Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: even een bedenking

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

even een bedenking

Zoals jullie weten is maandag Raf Antheunis geweest bij Casandra en heeft hij de hoeven bekapt volgens de strasser methode...
    Raf vertelde me dat casandra haar hoeven scheef afsleet en dat dat te maken had met de natuurlijke scheefheid van het paard. Hij kon metteen de problemen benoemen die we hadden tijdens het rijden zonder dat ik hem al te veel verteld had. Ik zei tegen hem dat we héél erg aan het werken waren met haar aan rechtrichten, maar dat het soms niet echt vlotte... Hij zei dat dat ook niet kon als haar hoeven scheef stonden. Hij vertelde me dat de beenstand het bekken en de schouders beïnvloedde en daardoor ook de ruggenwervel. Het was echt zoooo logisch wat hij vertelde.

Nu was ik gisteren aan het chatten met een meisje wiens ex hoefsmid was. Toen ik haar over Raf vertelde en over de strasser methode stond ze (natuurlijk) onmiddelijk klaar met een oordeel. Ze zei me dat het onzin was wat raf vertelde en dat elk paard scheef was. Als je een paard dan ook naar die scheefheid bekapt dus vb als één hoef meer afslijt aan de buitenkant moet je die kant dus iets hoger laten dan vb de binnenkant die traaf afslijt. Ze zei dat je scheefheid er niet uit kan rijden en dat je als je de voeten terug recht op de grond zet je pezen en spieren gaat overbelasten. Volgens haar zou natuurlijk bekappen ook maar een tijdelijke oplossing zijn en zou ze binnen de korste keren helemaal vast zitten in haar rug omdat ze haar voeten opnieuw scheef gaat zetten...

Volgens haar was ik naïf en nam ik dingen maar klakkeloos aan en heb 'k een tunnelvisie... ik zie alleen nog maar 'natuurlijk' volgens haar en als de rest wil ik volgens haar niet meer zien...

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: even een bedenking

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    Volgens haar was ik naïf en nam ik dingen maar klakkeloos aan en heb 'k een tunnelvisie... ik zie alleen nog maar 'natuurlijk' volgens haar en als de rest wil ik volgens haar niet meer zien...
    Volgens mij had ze het over zichzelf
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Jul 2005

Raf vertelde me dat casandra haar hoeven scheef afsleet en dat dat te maken had met de natuurlijke scheefheid van het paard. Hij kon metteen de problemen benoemen die we hadden tijdens het rijden zonder dat ik hem al te veel verteld had. Ik zei tegen hem dat we héél erg aan het werken waren met haar aan rechtrichten, maar dat het soms niet echt vlotte... Hij zei dat dat ook niet kon als haar hoeven scheef stonden. Hij vertelde me dat de beenstand het bekken en de schouders beïnvloedde en daardoor ook de ruggenwervel. Het was echt zoooo logisch wat hij vertelde.
    Maar hier heb ik toch ook wel mijn bedenkingen over... Wat nou scheve hoeven als je in een zandbak of de berm rijdt? Ik ga er maar even vanuit dat je dat meestal doet. Wat maakt dat nou uit? Als er een paar mm verschil zit tussen links en rechts... Op een zachte ondergrond zakken ze altijd wat weg, de ene kant op, de andere kant op, naar voren, naar achteren.
    Een paard wordt niet schever of minder scheef puur en alleen door de hoefstand. Onzin! Een levend wezen heeft nou eenmaal een natuurlijke scheefheid, en in het geval van een paard kunnen we daar wat aan doen door bepaalde rijtechnieken toe te passen. Niet door 2 mm van de buitenzijde van de linkervoorhoef af te halen (ik noem maar een voorbeeld).
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

yep ik snap wat je bedoelt... maar volgens haar moet je dus scheef gaan bekappen om de scheefheid te compenseren... dus daar waar het paard zijn hoeven meer afslijt zet je de hoef iets hoger als daar waar het paard minder afslijt... dus eigenlijk bekapt je al scheef. Dus als je dan al bewust gaat rechtrichten en het paard staat scheef bekapt want zo hoort het volgens haar, dan kan je toch zoveel als je wil rechtrichten, uiteindelijk zal het paard scheef blijven?

Aangemeld
    Jul 2005

Het spijt me werkelijk, ik heb echt nog nooit zulke onzin gehoord.
    Ik heb geleerd naar de perfecte hoef te streven; dat betekent dat je hem recht zet... En zeker bij het Strasseren, waarbij het normaal is iedere 10 a 14 dagen te trimmen, is dat ook best een haalbare kaart.
    Maar nogmaals, ik betwijfel ten zeerste of de natuurlijke scheefheid van het paard zo beinvloed wordt door een paar mm afwijking. Zeker bij leven en werk op zachte ondergrond.
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Mensen kunnen soms onbedoeld hard oordelen..
    Toch zie ik wel wat in haar redenatie. Een paard ( alle paarden) is inderdaad van nature scheef en in mijn onnozelheid zou ik de kant van de hoef die het meeste afslijt ook inderdaad wat langer laten zodat je dat, in combinatie met rechtrichten, iets kunt compenseren.
    Laat R.A. de hoef aan die zijde dan ook wat langer?

Al dan niet scheefheid en de problemen die je bij het corrigeren ervan ondervindt, is niet persé alleen maar aan de hoeven gerelateerd. De hoeven moeten dan wel voordien héél erg slecht bekapt zijn, zonder oog voor koot- en beenstand. Een vastzittende wervel, waardoor het paard in een geforceerde houding gaat lopen, lijkt mij persoonlijk meer voor de hand liggen.Het is een beetje het 'kip of ei' verhaal. Vind dan ook dat noch R.A. noch dat meisje gelijk heeft. Maar, ergens moet je beginnen: ik zou zeker voor rechtrichten kiezen, en dat tegelijk laten opgaan met het op de juiste wijze corrigeren van de beenstand en de hoeven.

Ik blijf erbij dat een voorwaarde, vóórdat je met rechtrichten begint, is dat je je paard op eventuele blokkades moet laten onderzoeken, en bij voorkeur door een chiropractor. In je andere topic werd me door Quinzy de aanbeveling van Karianne nogal kwalijk genomen. Nee, natuurlijk hoef je niet persé iemand van het forum te nemen maar.. mijn ervaring met Karianne is gewoon zo goed dat ik niet van plan ben om mijn aanbeveling achterwege te laten. Want ik gun jou net zo goed een vlotlopend paard en, als je eventuele blokkades hebt kunnen opheffen - of in ieder geval hebt laten lokaliseren, dan kun je ook doeltreffend aan je rechtricht arbeid beginnen.
    Ik heb geen oordeel over de kunsten van R.A. - het zal heel goed kunnen zijn dat hij bijzondere dingen kan doen met die energie. Maar persoonlijk zoek ik in eerste instantie liever de concrete weg en ik wil ook eigenlijk precies weten wat er met mijn paarden gebeurd. Dus zomaar een pilletje ( wat geen kwaad zou kunnen als je er zelf een opknabbelt..) nee, daar kies ik niet voor.

ik hoop Willeke dat je snapt dat mijn verhaaltje NIET als kritiek bedoelt is, maar hooguit als 'stof tot nadenken' voor jou.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

[quote="Dorien66"]
    Een paard wordt niet schever of minder scheef puur en alleen door de hoefstand. Onzin! Een levend wezen heeft nou eenmaal een natuurlijke scheefheid, en in het geval van een paard kunnen we daar wat aan doen door bepaalde rijtechnieken toe te passen. Niet door 2 mm van de buitenzijde van de ]

ow nee?
    ik ben van nature scheef. bekken, rug, schouders, nek zitten allemaal zigzag in elkaar. Steunzolen met werkelijk enkele milimeters verdikking hier en daar maakte mijn lichaam weer helemaal recht, compenseerde zo centimeters verschil in heupen en schouders en zorgde ervoor dat ik bijna flauwviel op het moment dat de zolen goed werden aangemeten, zo'n verschil in bloeddoorstroming.
    Ow ja, 100%, milimeters kunnen heel wat verschil maken!

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ik voel me niet aangevallen hoor marianne... Raf zei me dat hij haar hoeven recht gezet had. Haar hoeven waren niet slecht bekapt want hij vond dat de smid goed werk had geleverd. Hij zei dat hij die blokkade wel kon opheffen maar als ze scheef op haar voeten staat ze binnen de korste keren vast kwam te zitten. Volgens hem kan een paar mm wel héél véél schade aanrichten, als het paard daar lange tijd mee blijft lopen.

Ik weet dat karianne goed is! Het enige probleem is dat ik tot nu toe niemand vind om de reiskosten te delen, en de kosten die'k dan zou hebben vind ik echt wel héél véél...
    Wat raf juist toepast is Akupunkt-massage. Ik heb er wel wat info over gevraagd, maar hij heeft zoveel verteld dat ik niet alles kon onthouden. Heb proberen te filteren wat de clou was, en vandaar dat mijn verhaal wat wazig overkomt waarschijnlijk. Maar als je op akupunkt-massage googled kan je er wel vrij veel info over vinden. Maar dat stond er even los van.

Dat meisje waarmee'k aan het chatten was, zei me dat ze héél véél paarden kende die natuurlijk bekapt zijn geweest en allemaal eindigden ze met peesblessures e.d. volgens haar.

dat ze héél véél paarden kende die natuurlijk bekapt zijn geweest en allemaal eindigden ze met peesblessures e.d. volgens haar.
    ... en helaas... er zijn NB-ers die niet zo goed zijn, eigenlijk geen verstand hebben van beenstanden en paardenvoeten. En ja, dát resulteert in problemen.
    Gelukkig zijn er ook een paar hele goede N.Bekappers en die veroorzaken absoluut geen problemen!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    ow nee?
    ik ben van nature scheef. bekken, rug, schouders, nek zitten allemaal zigzag in elkaar. Steunzolen met werkelijk enkele milimeters verdikking hier en daar maakte mijn lichaam weer helemaal recht, compenseerde zo centimeters verschil in heupen en schouders en zorgde ervoor dat ik bijna flauwviel op het moment dat de zolen goed werden aangemeten, zo'n verschil in bloeddoorstroming.
    Ow ja, 100%, milimeters kunnen heel wat verschil maken!
    Jij leeft hoofdzakelijk op keiharde ondergrond, en je loopt op twee benen. Dat zijn al twee levensgrote verschillen met paarden.
    Alsjeblieft, vergelijk paarden niet met mensen, fysiek of emotioneel. Dat is hetzelfde als appels met peren vergelijken.

Edit: "en je loopt op twee benen" moet zijn "en je loopt rechtop op twee benen"
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

- Albert Einstein -

Aangemeld
    Jul 2005

Het is hier geen geheim dat ik hele goede ervaringen heb met osteopathie (en niet alleen bij mijn eigen paard). Je kunt contact opnemen met http://www.icreo.com/, en hier: http://www.icreo.com/Nederl/therap.htm, kun je de gediplomeerde osteopathen vinden (per land/provincie).
    Wellicht is dat beter betaalbaar.
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Aangemeld
    Jul 2005

Dat meisje waarmee'k aan het chatten was, zei me dat ze héél véél paarden kende die natuurlijk bekapt zijn geweest en allemaal eindigden ze met peesblessures e.d. volgens haar.
    En ik ken héél véél paarden die niet regulier bekapt of beslagen worden (Strasser, PN, NB, noem maar op) en die NOOIT peesblessures hebben... En ik ken wel wat paarden die in het reguliere circuit zitten EN peesblessures hebben...
    Ik denk dat peesblessures eerder te maken hebben met ofwel domme pech, ofwel de manier van houden van het bewuste paard.

Dit als tegenhanger van haar ervaring
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

yep ik heb haar ook proberen te vertellen dat dikwijls paarden natuurlijk bekapt worden door mensen die daar een cursus van enkele dagen voor gedaan hebben en eigenlijk helemaal niet weten hoe de anatomie van de hoef en het hele lichaam belangrijk is om juist te bekappen. En dat het inderdaad die paarden zijn die dikwijls problemen hebben.

Dorien, ik vind het net zo belangrijk hoor om paarden recht te richten. Het heeft niet veel zin om de manier van gekappen of te beslaan te veranderen als je niet anders (lees: bewuster) gaat rijden of werken met je paard.

Ik denk toch dat enkele milimeters wel degelijk een verschil kunnen maken hoor. Wij gaan met onze paarden toch ook héél dikwijls over het harde. Als wij gaan wandelen leggen we toch heel wat stukken af over asfalt om naar het bos te gaan en van het ene bos naar het andere... Ik denk dat die paar mm's dan toch wel veel verschil kunnen maken. Overigens als 1 van de achterbenen scheef staat, dan staat het bekken toch ook scheef, en dat resulteet bij het paard in een scheve ruggenwervel, dat zorgt er dan weer voor dat de schouders en hals scheef staan... ik noem nu maar 1 voorbeeldje... Volgens mij heeft alles met alles te maken en moet je een paard gewoon in zijn geheel bekijken. De hoeven los bekijken van de rest van het lichaam vind ik zinloos!

Ik heb ook eens een osteopaat laten komen, maar die bracht helaas geen beterschap bij casandra... integendeel, hij vond helemaal niets... volgens hem kwam het bokken puur omdat het een rijtechnisch probleem was... tjah sta je dan... Ik heb dan ook de veearts eens laten kijken en die vond ook niets, maarja daar heb 'k eerder al gehoord hier dat een veearts ook niet opgeleid is voor die dingen, dus kan het hem niet kwalijk nemen.

Ik moet wel zeggen dat casandra nu echt stukken beter loopt! Gisteren hebben ze haar gelongeerd en ze liep metteen véél ruimer en véél losser door haar lichaam en gebruikte haar rug... dus van mij geen klagen... Alleen jammer dat er zoveel mensen direct klaar staan met een oordeel en dikwijls dat oordeel hebben van: "horen zeggen..." terwijl ze niet eens nader bekeken hebben of dat die Natuurlijk bekappers wel een degelijke opleiding gehad hebben en dergelijke...

Volgens haar moest ik maar verder gaan met mijn paard kapot te maken...

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

bokken KAN trouwens best een rijtechnisch probleem zijn hoor. Zie mij en shanna. Puur rijtechnisch op te lossen, terwijl ze me er soms als een gek probeerde af te bokken.

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

yep ik weet het wel sandra, maar mijn gevoel zei me dat er meer aan de hand was dan een rijtechnisch probleem...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten