Oorspronkelijk Geplaatst door
Marja
Helaas, de filmpjes doen het niet... Hij is heel lang bezig met laden, zegt dan op gegeven moment dattie klaar is, maar het filmpje speelt niet af, ik hou gewoon een zwart beeld...
Hmm, vreemd, bij mij doen ze het gewoon. 'K zou niet weten wat 'k eraan kan doen
Dan nog maar even een paar vraagjes voor jou.
Hoe lang heb je Jeppe al? 2,5 jaar
Hoe oud is hij? ong. 10
Weet je iets van zijn voorgeschiedenis? Hij is in Ierland uit het wild gehaald, daarna ingereden op een westernstal, en toen bij zijn vorige eigenaar terechtgekomen bij wie hij gewoon reed.
Deed hij dit bij zijn vorige eigenaar ook? Niet dat ik weet. Wel is het zo dat hij de eerste keer dat we naar hem gingen kijken tijdens het aansingelen steigerde en hierbij achteroverklapte. Toen we een paar weken later weer gingen kijken ging alles wel gewoon goed. Omdat ik dacht, toen hij eenmaal bij ons was, dat hij toch last had heb ik een fysio laten komen. Dat ik zo weinig heb gereden, of tenminste, nooit heel serieus aan het rijden toe ben gekomen, komt o.a. doordat ik ook veel met Speedy, een andere pony bezig was. Die slurpte mijn energie en aandacht, waardoor ik het gewoon niet voor mekaar kreeg Jeppes probleem ook aan te pakken, 'k reed toch niet veel en hij deed wat narrig met opstappen en opzadelen, maar dat was alles. Pas toen ik echt een paar maanden héél weinig met Jeppe gedaan had, en het weer ging opppakken, merkte ik dat veel dingen gewoon niet meer gingen.
Ik begrijp dat je wel zonder gehap kunt opzadelen als je het heel rustig doet en met approach en retreat, maar dat hij zich dan toch niet lekker lijkt te voelen met het zadel op: hij schrikt dan van dingen die hij normaal niet eng vindt. Wat gebeurt er als je een tijdje doorgaat met grondwerken met het zadel op? Wordt het dan beter, erger, of blijft dat gedrag hetzelfde? En hoe lang doe je grondwerk met zadel op?Ik kán, als ik er echt veeel tijd voor uittrek opzadelen zonder gehap, maar dan verwacht je toch dat hij de keer erna minder zal happen, maar dat is dus niet het geval. 'T wordt zelfs een beetje erger.
Als ik grondwerk gaat hij na een paar minuten gewoon lopen en merk ik weinig verschil of hij wel of geen zadel opheeft.
Bladwijzers