Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Drachtige merrie en hormonen

Drachtige merrie en hormonen

Dit jaar hebben wij Annet voor het eerst laten dekken. Ze is bijna twee maanden uit logeren geweest, heeft in een kudde in de wei gelopen, met één hengst en zijn harem merries (sommigen met veulens aan de voet). Puur natuur dus, behalve dan dat wij haar partner voor haar hebben uitgekozen (ze is dus eigenlijk uitgehuwelijkt door ons ).
    De eerste hengstigheid heeft ze gemist, ik denk dat de verhuizing (en de daaruit voorkomende stress) ervoor gezorgd heeft dat ze zich niet heeft laten dekken. De tweede hengstigheid was het raak, en op 1 augustus is mijn lieve schat op 18 dagen dracht gescand

Afgelopen zondag ben ik samen met 2 andere merries een staprit aan het maken geweest. Annet is van nature vrij dominant. Eén van de andere merries is ZO ontzettend dominant, dat zij NOOIT een ander paard naast/voor zich duldt. Ik heb al eens eerder met deze merrie gereden, en Annet hield netjes afstand (er is altijd baas boven baas hè?). Zo niet zondag. Annet was zo ontzettend bitchy, dat die andere merrie verbijsterd naar achteren is gegaan en hoewel de discussie nog een paar keer oplaaide was Annet er ontzettend duidelijk in: IK ben vandaag de baas!!!
    De derde merrie ligt Annet nooit heel goed, maar ze verdraagt haar meestal vrij aardig, hooguit even de oren achteruit en tanden knarsen. Ook dat ging zondag anders: Annet viel gewoon aan Hinniken (?!?), oren plat, willen bijten, willen slaan...Ik herkende mijn merrie zowat niet meer!

Ik kan eigenlijk geen andere verklaring vinden dan dat er wat hormonen opspeelden Maar mijn vraag is nu: is dit normaal gedrag? Ze is nu dus als het goed is 2 maanden drachtig. Wie heeft hier ervaring mee? ? Kan ik dit de aankomende 9 maanden blijven verwachten? Wordt mijn dominante schatje nu echt een überbitch???

[size=99px]Ik had al besloten haar niet meer te laten scannen (onder het mom van: ik merk het vanzelf wel of ze straks nog drachtig is of niet), maar dit lijkt wel een heeeel goede graadmeter om te checken of ze nog drachtig is [/size]
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Drachtige merrie en hormonen

Ik kan mij er absoluut iets bij voorstellen!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Jeetje, dat is wel heel heftig.
    Nu is Shiva bij mij 2x drachtig geweest en was ze overduidelijk onder invloed van hormonen.
    Alleen.....zij was het tegeovergestelde. Shiva is een hele dominante merrie, overduidelijk de leidster.
    Maar als zij drachtig is veranderd ze in 1 groot knuffelbeest.

Als ze bij mij is ben ik duidelijk haar leider en ze is niet zo van het vele tutten en knuffelen. Maar is ze drachtig dan krijgt ze niet genoeg van knuffelen en mij aanraken.
    Bij andere paarden is ze dan net zo. Heel tolerant en wilt alleen maar kontakt hebben. Kroelen, knuffelen, noem het maar op.

Het zou heel goed kunnen dat het bij Annet de andere kant op doorslaat. Hormonen veranderen je hele humeur (bij mensen ook) en het gedrag kan dan helemaal omslaan. In haar geval uit zich dat dus in heel dominant gedrag.
    Als dit zo aanhoudt dan is het pas over als het veulen afgespeend is. Dan komen de hormonen tot rust en heb je je paard weer terug.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Mijn merrie werd ook juist heel knuffelig (en dromerig), maar ik heb zulke verhalen ook eerder gehoord. Ze zeggen wel eens dat het met het geslacht van het veulen te maken heeft, ik weet niet of dat klopt. Zachtaardig gedrag zou een merrieveulen betekenen, ik hoop voor jou dat je een hengstje ook leuk vind .
    In Sheril haar geval klopte het, maar nogmaals, ik weet dus niet of het waar is. Zowiezo kunnen hormonen gekke dingen doen!

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Dat het met het geslacht te maken kan hebben is oudewijvenpraat. Shiva had de 1e keer een merrieveulen, de 2e keer een hengstje.
    En ze was beide keren zo knuffelig als het maar kan.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Er zijn wel mensen bij wie dit klopt over meerdere (zes ofzo) veulens, die dus zowel hengstjes als merries hebben gehad en elke keer bijpassend gedrag... Maar ik ben er wel achter gekomen dat "routine" en "zoals het altijd gaat" ed niet altijd op gaat bij drachtige merries, die werken niet volgens een bepaald schema, ook niet rond de geboorte (mijn merrie heeft in het verleden nooit overgedragen, uitgaand van 11 maanden, en begon 6 weken van tevoren met haar uier, bij mij heeft ze 17 dagen overgedragen vanaf 430 dagen, en begon ze een week voor de geboorte met haar uier... Het kegelverleden klopte wel, maar daar durfde ik ook niet meer op te rekenen, heb echt slapeloze nachten gehad... Maar ben erg blij met het resultaat! Sorry, zwaar off-topic, maar ik ben erg trots op mijn meisjes!)

Ben blij om te horen dat gedragsveranderingen in ieder geval vaker voorkomen. Naar mijzelf toe is Annet gelukkig (nog) zichzelf. Tot dusver gedraagt ze zich ook nog normaal naar de paarden in haar vaste kudde, dus het is alleen (nog) maar naar vreemde paarden toe. Als het hierbij blijft vind ik het niet erg hoor En anders ook niet trouwens. Ik heb zelf nog geen zwangerschapservaringen, maar volgens mij ga ik ook heel bitchy worden als het ooit zover is

Op het andere forum werd er ook door iemand gesuggereerd dat ze misschien weer hengstig was en dus het vruchtje afgestoten zou hebben. Ik geloof hier niet in, aangezien haar normale hengstigheden altijd onopgemerkt voorbijgaan (behalve dat madam er bij een bepaalde ruin altijd heerlijk voor gaat staan ).

Zijn er eigenlijk meer drachtige merries op dit forum?

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

ja, er zijn zeker meer drachtige merries op dit forum.
    Memphis is inmiddels drie maanden drachtig van Jazz, en Roxane als het goed is ook, maar dan 2 maanden.
    het veranderende gedrag ken ik maar al te goed. memphis heeft altijd al een grote bubble, maar tijdens de dracht is dat vele malen erger.
    ook roxane, minder dominant en een kleinere bubble, geeft tijdens haar drachtigheid heel duidelijk aan dat ze "iets" te verdedigen heeft.
    heerlijk toch, die hormonen....
    mijn paard heeft een mening.

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Toen Est drachtig was kreeg ze ook maffe trekjes Bij de dracht van het eerste veulen wilde ze niet meer vast staan in een week tijd 5 halsters stukgetrokken . Normaal gesproken had ze helemaal geen moeite met vaststaan dus toen bedacht ik me dat ze wel eens drachtig kon zijn en dat was helemaal waar

Bij drachtig worden van Timber was het heel maf.....een keer hengstig en daarna niet meer, maar ook niet drachtig te krijgen en toen ze eenmaal drachtig was heb ik haar toch echt nog een keer hengstig gezien maar de DA verzekerde me ervan dat er iets in zat......En toen ze toen weer probeerde te gaan hangen toen ik d'r vast zette was mijn bewijs er helemaal.....maf paard . Heb d'r dus tijdens de dracht niet meer vastgezet met poetsen enzo (waarom ik dat trouwens deed want Est bleef sowieso altijd keurig staan).

En 10,5 maanden later had ik mijn eigenste zwarte monster rondhobbelen
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Even weer een kleine update: vandeweek reed ik in de bak met ongeveer 6 andere paarden (tja, het was weer spitsuur helaas!). Op het moment dat er een Friese merrie binnenstapte reageerde Annet daar redelijk extreem op: zachtjes hinniken, er steeds naartoe willen lopen, contact willen leggen, enz. Op de andere paarden reageerde ze niet merkbaar

Toen het paard stilstond (man moest nog opstappen) en Annet er dicht in de buurt stond, begon ze weer zachtjes te hinniken. Vervolgens reageerde deze Friese merrie daarop door een beetje te plassen, zoals een hengstige merrie doet

Is mijn merrie nou acuut lesbisch geworden???

[size=99px]Aangezien de berijder nog niet zo lang rijdt, en Annet de vorige keer redelijk agressief werd bij te "close" contact, heb ik haar daarna maar zoveel mogelijk uit de buurt gehouden.[/size]

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Roadracer
    Ik had al besloten haar niet meer te laten scannen (onder het mom van: ik merk het vanzelf wel of ze straks nog drachtig is of niet), maar dit lijkt wel een heeeel goede graadmeter om te checken of ze nog drachtig is
    mmm ik zou je toch adviseren om het wél te laten doen. Het gaat toch om de gezondheid van merrie én veulen. Stel dat er iets gebeurd over een paar maanden met je merrie. Ze wordt ziek. Of krijgt veel pijn. En moet medicijnen hebben, dan wil je toch weten of ze drachtig is ja of nee, zodat je een gewogen beslissing kan nemen? En of de dracht ermee te maken heeft?? In het jaar dat Ollie drachtig was van Ollie (en nagescand op 90 dagen) dachten de SH dat hun merrie ook drachtig was (alleen scan op 18 dagen). Het hele jaar hebben ze gedacht: ja, ze lijkt wel wat dikker te worden, maakten zich zorgen als ze weer eens compleet als een idioot in de rondte tekeer ging op nat gras, en zetten een kraambox neer....en dan wachten en wachten op dé dag. Een week voor Ollie was de bedoeling. Nou.....Vash kwam en toen de DA 's middags langskwam hebben ze die merrie toch maar opgevoeld. Leeg. Dat was niet leuk voor ze.
    Wat zijn je argumenten om het nÃ*et te laten doen?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    ...mmm ik zou je toch adviseren om het wél te laten doen. Het gaat toch om de gezondheid van merrie én veulen. Stel dat er iets gebeurd over een paar maanden met je merrie. Ze wordt ziek. Of krijgt veel pijn. En moet medicijnen hebben, dan wil je toch weten of ze drachtig is ja of nee, zodat je een gewogen beslissing kan nemen? En of de dracht ermee te maken heeft?? ...
    Wat zijn je argumenten om het nÃ*et te laten doen?
    Ze vond de 18-dagen scan NIET leuk. Ik was er helaas niet bij (wist niet dat de hengstenhouder haar die dag zou scannen), maar ze heeft een spuitje moeten krijgen voordat ze rustig genoeg bleef om het scannen/opvoelen toe te laten. Dat is voor mij het belangrijkste argument om haar niet onnodig lastig te vallen.
    Een tweede argument is dat voor dit jaar het dekseizoen voorbij is, dus opnieuw dekken gebeurt toch niet, of ze nu wel of niet drachtig zou zijn. Ten derde ben ik geen voorstander van onnodige scans, er zitten altijd risico's verbonden aan opvoelen, iets wat soms nog wel eens vergeten wordt.

Uiteraard is de gezondheid van mijn merrie (en veulen) belangrijk. Die hou ik ook goed in de gaten. In geval van medicijnen zijn er meestal alternatieven die niet schadelijk zijn voor een veulen. Indien die er niet zijn, kan ik alsnog beslissen haar op dat moment te laten controleren op dracht. In een echte noodsituatie, waarbij er geen tijd is voor zo'n controle, zal ik altijd in het belang van de merrie kiezen, ook al kan me dat het veulen kosten.

Bladwijzers

Forum Rechten