Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 48

Topic: dik

Re: Te dik, veels te dik: ronduit ongezond dik!

Eline,

[size=99px]hou er alsjeblieft rekening mee dat je ze niet van de ene op de andere dag zonder heel veel minder eten gaat zetten! Dat levert mogelijk vervetting van het bloed op en dat kan dodelijk zijn voor je pony. Dus, als je voer gaat minderen, langzaam afbouwen!!!![/size]
    Zie hier:

Hyperlipemie wordt ook wel het vervetten van het bloed genoemd. Gezonde paarden hebben 300 tot 800 mg vet in het bloed. Een dier dat hyperlipemie heeft kan wel 1000 tot 7000 mg vet in zijn bloed hebben.

Hyperlipemie komt vaak voor bij paarden die aan het vasten zijn. Tevens komt hyperlipemie voor als pony’s ineens minder kunnen eten (door een dik pak sneeuw bijvoorbeeld). Als drachtige merries niet goed gevoerd worden kan ook het voorkomen dat ze de ziekte krijgen. Zij geven namelijk veel voedingsstoffen door aan het veulen en houden dan zelf te weinig voedingsstoffen over.

Het tekort aan voedingsstoffen zorgt voor een verandering in de stofwisseling en een daling van de bloedsuikerspiegel. Door die daling gaat het lichaam aanspraak maken op de vetreserves. Normaal gesproken is dit juist positief. Maar bij hyperlipemie slaat het mobiliseren van het vet op hol, en komt er te veel vet vrij in de bloedbaan. Het bloed wordt dan dikker en kan dan minder goed bij de haarvaten komen. Hierdoor komt er dus minder bloed in de organen en kunnen deze beschadigd raken. Ook kunnen er beschadigingen ontstaan doordat het vet uit het bloed zich ophoopt in de organen en het spierweefsel. Vaak treden er eerst leverbeschadigingen op, de lever is namelijk erg gevoelig voor vervetting. Later raken ook andere organen beschadigd. Uiteindelijk kunnen de organen zo beschadigd raken dat ze niet meer werken. Hierdoor sterven ze af, het paard overlijdt dan ook.

Hyperlipemie komt niet bij alle paardenrassen voor. Vaak zijn sobere (pony)rassen het slachtoffer, bij paarden komt het nauwelijks voor. Vooral bij de shetlander is hyperlipemie een vaak voorkomende ziekte. Ook het fjordenpaard, de haflinger en welsh pony hebben een verhoogde kans op bloedvervetting. Een van de weinige paardenrassen waar hyperlipemie wel eens voorkomt is het friese paard.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Ja daarvoor moet je zeker oppassen!!!

Maar als er gras in de paddock staat en ze het niet eten betekend dat dat het of een mestplaats is of dat ze liever wachten tot ze weer op de wei staan en daar niet zoveel moeite mee hebben.

Ze hebben dus eten als ze echt honger hebben....tenzij ze dus mesten op de plekker waar het gras staat want dat eten ze inderdaad niet.
    En als je geen hooi kan voeren kan je zelf dan niet een aantal balen aanschaffen bij een boer en vragen of de SH deze wil voeren?

Ik zou ze eerst eens en maandje de tijd geven met hun nieuwe dieet. En natuurlijk kan je ze meten maar ik denk dat je het verschil wel moet kunnen zien na een maand.
    En in de winter zou ik ze op stal wel een klein beetje hooi geven... en hele nacht niks is ook zo wat. Je kan ze ook eventueel een beetje stro geven om te knabbelen zodat ze iets te doen hebben....graszaad hooi is dan eigenlijk nog een betere optie maar de vraag of je daar zelf makkelijk aan kan komen natuurlijk.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Atli heeft ook tijden ergens gestaan waar hij 's nachts op de paddock ging in de zomer. Hij kreeg dan ook geen hooi, omdat hij overdag genoeg gras heeft kunnen eten. Ik vond dit niks, maar de DA met wie ik toen overlegde, zei dat paarden makkelijk een nacht zonder eten kunnen...

Meten kun je best doen ja, hou gewoon in je achterhoofd dat de uitkomst van het meetlint waarschijnlijk niet het exacte gewicht van je pony's is, maar je kunt dan in elk geval wel de verschillen meten. Je meet het beste vlak achter de schoft, dus daar waar ook de singel loopt.

