Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: paard wil niet naast me lopen

paard wil niet naast me lopen

Mijn jonge ruin heeft super veel respect voor mensen. Hij is opgegroeid in een kudde ruinen en hengsten. Sinds het begin van zijn training loopt hij aan een doorhangend touwtje (of zonder) overal achter mij aan. Ook de rest pikt hij heel eenvoudig op. Maar: ik wil hem leren om ook naast mij te lopen en dat lukt dus helemaal niet! Als ik het hem vraag (stilstaan, dan naast hem komen, zweep voor hem zichtbaar naar achteren, mijn lichaam in de looprichting), schiet hij in de stress en gaat hij rennen. Mijn eerste oplossing was dus om mee te rennen. Maar in deze stress heeft hij vanuit zijn schouder geen respect voor me en duwt me opzij. Dan ben ik OF alle controle kwijt OF we lopen ons klem tegen een hek/boom of wat danook.
    De enige keer dat het lukt was toe hij wat stress had en ik hem eenvoudig uit kon nodigen om naast mij te komen draven. Natuurlijk uitvoerig beloond, maar toen ik het een paar dagen later probeerde te herhalen snapte hij mijn vraag toch weer niet.
    Wie heeft er tips om het hem wel te leren?

groeten,

Zon

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Re: paard wil niet naast me lopen

dus als ik het goed begrijp gaat alles goed zolang jij in zone 1 bent, maar vanaf het moment dat je naar zone 2 of 3 gaat dan wordt je paard unconfident?

Hoe reageert het paard als je bijvoorbeeld de friendly game in zone 2 of 3 doet, of als je gewoon in die zones staat? Is er iets wat erop wijst dat het paard niet confortabel is dan?
    Het zou kunnen dat dat het probleem is. Dan moet je eerst wat meer gaan friendly'en vanuit zone 2 en 3 en daarna verder tot zone 5.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Wat ik bij Whoopie wel probeer is haar naast mij laten komen staan, dan zet ik een beetje druk op het halster en begin te lopen, ik laat direct weer los en beloon haar wanneer ze meeloopt. Dus even op gang helpen.
    Whoopie heeft juist het tegenovergestelde en reageert niet echt op de zweep.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Hmm ja. Herkenbaar! Bij wim heb ik hierop geoefend met Troy. Die verschuilt zich ook het liefste achter me. Ik moest gewoon met hem gaan lopen op de cirkel (dan sta je al in zone 3), leg de stick op de rug en blijf ermee aaien zolang het paard loopt. Staat paardlief stil, dan zachtjes tappen tot hij weer gaat stappen.. weer aaien met de stick. Je mág nu de cirkel verlaten samen met je paard (hoeft niet) maar je blijft in zone 3 lopen terwijl je met je stick begeleiding geeft (aaien bij lopen --> tappen bij stilstaan) en dan "schuif" je vervolgens voorzichtig naar zone 4. De stick schuift mee. Dit vergt wel enige oefening hoor. Je paard zal eerst inhouden en weer terug in positie willen gaan, maar dan begin je gewoon opnieuw. en zo oefen je tot je paard dit gewoon is en je er zelfs achter kan lopen. Langs de bakrand is het makkelijkste oefenen, maar later kan je uitbreiden naar buiten.

Succes!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Da's het verschil tussen volgen en leiden . Een jong paard volgt heel makkelijk maar laat zich vaak moeilijker leiden. Maar met de tips hier boven lukt het vast wel. En dan nog zie je de eerste keer dat je iets nieuws doet je paardje terug achter je kruipen.
    Toch is het belangrijk er op te werken, als je later in het zadel komt zit je ook in een andere positie, je paard in verschillende posities leren leiden maakt het zelfstandiger.

Irwin doet dat heel simpel: leadrope in je rechterhand, zweep in je linkerhand.
    Het paard achter je rug om aantikken op de flank, c.q. achterhand.
    Belonen als ie naast je loopt.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

[quote="Marianne"]Irwin doet dat heel simpel: leadrope in je rechterhand, zweep in je ]

Dat wordt dan lastig Marianne.
    Zon schrijft namelijk;
    Als ik het hem vraag (stilstaan, dan naast hem komen, zweep voor hem zichtbaar naar achteren, mijn lichaam in de looprichting), schiet hij in de stress en gaat hij rennen.

hmm, ja verkeerd ( of met te weinig aandacht) gelezen

.. en dus om het op z'n Irwin's af te maken:

paard 'omhalen', kort cirkeltje om je heen en weer terugzetten, naast je. Zweep dan vóór de borst houden.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Bladwijzers

Forum Rechten