Ah.... dankje voor de uitgebreide info Trea, ga het straks even uitgebreid doorlezen!
Ah.... dankje voor de uitgebreide info Trea, ga het straks even uitgebreid doorlezen!
Whoopie plast ook nadat ze iets als spannend heeft ervaren, dus bv tijdens het buitenrijden wanneer ze ergens van schrikt even later moet ze dan plassen.
In het begin toen ik haar "had" meste ze vaak op de poetsplaat, dit echt omdat ze het allemaal spannend vondt. Nu doet ze dit bijna niet meer.
Ik vindt het wel bijzonder, mischien is het toch een vorm van opwinding omdat je ook eten geeft of met je paard aan het werk gaat. Hoeft niet negatief t ezijn.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Ik hoop dat het inderdaad niet negatief is
Don't lose your grip on the dreams of the past
You must fight just to keep them alive
Plassen doen ze hier 's morgens steevast als ze uit de paddock de weide in gaan. Mesten doet Piablo bij het instappen bij het rijden, Conny altijd als hij net de trailer op is.
Voor het plassen weet ik geen verklaring, overspronggedrag lijkt me bij mijn paarden vreemd omdat ze gewoon de weide op mogen.
Het mesten bij het rijden en het trailerladen wijt ik dan weer wel aan stress/druk. Bij clickergrondwerk wordt er niet gemest, bij longeren weer wel.
Ik vraag me af hoor, of het overspronggedrag is. Omdat plassen en mesten weliswaar actief is maar er moet ook een zekere aandrang zijn. Als d'r wat uitkomt dan is die aandrang er en dan is dat de reden dat ze gaan plassen of mesten. Lijkt mij dan.
Pathos gaat, als hij toch moet, altijd plassen of mesten als ik drie van de vier hoeven heb uitgekrabd voor het rijden. Maar hij gaat niet altijd, soms moet hij allebei en soms maar 1. Dan kan er volgens mij geen sprake zijn van overspronggedrag en lijkt het mij toch eerder dat het hoeven krabben + zadel in zicht de aandrang oproept/versterkt.
Verder plast hij vrijwel altijd 's morgens zodra ik 'm in de wei heb gezet. Maar ook dat lijkt me eerder een gevolg van natuurlijke aandrang dan overspronggedrag. 's Nachts staat hij op stal, na de wandeling van 10 minuten naar de wei is z'n lijf weer een beetje op gang en een ochtendplas lijkt me dan logisch (zo reageert mijn eigen lijf 's morgens ook, als ik vergeet vooraf te gaan moet ik na het wegbrengen echt rennen).
Overigens is mijn eigen ervaring dat de natuurlijke aandrang enorm getriggerd kan worden door omstandigheden. Net uit bed, blote voeten op het koude zeil is altijd raak, maar om de 1 of andere reden moet ik ook altijd enorm plassen als ik in de bibliotheek ben. Kennelijk hangt daar een luchtje dat mijn blaas activeert. 'k Heb ooit een huisgenoot gehad die altijd moet zodra hij ergens binnenkomt waar hij weet dat er een toilet is. Ging hij boodschappen doen, in de supermarkt nergens last van, zodra hij weer thuis was meteen naar de w.c. Of als hij 's morgens op z'n werk kwam, ook acuut naar 't toilet.![]()
Damat zie ik duidelijk een soort territoriumdrang. Zodra ik terugkom met Shanna, nadat ik met haar buiten de wei heb geoefend, gaat Damat staan mesten. En als ik de wei verlaat met Shanna dan mest hij consequent voor de ingang van de wei.
Voor hem heeft mesten dan ook nog echt een functie van geurverspreiding, hij mest ook altijd op precies dezelfde plek, 1 grote berg.
Bij mij doen ze het ook allebei.
Ik roep ze en onderweg wordt er geplast en gepoept, lekker opgeruimd.
En dan hoeven ze alleen maar te eten en krijgen ze wat aandacht.
Ze worden niet eens de wei uitgehaald, dus ik denk toch geen stress.
Ik zie het als een soort stress-release. Daar bedoel ik geen dunne angst-poep mee. De situatie verandert, er gaat iets gebeuren, tijdens een inspanning, verlost van stal/zadel enz. Een soort fysieke reactie op een mentale schakeling. Mensen gaan vaak ook nog 'even naar het toilet' voordat ze weggaan.
Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.
Idd maar dat is meer omdat het zo, vreemd gezicht is wanneer ik ergens in het openbaar ga plassen of poepenMensen gaan vaak ook nog 'even naar het toilet' voordat ze weggaan![]()
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Bladwijzers