Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 46 tot 53 van de 53

Topic: oren in nek bij naast/achter je draven!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: oren in nek bij naast/achter je draven!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Els ik vind dit toch wel wat kort door de bocht hoor...
    Als je paard erg onzeker wordt van een oefening en je blijft maar door gaan en het helpt niet en je arrows zijn op dan kan je volgens mij beter WEL stoppen...om het simpele feit dat hetzelfde herhalen met hetzelfde ongewenste reslutaat een paard ook niet helpt.
    Anna, het gaat NIET om een situatie die jij hierboven schetst. Met bovenstaand ben eens.
    ( In zoverre, dat je *in de oefening zelf* je gedrag aanpast en uiteraard niet gewoon door blijft gaan met wat je doet.)
    Dat schreef ik trouwens ook...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door e.zanden
    Uiteraard probeer je vooraf de stressgrens correct in te schatten. En er net onder te blijven.
    Maar bij verkeerd inschatten probeer je het gedrag wat je op dat moment vraagt, mÃ*nder stressvoll te maken
    (adjust to fit the situation).
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

hey elsje, zozo...
    owkee, mijn verdediging dan maar
    shanna is zoals iedereen wel weet een extreem heftig paard. Op het moment dat zij in de mood komt van stress, is ze ECHT enorm lastig TIJDENS die oefening te kalmeren. Het is dan de kunst het nooit zo ver te laten komen natuurlijk, maar als dat toch gebeurd, okay, beginnen we gewoon opnieuw. ik laat mij niet bijten, geef zelf aan te stoppen, maak haar weer rustig en probeer het vervolgens op een iets andere manier, (misschien zelfs wel pas na een aantal andere oefeningen die haar rustig maken)
    We hebben het in mijn uitleg niet over een LB paard, maar een RB paard. Ze bijt me niet omdat ze mij dan wil drijven, maar omdat ze bang wordt en de oefening niet snapt of moeilijk vindt. Ik ben misschien dan een softie, of niet puur parelli, maar ik vind gewoon dat als mijn paard gestresst wordt van een oefening ik haar DAN en op dat moment moet kalmeren, tot rust moet brengen, voor de boel escaleert en de mug een olifant is geworden. Ik ben dan degene die zegt: ik ben in staat je tot rust te brengen, als het je teveel wordt. En ik heb gemerkt dat een onzeker paard daar enorm veel van leert.

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

Wow wat een reacties allemaal ik ga het effe laten bezinken en dan reageren!
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

shanna is zoals iedereen wel weet een extreem heftig paard. Op het moment dat zij in de mood komt van stress, is ze ECHT enorm lastig TIJDENS die oefening te kalmeren. Het is dan de kunst het nooit zo ver te laten komen natuurlijk, maar als dat toch gebeurd, okay, beginnen we gewoon opnieuw. i[] geef zelf aan te stoppen, maak haar weer rustig en probeer het vervolgens op een iets andere manier, (misschien zelfs wel pas na een aantal andere oefeningen die haar rustig maken)
    Weliswaar off-topic maar...

als jouw paard zo stressig is, komt dat dan door de signalen die zij niet begrijpt? Waarom stop je dan niet en geef je haar nog een oefening die zij wél begrijpt en eindig je daarmee de les? Jij schrijft dat je ,nadat je haar gekalmeerd hebt, toch nog even die oefening die de stress veroorzaakte, op een andere manier gaat proberen. Het lijkt mij dat je daarmee het vertrouwen van je paard niet opbouwt, integendeel zelfs. Als jouw paard zo extreem heftig is als je beschrijft, dan kent zij ook heftige emoties. Het lijkt me dan verkeerd als je haar dan toch weer confronteert en de boel weer oprakelt. Beter is dan om met een bekende oefening af te sluiten en de oefening die de stress veroorzaakte een volgende dag weer eens te proberen - dan heb je ook de tijd om te analyseren wat jij fout deed.
    Eindigen op een goede noot..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

Nou lieve forumleden! ik ben nu weer aan de lijn bezig en super enthousiast zonder pushing van stick of degelijk maar met me stem haar enthousiast aant maken(iedereen verklaart me voor gek denk als ze me hhoren BOEIEEN:P haha) EN jaa hoor daar komen de oortjes: HUH VROUWTJE JIJ DOET RAAR

Zal snel weer filmpjes plaatsen
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door AnQ_
    Nou lieve forumleden! ik ben nu weer aan de lijn bezig en super enthousiast zonder pushing van stick of degelijk maar met me stem haar enthousiast aant maken(iedereen verklaart me voor gek denk als ze me hhoren BOEIEEN:P haha) EN jaa hoor daar komen de oortjes: HUH VROUWTJE JIJ DOET RAAR

Zal snel weer filmpjes plaatsen
    Hahah leuk!! Ik wil het zien

Herken wel wat! Lodash loopt soms met oren op enigzins narrige halfzeven naast me. Als ik dan heel hard om hem moet lachen, dan gaan ze zo weer naar voren

May the horse be with you!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne

als jouw paard zo stressig is, komt dat dan door de signalen die zij niet begrijpt? Waarom stop je dan niet en geef je haar nog een oefening die zij wél begrijpt en eindig je daarmee de les?
    sorry had jou vraag niet willen negeren, maar had mn antwoord even uitgesteld en vervolgens vergeten

Stresserig is ze door allerlei factoren. Ze ziet een blaadje vallen, voelt een druppel regen op haar voorhoofd, hoort een ander paard hinnikken, of is inderdaad in de war om wat ik vraag. De les direct eindigen met een makkelijkere oefening is niet altijd nodig naar mijn idee. Een leerproces brengt soms bij zo'n paard nou eenmaal stress met zich mee. Iets nieuws kan erg spannend zijn voor haar. Eigenlijk altijd is ze bij een nieuwe oefening even gespannen, hoe goed ik zoiets ook voorbereid (want dat doe ik heus wel stap voor stap). Voorheen ging ik, á la parelli door tot ze deed wat ik vroeg, gestresst of niet (is parelli inmiddels gelukkig ook vanaf gestapt). Nu probeer ik het gedrag uit te lokken, en wordt ze bang dan onderbreek ik de oefening, breng haar weer in ontspanning en vraag het opnieuw of anders (net hoe het voelt). Vaak helpt het enorm als je een onzeker paard even weer ontspannen laat en is het helemaal niet nodig om de sessie af te breken. Dan had ik bij Shanna waarschijnlijk weinig kunnen bereiken tot nu toe.
    Blijft ze stressen, tja dan is het tijd om eens na te gaan of de oefening niet te vroeg is om te vragen natuurlijk.

Ik heb er eerlijk gezegd geen pasklare theorie voor, maar het werkt blijkbaar wel, want we zijn al een heel eindje op weg niet waar?

Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234

Bladwijzers

Forum Rechten