Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 33

Topic: Wat nodig voor te mennen?

Re: Wat nodig voor te mennen?

Ow Marianne.. een zigeunertuig????? Dat klinkt errug goed! Hier kom ik nog op terug als je het goed vind.
    Tuurlijk! Het is echt een mooi tuig, zwart leer, met stukken van zwart glimmend lakleer, en op het hoofdstel rode elementen ( de voorpluk bv) met zilveren sterren. Echt bling-bling! Past helemaal bij een Tinker wat tenslotte een zigeunerpaardje is! Ik heb het ooit gekocht voor mijn eerste Fries en het stond haar ook supermooi. Het zijn dure tuigen maar ik heb het via-via voor een heel zoet prijsje kunnen kopen. Dus, mocht jij ooit zover komen dan hoef je er ook niet veel voor te betalen.
    Misschien dat ik in het komende weekend Henk zo gek kan krijgen om even een plaatje te schieten.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Leuk trea,

Zoals velen al gezegd hebben koetsiersbewijs is niet verplicht, maar een heel leerzame cursus. Daarnaast hangt er nog een extra WA verzekering aan .

Toch handig als je problemen krijgt met de aanspanning. Heb 3 weken geleden een ongeluk gehad (wat overigens mijn eigen fout was doordat ik mijn paard verkeerd had uitgespannen ), maar die dingen gebeuren en als dan de politie komt opdraven vragen ze er toch weleens naar.

Heb het boek van mijn koetsiersbewijs nog liggen, als je het wilt lenen om het al eens door te kijken laat het dan maar weten.

oh ja en voor bv. het slepen in de bak, heb je het niet echt nodig, want dat vind ik dan weer wel heel erg lijken op dubbele lange lijnen werk, maar dan moet het tuig er wel goed opliggen
    marleen

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Mennen valt inderdaad niet mee. Je hoeft misschien niet op je zit te letten, maar toch heb ik met rijden een veiliger gevoel. Ik heb hier al wat gevaarlijke dingen meegemaakt met die mennende mensen. Zat tot een jaar of 5 geleden nogal in dat wereldje. Paarden gingen er vandoor. Die man waar ik altijd mee meeging is nog eens van de dijk gedonderd met zijn karretje en paard.

Maargoed jullie gaan op een veel betere manier met Enya om dus dat zal geen probleem zijn.

Op je tuig zou ik niet teveel bezuinigen. Hier waren er wel wat die dat deden en heb het nog regelmatig zien breken onderweg.

Handig die nachtdiensten

Heb na wat google-werk verschillende dingen ontdekt. Les nemen zonder eigen paard en combi is in deze regio erg lastig. Dan zouden we toch een kilometer of 40 moeten rijden.
    Er zijn wel menclubs in de buurt, waar ook mensen zijn die les willen geven bij ons thuis, met ons eigen paard en spul.

Nu vind ik een complete mencursus met bijhorend papiertje op dit moment wel erg kostbaar, en het is niet persé nodig omdat hier geen koetsierdiploa vereist is in het gebied waar wij wonen.

Maar in stal Mansour geven ze wel leuke mini-cursussen van 1 dag. Ik dacht als ik Leo nou een beginners mini-cursus en de vervolgcursus cadeau doe (dat zijn twee dagen), vervolgens gaan we ons spulletje aanschaffen en voor de rest nemen we menlessen met Enya, met een instructeur van de menclub, zou dat dan een voldoende basis zijn?

Er zit bij ons op de Veluwe een hele erge goede menopleiding.. ik meen dat ze de Kastanjehof heten. Stom genoeg an ik nergens een link ervan vinden.
    Maar.. die werken dus voornamelijk met Tinkers en je kunt hun paarden, karren en tuig gebruiken. Ik ben er ooit eens geweest, dat is werkelijk zó professioneel. Geweldige paarden, prachtig lesterrein en mooie buitenomgeving.

Als ik er iets over kan vinden, link ik je nog wel even!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Tocg gevonden!!!!

http://www.onderdekastanje.nl/

Dankje Marianne. Straks even kijken.

hoi

je bedoelt onder de kastanje van Bob van Asselt denk ik?? Hij geeft les en neemt examens af. Je kunt hier idd heel veel leren.
    Maar !! let wel alles is met bit. Je leert het achenbach-systeem. Je paardje moet dus wel het bit accepteren wil je gaan mennen en les nemen dan. Vele doen dit nl niet bitloos.
    Je kunt ook gewoon lessen zonder je eigen paard, met een oud gediende zeg maar, dit paard leert jou hoe je moet mennen en scheelt een hoop om je eigen twijfels weg te nemen of je het wel kan etc. Het paard los de foutjes van de menner op door zijn eigen ervaring. Zo kan je een hoop blunders maken zonder dat je in gevaar komt oid.
    Krijg je handigheid en daarna met hulp van een andere ervaren menner je eigen paard beleren is een goed plan.

Let op bij aanschaf van een tuig, goedkoop is kan soms duurkoop zijn!! let goed op de stiksels kwaliteit van het leer. Er zijn goedkope tuigjes deze gaan hooguit een jaar of misschien twee jaar mee daarna moet je het vervangen want dan is het leer op.
    Er wordt geodkoop leer gebruikt welke niet sterk genoeg is en snel stuk gaat door uitdroging en schuren etc.
    Je tuig is je zekerheid. Een rem op een wagen stelt niets voor, het paard merkt het niet eens.
    Het tuig vangt dus alles op en moet dus sterk en betrouwbaar zijn.

De rem is enkel handig als je zonder broek rijdt en je een hoogje afrijd met de kar, zo kan je ervoor zorgen dat de wagen niet veel druk legt op het paard maar een beetje wordt opgevangen door de rem. Stoppen hier mee is absoluut niet mogelijk.

maar eehh veel succes en vooral doen!! het is een hele leuke manier van paardrijden!!

of vraag eesn of je mee mag rijden bij een menner in de buurt...

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Maar in stal Mansour geven ze wel leuke mini-cursussen van 1 dag. Ik dacht als ik Leo nou een beginners mini-cursus en de vervolgcursus cadeau doe (dat zijn twee dagen), vervolgens gaan we ons spulletje aanschaffen en voor de rest nemen we menlessen met Enya, met een instructeur van de menclub, zou dat dan een voldoende basis zijn?
    Klinkt als best een gedegen plan

Mennen is inderdaad niet heel makkelijk, maar op deze manier denk ik dat Leo toch wel een heel goede start maakt. Ik weet niet waarom, maar ik denk dat de combi Leo/Enya/koets (en daartussenin het tuig ) een hele goede is.
    Er gebeuren inderdaad veel ongelukken met koets en paard (maar ook met ruiter en paard) en ik denk dat veel ongelukken te wijten zijn aan onzorgvuldigheid. Slechte kwaliteit tuig, verkeerd vastgemaakt, het lijken kleinigheden, maar als het erop aankomt kan een streng die losschiet voor heel veel narigheid zorgen.
    Tijdens het koetsiersbewijs wordt er veel aandacht besteed aan de veiligheid en (systematische) controle van de aanspanning. Een heel waardevol aspect vond ik dat.

Je hebt vast wel een oud stel teugels liggen, een stuk touw en een paar katrolletjes? Kan Leo mooi een mentoestel in elkaar knutselen en alvast droog gaan oefenen.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Actief Forumlid Pablo's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Pablo loopt ook voor de wagen. Ik heb voor hem een kunststof tuig gekocht van Zilco, echt heel fijn spul Stalgenootje staat te poetsen en ik spuit het even schoon met water Ik ben zelf ook beginnend menner. Maar merk toch wel dat al heel veel dingen schelen dat ik Pablo door en door ken. Ook had ik de mazzel dat hij in zijn jonge jaren al beleerd is voor de wagen. Ik heb in juni een kar + tuig (allebei nieuw erg he) gekocht en zo het bos in gegaan (uiteraard wel met begeleiding ) Nu ben ik hier vlakbij stal op menles gegaan, alleen helaas gaat de verenigingsles naar de zaterdag dus dat houd op. Maar mennen is zeker heeeeel erg gaaf, dus wens Leo heel veel plezier.

Susan wil ook graag dat je eerst een cursus doet en altijd heel goed je materiaal nakijkt.

Zij is ooit (voor mijn tijd) met boom en tuig de ene kant opgegaan terwijl de kar achterbleef en dat was totale paniek.

May the horse be with you!

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Zoals gezegd is mennen NIET simpel. Als je het echt goed wil doen is Achenbach (speciale leidselvoering waarbij je oa met één hand kan sturen) echt praktisch. Ik heb zelf een jaar menles gehad met een supermakke al betuigde Fjord voordat ik met Beau in de weer ging.

Ik ben echt blij dat ik dat gedaan heb want door het leren van het Achenbach systeem kan je de leidsels makkelijk wat korter en langer maken wat echt noodzakelijk is in het verkeer. De afstand tussen paard en wagen is namelijk niet star maar wisselt voortdurend, of je nu heuveltje op of af gaat, door de bocht gaat, versnelt of vertraagd, je paard zal dichter of verder van de wagen af gaan. Als je op zijn jan boerefluitjes ment met de leidsels zoals bij het rijden, kan je de lengte ervang niet gauw verstellen daarbij kan je de zweep niet goed gebruiken omdat je, als je steeds tweehandig ment, ook meteen aan de mond zit als je iets met de zweep gaat doen! Kortom: ik kan je (of eigenlijk Leo) het leren van het Achenbach systeem erg aanbevelen! Het is niet makkelijk en het is verreweg het makkelijkst het thuis te oefenen met een zelfgeknutseld mensysteem en op een braaf paard. Het duurt een tijdje voor het automatiseerd maar dan wil je ook niet anders meer.

Optuigen is ook al niet simpel en zeker als je met je eigen onervaren paard aan de slag wel, is het zaak dat eerst handig te leren doen op een paard die het gewend is met toeziend oog van een instructeur.
    Ga verder ook niet zelf proberen om het Enya te beleren. Lange lijnen werk kan je wel als voorbereiding doen en als je weet hoe je moet optuigen en mennen kan je haar ook wel een bandje laten slepen (deed ik ook met Beau) maar haal er wel een duskundige bij als je haar echt voor de wagen wilt hebben. Zeker met mennen is het zo dat een goede voorbereiding het halve werk is. Als de eerste keer verkeerd gaat en het paard bang wordt van bijvoorbeeld de boom van de wagen naast zich, of er gaat iets anders mis, dan ben je, zoals je zult begrijpen erg lang bezig met het paard daar weer overheen helpen.

Verder gaat veiligheid natuurlijk voor alles. Als aanspanning ben je behoorlijk groot in het verkeer en ingrijpen zoals in het zadel of aan de hand is een stuk lastiger. Gaat je paard onder het zadel aan de kletter dan kan je het mogelijk nog keren of je kan zelf overleven door er af te springen. Met een wagen moet je daar niet aan denken.. keren gaat niet en er af springen is ook niet verstandig aangezien een paard met kar écht levensgevaarlijk is en andere weggebruikers nog meer in gevaar brengt als een enkel loslopend paard, ook omdat het paard-met-wagen nog weer banger zal worden van de kar achter zich aan.

Nu schrijf ik misschien wel heel veel doemscenario`s en heb ik het over bange paarden terwijl Enya heel kalm is, maar dit om je bewust te maken van het geen je aan begint.
    Het stappenplan zou dus volgensmij moeten zijn:
    - menles nemen bij goede instructeur, Achenbach systeem leren, optuigen leren en verkeersregels voor menners (ik heb destijds het koetsiersbewijs gehaald na de menles, dat vond ik een heel fijne bevestiging van dat ik veilig de weg op kon!)
    - Oefenen met Enya en tuig, lange lijnen, bandje slepen
    - voor de wagen met hulp van instructeur

Succes ermee en veel plezier want als je alles voor elkaar hebt is mennen echt hartstikke leuk! Zeker met een groot paard als Enya, dan kan de hele familie mee op de wagen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien
    Het stappenplan zou dus volgensmij moeten zijn:
    - menles nemen bij goede instructeur, Achenbach systeem leren, optuigen leren en verkeersregels voor menners (ik heb destijds het koetsiersbewijs gehaald na de menles, dat vond ik een heel fijne bevestiging van dat ik veilig de weg op kon!)
    - Oefenen met Enya en tuig, lange lijnen, bandje slepen
    - voor de wagen met hulp van instructeur
    Zo heb ik het inderdaad ook gedaan! Heb alleen geen aparte menles gehad, maar ik heb een opleiding gevolgd waar je aan het eind je koetsiersbewijs kon halen.
    Verder ben ik het helemaal met de punten die Mellien noemt eens
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

hey Trea laat je niet ontmoedigen hoor!! Mennen is echt leuk!!
    het vergt effe wat voorbereiding van twee kanten

Inge.. ik laat me echt niet ontmoedigen hoor! integendeel, ben volop bezig met de voorbereidingen, surf me suf op MP en heb al leuke karretjes gezien zeg... mjammie!!

gisteravond heb ik het Leo verteld wat hij cadeau krijgt. Hanneke was zo lief om mij en Leo een boek te lenen (het koetsiersbewijs) en dat werd gisteren bezorgd. Leo vroeg zich natuurlijk af waarom ik dat boek geleend had, en toen ik zei dat het voor hém was én hij een weekend naar Mansour mag gaan snuffelen aan een mini-mencursus vond hij dat helemaal geweldig!

Komt allemaal goed dus! (denk ik )

Bladwijzers

Forum Rechten