Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: foto hoef Pipa

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

foto hoef Pipa

Dit is dus waarom ik 3 weken niet mag rijden met Pipa..dr nieuwe hoef moet eerst netjes volgroeid zijn..

Ik merk wel dat ze in draf niet helemaal makkelijk loopt..de smid zegt dat het er goed uitziet maar dat ze dus niet teveel belast mag worden..

Het begon als een klein horizontaal 'spleetje/barstje' net onder de kroonrand en is nu dus helemaal gezakt zoals bij ons een nieuwe nagel aangroeit.

De smid heeft de oude stukken hoef eraf gedaan zodat de nieuwe hoef plaats heeft om netjes recht te groeien.

raar hé?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: foto hoef Pipa

Ziet erbijzonder uit. Hebje er een verklaring voor?? Volgens mijn hoefbekapper kun je aan de hoeven altijd zien wanneer er veranderingen zijn geweest mbt voer , medicijnen etc. Is ze hoefbevangen geweest?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Raar. Ik weet niet wat voor smid jullie hebben, maar voor mij had er rondom nog véél meer van die hoef afgemogen. Hij flared helemaal aan de zijkanten.. een teken dat er veel te veel druk op de wand staat en ook dáár scheurtjes kunnen komen.
    Ik vind deze hoeven er verwaarloosd uitzien. Eng gewoon.

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Raar. Ik weet niet wat voor smid jullie hebben, maar voor mij had er rondom nog véél meer van die hoef afgemogen. Hij flared helemaal aan de zijkanten.. een teken dat er veel te veel druk op de wand staat en ook dáár scheurtjes kunnen komen.
    Ik vind deze hoeven er verwaarloosd uitzien. Eng gewoon.
    Ze zijn helemaal niet verwaarloosd. Ze wordt altijd netjes op tijd bekapt maar ja..door een gwne traditionele hoefsmid. Ik weet dat er veel meer van die hoeven af zou mogen! Daarom ga ik eens praten met Anky of het geen optie zou zijn om Rik Gadeyne, Natuurlijk bekapper te laten komen.

Haar hoeven barsten altijd heel erg vlug en brokkelen ook af enzo.

De hoefsmid is vorige week geweest en heeft hier en daar een beetje bijgevijld maar voor de rest niks aan gedaan.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Apr 2006

@whoopie: goh, het is al van begin de zomer dat ze dat rare spleetje had..dan zijn ze overgeschakeld van wintervoeding (= emmer bietenpulp met kruiden en hooi) op 24u/24u op de weide zonder bijgevoerd te worden, maar dat hebben we wel langzaam afgebouwd hoor..en voor de rest is ze niet bevangen ofzo geweest.
    Groetjes
    Ariane xxx

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

mmm, ik heb er bar weinig verstand van maar volgens mij heeft F6 iets vergelijkbaars aan de hand gehad met Timbers.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Is dit misschien White line disease?
    Daar lijkt het op..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Is dit misschien White line disease?
    Daar lijkt het op..
    White line disease begint toch niet aan de kroonrand? De witte lijn loopt niet door tot bovenaan, is gebleken uit onderzoek.

@Horsefreakje; het is lastig hoor, zulke foto's. Maar omdat de hoef naar onderen toe zo'n knik maakt, zien het er niet goed uit. Daar is iets aan de hand. Of er zit een ziekte in de hoef, en dan is het niet alleen dat uitgesneden stukje alleen, maar helemaal rondom (hoefbevangen komt ook bij me op). Of er staat echt veel druk op de wand (opwippende vingernagel bij jezelf) die de wand doet wijken van het hoefbeen.
    Als dat laatste het geval is, is het een kwestie van niet goed bekappen, hoe vaak de smid ook komt.

Ik heb ook een normale smid, geen natuurlijk bekapper, maar zó laat hij de hoeven van mijn paard niet achter hoor.

Schiet mij maar lek!

Nee, dat niet maar... ik kan me ook niet voorstellen dat dit aan de kroonrand begonnen is! Stel dat dat middelste stukje van de hoef 'nieuw' is... het doet er minstens drie maanden over om weer zo'n lengte te bereiken om van de kroonrand tot het huidige punt te groeien.. dan vind ik het wel vreemd dat Ariane niet eerder meldde dat er iets aan de hand was??
    Toevallig staat er in de BIT van deze maand een vergelijkbare foto - daar was wel sprake van WLD.

Maar ja.. van foto's en zonder meer informatie over het achterliggende verhaal is het moeilijk oordelen.. dus schite mij ook maar lek.
    Te zien aan de andere hoef zou ik geloof ik ook een andere smid zoeken
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Apr 2006

pff..ja volgens mj staat er ook te veel druk op de wand, zoals jij het zegt trea..Maar als de smid dr bekapt, zet hij haar redelijk kort en meestel loopt ze erg gevoelig de eerste weken na de bekapping. Korter kan hij haar dus toch niet kappen?

Volgens mij heeft ze geen ziekte maar wordt ze idd gwn niet goed bekapt. Natuurlijk issut mijn paard niet hé Maar zoals ik al zei, ik zal dr tg eens over praten om Rik Gadeyne te laten komen. zal maar eens beginnen met hem een mailtje te sturen..

@Marianne: het is wél aan de kroonrand begonnen. Het begon als klein horizontaal 'spleetje' en het is idd in een paar maanden tot dit punt gegroeid. Mss heb ik er wel ergens een foto van. Maar ik heb er niks over gezegd op het forum omdat het er niet 'erg' uitzag en de smid bevestigde dat het er gewoon zou uitgroeien, wat nu dus aan het gebeuren is.
    Dus idd het bovenste stukje is nieuwe hoef.

Hij flared helemaal aan de zijkanten.. een teken dat er veel te veel druk op de wand staat en ook dáár scheurtjes kunnen komen.
    Daar kómen ook scheurtjes Trea! Maar dat is duidelijker te zien bij de achterhoeven..Het is alsof haar hoeven zelf een mustangroll proberen aan te maken..toch?

Volgens mij is ze niet hoefbevangen omdat ze helemaal geen tekenen van een hoefbevangen paard vertoond.

Ã*k denk dat het allemaal zichzelf zou oplossen als ze NB werd..wat denken jullie?

Ik plaats in de loop v/d week foto's van alle 4 haar hoeven op het forum - ook van de de onderkant.
    Groetjes
    Ariane xxx

pff..ja volgens mj staat er ook te veel druk op de wand, zoals jij het zegt trea..Maar als de smid dr bekapt, zet hij haar redelijk kort en meestel loopt ze erg gevoelig de eerste weken na de bekapping. Korter kan hij haar dus toch niet kappen?
    Ja dat zou je zeggen he? Lijkt me logisch dat Pipa gevoelig loopt als er maar eens in de zoveel tijd een stuk wordt afgehaald. Er is dus nooit kans op "gewenning". Paarden moeten namelijk ook leren lopen op de straal en zool, als ze "gevoelig" lopen wil dat niet persé zeggen dat het paard ook daadwerkelijk pijn heeft. Het kan best dat de plotselinge druk op de straal raar aanvoelt en het paard daarom op eieren loopt.

Als je eens in de zoveel tijd een natuurlijk bekapper laat komen, krijg je hetzelfde. Paard wordt ineens kort gezet. Dat is niet fijn. Eigenlijk moet je zélf ervoor zorgen dat de hoefwand zo'n beetje kort blijft. Óf door zelf te vijlen, door het paard veel op beton te laten lopen zodat hij het zelf afslijt, of veel buiten te rijden op verharde wegen. Dát is "het geheim" van natuurlijk bekappen. Niet lang-kort, lang-kort, want dan blijft het een gevoeligheidskwestie. En dan zeggen mensen; "natuurlijk bekappen werkt niet bij mijn paard", terwijl er niks natuurlijks aan is om er eens in de 3 maanden een rand van 2cm onderuit te knippen. Dat geeft ook veel belasting aan de pezen, dat kan ook een reden zijn waarom een paard "gevoelig" lijkt te lopen na de bekapping. Kan dus heel goed een spier-kwestie zijn.

Volgens mij heeft ze geen ziekte maar wordt ze idd gwn niet goed bekapt.
    Horizontale scheuren zijn vaak wel een indicatie dat er iets in de wand zit. Een schimmel of bacterie. Door de wand te lang te laten ontstaan ook scheurtjes, maar die beginnen meestal onderaan en lopen verticaal.
    Ik zou toch eens een second opinion laten aanvragen (als je kan) want een schimmel of bacterie in de hoef, die heb je er niet zomaar uit, en de hoef zal telkens weer openscheuren zolang dit er niet uit is.

Daar kómen ook scheurtjes Trea! Maar dat is duidelijker te zien bij de achterhoeven..Het is alsof haar hoeven zelf een mustangroll proberen aan te maken..toch?
    Zoiets ja. Uiteindelijk zal er waarschijnlijk in de kwartieren een stuk uitbreken. Dan trimt de hoef zichzelf. Een mustangrol zelf maken (of iets wat daarop lijkt) kan een weidepaard niet. Daarvoor moet het veelvuldig in een kiezelbak lopen (rara, waarom hebben wij die in onze paddock? )
    De hoeven groeien nu gewoon door, tot er een stuk uitbreekt op de plek waar de meeste druk komt. En meestal is dat in de kwartieren. Aan de onderzijde zie je ook dat de witte lijn daar breder is dan voor aan de toon. De witte lijn is een soort van elastiek spul (blond uitgelegd), die eerst een eind meerekt als de wand gaat wijken. Dan krijg je die brede spleten daaronder tussen hoefwand en binnenhoef.

Volgens mij is ze niet hoefbevangen omdat ze helemaal geen tekenen van een hoefbevangen paard vertoond.
    Oké, gelukkig maar. Het kwam even bij me op bij het zien van de wijkende onderkant en de ribbels. Maar inderdaad een hoefbevangen paard, dat valt niet te missen hoor, dat geeft duidelijke symptomen.

Ã*k denk dat het allemaal zichzelf zou oplossen als ze NB werd..wat denken jullie?
    Niet te voorspellen. Je zal toch eerst moeten weten wát er met die hoef aan de hand is. waarom ontstaat er een horizontale scheur? Je zou de hoefsmid kunnen vragen, wat het is, waarom het gebeurt en hoe je kan voorkomen dat het niet weer gebeurt.
    Natuurlijk bekappen valt of staat bij onderhoud. Of je dat zelf doet, of je paard veelvuldig laat lopen op harde ondergrond (vandaar onze betonnen paddock, anders moest ik iedere 4 dagen vijlen ).
    De manier van bekappen wijkt helemaal niet zo af van de traditionele manier. Er zijn wat kleine verschilletjes, bijv. het snijden aan de straal.. dat doe natuurlijk bekappers weer liever niet, het uithollen van de zool en nog wel andere dingen hoor.
    Maar voor mij betekent natuurlijk bekappen; kijken naar hoe jouw paard het beste loopt en zich het lekkerst beweegt op zijn hoeven. Bij Enya moet ik daarvoor aan de straal snijden, een randje hiel laten staan en de zool uithollen. Dus is dat helemaal niet natuurlijk bekappen in de zin van het woord. Bij Troy hoef ik nooit iets te doen als af en toe wat afronden. Verder onderhoudt hij zijn eigen hoeven door het lopen hier op de beton. Dát is natuurlijk bekappen volgens het boekje. Hij heeft heel korte hoeven, maar doet dit zelf, en loopt nooit gevoelig! Nooit. http://www.mijnalbum.nl/Album=UXM8O8O8

Ik ben benieuwd naar de foto's van pipa's hoeven.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dat zijn idd mooie hoeven , een schoolvoorbeeld!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ziet er niet goed uit! Ik zou ook een andere hoefsmid zoeken,want volgens mij heeft hij maar van verre afstand bekapt
    Aspen heb ik enkele keren laten natuurlijk bekappen,maar hij kreeg na een dikke week na elke bekapping al direct wat scheurtjes en iedereen vond zijn hoeven tov het been echt afzakken en dat werd steeds erger. Deze maand heb ik een gewone hoefsmid hem laten bekappen en dat vind ik veel mooier uitzie. Hij loopt beter en zijn hoeven zijn tot nu toe mooi rond,een stuk kleiner dan voorheen(toen ik ze voor het eerst zag dacht ik wat mini!) en er is nog geen scheur of barstje of begin van iets.
    Dus je moet niet denken dat gewone hoefsmeden niet kunnen bekappen

Ja inderdaad de hoeven zijn veel te lang. Als je een goede bekapper of HS laat komen, dan zie je na 1 bekapbeurt waarschijnlijk al bijna niets meer van dat rare 'gat'.

@ Aspen, er zijn bepaalde natuurlijk bekappers die langskomen met een kaasschaafje, halen ergens 1 mm vanaf en dat was het dan weer. Dan denk ik ook, dan kan je beter een HS laten komen.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hey,

Dat "horizontale spleetje" zoals je dat noemt, is waarschijnlijk een hoornkloof. Margriet heeft dat ook eens gehad. Ik heb er toen meer over opgezocht en het blijkt te onstaan door ofwel een lichte beschadiging van de hoornlaag of, zoals bij ons het geval was, door een hoefzweer die vrij komt net onder de kroonrand. Bij Margriet was het toen doordat de boer haar één dag op een nieuwe wei had gezet die te rijk was. Gelukkig was ze niet hoefbevangen, maar die hoefzweer toonde wel aan dat het niet langer had moeten duren. Er hadden zich namelijk al afvalstoffen opgestapeld en die zijn dan net onder de kroonrand kunnen vrijkomen. Het kan dus in bepaalde gevallen een "voorteken" zijn van hoefbevangenheid. (op de andere hoeven is ook duidelijk een lijn te zien op dezelfde hoogte)

margriet heeft er voor de rest helemaal geen last van gehad. De kloof is nu bijna onderaan. Maar ik houd haar hoeven wel goed bij (natuurlijk bekappen). En ik verwacht ook geen problemen als de scheur helemaal onderaan is.

De hoeven van pipa zijn , zoals door meerdere mensen al aangehaald, idd veel te lang, natuurlijk heeft ze er dan last van want door die flares (uitsteeksels) wordt dat deel juist nog meer belast. Als ze mooie ronde hoeven zou hebben zou de druk ook mooi verdeeld worden. Ze heeft ook helemaal geen mooie afronding, dus ook dat zorgt voor meer druk bij het draen. Als ik jou was zou ik ze dus eens door een NB laten doen.

Foto's van zo'n scheur zie je bv op
    http://images.google.be/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten