Ik zat een beetje rond te neuzen op internet en begon me dingen af te vragen over het rijden op evenwicht.
Ergens in het parelli L1 pakket staat dat het een vergissing is om je gewicht naar binnen te plaatsen tijdens een wending.
Het paard zou het binnenbeen moeten optillen om de wending in te gaan en als je hier je gewicht op zet, word het paard in de wending belemmerd. Hierbij word dus vanuit gegaan dat het paard met zn buitenbenen zichzelf afzet naar binnen en dus de binnenhand vrij moet hebben.
Nu kwam ik op de site NatuurlijkRuiterschap het volgende stukje tegen. Geciteerd:
Het principe van het rijden op lichaamstaal en gewicht is: dat je het paard zeer licht uit evenwicht brengt door b.v. ligt het gewicht naar binnen te verleggen en de heup te draaien. Je gaat dus vanuit het in evenwicht zijn, het paard zeer licht uit evenwicht brengen zodat het paard zo gaat lopen dat hij weer in evenwicht is.
Een v.b.: je zit ongezadeld op je paard en wil rechtsaf. Je zit ontspannen mee te bewegen met je paard en in die beweging ga je ineens je lichaam naar binnendraaien en het gewicht licht naar rechts verplaatsen. Het paard voelt dit zeer goed boven zich en zal onder het gewicht stappen om in evenwicht te blijven. Het paard draait dus naar rechts. Het paard volgt het gewicht en de beweging van jouw lichaam op zijn rug.
Nogal tegenstrijdig dus.
Toen ik het stukje in het L1 pakket las, vond ik het een beetje ongeloofwaardig. Als ik zelf namelijk bewust een bochtje loop, komt er meer gewicht op mn binnenbeen en zwaait mijn buitenbeen daar omheen zeg maar.
hihi ik was toen met mijn hond aan het lopen dus ook gelijk een stukje observatie heMijn hond doet dit dus ook, naar binnen leunen tijdens een bochtje en de buitenpoot om de binnenpoot heen plaatsen.
Tijdens de rijoefeningen ben ik er dus op gaan letten. Sturen met je hele lichaam, bekken draaien in de richting waar je heen wilt en meer gewicht op de buitenkant. Het werkt!!Borus is perfect op gewicht te rijden (koppige actie's zoals "NEE IK WIL TÓCH LINKS" daar gelaten)
Als ik naar binnen leun, zoals op NatuurlijkRuiterschap staat beschreven, voel ik mezelf in onbalans en worden de wendingen niet mooi. In draf reageert hij niet eens.
Hoe denken jullie over het gebruik van evenwicht tijdens het rijden?![]()
Bladwijzers