Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Rijden op evenwicht

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Rijden op evenwicht

Ik zat een beetje rond te neuzen op internet en begon me dingen af te vragen over het rijden op evenwicht.

Ergens in het parelli L1 pakket staat dat het een vergissing is om je gewicht naar binnen te plaatsen tijdens een wending.
    Het paard zou het binnenbeen moeten optillen om de wending in te gaan en als je hier je gewicht op zet, word het paard in de wending belemmerd. Hierbij word dus vanuit gegaan dat het paard met zn buitenbenen zichzelf afzet naar binnen en dus de binnenhand vrij moet hebben.

Nu kwam ik op de site NatuurlijkRuiterschap het volgende stukje tegen. Geciteerd:
    Het principe van het rijden op lichaamstaal en gewicht is: dat je het paard zeer licht uit evenwicht brengt door b.v. ligt het gewicht naar binnen te verleggen en de heup te draaien. Je gaat dus vanuit het in evenwicht zijn, het paard zeer licht uit evenwicht brengen zodat het paard zo gaat lopen dat hij weer in evenwicht is.
    Een v.b.: je zit ongezadeld op je paard en wil rechtsaf. Je zit ontspannen mee te bewegen met je paard en in die beweging ga je ineens je lichaam naar binnendraaien en het gewicht licht naar rechts verplaatsen. Het paard voelt dit zeer goed boven zich en zal onder het gewicht stappen om in evenwicht te blijven. Het paard draait dus naar rechts. Het paard volgt het gewicht en de beweging van jouw lichaam op zijn rug.

Nogal tegenstrijdig dus.
    Toen ik het stukje in het L1 pakket las, vond ik het een beetje ongeloofwaardig. Als ik zelf namelijk bewust een bochtje loop, komt er meer gewicht op mn binnenbeen en zwaait mijn buitenbeen daar omheen zeg maar.
    hihi ik was toen met mijn hond aan het lopen dus ook gelijk een stukje observatie he Mijn hond doet dit dus ook, naar binnen leunen tijdens een bochtje en de buitenpoot om de binnenpoot heen plaatsen.

Tijdens de rijoefeningen ben ik er dus op gaan letten. Sturen met je hele lichaam, bekken draaien in de richting waar je heen wilt en meer gewicht op de buitenkant. Het werkt!! Borus is perfect op gewicht te rijden (koppige actie's zoals "NEE IK WIL TÓCH LINKS" daar gelaten)
    Als ik naar binnen leun, zoals op NatuurlijkRuiterschap staat beschreven, voel ik mezelf in onbalans en worden de wendingen niet mooi. In draf reageert hij niet eens.

Hoe denken jullie over het gebruik van evenwicht tijdens het rijden?
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Re: Rijden op evenwicht

Tsja, goede vraag. Zal wel een eeuwige discussie blijven.

Wat ik logisch vind aan dat NR verhaal, is dat je paard een klein beetje zijn balans verliest en die weer opzoekt door in de richting te gaan waarheen het gewicht gaat.

Maar wat Pat zegt: je moet het been vrijmaken dat moet gaan bewegen, vind ik ook erg logisch klinken.

Ik weet het dus ook niet, ik volg gewoon parelli. En ervaar daarin dat diens theorie voor mij en Suus goed werkt.

Bijvoorbeeld met turn on the haunches, dat je echt merkt dat het Suus helpt als je
    1 meer op de achterhand zit en
    2 de kant vrijmaakt waar ze heen moet
    Dus als je haar vraagt naar de gewichtsloze kant te gaan, naar daar waar de de ruimte is. Idem voor sideways.

Als Suus de turn on the haunches (of een paar stappies) niet goed doet, is dat nog wel eens omdat IK weer niet goed zit...

Maar goed: moeilijke materie.

May the horse be with you!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ach, zo moeilijk is het toch niet? Het klinkt inderdaad allebei logisch, maar als je het uitprobeert, dan merk je al snel wat het beste werkt...

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik vind dat beide logisch klinken. Ik denk ( ) dat de manier van NR(tevens Hempfling) gebruik. Ik ga er vanmiddag eens op letten.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

DAt is mijn grootste strukkel punt bij het rijden ik heb altijd geleerd om mijn gewicht te verplaatsen naar de kant wwar ik heen wil en bij parelli gaat dat dus id andersom.Nou is mijn palo western ingereden en die reageerd dus totaal niet op verplaatseing van je gewicht in de richting die je gaan wil en zo word ik dus snel afgestraft.

Hee dus bij western "duw" je je paard ook om? Wist ik niet...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

De 2 wielers (en misschien 2 beners) vallen ook naar binnen bij een binnenbocht, en de vierwielers (en de 4 beners) naar buiten. Zou dat er nog verband mee houden? Misschien willen wij om die reden dus onbewust mee met ons gewicht naar binnen (voor ons een natuurlijke reactie), terwijl het vervoersmiddel waar we op zitten juist de andere kant op neigt.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Over 2 wielers... dit verschilt ook wel met de motor moet je bij lage snelheden ook juist je motor naar buiten drukken. (tot spijt van mn moeder, die na 4 gezakte examens eindelijk slaagde, met alsnog magere bijzondere verrichtingen )

