ik denk niet dat het de kou is want in de bak is hij net zo rustig al vriest het -20.
    Laatst ben ik toen we thuis waren een stuk door gereden de andere kant op zodat hij voor dat snelle stappen niet de beloning kreeg door te stoppen thuis. Ook heel veel friendly met mijn benen gedaan zodat ik niet met mijn benen eraf zit omdat hij al zo hard gaat en hij niet wegsurt als ik hem toevallig even aanraak met mijn benen.
    Misschien ook nog een tipje wat ikzelf heb bedacht. Ik doe nu net of ik zelf zo hard wil stappen. En inzakken is er niet bij. Pas als hij een beetje begint in te zakken geef ik aan dat hij langzamer moet stappen. Zo is het natuurlijk net of ik hem vertel zo hard te gaan....... En misschien kan hij dan straks ook beter op mijn zit langzamer stappen omdat er een verschil is in mijn hulpen?????
    Wat denken jullie hiervan??
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  7. #7
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: buiten rijden niet relaxed

    Hihi, ik denk als ik dat toepas van elke keer omdraaien als micha te snel gaat, ik eerder terug thuis ben in de andere richting haha! Nee, volgens mij is dat wel een goede oplossing, zeker als je die heel consequent toepast, ik gebruik die ook soms maar waarschijnlijk niet consequent genoeg.
    Anroomy, bij Micha is dat ook zo, 'don't change gait' houdt ze zich meestal wel aan, maar ze doet dan die gang wel enorm snel. Dat truukje van zelf heel snel willen stappen, lijkt mij eigenlijk niet zo goed... Tenzij hij natuurlijk zo snel stappen maar heel even kan volhouden, dan zeg jij op dat moment 'je wou snel stappen, je zal snel stappen', tot hij het echt beu is. Die techniek wordt wel meer toegepast in galop he, maar dat worden ze wel nog een stuk sneller beu volgens mij.

  8. #8

    Re: buiten rijden niet relaxed

    ik denk dat dat truukje wel goed is hoor. Pat zegt dat je mee moet gaan met de beweging en als jij heel verkrampt heel relaxt gaat lopen doen terwijl dat beessie als een idioot aan het stappen is dan matcht dat niet zeg maar. zodra ze rustig wordt zelf ook weer meegaan met de beweging door een relaxtere houding aan te nemen (overdreven passenger game zeg maar). In level 1/2 (zeker buiten ben je vaak een level (of 2!!!) terug dan waar je was in de bak...moet je nog niet gaan sleutelen aan het tempo binnen de gang. alleen als ze van gang verandert daar wat aan doen. Ik zou ook veel afstappen. Anroomy, kan je al wel stil staan buiten? Ik kan me herrinneren dat sanne en ik met tasja eerst 3 weken lang stil staan training in het duin deden..ze was zo right brain dat ze gewoon niet kon stil staan. de tip die we toen van eddy kregen was: maak het buiten heel leuk!ga lekker met dr grazen bijvoorbeeld.
    heel veel succes! maar het is een moeilijk probleem en je wordt er ook zo gefrustreerd van omdat het in de bak wel goed gaat....bijna een reden om maar GEWOON niet meer naar buiten te gaan .....
    groetjes eline

  9. #9
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: buiten rijden niet relaxed

    inderdaad dat grazen was een hele goede tip. Tasja heeft een hele tijd helemaal niet willen grazen omdat ze zo opgefokt was. Dat hebben we eerst geoefend zonder iemand erop, en toen met iemand erop. Stilstaan betekent dan grazen (en dan nog vind ze stilstaan niet echt leuk...)
    Probeer wel een duidelijk te kijken of je paard dribbelt omdat hij snel naar huis wil en geen respect heeft, of omdat het angst is. In dat geval heeft dat trucje met omdraaien niet zoveel nut, dan gaan ze alleen maar meer over de zeik.
    Dat meegaan met de beweging werkt wel goed, maar dat moet je wel lang volhouden. Het heeft zowieso wel nut om met die tempowisselingen uit level 3 te gaan oefenen in de bak (staat ook op de dvd my horse won't go), dat heeft ook veel geholpen met tas.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  10. #10
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: buiten rijden niet relaxed

    wat ik nog vergeten ben, het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je zelf echt heel rustig bent. Een voorwaarde daarvoor is volgens mij dat je 100% zeker weet dat je paard op de grond onder controle hebt. eline en ik hebben een keer gereden met een paard dat ook ontzettend opgefokt was buiten, die was dus rustiger dan tas..... nu is de eigenaar ontspanningstraining aan het doen
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  11. #11
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: buiten rijden niet relaxed

    ik kan buiten prima stilstaan Hij zal echt geen stap verzetten ookal is hij nog zo angstig. Hij wil gewoon graag terug denk ik naar de vrieden. Ik ga het maar gewoon weer een tijd doen kijken of hij er dan aan kan wennen.....Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor de tips.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  12. #12
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: buiten rijden niet relaxed

    Vandaag weer even een buitenritje gemaakt en nu verder dan alleen de dijk......We knor knor en veel schijnbewegingen maar niet echt right brained en wel met zijn aandacht bij mij.
    Wat een lol zeg was nog aan het zingen *you don't have to be rich to be my boy, you don't need to be cool to rule my world.......* Cool zal hij wel nooit worden. Ook nog even op het veldje gespeeld en het ging redelijk. Daarna nog even de bullseye gereden in draf en die ging ook prima....Toen richting een aantal leuke smalle bruggetjes.....Natuurlijk weer heftig knorren maar wel met veel geduld de eerste bedwongen. Meteen nog een keer terug en de tweede keer was het geen probleem meer. Toen het volgende bruggetje een beetje steiler.......Vond ie niet echt eng maar hij was wel een beetje glad. Omhoog ging vrij soepel maar eraf was wel glad. Enjahoor stukje glijden en hij mooi zijn evenwicht bewaren en heel rustig verder naar beneden. Zelfs nog een klein stukje relaxed gedraaft met hier en daar wat inhouden omdat meneer weer een beetje ban was.....Maar goed ik was al ape trots. Toen weer terug naar de dijk en daar ging hij weer als een jacko stappen. Het is wel een beetje blubberig en op klei grond is dat aardig glad dus misschien voor zijn evenwicht want op de weg ging hij niet zo hard terug terwijl dat ook dezelfde weg terug was.

    In elk geval was het een aardig rustig ritje en was ik best trots op mijn beerie!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  13. #13
    Actief Forumlid Angelique's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    38
    Berichten
    130

    Re: buiten rijden niet relaxed

    Fijn dat het zo goed ging en dan mag je inderdaad wel trots zijn op hem,ik denk als je het maar vaak genoeg doet hij vanzelf eraan went *ja makkelijk gezecht hé*
    Groetjes Angelique

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •