Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 21 van de 21

Topic: Tijdelijk beschikbaar middel voor SeMe-paarden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Tijdelijk beschikbaar middel voor SeMe-paarden

Ja dat dacht ik ook, citronella, van citroen, klinkt zo onschuldig.
    Maar er zijn nog wel citronella-kaarsen, toch?

Insectenwerende sprays met citronella mogen per 1 september 2006 niet meer verkocht worden. De Europese Unie heeft dit vastgelegd in de Biocidal Products Directive, een richtlijn voor biociden, stoffen voor de chemische bestrijding van levende organismen. Heel soms vertoont een paard een allergische reactie op citronella, maar niet vaker dan op een ander middel, aldus de Britse veterinair Karen Coumbe. Naar schatting negentig procent van de vliegensprays bevat citronellaolie.

Citronella wordt al meer dan vijftig jaar gebruikt als insectenwering. Het ziet ernaar uit dat het voor fabrikanten goedkoper is om een citronellavrije, natuurlijke spray te ontwikkelen dan om te proberen citronella van de lijst te krijgen. Er zijn al citronellavrije, chemische sprays op de markt. De ironie wil dat veel ruiters zelf vliegenspray maken - wat blijft toegestaan - met vaak veel hogere concentraties citronellaolie dan in de commerciële sprays.

(Bron: Horse&Hound)

Citronella is overigens niet afkomstig van de Citroen maar van citroengras
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ah, weer wat geleerd.
    Citroengras, daar kun je lekker thee van zetten! Heerlijke zomerthee.

Wel vreemd overigens, ik zoek net even bij de paardendrogist op citronella, en dan krijg ik idd een stukje te zien over het verbod op citronella, maar daarboven staat.... een vliegenspray met citronella!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Maar hoe zit het eigenlijk met de 'wachtijd'..? De wachttijd voor Butox is 0 dagen..?? Een willekeurige wormspuit heeft méér dan dat?
    Komt het dan eigenlijk wel in de bloedbaan terecht??
    Dat zie ik ook dat de wachttijd voor melk/vlees 0 dagen is. Of het daardoor niet in de bloedbaan zou komen, vermoedelijk dan niet. Feit is dat het goedje 6-8 weken blijft werken en dus ergens in het lichaam blijft zitten in het lichaam. Bovendien is het een pesticide en mag het in geen geval in het oppervlaktewater terecht komen. Krijg je dode vissen enzo van...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Van Citronella weet ik wel dat het in amerika al een tijd verboden is, ik geloof (als ik het goed onthouden heb) dat het in zeer hoge mate kankerverwekkend is. Maarja, das in Amerika eerder aan de orde dan hier, daar doen ze alles in zeer grote mate

Lemongrass is overigens een goed alternatief voor citronella als het gaat om insectenwering.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Lemongrass, is dat niet hetzelfde als citroengras (en dus als citronella)?????

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten