Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: probleem met syovanna over aandraven

probleem met syovanna over aandraven

hallo. ik heb een probleem met syovanna, en hoop dat iemans hier kan helpen.
    syovanna is een redelijk grote haflinger van 12 jaar, die veel in de wei staat samen met martijn, een andere haflinger, maar snachts staat ze binnen. syovanna staat minstens een keer per week voor de kar en ik rijdt haar 1 tot 2 keer per week, vaker kan niet doordat ik naar school moet. syovanna is altijd wel lekker rustig, en eigenlijk voor bijna alles in.
    ik rijdt zowel in de bak als in het bos met syovanna, en zorg voor genoeg afwisseling door regelmatig spelletjes met haar te doen, ik longeer haar af en toe, ik werk wel eens aan de hand met haar en ik spring met haar.

nu is het probleem dat syovanna sinds een tijdje niet graag meer draaft wanneer ik met haar in de bak aan het werk ben. als ik haar probeer te laten aandraven(ik rijdt zonder sporen) legt ze haar oren in de nek en gaat ze zachter stappen. omdat ik dan denk van, ik heb haar nu gevraagd aan te draven dus dat moet ze nu ook, geef ik haar dan een tik met de zweep en dan draaft ze wel aan, maar in een langzame draf met de oren naar achteren. als ik haar met mijn stem of met hulpen harder probeer te laten gaan, doet ze dit pas na een hele tijd aandringen en nogsteeds met de oren in de nek. als ik weer ga stappen ontspant ze weer. nu dacht ik eerst dat het zou komen doordat ze misschien eventuele problemen had met haar rug of benen of iets dergelijks, maar dit kan niet het geval zijn, want in het bos draaft ze gewoon vrolijk aan, en loopt ze precies op het tempo wat ik wil hebben. nog over het tuig, ik rijdt haar met een gebroken bit met D-ringen, een gewoon hoofdstel met een enkele neusriem en een veelzijdigheiszadel. ik gebruik verder geen hulpmiddelen zoals bijzetteugels. als ik syovanna longeer, doe ik dit afwisseld met 1 of 2 longes. ik voltigeer af en toe op haar, maar dit alleen in stilstand, waar ze totaal geen probleem mee heeft en gewoon een beetje staat te dromen. ik rijdt zowel alleen als met een andere pony en ruiter erbij met haar, en met die andere pony heeft ze totaal geen problemen.

ik hoop dat iemand kan helpen, want ik wil niet eeuwig in gevecht blijven met syovanna over dit...

Re: probleem met syovanna over aandraven

maar dit kan niet het geval zijn, want in het bos draaft ze gewoon vrolijk aan
    Je trekt hier een conclusie die je niet trekken kan op basis van deze informatie.

Ik denk wel zeker dat er iets fysieks aan de hand is met je paard. En waarom je met de zweep slaat is me helemaal een raadsel. Je schrijft zelf dat ze overal voor in is. Dan zou je moeten kunnen bedenken dat als iets niet doet, wat ze buiten wel doet, dat ze daar een hele goede reden voor heeft.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

dat klopt, en daarom schrijf ik het bericht ook en vraag ik naar advies, ik vraag of iemand misschien weet wat er aan de hand is uit ervaring.
    en dat ik zeg dat ze overal voor in is en daarna zeg dat ze niet graag aandraaft in de bak, is inderdaad niet goed geformuleerd maar dat komt ook doordat ik niet erg goed ben in iets uit te leggen. dat van de zweep zeg ik erbij om uit te leggen wat ik doe als dit gebeurd, en ik hoopte eigenlijk dat iemand met een andere oplossing zou komen omdat ik haar niet graag een tik geef...
    het kan inderdaad zijn dat ze een fysiek probleem heeft, maar ik wil graag eerst alternatieven proberen waarmee ik misschien kan ontdekken dat ik het zelf fout doe, en dan mezelf een duur onderzoek bespaar dat dan onnodig blijkt.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Paard heeft ongemak bij het aandraven in de bak, dat kan zitten in heel veel factoren. De bodem van de bak kan te zwaar zijn (peesprobleem?), zadel kan niet fijn liggen/passen, je geeft in de bak tegengestelde hulpen ten opzichte van buiten (in de bak met teugels buiten zonder contact rijden). Kortom... het kan heel veel zijn...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik denk dat het heel moeilijk is om er zo iets over te zeggen.

