Hey allemaal
Het valt me de laatste tijd heel fel op dat, zo goed als elke keer ik aan de wei aankom, Great gaat plassen of mesten.
Iemand enig idee waarom?
Hey allemaal
Het valt me de laatste tijd heel fel op dat, zo goed als elke keer ik aan de wei aankom, Great gaat plassen of mesten.
Iemand enig idee waarom?
Don't lose your grip on the dreams of the past
You must fight just to keep them alive
Misschien omdat ze weet dat ze uit de weide gaat, en dat ze dus nu nog even uitgebreid de tijd heeft?K bedenk ook maar iets, maar 't zou kunnen
![]()
In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'
Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging
Hm, ben ook wel benieuwd waarom dat is.
De pony's van een meisje uit mn klas doen dat ook altijd, en allebei.
Surrender to fun!
Misschien uit voorzorg omdat ze weet dat ze uit de wei gaat? Aspen mest regelmatig na het rijden terwijl ik aan het afzadelen of naverzorgen ben. In de piste mest hij amper,hij spaart het op voor daarna. Op buitenrit mest hij dan wel wanneer hij moet. Aspen plast nooit tijdens het rijden,die spaart dat ook op tot daarna. Volgens mij heeft hij vroeger geleerd dat plassen en mesten niet mag in de bak.
Vreemd. Mijn ponys doen dat ook als ze vanzelf komen. Dan stoppen ze onderweg voor een plasje, en dan stoppen ze nog eens voor te mesten, en tegen dan zijn ze daar. En ze doen het ook allebei. Als ik ze moet gaan catchen, dan doen ze het wel niet.
Xjes,
Elineke
NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
Ryona, Kalinine en El Amore
zou het ook iets te maken kunnen hebben met de druk die komt? Ze weten wat er gaat gebeuren...
Casandra mest altijd tijdens het rijden en gaat plassen na het rijden. Tijdens het rijden mest ze af en toe wel eens als ze wat gestressd is.
Mest is dan niet plat. En als ze stress heeft is die wel plat...
Interessante vraag. Ik heb me dat ook al afgevraagd.
Ons Rengel doet dat namelijk soms ook. Eerst dacht ik dat het van stress was omdat ze moet gaan werken, maar dat klopt niet. Dan zou ze de link moeten leggen tussen baas komt = werken. Dus ik kan me dat voorstellen dat ze dat zou doen als ik elke keer kom en ze elke keer moet werken. Maar dat is niet. Ik haal ze evenveel van de wei om te knuffelen, eten te geven, enz....dan om te werken.
Als jij natuurlijk Great alleen van de wei haalt om te werken dan zou het wel kunnen natuurlijk dan het je gewoon dit gedrag geconditioneerd is. Baasje komt = mesten/plassen.
Sommige wandelruiters maken hier gebruik van. Ze leren hun paard dat op gras halt houden, het teken is om te mesten of te plassen.
Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
Joni Bentley
Ik heb er ook geen verklaring voor. Opwinding misschien?
Pauli doet het ook als ze een tijdje op stal gestaan heeft - als ik haar dan kom "bevrijden" of eten kom brengen, zal ze altijd eerst uitgebreid gaan plassen. Doet ze trouwens ook als ik 's morgens bij de paddock kom om te voeren.
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
Zinnelijk is dat. Ze weten dat ze iets gaan doen, weten dat ze naar stal gaan of gaan rijden, dus doen ze van te voren hun plas even. Doet Poca al jaren, is erg handig.
www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
www.innerfeeling.nl - healing voor mens & paard, telepathie en coaching
Aangezien ik vaak alleen eten/drinken kom geven, of gewoon mest raap,
meestal in de wei mijn grondwerk doe, zou het me verbazen dat ze denk 'baasje komt= weggaan uit de wei'.
En ze stata 24/24 in een wei met schuilstal, dus ik kan ze niet naar stal en van stal halen![]()
Jasmijn gaat als ze me aan hoort komen (of dat nu voor voeren of wat dan ook is) altijd plassen, heb het al gedoopt tot de "welkomsplas".
Inmiddels neemt Rootje het gedrag ook over, als ze zien dat ik aanstalten maak om te gaan voeren dan gaan ze eerst plassen, s'morgens als ik ze kom begroeten wordt er ook geplast, kom ik thuis na een tijdje te zijn weggeweest eerst hinneken en dan.....plassen.
Maar waarom het nu precies is...een vorm van blijdschap, ontspanning, of juist leuke spanning![]()
Ik zie het als overspronggedrag.
Leg dat eens uit Trea, als je wilt.
De term oversprong gedrag ken ik wel, maar alleen in nieuwe situaties waar een paard niet zo goed raad mee weet.
Dat uitleggen kan google beter![]()
Conflictgedrag (wikipedia)
Conflictgedrag ontstaat als er gelijktijdig verschillende gedrags(deel)systemen worden geactiveerd. Omdat een dier maar een ding kan doen, ontstaat een inwendig conflict. Dit kan op verschillende manieren worden opgelost:
* gedragsremming. Het gedrag waar het dier mee bezig is, wordt geremd door de activering van het tweede gedragssysteem: waaierend stekelbaarsje gaat baltsen als er een kuitrijp wijfje verschijnt;
* ambivalent gedrag. Het dier gaat iets doen wat een mengsel is van twee gedragingen: het dreigen van het stekelbaarsmannetje is een mengsel van vechten en vluchten;
* overspronggedrag. Het dier gaat iets doen uit een derde gedragssysteem, veelal het verzorgingsgedrag: oversprong-poetsen bij eenden, zandhappen bij de stekelbaars, achter het oor krabben bij mensen;
* omgericht gedrag. Dreigende zilvermeeuwen trekken grassprieten uit de grond, vader slaat met zijn vuist op tafel en niet op het gezicht van zijn kind.OVERSPRONGGEDRAG (Biologielexicon)
Niet relevant lijkend gedrag, veroorzaakt oor een conflict tussen twee gedragssystemen, of door het uitblijven van een sleutelprikkel.
