Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 33

Topic: Wat nodig voor te mennen?

Wat nodig voor te mennen?

Nou ja.... mennen???

Leo en ik hebben eigenlijk besloten dat ik Enya gevoelsmatig aan hem overdraag. Dat wil zeggen dat ik mezelf niet meer hoef te belasten met schuldgevoelens of ze wel genoeg beweging krijgt.

Leo ziet het heel erg zitten.. zijn eigen paard, maar gaf ook aan dat hij eigenlijk graag wat "trekwerk" met haar zou doen. Al jaaaren is dit zijn idee, een karretje met Enya ervoor lijkt hem helemaal gááf, maar ook het simpelere trekwerk in de bak of wei lijkt hem tof.

Maar... wat heb je nou nodig?
    Als ik een "ingetuigd" paard zie, zie ik een enorme hoop aan leidsels en lederwerk om het paard hangen, maar thats it.

Als je nou het karretje nog even wegdenkt (dat wil Leo toch zelf maken), wat moet je aanschaffen, waar moet je op letten, waar kan ik het vinden, hoe liggen de prijzen ongeveer.. dat soort dingen.

En dan nog; kunnen wij onszelf en Enya daarin beleren, of heb je daarin les nodig?

Kortom; HELP!!!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: Wat nodig voor te mennen?

Voor tuig zou je gewoon eens op MP moeten gaan struinen...

Verder is er natuurlijk op internet van alles te vinden

Uiteindelijk is mennen als je het simpel houdt (en geen officiele technieken gebruikt) een soort uitgebouwd lange teugelen.. maar ik zou een lesje (of wat) nemen ... al is het alleen maar om het gevoel en inspannen van begin af aan goed te leren....

Mennen moet je leren!!
    Mennen is véél moeilijker dan rijden, vergis je niet!! Op een paard heb je dmv hulpen nog wel wat te vertellen, achter een paard is het heel wat lastiger. Wat Nieke hierboven schrijft daar ben ik het niet mee eens - het moet ook veilig blijven, er gebeuren veel ongelukken met karretjes en het is echt wel even wat anders dan alleen maar langeteugelen.. Ingewikkelde systemen, dat valt wel mee. Je hebt het zgn. Aschenbach-systeem en daar is niks ingewikkelds aan. Heeft voornamelijk te maken met handhouding, teugels in één of twee handen voeren en de manier waarop de hulpen gegeven worden. De zweep gaat de benen vervangen, dat moet je als menner, maar ook als paard leren.
    Je zult hoe dan ook een menopleiding moeten volgen want zonder koetsiersbewijs mag je de weg niet op. Ik zou je aanraden om het beleren samen met een ervaren menner te doen - als er rijverenigingen in jouw buurt zijn hebben die misschien een men-afdeling?

Als je interesse hebt: ik heb nog een prachtig zigeunertuig hier liggen - helemaal compleet! Dat zal zeker wel op Enya passen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Gaaf Trea!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Mennen moet je leren!!
    Mennen is véél moeilijker dan rijden, vergis je niet!!
    Erg eens!

Je zult hoe dan ook een menopleiding moeten volgen want zonder koetsiersbewijs mag je de weg niet op.
    Dat is niet waar

Ik zou je aanraden om het beleren samen met een ervaren menner te doen - als er rijverenigingen in jouw buurt zijn hebben die misschien een men-afdeling?

Als je interesse hebt: ik heb nog een prachtig zigeunertuig hier liggen - helemaal compleet! Dat zal zeker wel op Enya passen
    Dat zijn mooie aanbevelingen.

Merrit heb ik ook met hulp beleerd.

Dat is niet waar
    Je hebt (gedeeltelijk) gelijk Hester! Maar:

Een koetsiersbewijs is nog niet verplicht wanneer je op de openbare weg wilt rijden. In sommige gebieden is het Koetsiersbewijs wel
    verplicht, namelijk in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en een gedeelte van de Utrechtse Heuvelrug. (Van de site SRR)

@ Trea: voor meer info over mennen en opleidingen google je op: Koetsiersbewijs. Daar vind je alle info, opleidingen en adressen!

http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=11&p=39
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Dat is niet waar
    Je hebt (gedeeltelijk) gelijk Hester! Maar:

Een koetsiersbewijs is nog niet verplicht wanneer je op de openbare weg wilt rijden. In sommige gebieden is het Koetsiersbewijs wel
    verplicht, namelijk in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en een gedeelte van de Utrechtse Heuvelrug. (Van de site SRR)

@ Trea: voor meer info over mennen en opleidingen google je op: Koetsiersbewijs. Daar vind je alle info, opleidingen en adressen!

http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=11&p=39
    Das precies hetzelfde gesteggel als dat vervelende ruiterbewijs!!!

Voor bepaalde plekken heb je een vergunning nodig , en die krijg je idd uitsluitend dmv je men/ruiterbewijs.

Laat Trea nu HELEMAAL niet in dat gebied zitten. Ze heeft dus geen menbewijs nodig.

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Inderdaad menbewijs is nog niet verplicht.

Wij rijden ook nog altijd zonder, ik heb leren mennen van dieles en die heeft het weer geleerd van zijn vader (echt voor het boerenwerk op het land toen nog) een oude man is een goede leermeester om te leren mennen (al is het niet natural)

Ja tuig, daar zul je handig in moeten worden, maar als je het eenmaal door hebt is het ook zo gepiept. Ik zou wel een ervaren iemand naar het tuig laten kijken als het op enya ligt, hoe hoog of laag de broek moet zitten enzo.

Succes en leuk idee, Enya lijkt me het ideale paard ervoor! ze zal er zelf ook plezier in gaan hebben denk ik.
    (ik vond de laatste tijd al dat we zo weinig over haar hoorde, maar ben blij dat dat misschien gaat veranderen)
    The darkest hour is befor it get light!!!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Koetsiersbewijs is niet verplicht, maar is naar wat ik hoor, in tegenstelling tot het ruiterbewijs, wel een erg nuttige en leerzame cursus.
    Als (ooit, mijn merrie vind ik er niet geschikt voor en mijn veulen is pas 3 maanden ) ik wil gaan mennen, denk ik wel dat ik de cursus wil gaan doen, niet voor het papiertje an sich, maar om het leren.

Ik heb het koetsiersbewijs gehaald, en wil het iedere beginnende menner aanbevelen!!! Het is niet verplicht, maar je leert er echt een enorm goede basis.
    Je leert hoe je die wirwar van tuigdelen passend op je paard moet leggen. Je leert hoe je je paard verantwoord in- en uitspant. Je leert hoe je je leidsels correct moet houden, zowel tweehandig als éénhandig. Erg handig als je bijvoorbeeld op de weg ment en richting aan wilt geven En nog zoveel dingen meer. Ik vond het een absolute Must voor iedereen die nog geen enkele ervaring met mennen heeft.

Annet is ook beleerd voor de wagen. Eerst heb ik mijn koetsiersbewijs gehaald. Vervolgens heb ik tuig gekocht en ben ik gaan oefenen met optuigen, erachter lopen en uiteindelijk een bandje slepen. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een ervaren menner en hebben we SAMEN Annet verder beleerd voor de wagen. Sowieso is dit iets om met z'n tweeën te doen, niet alleen gaan rommelen. Nadat ik het koetsiersbewijs had gehaald, vond ik mezelf bovendien nog steeds veel te weinig ervaring hebben om zelf aan te gaan rommelen (groen op groen geeft bont en blauw - geldt zeker ook voor mennen!!!). Nu is Annet goed beleerd en gaan we lekker samen op pad.

Wat prijzen betreft. Ik heb een tweedehands zelfbouwkar gekocht voor 1250 euro, en dit is vrij goedkoop... Als jullie zelf een wagen gaan bouwen, dan ken ik nog iemand die dat ook heeft gedaan. Je mag me wel Pb-en als je hier meer over wilt weten (ervaringsdeskundige, zeg maar). Is veel goedkoper dan een dure merkwagen kopen, maar kost wel veel energie en je moet er handig in zijn. Er zijn ook zelfbouwframes te kopen, scheelt alweer werk en de basis is dan goed.

Tuig: ligt eraan wat voor een merk. Investeer in een goed merk met stevig leer, goed gestikt, dik genoeg enz. Je hebt ook kunststof tuigen, is een stuk onderhoudsvriendelijker. Heb geen ervaring met de kwaliteit daarvan. Een bekend merk tuig is Ideal, ikzelf heb een marathontuig van Imperial Riding en die bevalt me redelijk goed. Ik heb voor een marathontuig gekozen omdat die over het algemeen degelijker zijn dan niet-marathontuigen. Denk voor nieuwprijzen aan bedragen van 300 tot 600 euro gemiddeld. Ik heb mijn tuig trouwens bij Horse Diverse in Baarn gekocht. Er zijn een aantal ruiterzaken die ook (veel) met mensport doen.

Voor zowel wagen als tuig geldt: kijk naar je gebruikersdoel. Als je veel door de bossen gaat, is een wagen met autobanden behoorlijk zwaar, en is een marathontuig of iets van vergelijkbare kwaliteit eigenlijk wel een must. Rem op de wagen is ook ideaal.

Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Wow mensen, bedankt!

Oké, heel veel duidelijk geworden. Ik dacht dat mennen makkelijk was. Ik dacht dat als je al niet hoefde te letten op zit, beenligging, lichaamshouding ed. er niet veel anders overbleef dan "sturen met je handen".
    Dus het lijkt me inderdaad verstandig om eerst wat lessen te nemen (Leo dan). Leuk! Ik zal eens even gaan zoeken of dat hier in de buurt mogelijk is.

Dan leer je natuurlijk meteen wat over het intuigen en zo, en wat je nodig hebt aan tuig zodat ik
    Voor tuig zou je gewoon eens op MP moeten gaan struinen...
    dit zou kunnen doen. Ik had al gekeken hoor Nienke, maar als je niet weet wat je nodig hebt, is dat erg lastig kijken

Ow Marianne.. een zigeunertuig????? Dat klinkt errug goed! Hier kom ik nog op terug als je het goed vind.

Ik ga eerst eens even wat lessen regelen voor Leo, dan weet ie meteen of hij het echt leuk vind.
    Roadracer; bedankt voor je tips. Mischien dat ik je in de toekomst nog wel eens pb hierover.
    Succes en leuk idee, Enya lijkt me het ideale paard ervoor! ze zal er zelf ook plezier in gaan hebben denk ik.
    (ik vond de laatste tijd al dat we zo weinig over haar hoorde, maar ben blij dat dat misschien gaat veranderen)
    Ja, Elianne.. klopt. Buiten af en toe een bosritje wordt er weinig gedaan met Enya. Ikzelf ben veel bezig met grondwerk en RR van Amy en Troy. Dit soort werk vindt Enya echter helemaal niet leuk en mennen zie ik zelf niet zo zitten. Leo wil het al heel lang en je weet hoe het gaat met dit soort dingen.. die wil je wel, maar komen er eigenlijk niet van. Daarom hebben we nu maar besloten dat we de knopen gaan doorhakken. Ze is er qua temperament echt geschikt voor (bomproof), alleen heb ik weer geen idee hoe het met haar eigenwijsheid gaat uitpakken

Ik heb erg veel aan de tips hier. Weet nu dat we moeten beginnen met les. Fijn! Kan ik Leo mooi cadeau doen

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Knap Trea, een zeer goed begin!!!

En ik zit ook met een koppige shet voor de wagen, en dat valt best wel mee, af en toe een meningsverschil (maar er mag iets aan zijn, hé)...
    "Dromen komen uit..."

Op http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php kun je nog wat info over het koetsiersbewijs vinden. Door bij de examenkalender te kijken kun je zien waar er examens afgenomen worden, dit zijn vaak plaatsen waar op regelmatige basis cursussen gegeven worden. Kun je meteen kijken of er iets bij jullie in de buurt zit
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Ik ga dit schooljaar vanuit school me koetsiersbewijs halen,, dat word nog wat, verder weet ik er ook nie zo heel veel van, heb welis met shet gement maar dat was in de wei ja het is moeilijk dat weet ik nog van die x
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

nog 1 tipje, als je tuig koopt let er dan op dat het dubbel gestikt is!
    The darkest hour is befor it get light!!!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten