Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Beleren jong paard met PNH

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Beleren jong paard met PNH

Lieve mensen,

Ik zit er misschien over te denken om een veulen/(twee)jaarling te gaan kopen. Ik wil hem of haar graag zelf inrijden volgens de PNH zodat ik zelf kan bepalen hoe licht hij of zij wordt. Ik ben zelf alleen nog slechts enkele weken bezig met Parelli (gaat wel heel goed en past echt bij mij). Heeft iemand anders ervaringen met het beleren van jonge paarden zonder al te veel ervaring?
    En is er iemand die ook een gangenpaard (IJslander) de andere gangen heeft kunnen aanleren middels PNH?

Graag reactie met ervaringen en tips!

Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re: Beleren jong paard met PNH

Het nadeel als je zelf net begonnen is met Parelli is dat het voor jou nog aftasten is. Je bent dan neit in staat om een jong paard te beleren denk ik. Denk niet dat het de meest gelukkige combinatie is.

Ik ben nu anderhalf jaar bezig met Parelli met 2 van m'n paarden. Ik zit nu eind level 2. Ik heb ook een veulen (nu 2 jaar). Hij kent de seven games, hij kan trailerladen... en toch durf ik het niet aan om hem zelf te beleren. ik doe wel al veel voorbereidend werk maar toch... zou ik hem graag door een professioneel instructeur willen laten inrijden. Het zal natuurlijk ook veel afhangen van het karakter van je paard.... Féroz vind ik persoonlijk niet zo'n makkelijke en waarschijnlijk heb ik der nog niet voldoende savvy voor. Als ze eenmaal een slechte ervaring hebben met opleren, is het moeilijk om ze weer vertrouwd te krijgen. Misschien kan je het samen doen met iemand die al verder staat?
    Don't dream your life, live your dream!

Aangemeld
    May 2007

Ik ben van plan om een jong paardje te kopen wat eerst nog naar een begrazingsgebied zal gaan. In die periode kan ik verder met PNH gaan met de verzorgpaarden die ik heb. En natuurlijk wil ik naar cursussen en trainingen om de echt moeilijke punten begleid door te lopen. Wat vinden jullie daarvan?

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nienie
    Ik ben van plan om een jong paardje te kopen wat eerst nog naar een begrazingsgebied zal gaan. In die periode kan ik verder met PNH gaan met de verzorgpaarden die ik heb. En natuurlijk wil ik naar cursussen en trainingen om de echt moeilijke punten begleid door te lopen. Wat vinden jullie daarvan?

Dit klinkt al veel beter!

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Goed nadenken over deze beslissing en altijd deskundige hulp erbij halen voor het opleren. Ondertussen kan jij wel meer savvy ontwikkelen terwijl je jonge paard zijn dienst als grasmaaier doet.

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

En ik vind mezelf juist een voorbeeld van dat het wel goed kan gaan, ik moet wel zeggen met de nodige dipjes... maar het resultaat nu mag er zijn.
    Ik als totaal groentje op paardengebied kocht een heel bijdehand haflinger veulen, liefde op het eerste gezicht niet verder kijke maar kopen. Dat veulen werd groter en brutaleren, ik kwam in aanraking met pnh en heb het op haar toegepast, dat ging niet zonder tegenslagen en de nodige frustraties, maar nu 3 jaar later heb ik een super paardje! Ik wil haar nooooooooooooit meer kwijt! het inrijden was een makkie, het leek de eerste keer al net of ze al 10 jaar rondhobbelt met iemand op haar rug.

Succes zou ik zeggen!
    The darkest hour is befor it get light!!!

Aangemeld
    May 2007

hmmm, wisselende ervaringen. Ik heb er wel een goed gevoel over om het zelf te gaan doen, en waar nodig ervaring en kennis erbij vragen. Nou eerst nog wikken en wegen en kijken en weer wikken en wegen.... Leuke zoektocht hoor!

