Als je in het bezit bent van een ZE-paard of pony word je keihard met je neus op de feiten gedrukt..en begint een eindeloze rij van experimenten met smeersel, spuitbussen, voerwisselingen, dekens etc... vaak met weinig resultaat..
Toevallig hoorde ik van iemand dat er op dit moment een tijdelijke ontheffing is voor het middel BUTOX, dat gebruikt wordt voor schapen en runderen, en nu tijdelijk is vrijgegeven in verband met de heersende blauwtongziekte bij schapen. De ziekte wordt overgebracht door de cullicoides 4, dezelfde boosdoener waar sommige paarden zo van te lijden hebben. Het middel schijnt echter ook goed te werken om paarden te beschermen ( maar mag er eigenlijk niet voor verkocht worden) Het middel mag alleen onder strikte voorwaarden gebruikt worden ( zo mag je het bv niet op de rug aanbrengen als je paard gereden wordt) en zoals gezegd, de DA mag het je officieel niet voor paardengebruik verkopen.
Op het i-net vond ik een duitse site waar het middel al drie jaar getest is bij IJslanders, met goede resultaten:
http://toelt-und-hund.de/testberichte-sortby-1.html
Het hoofdingredient van BUTOX is deltamethrin ( vergelijkbaar met Permatrhin) en is natuurlijk puur gif. Maar als het helpt om je paard wekenlang vrij van die k*tmuggen te houden.... (NB: het werkt niet tegen dazen!!)
In Duitsland is het vrij verkrijgbaar bij de apotheek. In Nederland via het i-net bij de Dierapotheek.
Ik dacht, ik meld het maar even voor de wanhopigen onder ons..
Bladwijzers