Doet ze het ook wanneer er iemand anders op rijdt in de bak.
    Is ze goed voorwaarts voor de kar.

Als dit niet gebruikelijk is dan zou ik er toch eens door iemand naar laten kijken. Dat het paard buiten goed loopt zegt niet alles, soms lopen ze buiten vrolijk door een blessure heen omdat ze het leuk vinden buiten. Wil niet zeggen dat er dan niets aan de hand is.

Doet ze het ook naar een langere warming-up (zeg maar iets), mischien zelf eens gaan kijken waar nog meer een probleem kan zitten,achterwaarts, zijwaarts buigen, etc etc zodat je daar mischien wat meer info over kunt krijgen.

Succes verder en goed dat je er oog voor hebt en een oplossing wilt zoeken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Hoi,

Super dat je om advies vraagt toch! De eerste stap dat je het op merkt en de tweede dat je gaat zoeken. Super.

Ik vind het toch een onderzoek van een magnetiseur, osteopaat, chiropractor (kies een van of kies de optie anders ) waard. Het zit zo vaak in het fysieke.

Succes.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ik heb hetzelfde probleem gehad met casandra. Dit kan idd aan véél factoren liggen. Het is héél goed dat je op zoek gaat naar een oplossing. Dat slaan met de zweep vind 'k geen goede oplossing. Het is duidelijk dat het paard ongemak ondervind....

Ik heb het als volgt opgelost:
    tuig laten nakijken: zadel bleek te smal
    Probleem was nog niet opgelost, dus casandra laten nakijken door een osteopaat --> conclusie: aan haar linkerkant waren haar spieren korter dan aan haar rechterkant waardoor ze moeite heeft met buiging (stelling minder omdat haar hals dan wel weer soepel was). Verdict van de osteopaat: loswerken aan de longe.
    Maar hierbij was het probleem nog niet opgelost. De osteopaat vertelde me dat zowel mensen als paarden een moeilijke en gemakkelijke kant hebben. En héél waarschijnlijk zat ik ook scheef... Nadat ik mijn instructrice daarover vertelde heeft ze er meer op gelet en het bleek dat ik op 1 been in het zadel meer steun dan op een ander been (mijn linkerbeen is sterker dan mijn rechterbeen waardoor ik nogal de neiging heb om naar links te hangen) verklaart ook waarom ze zo scheef liep rechtsom... conclusie van de osteopaat: misschien ook eens gaan werken met centered riding om meer bewust te worden van mijn eigen lichaam. Volgens mijn instructrice heb 'k nogal wat problemen met mijn fijne motoriek; Ik heb moeite om verschillende lichaamsdelen afzonderlijk te sturen, waardoor ik ook geen onafhankelijke zit heb.

Het zijn vaak al die dingen samen die ervoor zorgen dat het paard niet comfortabel is als jij gaat draven. In stap is dat minder een probleem omdat je zelf véél meer tijd hebt om alles na te gaan. In draf gaat alles véél sneller en moet je en op je paard letten (juiste buiging) en op jezelf... En in galop is dit probleem ook niet zo van doen omdat je daar wordt meegenomen in de beweging.

nu je dat zo zecht van jouw zit, volgens mij heb ik met mijn rechterbeen meer druk, want als ik met het zadel rijdt dan zit het altijd een klein stukje naar rechts, en als ik met de vliegendeken rijdt die onder mijn beugel doorgaat, (de beugelriem moet hem op zijn plek houden), zakt die altijd naar rechts. ik heb al eens bedacht dat dat kwam doordat ik te weinig druk heb rechts, maar ik heb het nooit in verband gebracht met het slechte aandraven in de bak. in het bos zal ik daar dan misschien minder last van hebben dan in de bak omdat ik niet de hele tijd in rondes rijdt en niet zo veel bochten maak...
    ik zal er eens op letten, bedankt!

Bladwijzers

Forum Rechten