Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Nog steeds onwennig met zadel

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Nog steeds onwennig met zadel

Jeppe blijft zijn zadel maar vervelend vinden, ookal is hij lichamelijk nu oke, en ligt zijn zadel goed.
    Ik oefen heel veel. Gewoon opzadelen en grondwerken met zadel op, opzadelen en dan naar een leuke plek (bijv. een stukje wie met lekker hoog gras) rijden. Opzadelen, poetsen en weer afzadelen, allerlei andere dingen op zijn rug leggen alsof het een zadel is (was tip van Karianne). Heb met een zeiltje geoefend en een giga-knuffelkoe met een bandage op zijn rug gebonden, pannekoekje van de shet opgelegd, schapenvacht. Nouja, vanalles.

Hij wil af en toe nog wat happen als ik bezig ben met zadelen maar dit wordt steeds minder. Als ik eventjes approach en retreat doe, kan ik rustig aansingelen zonder gehap.

Maar toch, hij lijkt zich gewoon écht niet prettig te voelen met zijn zadel op. Hij beweegt heel argwanend, en is bang voor de meest onzinnige dingetjes.

Ik heb bijv. pas een schapenvacht gekocht. De eerste keer vond 'ie die spannend, maar na een minuut was 'ie al zo relaxed dat ik het geval op zijn rug mocht leggen. Nu heb ik al 3 keer, zonder een grientje angst van Jeppe de vacht op zijn rug gelegd.

Net had ik hem weer gezadeld en Jeppe stond wat hooi te eten. Ik wilde even de vacht op het zadel leggen, weet niet precies waarom. Maar toen ik op nog geen 2 meter afstand was, sprong Jeppe weg, hij vond 't vreselijk eng.

Ook was hij, toen hij zijn zadel ophad, ineens bang van zijn voerbak, die ik even op de grond zette.

Wat zou dit aparte gedrag kunnen veroorzaken? Moet ik gewoon door blijven oefenen, hem zijn zadel vaak opdoen, zodat hij er gewoon aan went en het als normaal gaat beschouwen?
    Of zijn er bijv. tt-oefeningen die kunnen helpen dat hij zich prettig en comfortabel gaat voelen, ook met zadel op?

Ik kan wel steeds leuke dingen doen met het zadel op, maar dat wil niet zeggen dat hij het zadel prettig gaat vinden. Hij zal het misschien accepteren, maar vind het nog steeds vervelend.

Ik hoef dit probleem niet zo snel mogelijk opgelost te hebben, maar wil het wel zo góed mogelijk oplossen.

Wie of wie heeft er tips?

Re: Nog steeds onwennig met zadel

hhmm k weet niet hoor...het hoeft niet aan je zadel te liggen maar kan ook iets inwendigs zijn. Dat dat pijn gaat doen nadat je hebt aangesingelt??? t is maar een gokje??
    Of hij is je gewoon aan het plagen?? Ziet er een spelletje in???
    Meid heel vervelend voor je maar ik zou het echt niet weten wat je zou kunnen doen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Heb je een barebackpad? Zo ja, hoe reageert hij daar op?

Zo nee, heb je dan een dekensingel? Hoe reageert hij als je een dekje of de schapenvacht op zijn rug legt en aansingelt met de dekensingel?

Heb je al eens een ander zadel geprobeerd?

En ik weet de voorgeschiedenis niet hoor, misschien heb je dat al verteld, maar hoe weet je zo zeker dat Jeppe lichamelijk in orde is en dat het zadel hem goed past?

Aangemeld
    Jan 2005

Zijn voorgeschiedenis. Ik heb in de tijd dat ik hem heb niet echt veel gereden. Wel veel zadels uitgeprobeerd, en het opzadelen is altijd een beetje een probleem geweest, maar het heeft even geduurd voor ik het lef had om te zeggen: "nu is het genoeg, nu ga ik er verandering in brengen!".
    Karianne is dus twee keer geweest en heeft ook zijn zadel gecontroleerd. Nu zijn Jeppe en de combi zadel-Jeppe oké.

Wat ik zelf merk is dat hij vooral bang is voor de bewegingen die ik maak. Niet zozeer dat hij alleen hapt met aansingelen, hij hapt als ik onder z'n buik reik, maar als ik aansingel kan 'ie best gewoon een beetje rond staan kijken, geen touw op te trekken dus. Of als ik gewoon wat rond hem loop terwijl 'ie het zadel opheeft, en ik hem even rustig over zijn hals aai, kan 'ie ook ineens happen.

De schapenvacht reageert 'ie minder op. Daar heb ik ook al wat mee gereden en dat was allemaal oke. Met zadel heb ik ook al wat gereden en hij kan dan echt lekker lopen, maar toch blijft het zadelen een issue. Mss kan ik vanmiddag even wat filmen, wie weet zien jullie dingen die mij niet opvallen.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Filmpje zou fijn zijn, dat praat altijd wat makkelijker met beeldmateriaal erbij!

Ja, zoals gezegd: ik kan niets aan dit zadel vinden waarom het niet goed zou zijn.
    Then again, ik ben geen zadelpasser.
    Lastig hoor!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jan 2005

Aaaargh, filmpjes willen niet upgeload worden, krijg steeds een filmpje van 1 sec. en dat is wel érg kort natuurlijk. Waar kan ik een filmpje uploaden? (heb youtube en zippy al geprobeerd) Ze zijn rond de 8 MB

'K vind 't wel onwijs irritant dat ik thuis weer te horen krijg dat ik Jeppe gewoon een tik moet geven. Ik kén hem, en weet dat slaan geen zin heeft, maarja, ik geloof dat het een beetje nutteloos is om hier te vertellen waarom ik mijn paard niet sla

Zit er nu over te denken om een zadelpasser te laten komen. Dus wie weet iemand? Pfoeh hé, zou toch wat zijn als het zadel toch "afgekeurd" wordt, dan mogen we op zoek naar Jeppe's 5de zadel .

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik upload films vaak bij putfile.com of bij gmail.

Aangemeld
    Jan 2005

putfile.com lag er even uit, maar nu doet 'ie het.
    Hier de filmpjes:
    http://media.putfile.com/Jeppe-zadelen
    http://media.putfile.com/Jeppe-zadelen-2
    http://media.putfile.com/jeppe-zadelen-3
    http://media.putfile.com/jeppe-zadelen-4
    http://media.putfile.com/jeppe-zadelen-5
    http://media.putfile.com/jeppe-zadelen-6

Normaal doe ik alles wel wat rustiger en met meer approach en retreat, maar het moest nu júist even niet goed gaan om te laten zien hoe Jeppe reageert. Alle filmpjes kun je bijna achter elkaar plakken.

Op filmpje nr. 3 zie je Jeppe in het begin bijten. Daarna druk ik een paar keer flink op de plek waar ik dacht dat de bijt-oorzaak zou kunnen liggen--> geen reactie. dat is het vreemde ook. 'K heb gister zijn hele singelplek op pijntjes gecontroleerd. (weliswaar zonder zadel op). Af en toe keek 'ie me flink boos aan, maar als ik vervolgens weer op die plek drukte kwam er geen reactie.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Helaas, de filmpjes doen het niet... Hij is heel lang bezig met laden, zegt dan op gegeven moment dattie klaar is, maar het filmpje speelt niet af, ik hou gewoon een zwart beeld...

Dan nog maar even een paar vraagjes voor jou.
    Hoe lang heb je Jeppe al? Hoe oud is hij?
    Weet je iets van zijn voorgeschiedenis? Deed hij dit bij zijn vorige eigenaar ook?

Ik begrijp dat je wel zonder gehap kunt opzadelen als je het heel rustig doet en met approach en retreat, maar dat hij zich dan toch niet lekker lijkt te voelen met het zadel op: hij schrikt dan van dingen die hij normaal niet eng vindt. Wat gebeurt er als je een tijdje doorgaat met grondwerken met het zadel op? Wordt het dan beter, erger, of blijft dat gedrag hetzelfde? En hoe lang doe je grondwerk met zadel op?

Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Helaas, de filmpjes doen het niet... Hij is heel lang bezig met laden, zegt dan op gegeven moment dattie klaar is, maar het filmpje speelt niet af, ik hou gewoon een zwart beeld...

Hmm, vreemd, bij mij doen ze het gewoon. 'K zou niet weten wat 'k eraan kan doen

Dan nog maar even een paar vraagjes voor jou.
    Hoe lang heb je Jeppe al? 2,5 jaar
    Hoe oud is hij? ong. 10
    Weet je iets van zijn voorgeschiedenis? Hij is in Ierland uit het wild gehaald, daarna ingereden op een westernstal, en toen bij zijn vorige eigenaar terechtgekomen bij wie hij gewoon reed.
    Deed hij dit bij zijn vorige eigenaar ook? Niet dat ik weet. Wel is het zo dat hij de eerste keer dat we naar hem gingen kijken tijdens het aansingelen steigerde en hierbij achteroverklapte. Toen we een paar weken later weer gingen kijken ging alles wel gewoon goed. Omdat ik dacht, toen hij eenmaal bij ons was, dat hij toch last had heb ik een fysio laten komen. Dat ik zo weinig heb gereden, of tenminste, nooit heel serieus aan het rijden toe ben gekomen, komt o.a. doordat ik ook veel met Speedy, een andere pony bezig was. Die slurpte mijn energie en aandacht, waardoor ik het gewoon niet voor mekaar kreeg Jeppes probleem ook aan te pakken, 'k reed toch niet veel en hij deed wat narrig met opstappen en opzadelen, maar dat was alles. Pas toen ik echt een paar maanden héél weinig met Jeppe gedaan had, en het weer ging opppakken, merkte ik dat veel dingen gewoon niet meer gingen.

