Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: Lijnzaadolie + welk basisvoer om te mengelen + combi met ...

Lijnzaadolie + welk basisvoer om te mengelen + combi met ...

Hallo,

in december is er dus een belangrijke wedstrijd, en na de fantastische ervaringen over lijnzaadolie, ga ik op een site enkele bussen bestellen.
    Maar nu, ik zou in oktober dat beginnen geven. Zo geef ik het ongeveer 2 maanden tot aan de wedstrijd. Is dit niet te lang (Willeke hier op het forum heeft 2 maanden gegeven). En heb ik tegen dan een mooi resultaat?
    En hoeveel mag ik een shet geven?

Welke basis moet ik hiervoor gebruiken, die geen energie ofzo bevat? Ik had al gedacht aan zemelen, daar zit er volgens mij geen energie of eiwitten in, en dit kennen ze nog van vroeger. Of hebben jullie andere ideetjes?

Ik ga nu ook 2 weken een groene leemkuur geven. Ze zijn nog maar 1 goede maand gechipt, kan dit geen kwaad zo snel al kuren? En als ik hierna begin met lijnzaadolie, dan gaat die groene leem toch nog steeds werken?
    Ik vermoed dat het niet slim is om die 2 te combineren?

Xjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Lijnzaadolie + welk basisvoer om te mengelen + combi met ...

Waarom wil je lijnzaad geven?

Olie stikt van de energie, dus lijnzaadolie ook. Ik meende me nog een topic te herinneren waarin je aangaf dat je shets veel te dik zijn.

in december is er dus een belangrijke wedstrijd.
    Manen en staart zijn tamelijk dun door zomereczeem en ik wil ze graag dikker en langer tegen dan.

Ze zijn nu op dieet trouwens en een beetje kan volgens mij toch echt geen kwaad voor aankomen.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elineke
    in december is er dus een belangrijke wedstrijd.
    Manen en staart zijn tamelijk dun door zomereczeem en ik wil ze graag dikker en langer tegen dan.

Ze zijn nu op dieet trouwens en een beetje kan volgens mij toch echt geen kwaad voor aankomen.
    De staart en manen zullen op twee maanden tijd met lijnzaadolie echt wel niet veel dikker en langer worden hoor. In de winter groeit haar & hoeven in een trager tempo.
    Volgens mij gaat het niet helpen voor wat jij het wil.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Groene leem zou ik zeker niet doen nu ze net gechipt zijn. Sowiso eigenlijk niet met chip.

En lijnzaadolie zou ik eigenlijk ook niet doen bij dikke shetties, dat betekent dat je ze juist meer voer moet geven ipv minder (de olie moet ergens doorheen, en krachtvoer hebben ze dus juist ff niet nodig)
    In de winter komen die manen en staart toch wel weer wat bij, dan is het eczeemseizoen voorbij.
    Maar ik denk niet dat olie dat enorm zal versnellen eigenlijk.
    Surrender to fun!

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Olie gaat echt niet helpen om een dikkere vollere staart te krijgen.
    Ik zie het verband tussen een wedstrijd en een vollere staart ook niet. Wát voor wedstrijd doe je dan?

Wanneer ze op dieet staan, zou ik zeer goed uitkijken met wat je voert. Elk pondje gaat immers door het kleine shettenmondje.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Ik zie het verband tussen een wedstrijd en een vollere staart ook niet. Wát voor wedstrijd doe je dan?
    Keuring, een schoonheidswedstrijd dus.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

@ Hästli: ik ga ook geen krachtvoer hiervoor gebruiken hé! Zemelen bevatten niets van energie of eiwitten. Mijn vraag was of zemelen een goed draagmiddel zijn.

In een ander topic staat dat er zoveel goede resultaten met deze olie bereikt zijn. De aanzetten van hun staarten zijn alweer mooi gegroeid met het eczeemdeken, maar om ze nog een extra boost te geven zou ik hiervoor lijnzaadolie gebruiken. Niet zo heel veel, maar net genoeg om de vacht te doen glanzen en de manen en staart te doen groeien.

@ Antheman: zoals rengeltje zei is het een keuring, een schoonheidswedstrijd. Ik ga met Nine meedoen aan het Belgisch Kampioenschap.

Zouden jullie AUB op mijn vragen een antwoord kunnen geven, want eigelijk is nu nog geen enkele vraag beantwoord...

Xjes,
    Elineke

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hästli
    Groene leem zou ik zeker niet doen nu ze net gechipt zijn. Sowiso eigenlijk niet met chip.
    Ik geef het mijn eczemers om vanbinnenuit te schonen, en wat moet ik dan geven om ze van binnenuit te schonen? Hoe lang moet ik dan wachten?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elineke
    @ Hästli: ik ga ook geen krachtvoer hiervoor gebruiken hé! Zemelen bevatten niets van energie of eiwitten. Mijn vraag was of zemelen een goed draagmiddel zijn.
    Naar mijn idee zijn zemelen wel krachtvoer. Kan me niet voorstellen dat er niets in zemelen zit..

Ik geef het mijn eczemers om vanbinnenuit te schonen, en wat moet ik dan geven om ze van binnenuit te schonen? Hoe lang moet ik dan wachten?
    Was er niet een drainagecompositum ofzo? Weet er niks van, maar ben het vaker in topics tegengekomen. Weet vast iemand meer van.
    Leem zou ik gewoon niet doen bij gechipte paarden, dan kan de chip aan de wandel gaan.
    Surrender to fun!

