Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Extreme spierpijn

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2004

Extreme spierpijn

2 weken geleden zag ik dat Sunny niet lekker liep, beetje stijf. Niets om je zorgen over te maken, misschien gek gedaan in het land. Maar het verbeterde niet echt en afgelopen weekend was het ineens zo erg dat ze bijna niet meer kon lopen. Snel dierenarts laten komen en die heeft bloed afgenomen, vandaag de uitslag, nl ze heeft extreme spierpijn ... Tja, ze is in elk geval niet spierbevangen en niet hoefbevangen, heeft geen koorts, eet en drinkt goed en is alert. Ze krijgt nu dagelijks spierontspanners en die geven wel verlichting, maar dat is natuurlijk alleen symptoombestrijding. Dierenarts heeft geen idee wat de oorzaak kan zijn, iemand ervaring hiermee??

Re: Extreme spierpijn

huhhhh vaaaaag. absoluut geen ervaring maar bizar, des te meer omdat Sunny juist zooo soepel is. Wat zegt Tessa ervan? Moet je wel gewoon dingen blijven doen? Je hebt misschien opeens weer wat meer gereden zat ik me nog te bedenken omdat je je niet zo lekker voelde de laatste tijd? Geef een knuffel aan sunnybunny

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2004

Tis bijna niet mogelijk om wat met er te doen, ze kan nauwelijks lopen. Ik heb ook niet opeens veel meer gereden. Ze is aldoor wel in beweging geweest, ik (en bijrijdster) hebben aan de hand gewerkt en grondwerk gedaan en Tessa heeft toen het nog kon even gereden, maar toen liep ze al niet best. En bovendien staat ze 24 uur buiten. Tja, ik pieker me suf wat het nou kan zijn. Zou magnesiumgebrek een oorzaak kunnen zijn? Iemand?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Vreemd zeg.. ik dacht altijd dat spierbevangheid ook een soort hele erge spierpijn was. Maar dan mag je toch ook maar niets/weinig doen?
    Gaat de da nog verder onderzoek doen?

Wat geleerd zaterdag tijdens het seminar: je kunt magnesium los kopen om bij te voeren, wel goede kwaliteit kopen! Kost maar iets van 6 euro. Vitamine E mag je ook zo voeren, selenium dan weer niet.
    Teveel calcium remt de magnesium opname. Je hooi onderzoeken zou een optie zijn, kost alleen 100 euro.

Verder heb ik geen idee... alhoewel, ik ken 1 paardje waar ik les aan heb gegeven die een misschien vergelijkbaar iets kreeg, die hebben ze toen ook van kliniek naar kliniek gesleept en het werd maar niet duidelijk. Ze dachten aan een vergiftiging. Die bloedwaarden ware ook niet helemaal oke. Weet alleen niet hoe het is afgelopen.

Succes met Sunny!!!

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Google leerde me dat paarden directe en indirecte spierpijn kunnen hebben. Deze extreme spierpijn valt onder de tweede vorm:

Omdat de spieren bij indirecte of vertraagde spierpijn licht beschadigt zijn is het van groot belang om het paard en zijn spieren de tijd te geven om te kunnen herstellen. Intensief rijden en massage van de pijnlijke spieren worden afgeraden. Bij directe spierpijn is licht masseren aan te raden, op deze manier word de doorbloeding gestimuleerd en kan het melkzuur worden afgevoerd. Bij vertraagde spierpijn blijkt uit ervaring dat licht bewegen wel kan helpen de pijn te verlichten. Het oedeem wordt langzaam minder door de beweging, hierdoor neemt de druk af en worden de spieren soepeler. Stappen aan de hand of onder het zadel is dus aan te raden. Bij lichte spierpijn en weinig beschadigen kan draf ook, maar het belangrijkste is om je paard in de gaten te houden. Hij is de enige die zijn spierpijn voelt.

Ik denk niet dat magnesiumgebrek de oorzaak kan zijn, maar er zal vast iets behoorlijk uit balans zijn. Mijn eigen paard is ook een poosje stijf-stijver-stijverdst geweest, dat bleek achteraf te liggen aan het feit dat 'ie (paarden)kuilvoer kreeg. Daar verzuurde hij letterlijk en figuurlijk van. Kuil eruit, hooi erin, even wachten, probleem opgelost.

Het probleem van Sunny vind ik redelijk ernstig, ik kan me goed voorstellen dat je aan alle kanten extra info probeert te vinden maar als je eigen DA er niet achter kan komen zou ik toch liever (ook) om raad gaan bij een andere (holistische)DA dan bij het forum. Misschien dat ze bij centrum de Zon iets kunnen vinden? Daar hebben Trea en Pocalover ervaring mee, wellicht kun je die even pb-en.