Ik begrijp dat je wel zonder gehap kunt opzadelen als je het heel rustig doet en met approach en retreat, maar dat hij zich dan toch niet lekker lijkt te voelen met het zadel op: hij schrikt dan van dingen die hij normaal niet eng vindt. Wat gebeurt er als je een tijdje doorgaat met grondwerken met het zadel op? Wordt het dan beter, erger, of blijft dat gedrag hetzelfde? En hoe lang doe je grondwerk met zadel op?Ik kán, als ik er echt veeel tijd voor uittrek opzadelen zonder gehap, maar dan verwacht je toch dat hij de keer erna minder zal happen, maar dat is dus niet het geval. 'T wordt zelfs een beetje erger.
    Als ik grondwerk gaat hij na een paar minuten gewoon lopen en merk ik weinig verschil of hij wel of geen zadel opheeft.
    Hmm, nu ik zo erover nadenk zou het wel eens zo kunnen zijn dat ik het zadel het best tot een dagelijkse routine kan maken. Gewoon eerst zadel op, dan eten, met zadel op grondwerken en met zadel op buiten wandelen.
    Als ik nu zadel heb ik nog zoiets van "oeoeeh, hellup, daar gaan we weer", en Jeppe kan dan eigenlijk niet anders meer dan het eng vinden; hij reageert erg op mijn stemming nml.

Klinkt als een goed plan!
    Dat heb ik met mezelf en Susan en de trailer gedaan.
    Paard LB worden met de trailer.
    Zelf LB worden met trailer
    Gewoon weken lang ongeveer elke dag ermee bezig.
    Succes!!!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja dat klinkt idd als een goed plan, vooral omdat je al zegt dat het zadel geen probleem meer lijkt te zijn als hij het wat langer op heeft, en hij bovendien ook erg reageert op jouw stemming en jij (logisch hoor!) telkens al denkt: oh hij zal het wel weer gaan doen.

Dus idd, lekker gewoon elke dag dat zadel op, doe alsof er niks aan de hand is. Wel rustig opzadelen natuurlijk, probeer het zonder gehap te laten gebeuren, geef hem evtueel hooi of voer tijdens het opzadelen zodat hij het gaat associeren met iets prettigs. En dan gewoon lekker met hem gaan bewegen.

Ik ben heel benieuwd wat dat gaat doen!
    Laat je horen hoe het gaat?

Aangemeld
    Jan 2005

Gister gebeld door een zadelpasser in opleiding. Ze had m'n adv. op marktplaats gezien en wilde graag eens langskomen om naar m'n zadel te kijken, ben erg benieuwd dus. We hebben nog geen definitieve afspraak gemaakt, maar 'k vind 't nu al spannend

Verder vandaag erachter gekomen dat het zadelen veel beter werkt als ik Jeppe om mij heen laat lopen i.p.v. andersom. 'K zet 'm dus steeds gewoon naast me neer i.p.v. naar zijn zijkant te lopen. Wel nog een kopstoot tegen m'n neus geincasseerd vandaag omdat m'n block niet werkte. Maar volgensmij schrok Jeppe er zelf van

Wordt vervolgd....

Aangemeld
    Jan 2005

Oooh hellupie. Net is dus iemand geweest die de opleiging msfc volgt. Ze heeft het zadel uitgebreid gecheckt. Conclusie (ookal mag dat niet "officieel" ). Het zadel geeft in het midden te weinig druk, maar dat zou met shims op te lossen zijn. Maar daarnaast is het waarschijnlijk toch iets te lang en zit het niet helemaal lekker bij z'n schouder.
    Ze heeft de barefoot ook nog even bekeken , maar dat vond ze sowieso niet echt goed.
    Maar we houden contact en ze kent wel wat mensen die me verder zouden kunnen helpen.
    Op dus naar het testen van ons 16e zadel .

Probleem is alleen dat ik z'n dressuurzadel nog niet eens verkocht heb...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten