Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Tijdelijk beschikbaar middel voor SeMe-paarden

Tijdelijk beschikbaar middel voor SeMe-paarden

Als je in het bezit bent van een ZE-paard of pony word je keihard met je neus op de feiten gedrukt..en begint een eindeloze rij van experimenten met smeersel, spuitbussen, voerwisselingen, dekens etc... vaak met weinig resultaat..
    Toevallig hoorde ik van iemand dat er op dit moment een tijdelijke ontheffing is voor het middel BUTOX, dat gebruikt wordt voor schapen en runderen, en nu tijdelijk is vrijgegeven in verband met de heersende blauwtongziekte bij schapen. De ziekte wordt overgebracht door de cullicoides 4, dezelfde boosdoener waar sommige paarden zo van te lijden hebben. Het middel schijnt echter ook goed te werken om paarden te beschermen ( maar mag er eigenlijk niet voor verkocht worden) Het middel mag alleen onder strikte voorwaarden gebruikt worden ( zo mag je het bv niet op de rug aanbrengen als je paard gereden wordt) en zoals gezegd, de DA mag het je officieel niet voor paardengebruik verkopen.

Op het i-net vond ik een duitse site waar het middel al drie jaar getest is bij IJslanders, met goede resultaten:

http://toelt-und-hund.de/testberichte-sortby-1.html

Het hoofdingredient van BUTOX is deltamethrin ( vergelijkbaar met Permatrhin) en is natuurlijk puur gif. Maar als het helpt om je paard wekenlang vrij van die k*tmuggen te houden.... (NB: het werkt niet tegen dazen!!)

In Duitsland is het vrij verkrijgbaar bij de apotheek. In Nederland via het i-net bij de Dierapotheek.

Ik dacht, ik meld het maar even voor de wanhopigen onder ons..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: Tijdelijk beschikbaar middel voor SeMe-paarden

Marianne, wat is de trigger bij Jilske? Heb je dat al kunnen ontdekken. Misschien nog niet, t'is ook verdomde moeilijk om daar achter te komen. Maar misschien is het dan niet nodig om haar met dit middel in te spuiten.

Ik geef maar een vb. Gras (fructaan) was de trigger bij Aramis. Sinds 2 jaar staat hij op zand en krijgt hij hooi ipv zand. en sinds ongeveer anderhalf jaar is hij nu ook SeMe-vrij.

Misschien als je erachter kan komen dan hoeft dat giftige spul niet. T'is maar een idee hoor, verder weet ik er ook niet veel van.

Ik vermoed dat Aramis dan geen typische SeMe aandoening heeft gehad.. of hij is een uitzondering op de regel want helaas is het zo dat als een paard éénmaal SeMe heeft dat het nooit meer overgaat. Een allergie kan wel weggenomen of verminderd worden en in jouw geval was dit kennelijk fructaan of eiwitten.

Jilske is ook geen typische SeMe-er.. de ellende die ze op dit moment meemaakt is een samenraapsel van allerlei factoren en een onvoorstelbare inwendige vervuiling. Niet alleen in het lijf maar ook mentaal.

Overigens, Butox is dan wel giftig maar er zijn na drie jaar gebruik nog geen gezondheidsklachten ten gevolge van het gebruik gevonden.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Sinds 2 jaar staat hij op zand en krijgt hij hooi ipv zand.
    hooi ipv gras hoop ik ?

Interessant Marianne! Dat beestje noemen ze geloof ik de knut. Een collega van mij kwam onder de bulten terug van een weekendje weg ergens in het midden van het land. Wemelde van de knuten. Ik had er nog nooit van gehoord, maar opgezocht op i-net.
    bron: de schapendokter.nl

"De knut

Er zijn 3 soorten knutten (Culicoides imicola, obsoletes,dewulfi en pulicaris).De knut is 1-2 mm groot. De volwassen knut leeft 14-21 dagen. Bij kouder weer kan hij een maand oud worden. Hij kan 1-2 km ver vliegen maar de wind kan hem wel tot 300 km ver dragen.De knut vliegt in de schemer en ´s nachts. Hij vliegt van april tot half oktober. De knut komt niet graag in stallen. Als hij er al zit dan moet hij met dieren meegelift zijn. Men gaat er vanuit dat de volwassen knut in de winter sterft en alleen de larven de winter overleven. De larven dragen het virus niet.
    Een ideaal gebied voor knutten is een omgeving waar dieren ´s nachts buiten zijn, met plassen en poeltjes verrijkt met mest en met beschutting tegen de wind (heggen).
    Men vermoedt dat in Nederland de knut Culicoïdes dewulfi een rol in de overbrenging van de ziekte speelt. Deze knut is aangepast aan het Europese klimaat en heeft een goede kans de winter te overleven.

Bestrijding

Knuttenbestrijding met insecticides zoals bijvoorbeeld Sputop 250 ml of Butox pour on voor bestrijding op het dier. Beide middelen zijn sinds 23 augustus 2006 via een vrijstellingsregeling vrijgekomen voor het gebruik bij schapen. Beide middelen waren wel geregistreerd in België en Duitsland. Het zijn pour on preparaten die men over de rug van de schapen giet. Beide hebben een nawerking.Voor runderen is Veerust Super 600 ml toegelaten evenals oorflappen met insecticide; Auriplak en Boviclip.
    Neocidol 1 liter 600 EW is per oktober 2006 toegevoegd aan de lijst van toegestane middelen. Het heeft het voordeel dat het tevens werkzaam is tegen myasis en per behandeling relatief goedkoop is. Neocidol heeft een definitieve registratie

De stal kan men behandelen met Alfacron 10 Plus 500 gram (verplicht in de 20 km zone). Het ministerie van LNV heeftt een lijst van bestrijdingsmiddelen. Ook voor paarden en rundvee is een lijst gemaakt. Behandeling van de stal is verplicht maar discutabel omdat de knut in principe niet in de stal komt.

Opstallen van een uur voor zonsondergang tot een uur na zonsopgang (was verplicht in de 20 km zone). Opstallen alleen is nog geen garantie dat de dieren niet gestoken worden.

In het buitenland wordt geent tegen bluetongue. In Europa is standaard vaccinatie tegen de ziekte niet toegestaan. Maar de EU-wetgeving biedt lidstaten wel de ruimte om te gaan vaccineren op basis van van een in Brussel in te dienen voorstel. Zo hebben sinds 2001 Spanje en Italie van De EU toestemming gekregen om te vaccineren. Deze landen maken gebruik van het door een laboratorium in Zuid Afrika gemaakt vaccin.
    Besmette dieren niet verplaatsen om verdere verspreiding tegen te gaan. Er wordt een exportverbod ingesteld. Een verbod moet na de ziekte niet meer wordt vastgesteld nog minstens 100 dagen duren. Schapen die niet ziek worden in deze periode kunnen namelijk nog steeds besmettelijk blijven."

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Sinds 2 jaar staat hij op zand en krijgt hij hooi ipv zand.
    hooi ipv gras hoop ik ?

Owh, wat moest ik lachen toen ik dit plots zag staan.
    Hij krijgt dus hooi ipv vers gras. maar gelukkig wisten jullie al dat we hem niet mishandelen.

Geen idee dat hij een typisch SeMe is, zal wel niet dan. Maar ik ben wel heel blij dat hij bijna geen jeuk meer heeft. Nog wel een beetje, maar echt niet meer te vergelijken.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Jilske is ook geen typische SeMe-er.. de ellende die ze op dit moment meemaakt is een samenraapsel van allerlei factoren en een onvoorstelbare inwendige vervuiling. Niet alleen in het lijf maar ook mentaal.
    Marianne, ik heb geleerd dat SeMe inderdaad door inwendige vervuiling en verminderde weerstand komt. Met Butox raak je dan toch juist verder in de vicueuze cirkel terecht? Das mijn mening hoor, en ik snap ook helemaal dat je er gek van word als je paard zo'n jeuk heeft en je er zo weinig tegen kan doen. Maar ik zou toch liever afblijven van al die giftige zooi...

Fenna heeft ook jeuk, schuurt ook, maar nog steeds niet zo dat ze zichzelf verwond of gillend gek word van de jeuk. Ik had het pas onder controle, maar toen gingen we een week naar Wim en is haar weerstand door de stress toch weer wat afgezwakt, en dus begon ze weer te schuren. Daarbij zitten er bij Wim 10x zoveel mugjes als bij ons....
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik wil iedereen toch wel even waarschuwen hoor...

Zowel Butox als Sputop (en ook vele andere middelen van de lijst) zijn een aantal jaren geleden in NL uit de handel genomen. Neocidol in eerste instantie ook, onvoorstelbaar aangezien dat het enige betrouwbare en werkende middel tegen myassis is. Wij hebben in de jaren dat het er niet was veel te veel schapen met maden gehad, niet bevorderlijk voor het dierwelzijn . Aan de andere kant zijn deze middelen niet bepaald mild, sterker... het is gewoon gif.

Onder druk van consumenten die geen akelige toestanden in hun vlees wensen zijn deze middelen uit de handel gehaald, met als gevolg dat vele dieren enorm veel insectenoverlast kregen. Nu is er een knut en moet men iets om uitbraak van blauwtong te verhinderen/voorkomen, in zoverre snap ik dat men deze middelen als noodmaatregel weer toestaat.

Feit is dat ik ooit al eens aan onze VA toendertijd heb gevraagd in hoeverre ik Son veilig kon behandelen met Butox tegen vliegenoverlast. Ondanks dat deze VA niet de moeilijkste is met het voorschrijven van middelen voor ander vee als paarden voor een paard, raadde hij dit ten sterkste af. Het probleem met Butox is dat je het op de rug dient te verspreiden, waar het door de huid heen in de bloedbaan komt. Het middel is echter aggressief en mag bij koeien alleen worden aangebracht als de dieren minstens drie dagen absoluut géén zon op de rug krijgen. Gebeurt dit wel, dan zijn enorme brandwonden het gevolg.

Ik kan me dan ook niet indenken dat men dit middel op SeMe paarden zou willen gebruiken... Het middel betekent hoe dan ook een enorme belasting voor het toch kwetsbare systeem en warmte op de rug met middel betekent jeuk, ook onder een deken. Laat staan dat er zon bij kan komen.

Ik zou het dus never nooit op een paard als Jilske gebruiken, ik durfde het ooit al niet aan bij een kerngezond paard.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Dank voor je duidelijke verhaal Jossie, fijn. Had er al een naar gevoel over maar kon het niet zo verwoorden...
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Ik was ook zeker niet van plan om dit middel te gaan gebruiken hoor ( tenzij het zo geweldig uit de hand zou lopen..). een van de overwegingen om het niet te gebruiken is inderdaad de inwendige overbelasting - en aangezien ik juist op dit moment aan de hand van Leida Visée bezig ben mijn paardje 'schoon' te krijgen is het voor mij sowieso al een no-no!

Ik ga Endure uitproberen of Absorbine Shield Red - ook fijn giftig maar dringt niet in het paard door..

Maar, ik plaats dit topic wel als informatie want ook al zijn er beperkingen die je je kunt bedenken, wordt het elders in Europa wel gebruikt en kennelijk met goede gevolgen ( zie de ijslander-link die ik plaatste). Maar het is aan ieder op zich om het verstand erbij te houden, de voor- en de nadelen te wegen.
    De regels in Nederland?? Hmm, daar zie ik niet zoveel i. Een onschuldig middeltje als citronella mag ook niet meer en vanaf volgende maand mogen we onze wormspuiten ook alleen nog maar op recept kopen. Regelgeving? Tja..

Maar hoe zit het eigenlijk met de 'wachtijd'..? De wachttijd voor Butox is 0 dagen..?? Een willekeurige wormspuit heeft méér dan dat?
    Komt het dan eigenlijk wel in de bloedbaan terecht??

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    De regels in Nederland?? Hmm, daar zie ik niet zoveel i. Een onschuldig middeltje als citronella mag ook niet meer en vanaf volgende maand mogen we onze wormspuiten ook alleen nog maar op recept kopen. Regelgeving? Tja..
    is dat waar??? niks van gehoord! documentatie hiervan?

Is wat waar? Dat over Citronella of over de wormkuren?

Ik assume maar even dat je de wormkuren bedoelde.. ja, vanaf oktober mag dat niet meer verkocht worden in de winkel. Officieel kun je de wormspuiten dan alleen nog maar via de DA krijgen. Het is ook de bedoeling dat in het paspoort van je paard e.e.a. bijgehouden wordt. Europese regelgeving.... is overigens al langer dan een jaar bekend en ik heb er al eerder eens over geschreven.
    In de laatste uitgave van BIT staat er overigens ook weer wat over in de column van de vaste DA.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Maar is citronella tegenwoordig ook niet meer te krijgen????

Citronella mag inderdaad ook niet meer. Niet puur en ook niet verwerkt in middeltjes. Vraag me niet waarom.. ik heb altijd gedachht dat het zo'n beschaafd, natuurlijk middeltje was.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

gelijk maar even 12 wormenkuren gekocht. het wordt vast een dure grap na die wetswijziging.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten