Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Ervaring met touwhalster een gangenpaard inrijden?

Ervaring met touwhalster een gangenpaard inrijden?

Mijn ijslander (Loki) is vanuit de begrazing opgeleerd met een touwhalster en touw aan de onderkant. Hij (en ik) kennen nog niet de hulpen voor draf, tolt, of welke gang dan ook. We kunnen alleen stap en harder, haha. ik merk met het buiten rijden nu, dat we in de meest vreemde gangetjes gaan ,en weet niet goed hoe ik ermee verder moet! Iemand hier ervaring mee? Alle tips en adviezen zijn van harte welkom!!!

Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Ervaring met touwhalster een gangenpaard inrijden?

Ik zou persoonlijk hulp zoeken. Als je zelf de gangen niet kan onderscheiden is het erg moeilijk. Is Loki een 4- of 5ganger?

Overigens heeft Marja hier op het forum ook een ijslander, die ze met touwhalster rijd. (die zal zich ook wel melden hier )

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Klopt, ik heb ook een IJslander die ik met touwhalster gereden heb/nog af en toe rijdt.
    Over het rijden van de tölt met touwhalster kan ik je niet echt advies geven, want ik heb dat wel eens geprobeerd maar ik had zelf heel veel moeite met voelen in welke gang Atli liep, en hij kon van zichzelf ook nog niet/nauwelijks tölten. En als ik niet voel wat hij doet, kan ik hem ook niet leren wat de bedoeling is. Er zijn wel oefeningen die je op halster kun doen om te leren tölten hoor. Maar dan moet je wel zelf in staat zijn om te voelen wat je paard doet, en zo te lezen kun jij dat ook nog niet. In dat geval zou ik echt hulp zoeken, want dan is het praktisch onmogelijk om het zelf te leren!
    Verder staan er nog wel veel tips in het Gaited Horses lespakket van David Lichman, een Parelil-instructeur die zich heeft toegelegd op gangenpaarden. Maar om met de oefeningen uit dat pakket aan de gang te gaan moet je wel al een eind in level 2 zijn met je paard, dus als je dat nog niet bent, is dat waar je mee kunt beginnen: level 1 van Parelli. David zegt dat je je paard tijdens de Parelli-oefeningen waar draf gevraagd wordt, gewoon in de middentempo gang moet laten lopen die hij aanbiedt, of dat nou tölt, telgang, draf of een mix is. Later komt dan de verfijning van de gangen wel.
    Maar ik bedenk me nu dat je misschien wel helemaal niet aan Parelli doet....

Jawel, ik ben begonnen met Parelli, bezig in L1. Gaat best goed, alleen ik ben pas verhuist en de hulp die ik had op m'n oude stal van iemand, heb ik hier nog niet. Ik ben dus daarom ook op zoek naar iemand die me ook daar een beetje les in kan geven. En hulp zoeken, bedoel je dan iemand die meer weet van gangenpaarden ( tot nu toe altijd mensen die allemaal met hoofdstel+bit rijden), of bedoel je iemand die Parelliet?
    4 of 5 ganger? Vrouw vd winkel waar ik m'n zadel gekocht heb, die er veel vanaf weet, zegt dat ie de bouw van een 5 ganger heeft. Hij tolt wel kleine stukjes als ik erop zit, en dat gaat dan over in volgens mij schweinepas. Draven doet ie meestal in de wei.
    Eerst zelf maar eens les nemen op een ijslander stal. Leek me inderdaad ook wel een goed plan...

Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleen
    En hulp zoeken, bedoel je dan iemand die meer weet van gangenpaarden ( tot nu toe altijd mensen die allemaal met hoofdstel+bit rijden), of bedoel je iemand die Parelliet?
    Iemand met ervaring met gangenpaarden bedoelde ik. Als je paard namelijk veel schweint, kan hij uiteindelijk last krijgen van zijn rug en erg stijf worden. Daarom vroeg ik dat ook van die 4- of 5ganger

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja ik bedoelde ook iemand die verstand heeft van gangenpaarden.
    Als je echt verder wilt met Parelli (wat ik je op zich wel kan aanraden ) is het daarnaast ook wel erg fijn om daar hulp bij te krijgen. Wat je ook zeker zou moeten doen, is zelf vaker op andere IJslanders rijden zodat je de gangen beter leert voelen. Maar ik zie dat je dat al van plan bent. En daarnaast is het dan wel fijn als iemand met verstand van de gangen met jou kan meekijken naar wat jouw paard doet.
    Ik heb helaas ook nog niemand kunnen vinden die Parelli en gangenpaarden combineert en daar les in kan geven, althans, in Nederland niet...
    Ja de gangenpaardenmensen die ik ken, rijden ook allemaal met bit... Hoeft op zich niet zo verkeerd te zijn denk ik, het combineert alleen minder goed met de principes van Parelli (althans, hij begint zonder bit, gaat er later ook wel mee rijden). Dus ik denk dat je voor jezelf een keuze moet maken: wil je je paard op de "normal" manier leren tölten, of op de natural. Waarbij normal echt geen synoniem hoeft te zijn voor dwang en onbegrip voor het paard, maar het is vaak wel een wat andere manier dan hoe het bij Parelli zou gaan. Het is aan jou of je je daar wel of niet prettig bij voelt. Het voordeel van normal is dat daar wel les en ondersteuning in te krijgen is, en bij Parelli zul je veel meer zelf uit moeten zoeken, althans, wat de gangen betreft...

Inderdaad, zo dacht ik er ook precies over. het leek me super leuk om verder te gaan met een halster, want op zich gaat dat verder hardstikke goed. Les gaan nemen op andere ijsco's zowieso maar eens gaan doen. En dan een keus maken wel of geen hoofdstel gaan gebruiken. Wie weet dat als ik les heb, en ik zelf wat beter op de hoogte ben van andere hulpen, het vanzelf beter gaat... Thanks for the advice in ieder geval, als je iemand weet, of meer ideen hebt hoor ik het GRAAG!

Bladwijzers

Forum Rechten