Dat van die vervetting als je de pony's te snel laat afvallen is zeker iets om in de gaten te houden, maar als ze 's nachts ook nog wat te knabbelen hebben en overdag van 7 tot 5 ook nog op de wei staan, denk ik dat het wel mee zal vallen.

Behalve het risico op hoefbevangheid heb je overigens nóg een reden om je pony's af te moeten laten vallen: bij veel pony's verergert hun zomerczeem als ze te dik zijn...

Hoi,

@ Marianne: bedankt voor deze informatie. Ryona haar vader is hier geloof ik aan gestorven na 'de daad' toen hij bij ons stond (hij was bij zijn baasjes de GFT container).

@ Anroomy: hooi en stro gaat echt niet. Ik wil ook niet die boer tegen zijn schenen gaan schoppen, het is net weer een beetje gekalmeerd. Als de paarden genoeg eten hebben op de weide moet ik niet aankomen met hooi geven en zeker niet als er nog zoveel gras op de paddok staat. De paarden die weinig gras op de weide hebben, krijgen af en toe een hele baal kuil in de weide. Geen enkel paard krijgt 's nachts hooi op stal (behalve de oude fjord die er staat en te mager werd vorig jaar, en daar heeft iemand al heel erg achter moeten zagen). Af en toe geef ik ze wel stiekem een emmertje hooi 's avonds, maar als ie derachter komt, dan zal hij ook wel weer zagen dat het niet mag enzo. Ze staan in de winter trouwens op schavelingen. Stro is er niet.

@ Marja: ik zal ze morgen eens meten. Ze zullen wel een hapje eten op de paddok, maar echt grazen niet. Ik zou er eens een nacht moeten bijzitten, maar dat is ook niet handig tuurlijk.
    Ik heb ook het stukje gelezen van Trea toen het pas online stond. Heel interessant. Dan zijn we ook af en toe gaan fietsen dus.
    Vanaf dat Nine stijf wordt, gaan ze zowiezo 24/7 in de paddok, maar laat ons hout vasthouden, dat is dit jaar nog maar weinig tot niet geweest.

Xjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elineke
    Vanaf dat Nine stijf wordt, gaan ze zowiezo 24/7 in de paddok, maar laat ons hout vasthouden, dat is dit jaar nog maar weinig tot niet geweest.
    Dat moment moet je ook niet afwachten, dan ben je te laat!!!
    Gelukkig dat het dit jaar nog maar weinig is gebeurd.
    Maar ik vond de pony waar je in het filmpje van Peter K. op reed, wel erg kort lopen (sorry ben de naam weer kwijt, ik gooi ze telkens door elkaar ). Ik weet niet wat je onder stijf verstaat, maar volgens mij loopt zij toch echt niet goed...

Ik ben nog steeds benieuwd naar je foto's van de wei en paddoc,

Eten ze niet van het gras in de paddock omdat dat een mestplaats is? En geldt dat dan voor de héle paddock?

@ Marja: het is ook zo dat Ryona een evenwichtsprobleem heeft al van voor ik parelli begon (heeft Josien me te weten zeggen). Ik was dit even kwijt. En tijdens rijden heeft ze dit ook dus.
    Niet dat ik nu ineens niet meer vind dat ze te dik zijn hoor, dat zijn ze zeker, maar hier moet je toch ook rekening mee houden als je haar ziet stappen met mij erop.

Ik ben vandaag niet naar de pony's geweest, iemand anders heeft ze op de paddok gezet. Morgen ga ik en probeer ik foto's te maken.

Er liggen hier en daar wel hoopjes mest in de paddok, maar niet overal. Het is geen mesthoop.

Xjes,
    Elineke

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Waar komt dat evenwichtsprobleem door, weet je dat?

Ik bedoelde ook niet zozeer dat je paddock een mesthoop zou zijn maar als die plek in het verleden gebruikt is door paarden om op te mesten, eten paarden daar het gras vaak niet meer, ook al is de mest daar inmiddels verdwenen. Je herkent zo'n mestplaats aan het soort gras dat er groeit: langer en vaak ook iets dikker dan de rest van het gras (groeit harder door de meststoffen).

Euhm, ik weet niet precies waar het evenwichtsprobleem door komt. Wel dat het dus niet komt omdat ze ineens te dik zou zijn, zoiets. Als ik wil, duw ik haar zo omver (doe ik niet, tenzij zij echt mij omver komt lopen). Allezja, niet dat ze er ligt hé, maar ik duw haar makkelijk weg.

Er zal in het verleden wel veel mest gelegen hebben denk ik. Maar dat is op het overige deel van de weide ook zo. Waar ze grazen op de weide zie ik wel nooit mest liggen. Er wordt trouwens nooit mest geschept op de weides. Hadewych en ik hebben de paddok van de pony's eens proberen mest-vrij te maken omdat ik het als oefenpaddok wou, maar daar zijn we maar snel mee gestopt.

Foto's volgen. Ik zal ook van de verschillende soorten gras die er groeien close-up foto's maken.

Xjes,
    Elineke

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Hoi Eline

Ondertussen al veel tips gekregen en ik kan er niet veel meer aan toevoegen. Ik zit thuis met een aardepaard dat voedsel toch wel zowat het belangrijkste in haar leven vind. Ze is alleen geen shet maar een Arab, ook een dikke arab dus. Ik heb er echt bijna 2 jaar over gedaan om een manier te vinden om haar gewicht onder controle te houden. Mijn plannen moeten ook rekening houden met weide genootje en stalhouder.
    Wij hebben wel hooi ter beschikking, dit jaar dan toch.
    Rengel staat momenteel op een kale wei zonder graaskorf, 's morgens en 's avonds krijgt ze een beetje hooi. Dat hooi moet echt of ze maakt haar weidegenoot af . De dag dat de stalhouder ze op een volle wei zwiert weet hij dat ze haar GRAASKORF moet aandoen. Bij mij is de graaskorf dus de oplossing geweest.
    Je zegt wat als ze die graaskorf uit doen, die van mij is een kei in alles maar haar graaskorf heeft ze ook maar één keer uitgekregen en dat was in het begin toen ik nog niet goed wist hoe vast ik de korf moest aandoen. Nog iets over de graaskorf, je moet wel je paard er aan laten wennen. Dus niet van in het begin 24/24 die korf aandoen want dan zou je wel eens wondjes kunnen hebben.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

pasterza
    Guest

Waldjo was ook veel te dik. Die heb ik in een paddock zonder gras gezet en mikte daar dagelijks een hoop hooi in. Hij heeft daar een paar maanden gestaan en ziet er weer normaal uit. Inmiddels staat hij op een andere pensionstal waar hij altijd op de wei staat met bijna geen gras en daar krijgen ze hooi bijgevoerd, het hele jaar door. Waldjo is nog steeds op een normaal gewicht, iets wat voorheen niet lukte.

Dus ik zou je shetten in een paddock zónder gras zetten en hooi bijvoeren. Van kort gras kunnen ze zelfs dik worden doordat kort gras graag wil groeien en daardoor veel meer suikers en eiwitten bevat om van te kunnen groeien. Dus eigenlijk niet zo gek dat pony's van kort gras dik worden/ blijven Evt later als de pony's weer een normaal gewicht hebben dat je ze dan er een stuk gras bij geeft, maar ook dan wel in de gaten blijven houden. Zodra ze weer wat dikker worden, meteen dat gras schrappen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Leuk onderwerp om over te filofiseren.. filosiferen (wat is het nou?? )
    Filosoferen

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elineke
    Hoi,

@ Marianne: bedankt voor deze informatie. Ryona haar vader is hier geloof ik aan gestorven na 'de daad' toen hij bij ons stond (hij was bij zijn baasjes de GFT container).

@ Anroomy: [size=99px]hooi en stro gaat echt niet[/size]. Ik wil ook niet die boer tegen zijn schenen gaan schoppen, het is net weer een beetje gekalmeerd. Als de paarden genoeg eten hebben op de weide moet ik niet aankomen met hooi geven en zeker niet als er nog zoveel gras op de paddok staat. De paarden die weinig gras op de weide hebben, krijgen af en toe een hele baal kuil in de weide. Geen enkel paard krijgt 's nachts hooi op stal (behalve de oude fjord die er staat en te mager werd vorig jaar, en daar heeft iemand al heel erg achter moeten zagen). Af en toe geef ik ze wel stiekem een emmertje hooi 's avonds, maar als ie derachter komt, dan zal hij ook wel weer zagen dat het niet mag enzo. Ze staan in de winter trouwens op schavelingen. Stro is er niet.

@ Marja: ik zal ze morgen eens meten. Ze zullen wel een hapje eten op de paddok, maar echt grazen niet. Ik zou er eens een nacht moeten bijzitten, maar dat is ook niet handig tuurlijk.
    Ik heb ook het stukje gelezen van Trea toen het pas online stond. Heel interessant. Dan zijn we ook af en toe gaan fietsen dus.

Xjes,
    Elineke
    Lastig hoor.. kan me voorstellen dat het je héél wat hoofdbrekens kost zo!
    [size=99px](en al die tips over hooi bijvoeren helpen dan ook niet erg ..)[/size]

Ja, precies Nienke. Ik heb ook wel een ideaal idee van afvallen, kale paddok, hoopjes hooi hier en daar, maar het moet nog mogelijk zijn ivm regels op de stal.
    Vandaag ook geen foto's gemaakt, druk gehad. Morgen misschien.

Elineke schreef:
    Heb wel gezien dat er afgegrazen is, maar volgens mij komt dat enkel omdat Bayard en Gwen daar af en toe eten. De pony's zie ik daar nooit eten eigelijk. Nine was zo een beetje in de gracht waar er amper gras staat aan het grazen.
    Tsja, ik vind het gras nou niet echt geweldig om te eten, maarja je moet iets bij verveling .

Nu even serieus.

Als het voerrantsoen plotseling wordt afgebouwd kan naast vervetting van het bloed ook acute hoefbevangenheid ontstaan. Dit kan zo ernstig zijn dat het dier afgemaakt moet worden. Houd er rekening mee dat paarden dieren zijn die erop ingesteld zijn om de hele dag voer tot hun beschikking te hebben waar weinig voedingswaarde en een hoog drogestofgehalte in zit. Kuilhooi of hooi van de eerste of tweede snede is mits het niet overjarig is veel te rijk aan voedingsstoffen voor sobere rassen zoals shetlandpony's. Het is jammer dat je op je huidige stal geen mogelijkheden hebt om een wezelijk ander en gezonder rantsoen toe te passen.
    Ik hoop echt dat het je gaat lukken om de pony's op een gezonde manier slanker te krijgen.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Hoi,

hier zijn de foto's:
    Het lange gras waar ze niet van eten, ook al geef ik ze het uit mijn hand:

De paddok in zijn geheel:

Close-up van gras in paddok:

Het gras aan de linkerkant van de weide aan de rand. Hier eten ze wel met smaak van:

Het achterste stuk van de weide:

Het gras ziet er zo uit waar ze van eten:

Even in vergelijking met Ryona haar hoefjes voor de lengte de weten:

Foto van de weide van achteren genomen:

Het voorste deel van de weide waar ze eten:

Het middenstuk met het onkruid eten ze niet.

Nine eet trouwens ook tengels. Ik heb al gehoord dat afgemaaide tengels vaak gegeten worden door paarden, maar zij eet ze als ze nog gewoon gezond rechtstaan ... En dan komt ze mij prikken als ze goedendag komt zeggen .

Ik heb nog foto's, maar hier lijk je het meeste op te zien. Op de foto's lijkt de weide wel iets groter dan ze werkelijk is, hetzelfde met de paddok.

Xjes,
    Elineke

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Tja, wat kan ik ervan zeggen.
    Typische paardenwei: heel kort afgegraasd en met onkruid er tussen. Er wordt zo te zien ook niet veel aan weideonderhoud gedaan? Op zich niet erg hoor, als er niet veel bemest wordt. Anders krijg je toch maar veel te rijk gras!

Waarom ze het gras in de paddock niet eten, is me een raadsel. er groeit wel veel onkruid tussen, maar ik zie toch ook veel gras. Wellicht is dit toch (in het verleden) als mestplaats gebruikt?

Hoe dan ook, duidelijk is dat je pony's op deze wei veel te dik worden, dus is het zaak ze minder op die wei te krijgen...
    Heb je al een oplossing gevonden?

Bladwijzers

Forum Rechten