Elineke, dit is een alternatief voor een groene leemkuur. Dit drijft de chip niet uit. Als je op google dit intypt vind je vanzelf de verkoopadressen. (Paardendrogist heeft het ook)
    Groene Os, Drainage Compositum
    Geschikt voor: mens, dier

Samenstelling
    Aqua, Ribes nigrum, Bardana, Centaurium, Juniperus, Equisaetum, Viola tricolore, Carduus marianus, Taraxacum, Angelica, Calamus, Cynaria, Solidago virga aurea, Orthosiphonis, Uva ursi, Betula, Berberis, Echinacea purpurea,
    Uncaria tomentosa, Hydrastis canadensis, Cantharis, Ethanolum 35% vol.

Indicatie(s)
    Bij huidproblemen, een verstoord immuunsysteem, veelal bij chronische aandoeningen.

Toelichting
    Bij huidproblemen, een verstoord immuunsysteem en chronische aandoeningen

Eigenschappen:
    Drainage compositum stimuleert de afvoer van afvalstoffen uit het lichaam door het ondersteunen van de blaas- en nierfunctie, de spijsverteringsfunctie en de werking van het lymfestelsel. Het zorgt ervoor dat het lichaam aan het werk gezet wordt om aanwezige afvalstoffen sneller uit te scheiden en versterkt het immuunsysteem. In een lichaam dat vrij is van afvalstoffen worden medicijnen en supplementen beter opgenomen. Na een drainage kuur kan een ´schone start´ worden gemaakt. Daarnaast zorgt een drainagekuur voor vermindering van allergische reacties, waardoor het ook in gevallen van chronische huid- en vachtproblemen raadzaam is om met regelmaat een drainagekuur te geven.

Eigenschappen van de belangrijkste ingrediënten:

- Ribes Nigrum: heeft een ontstekingsremmende werking.
    - Bardana: stimuleert de gal- en leverwerking, werkt bloedzuiverend en verdrijft afvalstoffen.
    - Centaurium: stimuleert de galwerking.
    - Juniperus: stimuleert de nierwerking, werkt ontstekingsremmend en bloedopbouwend.
    - Viola tricoloris: werkt uitstekend bij eczemateuze huiduitslag en andere huidaandoeningen en stimuleert de blaas- en nierfunctie.
    - Carduus marianus: werkt ontgiftend op de lever en galblaas.
    - Solidago virga aurea: werkt op de nieren, bij ontstekingen en heeft een vochtafdrijvende functie.
    En voor de rest. Zemelen is een prima meng-middel voor olie, maar heeft als nadeel dat de fosfor/calciumverhouding niet klopt. (Teveel fosfor, te weining calcium). Dus moet je nóg iets toevoegen met een scheve fosfor/calciumverhouding andersom en dat is bijv. luzerne.

Trea, dank je wel! En die drainage helpt even goed als groene leem bij eczemers? En dus groene leem geven moet ik niet meer (nooit?) mee beginnen? Ik heb gehoord dat dit bij de moderne chips geen kwaad kan, maar als jullie denken dat het veel kwaad kan, zal ik het doorverkopen aan iemand en mij die drainage aanschaffen.

Dus luzerne met zemelen derin en daar enkele ml olie? Ik geef ze ook nog allebei een klein stukje pavo summerfit, misschien kan ik dat er ook in brokkelen?

En mag ik deze 2 samen geven? Of gaat de olie de werking van de drainage tegenwerken? En hoeveel lijnzaadolie mag ik per shet ongeveer geven? (ik had al gedacht om hiervoor naar mijn DA te bellen)

Xjes,
    Elineke

Die drainage helpt net zo goed, zo niet beter voor eczemers. Ik heb er zeer veel goede dingen over gelezen. Hier op het forum is er ook al 't één en ander over geschreven.

Je kan gewoon alles lekker onder elkaar doen, wat zullen ze smullen.

O trouwens, in zemelen zit bijna geen voedingswaarde, daarvan zullen ze niet aankomen. Met die koeken wel uitkijken hoor. Omdat je eczemers hebt, snap ik niet dat je deze voert. Mijn paarden doen het allemaal prima zonder voer, enkel op ruwvoer. Shetten zijn nóg robuuster. Ik denk niet dat ze het nodig hebben, maar da's ieders visie.

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door "Elineke
    Zouden jullie AUB op mijn vragen een antwoord kunnen geven, want eigelijk is nu nog geen enkele vraag beantwoord...

Xjes,
    Elineke
    Jeetje Eline,

Heb je het wel gelezen? Je wilt gewoon iets horen en wijst de rest af.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Dat groene leem chips zou uitdrijven is achterhaald, dit gebeurt niet. Eventueel zou je daar nog contact over op kunnen nemen met de Silverlinde. Maar gezien het feit dat de chips waarschijnlijk nog niet ingekapseld zijn (of hoe je dat ook noemt), zou ik het nu nog niet geven. Drainagecompositum is absoluut ook een goed product, ik heb wel het idee dat dit op een andere manier schoont.

Mijn Haf, die ook dik wordt van lucht, heb ik meerdere keren olie gevoerd (al pak ik vaak zonnebloemolie, werkt ook goed) en ik heb nooit gemerkt dat ze er dikker van werd. Ze krijgt dan maar een scheutje, in een paar happen gras zit al meer energie. Het is wel goed voor de vacht. Maar met goed wassen en een schapenwolletje of babydoekjes krijg je ook veel glans op de vacht. Voor de staart denk ik niet dat het in die korte termijn al veel doet.
    Olie wordt ook aangeraden voor paarden die spierbevangen zijn geweest bijv.

Wat voor jouw Shetten vooral belangrijk is, en een goede voorbereiding op de keuring, is bewegen! Naast de fiets, erop, ik weet niet wat je mogelijkheden zijn, maar ik merk bij mijn Haf absoluut dat dat op een goed rantsoen het enige is wat echt zoden aan de dijk zet.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten