hallo. ik heb een probleem met syovanna, en hoop dat iemans hier kan helpen.
syovanna is een redelijk grote haflinger van 12 jaar, die veel in de wei staat samen met martijn, een andere haflinger, maar snachts staat ze binnen. syovanna staat minstens een keer per week voor de kar en ik rijdt haar 1 tot 2 keer per week, vaker kan niet doordat ik naar school moet. syovanna is altijd wel lekker rustig, en eigenlijk voor bijna alles in.
ik rijdt zowel in de bak als in het bos met syovanna, en zorg voor genoeg afwisseling door regelmatig spelletjes met haar te doen, ik longeer haar af en toe, ik werk wel eens aan de hand met haar en ik spring met haar.
nu is het probleem dat syovanna sinds een tijdje niet graag meer draaft wanneer ik met haar in de bak aan het werk ben. als ik haar probeer te laten aandraven(ik rijdt zonder sporen) legt ze haar oren in de nek en gaat ze zachter stappen. omdat ik dan denk van, ik heb haar nu gevraagd aan te draven dus dat moet ze nu ook, geef ik haar dan een tik met de zweep en dan draaft ze wel aan, maar in een langzame draf met de oren naar achteren. als ik haar met mijn stem of met hulpen harder probeer te laten gaan, doet ze dit pas na een hele tijd aandringen en nogsteeds met de oren in de nek. als ik weer ga stappen ontspant ze weer. nu dacht ik eerst dat het zou komen doordat ze misschien eventuele problemen had met haar rug of benen of iets dergelijks, maar dit kan niet het geval zijn, want in het bos draaft ze gewoon vrolijk aan, en loopt ze precies op het tempo wat ik wil hebben. nog over het tuig, ik rijdt haar met een gebroken bit met D-ringen, een gewoon hoofdstel met een enkele neusriem en een veelzijdigheiszadel. ik gebruik verder geen hulpmiddelen zoals bijzetteugels. als ik syovanna longeer, doe ik dit afwisseld met 1 of 2 longes. ik voltigeer af en toe op haar, maar dit alleen in stilstand, waar ze totaal geen probleem mee heeft en gewoon een beetje staat te dromen. ik rijdt zowel alleen als met een andere pony en ruiter erbij met haar, en met die andere pony heeft ze totaal geen problemen.
ik hoop dat iemand kan helpen, want ik wil niet eeuwig in gevecht blijven met syovanna over dit...![]()
Bladwijzers