In elk geval hoop ik dat Sunny gauw weer opknapt en dat duidelijk wordt wat er nou precies aan de hand is en hoe het gekomen is. Sterkte!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

wat naar zeg, geef sunny maar een dikke knuffel van me!
    Het klinkt inderdaad wel heel ernstig als ik het zo lees. Is het niet een idee om in ieder geval wat second opinions te krijgen? Misschien wat alternatiefs, misschien ook gewoon de faculteit eens bellen. Die krijgen meestal de vreemde dingen binnen. Als ze bijna niet meer kan bewegen, zou ik echt snel wat gaan ondernemen, klinkt echt niet goed
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Tja... ik zie Kate voor me zoals je afgelopen herfst was. Behoorlijk spierbevangen, oorzaak niet aanwijsbaar. Ik zou toch even een extra bloedtap laten doen en dan op naar de Neutradex, eerst al dat melkzuur afvoeren lijkt me.

@Elise: Hoezo wel Mg en vit E, maar geen Se bij spierbevangenheid?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    @Elise: Hoezo wel Mg en vit E, maar geen Se bij spierbevangenheid?
    Niet zo zeer bij spierbevangenheid maar in zijn algemeenheid bij supplementen (ik kan me niet 100% de hele lezing terughalen maar heb nog wel ergens de pp-pres. denk ik). Selenium had namelijk invloed op weer andere belangrijke elementen, maar vit e niet. En omdat ik weet dat er vaak bij spierproblemen een combi van vit e en selenium wordt gevoerd dacht ik laat ik het wel ff melden. magnesium is één van de elementen waar paarden vaak tekort aan hebben, zit meestal onvoldoende in hooi en ook niet genoeg in brok, of wordt door het teveel al calcium weer niet opgenomen o.i.d.
    Maar magnesium is vnl voor de botten bedoeld als ik het ff allemaal terughaal.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2004

Gisteravond was er eindelijk een duidelijke verbetering te zien. De laatste metacam had ze toen 24 uur geleden gehad, dus die was wel uitgewerkt. Ze bewoog een stuk beter en had zelfs een behoorlijk tempo in stap en ze kon zich weer omdraaien, jippie!

Omdat het herstel zo langzaam ging, raadde de dierenarts wel aan om ipv metacam over te stappen op ehh ... heette dat nou Equipanazol? Dit moet ik geven tot maandag en dan opnieuw de situatie met de dierenarts bespreken. Als er dan nog niet genoeg verbetering is te zien, worden we doorverwezen naar een kliniek. Dierenarts had het erover om foto's te laten maken van de rugspieren om te zien of daar een scheuring in zit.

[quote="Jossie"]Tja... ik zie Kate voor me zoals je afgelopen herfst was. Behoorlijk spierbevangen, oorzaak niet aanwijsbaar. Ik zou toch even een extra bloedtap laten doen en dan op naar de Neutradex, eerst al dat melkzuur afvoeren lijkt me.

Jossie, ik heb mijn dierenarts gevraagd of het spierbevangenheid kan zijn, maar hij zegt dat daar echt een oorzaak voor moet zijn en in het verhaal van Sunny is die er niet. Maar Kate was dus zonder aanwwijsbare oorzaak spierbevangen?

Wat ik zelf niet begrijp is dat de spierpijn langzaamaan steeds erger is geworden tot dit extreme niveau ... Nouja, voorlopig ben ik blij dat er een duidelijke verbetering zichtbaar is ...

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Equipalazone? Dat is wat Kate ook kreeg naast de Neutradex. Bij Kate was inderdaad geen logisch aanwijsbare of een van de standaard oorzaken voor de spierbevangenheid. Kate is 24/7 buiten in weer en wind al sinds haar geboorte, ze heeft altijd in een eilandengebied gewoond met drassige veengrond en nooit beschutting. Op het moment dat Kate spierbevangen is geraakt was het nat en liep ze in de modder, ofwel... zwaar werk. Ze liep minder als normaal, het was erg zwaar om te lopen en bovendien valt een sprintje trekken dan niet mee. Ik had het voer dus al teruggebracht naar alleen hooi. Verder had ze net een nieuwe deken die haar broekspier net niet helemaal bedekte.

Vermoedelijk is een natgeregende bips in combinatie met het zware/spierkracht vergende bewegen in de blubber de oorzaak geweest. Feit was dat toen ik de VA liet komen omdat ze wat stilletjes en stijfjes was, ze al behoorlijk spierbevangen was. Het heeft ruim 4 maanden geduurd voordat ze qua beweging weer de oude was, alhoewel... rechtsachter is ze beduidend zwakker als voor de spierbevangenheid. En haar broekspier? Die is nu niets eens meer de helft van wat hij was.

Dus vandaar. Is er al bloedgetapt en wat was de CPK en LDH? In dit geval is meten echt weten...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Ik hoop dat het vandaag nog beter is met Sunny.
    Metacam is een soort ontstekingsremmer. Equipalazone is dat ook maar is niet zo sterk. Laat ons hopen dat het inderdaad een of andere spierontsteking is geweest. Dit zou natuurlijk ook de toename van pijn verklaren. Als het inderdaad zo is, toch nog maar even laten rusten zodat de ontsteking volledig verdwenen is. Veel succes!
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Wat een vervelend iets, vooral als niemand wet hoe het komt, wat het is, en hoe het over gaat!! Heel veel beterschap voor Sunny!!!!

[size=99px]*gediplomeerde chiropractor biedt zich met liefde aan om, eventueel na een paar weken, te komen helpen met wat er mogelijk allemaal vast is gaan zitten door deze ellende*[/size]

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten