Dit jaar hebben wij Annet voor het eerst laten dekken. Ze is bijna twee maanden uit logeren geweest, heeft in een kudde in de wei gelopen, met één hengst en zijn harem merries (sommigen met veulens aan de voet). Puur natuur dus, behalve dan dat wij haar partner voor haar hebben uitgekozen (ze is dus eigenlijk uitgehuwelijkt door ons).
De eerste hengstigheid heeft ze gemist, ik denk dat de verhuizing (en de daaruit voorkomende stress) ervoor gezorgd heeft dat ze zich niet heeft laten dekken. De tweede hengstigheid was het raak, en op 1 augustus is mijn lieve schat op 18 dagen dracht gescand![]()
Afgelopen zondag ben ik samen met 2 andere merries een staprit aan het maken geweest. Annet is van nature vrij dominant. Eén van de andere merries is ZO ontzettend dominant, dat zij NOOIT een ander paard naast/voor zich duldt. Ik heb al eens eerder met deze merrie gereden, en Annet hield netjes afstand (er is altijd baas boven baas hè?). Zo niet zondag. Annet was zo ontzettend bitchy, dat die andere merrie verbijsterd naar achteren is gegaan en hoewel de discussie nog een paar keer oplaaide was Annet er ontzettend duidelijk in: IK ben vandaag de baas!!!
De derde merrie ligt Annet nooit heel goed, maar ze verdraagt haar meestal vrij aardig, hooguit even de oren achteruit en tanden knarsen. Ook dat ging zondag anders: Annet viel gewoon aanHinniken (?!?), oren plat, willen bijten, willen slaan...Ik herkende mijn merrie zowat niet meer!
Ik kan eigenlijk geen andere verklaring vinden dan dat er wat hormonen opspeeldenMaar mijn vraag is nu: is dit normaal gedrag? Ze is nu dus als het goed is 2 maanden drachtig. Wie heeft hier ervaring mee? ? Kan ik dit de aankomende 9 maanden blijven verwachten? Wordt mijn dominante schatje nu echt een überbitch???
[size=99px]Ik had al besloten haar niet meer te laten scannen (onder het mom van: ik merk het vanzelf wel of ze straks nog drachtig is of niet), maar dit lijkt wel een heeeel goede graadmeter om te checken of ze nog drachtig is[/size]
Bladwijzers