Beste Elianne,

Leuk dat het bij jou zo goed ging. Maar het lijkt me toch een goede stelregel dat twee 'groentjes' samen gemiddeld genomen een lastige combinatie is.
    Maar Nienie, als je een tweejarige koopt, heb je dus nog twee jaar om zelf een hoop te leren. Dat is inderdaad best lang. In die tijd kun je, lijkt mij, toch zeker wel een goede basis leren. Neem zelf vooral voor om tegen die tijd heel kritisch te blijven kijken hoe je paard zich ontwikkeld en of je het zelf kunt of dat je hulp nodig hebt. Het is trouwens altijd erg fijn als er soms iemand mee kan kijken.

Het grote nadeel van het kopen van een niet-ingereden paard is natuurlijk dat je niet goed weet wat je koopt, wat betreft karakter, bouw en gangenaanleg. En als je die twee jaar veel gaat leren, kan je voorkeur daarin ook nog eens gaan veranderen.

Zelf lijkt mij Parelli niet altijd geschikt voor een IJslander. Met PNH train je vooral op braafheid en rust. Het lijkt mij dan met (sommige) IJslanders moeilijk om dan weer het vuur en temperament naar boven te halen om te tolten. Daar moet je echt op bedacht zijn en zo nodig van het systeem afwijken, dan kan het vast wel.

groeten en veel plezier

ZON

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

@zon, dat laatste wat jij zegt over ijslanders is onzin hoor... In het begin van level 1 leer je inderdaad over safety, maar vanaf level 2 en zeker in level 3 ga je veel meer snappy spelen en ga je dus wel het temperament naar boven halen... Het is logisch dat voor je echt snappy wil gaan spelen met je paard, je toch al enige savvy moet bezitten om te voorkomen dat het spel uit de hand gaat lopen.

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Beste Zon,

bedankt voor je verhaal maar je uitleg erbij klopt soms van geen kanten...
    willeke geeft daar al een voorbeeld van en wat ik ook niet vind kloppen is dat een 2 jarig paard nog geen karakter kan laten zien... ik ben er zeer zeker van dat hij dat WEL kan!!!

groeten en veel plezier
    Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik ben ook een voorbeeld van iemand waarbij het goed is gegaan.
    Ik had naast heel veel jaar ervaring op een ponyclub vroeger ook verder weinig ervaring. Wat verzorgpaardjes gehad en toen met het paard van een forum genootje begonnen met PNH.
    Na een klein half jaar werd ik verliefd op een 2 jarige merrie. Te jong, merrie en vos, precies wat ik niet zocht en toch verliefd op werd. Toen ik wat grondwerk met haar ging doen bleek ze ook nog eens zeer dominant (maar wel heel lief hoor, maar met een klein tikje agressie af en toe en vooral dwarsheid...hihi). Met wat ups en downs en veel zelfstudie en op internet lezen, lezen en nog eens lezen ben ik toch een heel eind gekomen.
    Ze is nu 4 en we rijden gewoon lekker op halster buiten etc. Natuurlijk hebben we genoeg issues en ze is veel dominanter gebleken dat ik vooraf had verwacht. Als ik het nu bekijk eigenlijk niet helemaal mijn type paard en dat is dus inderdaad een risico als je een jong dier koopt dat je niet onder het zadel kan testen. Heel veel blijft toch echt een gok.
    Aan de andere kant hoef je niet andermans ellende op te lossen en dat is ook heel erg veel waard ben ik achter gekomen.

Overigens gaan we met ups en downs toch nog altijd vooruit en lol is ons motto. Ik heb er een top paardje aan over gehouden in ieder geval.
    Zeker als je de mogelijkheid om te lessen als je vast loopt zou ik het gewoon doen. Natuurlijk moet je ook je paardje er op uitkiezen. Ik heb bijv. echt gekozen voor een paard dat van nature al cool in eht koppie is, dat scheelt echt een hele hoop.

Veel weisheid met het maken van je keuze

Aangemeld
    May 2007

Dank voor al jullie reacties. Ik ga een paardje echt op mijn gevoel kopen. Dat moet kloppen en ik denk dat ik daarmee al een heleboel 'mis'combinaties uitspaar. Ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken, zeker met hulp van het forum, mensen die PNH al beheersen en cursussen/ trainingen.
    Marja, heb jij nog tips? Ideeen? Intolten????? En misschien anderen met IJsco's, tips, ideeen, een mening?

Ik hoor graag!!!!!

Bladwijzers

Forum Rechten