Overspronggedrag kan bijvoorbeeld voorkomen in situaties waar er weliswaar een sterke motivatie bestaat om een bepaald gedrag uit te voeren, maar dit om de een of andere reden niet mogelijk is. In plaats van het gewenste gedrag wordt een totaal ander, gezien de situatie irrelevant gedrag vertoond.
Een bekend voorbeeld van zo'n conflictsituatie is de kat die zich ineens fanatiek gaat poetsen en wassen. In stress-situaties zullen mensen vergelijkbare overspronghandelingen vertonen. Wanneer iemand zenuwachtig is zal hij vaak kleine zenuwhandelingen uitvoeren, zoals achter zijn oor krabben, aan zijn kin gaan zitten frunniken of op het tafelblad gaan trommelen. Dit zijn allemaal activiteiten die gezien de situatie geen enkele functie hebben, en ook niet te maken hebben met een plotselinge jeuk of behoefte aan muzikale expressie.
( http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/ ... 00264.html )
Een ander bekend verschijnsel uit het dierenrijk is conflictgedrag. Conflictgedrag treedt op wanneer twee verschillende, maar tegengestelde gedragingen, gelijktijdig geactiveerd worden. Bijvoorbeeld vlucht-, en vechtgedrag. In dergelijke gevallen is er dus eigenlijk sprake van botsende motivaties. We zien dit bijvoorbeeld bij meeuwen die een ei zitten uit te broeden terwijl een roofdier hun nest nadert. Enerzijds is de meeuw in een dergelijk geval gemotiveerd om te vluchten voor het naderende gevaar, maar aan de andere kant is er ook de drang om het broed te beschermen. Het gedrag dat in dergelijke situaties optreedt is te zien als een mix van beide gedragingen; vluchten en vechten. We noemen dit ook wel ambivalent gedrag. Bij mensen die een groot publiek moeten toespreken zien we hetzelfde fenomeen. Enerzijds vormen de vele starende blikken een stimulus die over het algemeen als bedreigend ervaren wordt en de motivatie oproept tot vermijding, bijvoorbeeld door weg te lopen. Anderzijds wil de spreker natuurlijk niet voor lul staan en zijn verhaal zo goed mogelijk afmaken. Zeker aan het begin van een toespraak komt het dan ook vaak voor dat de spreker, vooral wanneer hij of zij onervaren is, een beetje heen en weer staat te wiebelen, hetgeen eveneens een voorbeeld van ambivalent gedrag is, een combinatie van vluchten en toenadering zoeken. Een ander voorbeeld van conflictgedrag treedt op wanneer er weliswaar een sterke motivatie bestaat om een bepaald gedrag uit te voeren, maar dit om de één of andere reden niet mogelijk is. In een verhitte discussie kan het gebeuren dat, wanneer je jezelf grondig zit te ergeren aan hetgeen door de tegenpartij gezegd wordt, de neiging ontstaat de ander een klap voor zijn kop te geven. Omdat dit echter in de meeste gevallen taboe is terwijl het eveneens onmogelijk is deze aandrang te bedwingen, wordt de agressieve respons gericht op een ander voorwerp, bijvoorbeeld door een klap te geven op een tafelblad. We noemen dit omgericht gedrag. Wanneer twee dieren in conflict zijn, bijvoorbeeld om een territorium te verdedigen, maar tegelijkertijd een daadwerkelijk gevecht willen vermijden uit angst voor de gevolgen, komt het veelal voor dat één van beiden plots besluit een ander voorwerp, bijvoorbeeld een graspol, aan te vallen. Ook dit is omgericht gedrag.
Een laatste voorbeeld van conflictgedrag tenslotte, betreft zogenaamd overspronggedrag. Overspronggedrag kan optreden in dezelfde situaties als omgericht gedrag. Alleen wordt nu niet de geïnhibeerde (onderdrukte) respons botgevierd op een ander voorwerp, maar wordt in plaats daarvan een totaal ander, gezien de situatie irrelevant gedrag uitgevoerd. Zo kan het gebeuren dat een dier in bovengeschetste conflictsituatie zich ineens driftig gaat staan poetsen en wassen. In stress-situaties zullen mensen vergelijkbare overspronghandelingen vertonen. Wanneer iemand zenuwachtig is zal hij vaak kleine zenuwhandelingen uitvoeren, zoals achter zijn oor krabben, aan zijn kin gaan zitten frunniken of op het tafelblad gaan trommelen. Dit zijn allemaal activiteiten die gezien de situatie geen enkele functie hebben, en ook niet te maken hebben met een plotselinge jeuk of behoefte aan muzikale expressie. Het zijn eveneens overspronggedragingen die duiden op een interne conflictsituatie. Tijdens een verhoor letten politie-inspecteurs dan ook op dergelijke gedragingen om na te gaan of een verdachte zit te liegen of niet.
Bladwijzers