https://www.youtube.com/watch?v=OfOr2Tfwtrs[/video]
Bij deze het filmpje, normaal draaf ik niet zo langachter elkaar ma wou het nu echt even duidelijk op film zetten! hoop dat het zo duidelijk is.!!
https://www.youtube.com/watch?v=OfOr2Tfwtrs[/video]
Bij deze het filmpje, normaal draaf ik niet zo langachter elkaar ma wou het nu echt even duidelijk op film zetten! hoop dat het zo duidelijk is.!!
Ooow ja, ik zie het! Ze drijft jou! Ze maakt ook nog van die "drijfbewegingen" met haar hoofd, net zoals Amy doet als ze voor me staat te "commanderen" (dat ja-schudden, die hoofdbeweging, dat bedoelde ik nou).
En wat doe je daaraan?
Fjalar doet dit ook namelijk. In stap. (draven is al helemaal een ramp)
Surrender to fun!
Oh.. ik zie het al!!
Jij blijft naar je paard kijken!
Je hoofd/oog is constant op het paard gericht. Pas aan het einde kijk je vooruit en floep, de oortjes gaan naar voren.
Ik kan me op dit moment even niet herinneren waar ik dat 'omkijken' naar je paard ( wat je dus vooral niet moet doen omdat dit druk oplevert) vandaan heb.. Parelli? Irwin? Uit één van de 1000 hoe ga ik met mijn paard om methodes?
Je oog op je paard richten ( en dan zeker op het hoofd) is altijd druk.
Ik vind je paard ook wat 'onzeker' overkomen..
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
Ik vind het er eigenlijk niet erg dominant uitzien. Ik zie eerder onbegrip in je paardje, alsof hij zich niet helemaal gemakkelijk voelt, alsof het niet helemaal duidelijk is.
Verder ben ik met Marianne eens. Je maakt dezelfde fout die ik maar op de tweede foto die ik hier plaatste, ja draait je een beetje naar je paard toe.
Verder ziet het er niet heel erg gespannen uit vind ik. Je paard dringt niet aan om door te lopen als jij stopt, en ze komt meteen met je mee als jij gaat rennen.
Mijn advies: gewoon een lang recht stuk gaan rennen en je niet druk maken of je paard achter je aan komt of niet. Als jij gewoon je eigen ding doet dan komt dat veel beslister over op je paard en zal hij waarschijnlijk ook meer vertrouwen dat jij alles wel goed regelt.
Groetjes van Els!
niet helemaal mee eensOorspronkelijk Geplaatst door Amiro
Shanna heeft dit ook een tijdje gedaan. Als ik dan gewoon iets langer door bleef rennen beet ze me in mn arm, om haar lichaamstaal kracht bij te zetten. Ze was onzeker in die tijd, en wilde me dat duidelijk maken.
Ik heb toen een tijd lang het halster weer om gedaan en zo aan de hand gedraaft. Dit gaf haar meer zelfvertrouwen en toen dit helemaal goed ging en ze haar hoofd mooi laag hield met draven online, ben ik liberty weer op gaan pakken (dit duurde zeker 4 maanden). Uiteraard extra gelet op mn lichaamtaal. Als ze weer onzeker werd stoppen, hoofd laag, laten ontspannen, en dan beginnen bij het begin. Eerst kijken of je je paard kunt laten doorstappen, of dat dat al boze blikken oplevert. Dan kijken of het met aandraven direct gebeurt of pas na een tijdje, zoek de grenzen op en verbreed ze dan.
Ook een tip: meerennen geeft je paard een extra reden jou op te drijven en je drukke bewegingen kunnen je paard ook onzeker maken. Probeer mee te lopen in een flink wandeltempo ipv te rennen. Draaf hoogsten een klein stukje mee om je paard aan te laten draven, maar ga daarna weer gewoon lopen terwijl je paard blijft draven.
Hahaha dat gaat echt niet hoor, alleen op de cirkel.Draaf hoogsten een klein stukje mee om je paard aan te laten draven, maar ga daarna weer gewoon lopen terwijl je paard blijft draven.![]()
Uhm super bedankt voor deze reacties van jullie beide, ik vind vittesse ookzeker niet dominant ik vind haar op sommige momenten ook een beetje onzeker niet op haar gemak overkomen.. bij de les van wim kwam dit ook duidelijk naar voren hij adviseerde om het me voer leuker te maken maar dit had geen resultaat en ze werd hier echt niet vrolijker op..Margot heeft ook gezien dat als ik met haar buiten aan het rijden bent vind ze het helemaal geweldig oortjes naar voren en gaanmaarja, ik vraag me dan echt af Waarom vind ze het niet leuk?? ik heb vandaag er goed opgelet dat ik voor me keek en spiekte stiekem in de schaduw maar ook daar waren boze oortjes..
Sandra ik ga het inderdaad is proberen om aan de lijnen, in een hoger tempo te wandelen tot dat goed gaat en misschien ga ik wel gewooon buiten met haar wandelene en dan stukjes rennen als dat goed gaat want zondag in arhmen rende ik dood de regen door het bos heen en toen rende ze kei vrolijk met haar oortjes naar voren achter me aan riep me vader nog: jaaaaa ze heeft dr oren na voren![]()
Ik zal proberen te regelen dat iemand meer stukjes grondwerkt kan filmen misschien dat jullie daar iets uit kunnen halen?
1duidelijk punt is al opgelost, ik stond veel te rechtop tegen over vittesse(irwin heeft me er op gewezen) en sindsdien gaat alles al stuk beter dus wie weet maarja, reacties zijn nog van harte welkom!!
Skey(wete toevallig dat je kim heet) misschien kan jij nog eens naar het filmpje kijken je vorige uitleg vond ik een hele goede maar weet niet of het indd van toepassing op vittesse is?
Als ze het in het bos zo leuk vindt dan zou ik daar zeker eens wat gaan doen. Je kunt allerlei leuke dingen opzoeken op en af een heuveltje vooruit/achteruit, springen over stronkjes samen , zigzaggen tussen de bomen door etc.
Ennneuh Trea, wanneer ik zeer sne lwandel dan gaat whoopie jaaaa draven(dus het kan wel) .Nu zijn wij natuurlijk een goede combi hiervoor, ik lange benen en whoopie korte.
![]()
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Uhmm wij wonen alleen niet bij het bos maar aant het kanaal dus rijden altijf op de dijk, ga ik daar maar eenden peste (tussen door zig zaggenm over heen springen enzo)
Dus Oosterhout is niet oosterhout in brabant??
Ja jammer dan voor de eenden![]()
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
jawel oosterhout in brabant.. maar we staan in tussen de kasse.. in made met vittesse ik woon in oosterhout![]()
ik denk dat dat eraan ligt hoe snappy je paard isOorspronkelijk Geplaatst door trea
![]()
Als het goed kunnen ook jou paarden in een langzaam tempo draven. Uiteraard kun je later wel mee gaan rennen, maar bij een onzeker paard is het beter om zelf rustig te blijven in je bewegingen
Dát moet je dus zeer beslist NIET doen. NOOIT een paard "belonen" voor: "onzeker gedrag", door te stoppen met een oefeningOorspronkelijk Geplaatst door sandra
. Denk aan de basis in level 1 (bijvoorbeeld one-rein-stop), waar je leert om nóóit te releasen, wanneer je paard nog emotioneel is.
Uiteraard probeer je vooraf de stressgrens correct in te schatten. En er net onder te blijven. Maar bij verkeerd inschatten probeer je het gedrag wat je op dat moment vraagt, mÃ*nder stressvoll te maken (adjust to fit the situation). Maar never ever helemáál stoppen. Niet doen!
Want dán train je het paard, dat "onzeker zijn" iets oplevert!
En je paard zal zich dan steeds "onzekerder" gaan gedragen,
terwijl het dat wellicht van oorsprong helemaal niet is.
Gewoon omdat dát gedrag, het gedrag is wat beloond wordt....
AnQ: in mijn optiek (naar aanleiding van je filmpje) is je paard nog niet toe aan @Liberty. Eerst draven aan de 12ft lijn en regelmatig tempoveranderingen houden hem alert. En dus de oortjes naar voren. "Back-up under pressure" lijkt me een zeer nuttige oefening; wanneer je hem op dat filmpje vraagt te stoppen, gaat dat wel heel erg op zijn 11-en-dertigste. Suc6 en grz Els
© E l s v a n d e r Z a n d e n ©
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
and those who matter don't mind." Theodor "Dr. Seuss" Geisel
Els ik vind dit toch wel wat kort door de bocht hoor...
Als je paard erg onzeker wordt van een oefening en je blijft maar door gaan en het helpt niet en je arrows zijn op dan kan je volgens mij beter WEL stoppen...om het simpele feit dat hetzelfde herhalen met hetzelfde ongewenste reslutaat een paard ook niet helpt.
Dus in eerste instantie vertragen en als dat niets uithaalt stoppen en even vertellen dat de wereld niet vergaan is en vervolgens nog en keer vragen is in sommige gevallen gewoon een goed idee...
Zeker als je zelf nog niet zoveel mogelijkheden hebt om iets goed op te lossen.
En ik denk dat als ik Shanna zou hebben die, als ik niet even een stap terug doe in mijn arm bijt ik toch liever eieren voor mijn geld kies, even stop en het opnieuw probeer met misschien een andere insteek!
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill
Bladwijzers