Misschien heeft het ook wel met de gang te maken waarin je rijd. Ik heb het alleen in stap en draf geprobeerd. Als je naar een paard kijkt die galoppeerd, lijkt het zwaartepunt wel meer naar binnen te liggen in de wendingen. Maar omdat het binnenbeen bij een goede galop meer naar voren treedt, en het buitenbeen er dus meer onder blijft, is het misschoen ook wel weer logisch om het gewicht op de buitenkant te hebben.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Bij lage snelheden op de motor moet je JEZELF naar buiten drukken en de motor plat. Bij hogere snelheden moet je het stuur van de motor eigenlijk soort naar buiten duwen. Maar je kniejen naar de grond. Hum, te moeilijk voor mij

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

En als je op een 3-wiel fiets rijdt, dan is het in de bochten echt HEEL raar, omdat je niet naar binnen kunt leunen, maar gewoon rechtop blijft. Voor je gevoel hang je dan helemaal naar buiten toe
    Misschien is dat wat het meest lijkt op een bocht rijden met je paard

Kijk, als je echt hard om de bocht gaat, dan hangt ook je paard schuin naar binnen hoor. Simpelweg omdat hij anders de bocht uit zou vliegen
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ik denk dat je je moet aanpassen aan het evenwicht van het paard. In een kleine bocht zit je dus duidelijk met iets meer gewicht op de binnenkant omdat je er anders afslingert.... het is wel de bedoeling dat je gewoon recht blijft zitten, dus ik denk dat die aanwijzingen van parelli vooral zijn om te voorkomen dat mensen naar binnen gaan hangen, en om te zorgen dat mensen met hun buitenbeen etc blijven rijden. ik denk dat het uiteindelijk de bedoeling is dat je iets meer gewicht op je binnenzitbeenknobeel hebt, maar de wending maakt met de buitenkant.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Heb net nog wat gelezen in het boekje van stage 5 (L2) en daarin zegt pat:
    you should not lean into your turns as it makes it difficult for the horse to unweight the leading leg and he'll learn tot turn on his front end, clumsily, rather than shifting his weight onto his hindquarters and lightly bringing the front end over.
    Dit klinkt bij mij wel heel logisch. Als je met de bocht meeleunt, dan zal je paard zich wel verplaatsen om in evenwicht te blijven, maar is dit eerder onhandig zijn evenwicht proberen te behouden en zal hij zijn voeten bruusker neerzetten. Wanneer je de bocht 'duwt' (volgens mij is het dus ook de bedoeling om recht te blijven zitten en slechts een klein beetje meer gewicht op je buitenzitbeenknobbel te plaatsen en vooral met je buitenbeen te duwen!), zal je paard beredeneerd zijn binnenvoorbeen opheffen, vloeiender bewegen, minder op de voorhand vallen en zijn voeten zachter neerzetten.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2004

Volgens mij werken beide manieren, maar komt de 'buitenbeenmethode' uit de westernwereld en de 'gewicht op de binnenkantmethode' uit de engelse dressuur (weet ik niet zeker). Wat ik geleerd heb, is dat gewicht op de binnenzitknobbel niet bedoeld is om het paard uit balans te brengen en er op die manier voor te zorgen dat hij weer 'onder' je gaat lopen, maar is het bedoeld om de ribben van het paard te laten inbuigen, zodat hij mooi rond gebogen door de bocht kan. Juist daarom moet je niet teveel gewicht hebben op je buitenzitknobbel, want daar moeten de ribben juist ruimte krijgen.

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

gewicht op de binnenkant is voor mij persoonlijk het meest logisch, daar mijn paard dat at liberty ook laat zien. Ik kijk gewoon naar wat mijn paard zelf doet in een wending. Hij zou zn buitenbeen meer moeten meegeven, die beschrijft tenslotte een grotere cirkel, en in mijn logica moet deze dus ontlast worden.
    Nou heb ik makkelijk praten, ik kan zelf weinig anders, daar alle andere vormen van wendingen rijden voor mij nog veel pijnlijker zijn. Kortom, dit is gewoon de enige manier waarop mijn paard en ik ongeveer tegelijkertijd een wending kunnen maken met min of meer subtiele hulpen. In elk geval zonder zadel of hoofdstel is dit de enige manier voor ons. =)

Het is voor een paard (voor een mens ook, trouwens) altijd makkelijker om gewicht te dragen op de plek waar de spieren korter worden. Als je dus de bocht doorgaat (volte maakt) ga ik zelf altijd iets meer gewicht naar binnen leggen. De buitenste rugspieren en de ribbenkast aan de buitenkant moeten zich lengen en dat is voor een paard moeilijk met gewicht erop. De kortere kant is sterker. Het verschil is maar heel subtiel, ik zet nooit AL mijn gewicht op één kant. vanuit de klassieke dressuur rijd je je paard altijd naar je gewicht toe en duw je 'm dus niet weg met je gewicht. Het inbrengen van je zitbeenknobbel is inderdaad voor het laten buigen van de ribbenkast.

Ik merk persoonlijk nog wel meer "botsende" theoriën met mijn eigen filosofiën in de parelli levels. k probeer altijd in mijn achterhoofd te houden dat Pat toch meer een cowboy type is dan ik ben en de nuanceverschillen los ik op door te proberen wat het prettigst is voor mezelf en mijn paard.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten