Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 53

Topic: oren in nek bij naast/achter je draven!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: oren in nek bij naast/achter je draven!

Ah, ik zie het. Maar ze is wel LB introvert, een soort van "make me-horse".
    Welke strategieën geeft parelli daarvoor:
    Omgekeerde psychologie,
    doe het omgekeerde van wat ze verwachten (zorg dat je interessant word/bent)
    en zorg ervoor dat je dat bepaalde ding vind waar ze alles (nou ja, veel toch) voor doen. Kriebels, voedsel...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Whoopie doet het idd ook altijd wanneer ik haar op de cirkel van hand laat veranderen in draf ( we hadden het er gisteren nog over tijdens les), ze probeert dan ook in mijn ruimte te komen (soms). Ik reageer er niet extra op ze moet gewoon van hand veranderen, komt ze in mijn ruimte dan geef ik een extra hulp. Ik heb wel geprobeerd om in de gaten te houden waar ik mijn energie naar toe stuur (alla Irwin) maar daarmee kom ik er ook niet.

Whoopie is sowie so een paard wat erg reageerd wanneer anderen in haar ruimte komen maar soms zoekt ze het ook op zoals hier endan gaat ze idd drijven.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Wauw Kim, bedankt voor die uitleg! Ergens wist ik dat wel maar als je het in die woorden leest, zeg je 'JA'. Dat is het. Weet je nog het topic dat ik opende over Pebbles die altijd even een gevecht aangaat met me? Wel , in dat bewuste eerste deel, zijn haar oren ook zo plat en 'not interested'. Maar na onze conflictfase is ze heel anders. Reageert ze licht en komen haar oren idd meer naar voor. Ze stelt zich vragen en is attent op me... Maar wat stom dat we steeds daarvoor een conflict moeten hebben.... Met de playday heeft ze het ook een paar keer gehad. Maar daar voelde ze zich plots heel onzeker en wou dicht in de buurt van Apollo blijven. Toen had ik meer leider moeten zijn voor haar. pff wat moet je flexibel zijn zeg!
    Don't dream your life, live your dream!

Troy doet het ook.. alleen maar als hij áchter me loopt. Hij is het meest introverte paard in onze kudde. Ik heb het er met Wim over gehad, hij zegt dat Troy mij drijft op zulke momenten. Het is bijv. als ik met de voerkist naar zÃ*jn ruif toeloop, en Troy achter me aanloopt. Hij spoort mij daarbij aan om door te lopen.
    Als hij in de wei @ liberty op me afkomt doettie het ook. Ruinen/hengsten zouden dit gedrag vaker vertonen dan merries aldus Wim. Het heeft weinig met druk erváren te maken, wel met druk zetten (op mij dus)
    Aaaaaaaaargh.. ik word onder druk gezet door mijn paard.

Amy zet me ook onder druk, maar op een andere manier. Zij gaat recht voor me staan, kijkt me aan en beweegt haar hoofd op een typisch "commanderende" manier (driftig ja-knikken.. zoiets)

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

hahaha zo grappig! Bij ons op de wei gebeurt het tegenovergesteld... de ruin gaat heftig jaknikken met zijn hoofd, de merries lopen met hun oren in hun nek...

Bij 1 van de paarden kan 'k het inderdaad wel toewijzen aan drijven. Als ik bij de schimmelmerrie die bij casandra op wei staat aankom met voer of 'k wil de draad open doen zodat zij kan gaan eten legt ze haar oren ook in haar hals en steekt daarbij haar hoofd wat vooruit, en is naar mij toe gericht.

Maar bij casandra is het nog anders... Zij legt haar oren in haar hals en steekt haar hoofd omhoog en draait daarbij weg van mij...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja, wie traint er nu eigelijk wie??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

omdat je op dat moment aan het retreaten ben

Hoe kom je daar nu bij? Als je naast het paard loopt en je gaat rennen dan is dat zeker wel te zien als een vorm van druk. Hij wordt immers gedwogen mee te rennen, al dan niet "at liberty"?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Ik zie het ook vooral als drijven (Piablo doet het vb als ik met een arm vol hooi voor hem uit loop).
    En toch ook soms een beetje als druk ervaren. Want wat doe je als hij niet mee draaft? Juist, ja... En dat weet hij.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    omdat je op dat moment aan het retreaten ben
    Hoe kom je daar nu bij? Als je naast het paard loopt en je gaat rennen dan is dat zeker wel te zien als een vorm van druk. Hij wordt immers gedwogen mee te rennen, al dan niet "at liberty"?
    Ik kan natuurlijk alleen in mijn geval spreken en niet hoe het er bij iemand anders aan toe gaat.
    Maar als ik begin te lopen en Aramis steekt zijn middelvinger naar me op en loopt niet mee...wat ga ik daar aan doen? Toch niets? Als ie niet wil meelopen dan loopt ie niet, as simple as that.
    En ja, dan kan je gaan drijven met je stick, tuurlijk, dat is druk op dat moment. Maar ik ken mijn paard, en als hij niet meeloopt dan is er wat. Hij heeft een enorme playdrive en is meestal wel in voor een wild spelletje, dus als ie niet mee wil lopen heb ik daar respect voor, punt. Dus nee, geen druk. Hoe ik daarbij kom, omdat ik dat weet. Omdat ik dat al heb meegemaak en gezien heb. Hij blijft dan gewoon staan, oortjes zijwaarts, hoofd laag, kijkend naar mij. Zo ziet een paard er niet uit als ie druk ervaart? Toch?
    En als ie dat deed dan bleek dat ie niet lekker was. Dierenarts bevestigde dat.

En dat was dus mijn geval, ik spreek alleen voor mezelf, als ik van mijn paard wegloopt, al dan niet vol energie dan ervaart hij dat niet als druk. Die paar keer dat hij niet wilde meelopen laten dat mij duidelijk zien. Ook het feit dat hij het niet nodig vond om de andere kant op te lopen weg van mij, maar gewoon te blijven staan in een zeer rustige houding. Hij weet best dat ik rekening houd met zijn mening.

Kim, het gaat in dit topic toch over een paard wat wél meeloopt en daarbij de oren plat heeft? Dat jij een andere ervarig hebt met jouw paard - niet meelopen en stil blijven staan, is niet helemaal relevant in dit verhaal denk ik.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Dat weet ik niet, ik ken de TS en haar paard niet. Dus ik kan alleen mijn ervaring opschrijven en misschien kan ze daar iets uithalen. Misschien doet ze het net hetzelfde als ik, misschien ook niet. Ik denk ze nu even moet kijken of ze ergens uit dit topic al iets herkent.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Het is in zoverre relevant.. dat als Aramis NIET wil, hij NIET meeloopt. .en dat als hij WEL wil.. hij eerst meeliept MET ZIJN OREN PLAT!! .. en dan zijn we weer ontopic.. en is de uitleg die Kim gaf over de oplossing die zij gezocht heeft w.m.b. ERG relevant!

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

jaa ik zit constant mee te lezen!! Je oplossing/ uitleg heb ik met handverandere nog niet uitgeprobeert!! Ik zal vanavond is kijken of iemand effe stukie kan filmen!! ik ga alles nog eens 1x lezen duurt bij altijd effe wa langer voordak het snap
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Actief Forumlid Amiro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007

Amiro´s oren staan bijna nooit helemaal recht vooruit als ik met hem bezig ben. Zijn oortjes zijn normaal gesproken op mij gericht, of staan iets naar achter gedraaid. Ze liggen dus niet plat in zijn nek. Dit is bij Amiro geen agressie oid, irritatie aan mij laat hij zien met zijn hele lichaamshouding, en niet alleen met zijn oren. Ik zal even foto'tjes zoeken om te laten zien wat ik bedoel:

Hier heeft Amiro zijn oren wat naar achter uit concentratie, zo heeft hij ze ook als ik wegren. De rest van zijn houding is ontspannen, hij deed ontzettend zijn best de oefening die ik hem gaf goed uit te voeren. Zijn oren liggen niet plat in zijn nek. Hij spant zijn spieren wel aan maar niet op een gestreste manier. Gewoonweg omdat ik hem vraag zijn spieren te gebruiken bij deze oefening.

Hier blokkeer ik Amiro's weg door mijn lijf verkeerd te draaien. Ik maak hier dus een fout, en Amiro straft me gelijk! Zijn oren in zijn nek, zijn hele lijf gespannen, zijn nek een beetje gedraaid. Zijn oren verschillen dus niet heel veel met het plaatje hiervoor, maar zijn houding verschilt zeer veel. Hij bedoelt er ook iets heel anders mee.

Ik weet niet precies hoe jou paard precies staat, maar waarschijnlijk weet je zelf het beste wat hij er precies mee bedoelt. Alleen de oren vertellen vaak weinig, probeer het hele lichaam te lezen.

Skey, ik vind dat je een hele mooie uitleg hebt gegeven. Zoals jij het met je paardje doet doe ik het inderdaad ook, als hij niet met me mee wilt rennen mag hij stil gaan staan. Het maakt mij niet uit, even goede vrienden! Amiro kwam er snel genoeg achter dat het veel leuker was om mee te rennen, maar als hij het even niet leuk ,meer vind dan mag hij dat, dan respecteer ik zijn keuze en gaan we wat anders doen. Hij heeft een reden voor alles wat hij doet.
    Groetjes van Els!

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

Vittesse geeft echt de houding van de 2de foto aan! me vader gaat het vanavond even filmen dus dan zet ik het er vanavodn of morgen op!
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Bladwijzers

Forum Rechten