Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: (L1) Paard probeert zich te verstoppen

  1. #1
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    (L1) Paard probeert zich te verstoppen

    Ik ben pas begonnen met level 1, met een klein clubje vriendinnen. Met onze Fjord hebben we een gek probleem dat we met de andere paarden niet hebben. Friendly gaat goed, Fjorden staan graag stil...
    Maar zodra we verder in het boekje gaan (porcupine), gaat ze achter ons staan. Het maakt dan niet uit hoe kort je het touw houdt; draaien kan ze altijd. Gewoon naar haar achterhand kan, maar zodra je iets van haar wil doet ze steeds die stappen. Als we dan niets doen, gaat ze schuin achter ons staan.
    Recht achteruit porcupinen gaat bijna niet. We hebben geprobeerd tussen de muur en een balk maar dan draait ze haar hoofd tot haar neus bijna haar staart raakt en... doet niets.
    Ook is (lijkt) het bijna onmogelijk om recht voor haar te staan. Ze draait altijd haar hoofd weg, zodat ze je met haar linkeroog aan kan kijken. Ik denk niet dat ze slechtziend is aan dat andere oog. Dit deed ze trouwens ook al voordat we met Parelli begonnen.
    Heeft iemand tips of leuke ideeen? Alvast bedankt!
    Started!

  2. #2
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: (L1) Paard probeert zich te verstoppen

    het is logisch dat ze alleen haar linkeroog laat zien, dat is ze immers gewend (waarschijnlijk door links opstijgen, leiden etc).
    Als ze weg draait, los je dat op met friendly game, probeer het zoveel mogelijk te doen zonder het touw. Blijven aaien totdat ze stil staat, en dan gelijk stoppen.
    porcupine naar achter, ik denk dat je vooral heel goed op je fases moet letten. Ga ook echt naar die fase 4 als het nodig is (fase 4 is het pas als hij reageert) net zolang totdat hij maar even achterover leunt, dan gelijk stoppen. niet te veel in een keer willen. als ze haar hoofd wegdraait, blijf je met je hand op haar hoofd, todat ze weer terugdraait, dan laat je gelijk los.
    denk bij porcupine ook goed aan friendly game voor en na.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  3. #3
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re: (L1) Paard probeert zich te verstoppen

    We stappen altijd zowel llinks als rechts op, en doen dat al een paar jaar zo. Leiden doen we niet aan een kant, maar loopt Mitzi achter ons. Misschien zou het iets kunnen zijn omdat ze dat
    de eerste tien jaar van haar leven heeft gedaan?
    Tot hoever gaat fase vier? Ik vind dat ik al over mijn grens ga, en toch reageert ze niet. Ik snap dat het dan nog geen vier zal zijn. Maar hoever moesten jullie de eerste keer gaan?
    Ik zal je tips proberen, bedankt Sanne!
    Started!

  4. #4
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: (L1) Paard probeert zich te verstoppen

    De eerste stappen zijn het allermoeilijkst. Fjorden zijn meestal niet zo snel onder de indruk , fase 4 is echt wat je nodig hebt om een reactie te krijgen, maar je moet er wel bij bedenken dat je dus bij het allerkleinste proberen van je paard stopt. Er zijn mensen die in het begin voor fase 4 een spoortje gebruiken, die je in je hand houd en alleen als fase 4 gebruikt.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  5. #5
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: (L1) Paard probeert zich te verstoppen

    Ik heb voor porcupine ook wel eens creatief een fase 4 moeten zoeken. Eerst heel licht aanraken, dan steeds harder. Als hij dan nóg niet aan de kant ging, dan pakte ik een velletje van zn sexy borstjes en draaide ik dat om (heel gemeen en meisjesachtig, dat geknijp maar goed...)
    Het werkte en goed ook. Alleen weet ik niet of dit 'officieel' wel mag omdat het meer is dan alleen druk naar achteren. Ik vond dit handiger dan een spoortje en ik heb het maar enkele keren hoeven doen.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  6. #6
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: (L1) Paard probeert zich te verstoppen

    JE zou ook met de carrotstick tussen de voorbenen kunnen tikken om te helpen herinnenren dat hij achteruit moet en dan inderdaad bij de minste neiging naar achteren stoppen.
    In het tikken kan je ook weer fases gebruiken van zachtjes naar harder. Vergeet niet wel je hand op zijn neus tehouden anders wordt de link natuiurlijk niet gelegd. En denk niet eens aan recht achteruit maar gewoon aan het wijken voor druk. Als dit in het begin gebogen en opzij is heb je al berijkt dat ze wijkt voor de druk. Dit wordt naarmate het kwartje valt steeds beter.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  7. #7
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re: (L1) Paard probeert zich te verstoppen

    Hahaha, een velletje omdraaien!! Dat vind ik een goeie! Als het werkt voor een keertje... zal ik eens testen bij Mitzi.
    Ze reageert wel heel goed op porcupine bij haar achterhand, maar dat hebben we voor we met Parelli begonnnen ook veel geoefend. Misschien komt het ook dat ze jaren lang op haar voorhand heeft mogen lopen. Daar staat ze bijna op. Haar achterhand is veel minder ontwikkeld, die is lichter. Zou dat ook mee kunnen spelen?
    Ik denk dat jullie gelijk hebben, en dat deze lieve Fjord misschien ook niet zo slim is. Het duurt even voordat het dat grote hoofd doorgedrongen is.
    Started!

  8. #8
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: (L1) Paard probeert zich te verstoppen

    ik denk dat ze juist heel slim is. Ze heeft gewoon geen respect en weet dat het toch eigenlijk niet hoeft, de meeste fjorden zijn nou eenmaal liever lui dan moe
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  9. #9
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: (L1) Paard probeert zich te verstoppen

    ik zou trouwens met carrot-stick tikken niet doen, omdat die porcupine is om jou feel te geven, je kan het beter met porcupine oplossen
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •