Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Bitloze optomingen (o.a Marylot Crosslink)

Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2007

Bitloze optomingen (o.a Marylot Crosslink)

Het bitloos rijden bevalt Stormur en mij erg goed en dus overweeg ik om een bitloos hoofdstel aan te schaffen. Het rijden met een touwhalster bevalt goed, zowel tijdens een buitenrit als met het rijden in de weide. Maar nu wil ik toch meer naar een echte bitloze optiming toe, dan het rijden met het touwhalster. Omdat ik het idee heb dat ik hiermee fijnere hulpen kan geven enhet geheel ook wat stabieler om het hoofd zit en niet kan schuiven zoals een touwhalster dat toch wel doet. Nu ben ik enorm aan het twijfelen, want er is zo ontzettend veel keus en de prijzen verschillen ook enorm.

Nu heb ik mijn oog op een aantal optomingen laten vallen en was ik erg benieuwd naar jullie mening hierover en ervaringen zou helemaal super zijn!!

- De Marylot Crosslink

- Het bitloze hoofdstel van de Ruitersportshop/Emiel Voest

- De Norton Bitless Bridle/ Cook

Misschien zijn er ook nog wel andere fijne bitloze optomingen die jullie goed bevallen, geef dan even een gil!

Ben benieuwd
    ~ Stormur van de Walkant ~

Re: Bitloze optomingen (o.a Marylot Crosslink)

Ik heb alleen ervaring met een touwhalster/Natural hackamore en de Marylot Crosslink. Verder heb ik veel gereden met een gewoon "normal" hoofdstel met bit.
    De Marylot heb ik overgenomen van Myracara hier op het forum. Ik weet niet meer precies waarom zij hem wegdeed, maar ik dacht dat haar paard er niet zo goed op reageerde en zij naar een sidepull over ging stappen (???).

Anyway: Annet reageert er net zo lichtjes en makkelijk op als een "normal" hoofdstel, dus ik ben er zeer over te spreken. Ik kan er ook gewoon mee over de weg, wat me met een touwhalster nog niet lukt omdat daar het stuur nog niet optimaal bij bevestigd is.
    Ik moest wel goed opletten dat ik er niet te zware teugels aanhing, omdat door het doorhangen van de teugels er ongemerkt een minder goede release is. Met lichte teugels is dit geen issue.

Al met al ben ik erg blij met mijn crosslink
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Ik heb bij Wim Vonck gereden met een Cook, die was best fijn, maar persoonlijk ga ik liever voor de sidepull (geen aansnoereffect), die heb ik dus net een hele mooie besteld (gevlochten touw).
    viewtopic.php?f=60&t=13823 (maar die had je al gevonden zag ik ) Je mag trouwens alle kleuren zelf samenstellen (als antwoord op je vraag aldaar )

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik heb bij Wim Vonck gereden met een Cook, die was best fijn, maar persoonlijk ga ik liever voor de sidepull (geen aansnoereffect), die heb ik dus net een hele mooie besteld (gevlochten touw).
    viewtopic.php?f=60&t=13823 (maar die had je al gevonden zag ik ) Je mag trouwens alle kleuren zelf samenstellen (als antwoord op je vraag aldaar )

Woww dies echt heel mooi is die van die vlechtsite?? Is dat leer? of touw het lijkt net leer..
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2007

Topic had ik inderdaad al ontdekt Wat een ontzettende leuke spullen hebben ze daar allemaal zeg, wordt nog moeilijk kiezen

Die sidepull lijkt me inderdaad ook erg fijn. Was al van plan om hem aan te schaffen en als hij jou goed bevalt zal dat hier ook wel zo zijn

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door kim_s
    Het bitloos rijden bevalt Stormur en mij erg goed en dus overweeg ik om een bitloos hoofdstel aan te schaffen. Het rijden met een touwhalster bevalt goed, zowel tijdens een buitenrit als met het rijden in de weide. Maar nu wil ik toch meer naar een echte bitloze optiming toe, dan het rijden met het touwhalster. Omdat ik het idee heb dat ik hiermee fijnere hulpen kan geven enhet geheel ook wat stabieler om het hoofd zit en niet kan schuiven zoals een touwhalster dat toch wel doet. Nu ben ik enorm aan het twijfelen, want er is zo ontzettend veel keus en de prijzen verschillen ook enorm.

Nu heb ik mijn oog op een aantal optomingen laten vallen en was ik erg benieuwd naar jullie mening hierover en ervaringen zou helemaal super zijn!!

- De Marylot Cross]Heb ik, in de vorm van Emiel Voest . Zeer fijn hoofdstel!!!!Gebruik ik dagelijks, ook voor de bak slepen[/size]-

Het bitloze hoofdstel van de Ruitersportshop/Emiel Voest

[size=99px]Heb ik gehad, ook heel fijn, maar ik wilde kleur en geen leer, dus verkocht. Release is iets minder goed dan die van biothane.[/size]

- De Norton Bitless Bridle/ Cook

Misschien zijn er ook nog wel andere fijne bitloze optomingen die jullie goed bevallen, geef dan even een gil!

Ben benieuwd
    Sidepull en een eenvoudig touwhalster!

Andor rij ik nu een sidepull, en mán, wat gaat dat heerlijk! Had ik niet verwacht!
    Merrit rij ik ook met touwhalster. Maar met het biothane Voest-hoofdstel kan ik dressuurmatig veel beter inwerken.

Let op: niet ieder paard kan overweg met de gekruisde bandjes onder de kin. Het kúnnen verwarrende hulpen zijn.

hmm ik rij met de Cook, nou ja ook logisch he?? hihi..verkoop ze ook..
    Ik ben er zeer tevreden over en mijn pony(s) ook. Voor mij niets anders.
    Hiervoor wel met touwtje geprobeerd te rijden maar dat werd niks, zlefs gewoon aan de hand meelopen was niet zo'n goed plan.
    Een tijdje met het hoofdstel van Monty gewerkt, dat ging best, maar wilde iets om mee te rijden en niet zo'n grof uiterlijk had.
    Een cookie werk voor ons uitstekend bleek. Ik heb geen problemen met de release oid, dit gaat erg goed, snel en soepel.
    kneld niet, en druk achter de oren wat iedereen zegt..hihi kan bij ons niet eens met zo'n bos manen..hahahaha...da's voor ons on haalbaar. Er is alleen maar druk achter de oren als je je paard met flinke kracht tot stilstaan dwingt. Pas dan heb je druk achter de oren. Het werkt puur op de wangen en bij normaal stilstaan ook een beetje op de neus.
    Enneehh de uitleindelijke rem die je heel soms nodig hebt bij paniek werkt ook binnen 400 m staat ie stil, geheel stil.
    gelukkig nog maar 3 x mee gemaakt tijdens het inrijden van mijn paardje. Dus ben heel tevree..

Actief Forumlid Amiro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007

Ik heb de Norton, dus de goedkope versie van de Cook. Ik vind het een fijn hoofdstel, reed er zo mee weg terwijl mijn paard altijd met bit was bereden. Hij reageerde er goed ik merkte weinig verschil. De release is prima! Stelling vragen ging nog makkelijker dan met bit. Sturen doe ik alleen op mijn zit, dus had ik geen hoofdstel voor nodig. Remmen doe ik ook met mijn zit. Ik denk dat als je echt je teugels nodig hebt voor het remmen dat je beter niet zo'n aansnoereffect kan hebben. Dat gaat misschien wel een beetje afknellen als je er te veel druk op zet?

Ik heb alleen geen ervaring met andere bitloze hoofdstellen, dus kan het niet goed vergelijken... sorry!

(Inmiddels rijd ik trouwens niet meer voor een tijdje om te zien hoe Amiro daar op reageert. Zijn spiertjes zijn heel erg slap en ik wil ze eerst sterker maken dmv grondwerk/vd/etc.)
    Groetjes van Els!

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik heb er eentje van Junik, da's volgens mij dezelfde als die van Voest (http://www.mijnalbum.nl/Album=4FRTJS4I).
    Bevalt mij uitstekend, release is prima en Linde gaat ermee om alsof het een 'normaal' bit-hoofdstel is. Ik rij heel veel buiten en af en toe doe ik ook nog eens wat aan dressuur en heel zelden spring ik er ook mee.
    Ik meen me echter te herinneren (Trea?) dat het voor koudbloeden niet zo fijn werkt i.v.m. de beharing onder de kaken (geen goede release).
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Ja, dat probleem had ik met dit soort hoofdstellen. Door de baard is de release minder goed omdat de haren ook door de ringen getrokken worden. Kim, jij hebt toch een ijslander?? Das'toch ook een soort van beertje in de winter? Wel iets om rekening mee te houden.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ja, als je een IJslander hebt zou ik deze (van Junik dus) niet overwegen... Helaas, want het is een fantastisch hoofdstel
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2007

Stormur is een ijslander inderdaad. Ja daar had ik helemaal niet aan gedacht, met die dikke wintervacht zometeen zal de release niet goed werken idd..

hmm nog geen last van gehad afgelopen jaren en die van mij heeft ook zeker een flinke baard. maar ja kan per paard verschillen natuurlijk. Anders is een sidepull een goede oplossing toch? Of een combi ervan zomers kruislings en winter de sidepull...
    en nog een kast er bij voor je spullen..hahahaha...

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    hmm nog geen last van gehad afgelopen jaren en die van mij heeft ook zeker een f]Of een combi ervan zomers kruislings en winter de sidepull...
    [size=99px]en nog een kast er bij voor je spullen..hahahaha[/size][/i]...
    Niet als je bij mij de marylot crosslink koopt.. heb je alles in één.. en vragen enkel de bithangers en de crossriempjes een plekkie in de winter

Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    hmm nog geen last van gehad afgelopen jaren en die van mij heeft ook zeker een f]Of een combi ervan zomers kruislings en winter de sidepull...
    [size=99px]en nog een kast er bij voor je spullen..hahahaha[/size][/i]...
    Niet als je bij mij de marylot crosslink koopt.. heb je alles in één.. en vragen enkel de bithangers en de crossriempjes een plekkie in de winter
    Breng me maar niet in de verleiding
    Het is nog even wachten op mijn loon van september en dan toch maar een bij jou bestellen denk ik Alleen zoveel keuze qua kleuren

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten