Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: heftig hoofdschudden (filmpje toegevoegd)

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

heftig hoofdschudden (filmpje toegevoegd)

Gisteren hebben we damat opgehaald.
    Maar zoals in desbetreffend topic ging dit niet helemaal van een leien dakje.
    Hij was een keer losgebroken en de weg opgerend, waarna we noodgedwongen de leadrope aan de trailer hebben vastgemaakt.
    Hierna is hij nog 1 keer dusdanig losgebroken dat Evi hem niet kon houden. maar nu kwam hij het einde van de leadrope tegen, en met een smak draaide hij 180 graden om.
    Mn nekharen stonden overeind van die klap, brrr. Hierna wist damat wel dat zo wegrennen niet meer ging en werden zijn uitbrekpoging iets minder fel.
    Damat leek geen last te hebben van de klap, hij liep normaal, hield zijn hoofd normaal, etc.
    Gisterenmiddag lieten we hem los in zijn paddock en na een 10 minuten begon hij wat rond te lopen en af en toe te zwaaien met zijn hoofd. Jolig gedrag? Wij dachten van wel, beetje spanning uiten misschien. Maar gisterenavond om 9 uur deed hij dit gedrag nog veel extremer. Wel zo'n 5 keer per minuut. Soms even niet, en dan ineens weer heel vaak. Alsof hij last heeft van zijn nek. Dacht ik.
    Ook vanmorgen zag ik het hem nog doen. niet zo vaak als eerst, maar wel zonder enige reden om stoer of jolig te doen.

Heb jullie tips hoe ik, zonder direct Karianne op bezoek te vragen, kan nagaan of hij idd ergens last van heeft?

Op dit filmfragment is te zien wat ik bedoel
    http://video.google.com/videoplay?docid ... 4971592563

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Re: heftig hoofdschudden

heeee, dit deed Boris ook toen hij net bij mij was.

Alleen heeft hij geen "smak" gemaakt, en was het ook alleen de eerste avond. De manegeeigenaar heeft het met voeren de volgende ochtend nog gezien maar daarna nooit meer.

Ik heb er destijds daarom ook geen aandacht meer aan geschonken, maar jouw verhaal is wel iets anders dan het mijne...

Is het rond draaien, of ja/nee schudden? (gewoon interesse, ik ben bang dat wat het antwoord ook is ik je niet zou kunnen helpen)
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: heftig hoofdschudden (filmpje toegevoegd)

Het kan best zijn dat hij een pijnlijke nek en misschien hoofdpijn heeft overgehouden aan de smak. Misschien dat hij daardoor wel zo schud.
    Veel verstand heb ik er niet van. Zou Karianne er niet iets zinnigs over kunnen zeggen?

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Ja zo deed Boris het ook, terwijl hij langs het hek van zijn paddock liep. Dus heb ik het toen opgevat als "wennen aan nieuw, geen idee waar hij was " zijn.

Maar nogmaals, Damat heeft die smak aan het touw gehad dus ik begrijp goed dat je je zorgen maakt.
    Wordt het nog steeds niet minder?

En Aramis, schudde hij na zijn ongeluk ook met zijn hoofd?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Nee, Aramis heeft nog niet geschud.
    Maar ik denk toch dat ik binnen een week ofzo de osteo laat komen.Hij heeft behoorlijk hard gesnokt aan het halster.
    Al is het volgens mij niet echt te vergelijken omdat Damat eerst snelheid had toen hij tegen dat touw aanbotste. Aramis stond redelijk kort vast en kon alleen naar achter en een beetje opzij, maar niet zover dat hij echt met een snelheid ertegenaan knalde.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Ik gok dat hij als hij 180 graden omsloeg aan de LR, dat een links-rechts beweging was? Op 't filmpje maakt hij een, tamelijk bruuske, hoog-laag beweging. Ik zou een nekblessure n.a.v. die val eerder verwachten in het links-rechts flexen en niet in het hoog-laag bewegen. Daarbij lijkt de beweging die Damat in het filmpje maakt mij uitertst onaangenaam als hij last zou hebben van pijn of stijfheid door die val.
    Daarentegen kan ik me juist heel goed voorstellen dat hij onrustig en onzeker is op z'n nieuwe plek. Ik zie 'm ook langs het hek lopen (weet niet of dat toeval is). Maar ik kan me zo voorstellen dat een paard dat niet goed weet wat 'm overkomt steun zoekt bij iets (Mighty bij z'n boom) en dat Damat z'n steun nu ontleent aan het hek (zoals paarden in de bak ook aanleuning kunnen zoeken aan de bakrand).
    Al bij al denk ik dat het gedrag van Damat nu duidt op stress (positieve stress is ook stress) en dat het met een paar dagen vanzelf beter wordt.

Als hij inderdaad een links-rechts beweging heeft gemaakt met z'n val kun je misschien proberen of hij een snoepje wil aanpakken bij z'n schoft, zodat je kun zien of 'ie zonder problemen die beweging kan maken.

Eigenlijk zou ik Karianne/Leida op termijn, als 'ie gewend is, sowieso een keer vragen om Damat na te kijken, omdat z'n lijf behoorlijk wat te verstouwen heeft gekregen (veel te lang stal, dan castratie, dan verhuizing) en ik er niet raar van zou opkijken als er iets vast zit.

Alles wat ik zeg is trouwens gewoon mijn logica en meedenken he, niet gebaseerd op diergeneeskundige kennis

Wat is dit eigenlijk voor ras? Zit er wat arabier in?
    Dat zwaaien met het hoofd doet me heel erg denken aan een bepaalde bloedlijn van de Arabieren, de veulens/paarden die daarvan afkomstig zijn hebben allemaal zo'n vreemde hoofdzwaai. Wat zegt de eigenaar? Is het gekend gedrag?

Ik denk niet dat dit door de 180gr omslag komt - lijkt me idd meer op stress( die ik - met zijn achtergrond - zeker niet 'positive' kan noemen, hij krijgt in één keer wel heel erg veel te verstouwen). Misschien toch een tijdje op stal zetten en niet 24/7 in de wei.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Het gaat al iets beter met hem, wat het hoofdschudden betreft. Hij deed het vanmiddag 3 keer ongeveer in het half uurtje dat ik naar hem stond te kijken.
    Hij hinnikt nog wel veel, en ijsbeert soms. maar niet echt over de rooie en ook niet de hele tijd.
    Ik kan hem helaas niet testen met een snoepje, omdat hij mij nog niet zo dichtbij echt accepteert. En zeker niet zijn hals dan durft te buigen.
    Karianne wordt zeker uitgenodigd. ik heb de geldschieters hier al op voorbereid. Want van al die jaren stalarrest zal er ongetwijfeld een en ander vast zitten. Maar eerst eens werken aan friendlygame, andrs komt karianne niet eens in de buurt. in dat geval wordt roos denk ik maar uitgenodigd, hihi

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Damat is trouwens een welsh. Hij toont erg groot, maar is denk ik hoogstens 1,35m

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Anoushka, het veulen ( nu 3 jaar geloof ik) van Shaf doet dit ook wel eens. Ze doet het zelfs wel eens in galop en houdt soms de hoge positie van het hoofd vast. Heel vreemd maar ze doet het maar zelden. Meestal als ze gespannen is...
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Ik lees hier toch een beetje die hengsten draai die Irwin dan Agressie noemt.

Een jaarling hier doet het ook regelmatig....Beetje snobbisch ziet het eruit in mijn ogen....

Ik zou het in dit geval toeschrijven aan spanning en een hele ultra grote verandering in zijn leven waar hij nog niet zo goed mee om kan gaan.

Volgens mij gaat het vanzelf over...
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Mick een arabje bij ons op stal doet dit ook, tenminste het lijkt er veel op, en dit gedrag laat ze vooral zien als ze onzeker ergens over is. In het begin als Ester bij haar in de buurt kwam ging ze zo lopen en in nog meer situaties waar ze zich onzeker voelde.

Dus net als de anderen ga ik mee met spanning door de verandering van leven. Het is natuurlijk ook even wennen van zoveel jaren in een stal naar zoveel ruimte dus ik vermoed dat het pure spanning en onzekerheid is.

Enne Karianne erbij halen kan uiteraard nooit kwaad .
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid gemmvm's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2006
    Leeftijd
    42

Herkenbaar,

Paard in de weide naast mijn paard doet dat soms ook.
    Bij hem zie je het vooral gebeuren als hij gescheiden wordt van de merries, dan gaat hij ijsberen en met zijn hoofd zwaaien, precies zoals op dit filmpje.

OF als hij zich niet wil laten vangen dan doet hij dit ook.

Hij is overigens de leider in die kudde met de merries, dus misschiem heeft het ook met dominantie te maken.
    Soms zwaait hij met zijn hoofd en dan gaan die merries een stapje opzij of achteruit.

Denk niet dat dit iets medisch is, alhoewel hij waarschijnlijk genoeg blokkades zal hebben door die lange stalarrest.

Veel succes ermee, heerlijk om zo'n paardje een beter leven te geven.
    Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
    www.p-aard.nl

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ben net terug van de wei. Damat LAG!!! Ik stond versteld. Hij voelt zich blijkbaar OF heeeel erg moe, OF toch wel op zijn gemak. Ik denk eerder het laatste, want toen hij opstond was hij weer even energiek als altijd. geen koliek dus. Hoofdschudden leek verdwenen. Maar toen ik even later hem wilde benaderen (de dierenarts wou vanmiddag even langskomen, dus ik wilde damat zijn halster omdoen) en daarbij perongeluk iets fout deed begon hij weer even te schudden met zijn hoofd. Stress dus inderdaad. Het hinnikken wordt al minder, het ijsberen ook, en het hoofdschudden doet hij waarschijnlijk alleen als iets hem van streek maakt.
    Zijn mest ziet er beter uit dan ik had verwacht. geen diaree of zo, maar gewone mooie ronde drollen, niks aan te zien. Hij is energiek en vrolijk, stapte zuiver en ruim rond en stond veel met zijn hoofd level. Hij heeft vandaag 2 plakken hooi, een pavokoek en ongeveer 5m2 gras erbij gekregen. Maar het gras vind hij maar zozo. Hij stond toen ik wegging aan zijn welbekende hooi te knabbelen.

Na filmpje was eerste gedachte: effe aankijken.

Zie na latere posts dat dat wel klopt (gedrag wordt al minder).
    Keer nakijken kan nooit kwaad denk ik, zeker als hij zo lang op stal gestaan heeft!
    Enneh, als ie L-R heftige impact heeft gehad, kan ik me zomaar vorstellen dat hij boven-onder-zwiepert zonder veel problemen kan uitvoeren, ook als dat WEGENS last L-R is...
    Dat dan weer wel

Misschien een kombi met Els, misschien Annelies, en jouw paarden, Sandra?
    Scheelt bakken met reiskosten

May the horse be with you!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten