Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: subtiele hulpen

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

subtiele hulpen

Hoi, n.a.v. dit topic: viewtopic.php?f=6&t=13624&p=218033#p218033 open ik een nieuw topic.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Over die hulpen (bumpen, beenwigglen etc.) ...sinds ik bij Wim ben geweest, en geleerd heb om met echte subtiele hulpen te werken, vind ik de signalen zoals je ze geeft volgens Parelli ZOOOOO grof en lomp. Ik vind ze storend en het ziet er NIET uit. (Sorry Ariane, niet persoonlijk opvatten.. het gaat om de rij-fases van Parelli)

Kijk bijv. eens naar het volgend filmpje. Het paard is leuk, zondermeer, maar die ruiter?????? Een en al beweging en "gedoe" daar bovenop die rug. Afschuwelijk! De hele tijd beweging met de teugels, de zit en de benen. Niks subtiels.
    Vind het gewoon jammer, onnodig ook. Komt druk en chaotisch op me over.
    https://www.youtube.com/watch?v=EYhREW5_E7o[/video]
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mafhaf
    (Misschien eventueel nieuw topic over openen, ander onderwerp?
    Kan zeker interessant zijn.)
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door horsefreakje
    Nou...ik merk wel dat als ik ga wigglen ze soms dr hoofd in de lucht doet en met dr staart zwiept. Heb ik ook iets van...hmm how interesting, ze vindt dit echt frustrerend! Nu, aan de andere kant...met het wigglen neem ik dr comfort weg en het is aan haar om zo vlug mogelijk te reageren. Hoe vlugger ze reageert hoe vlugger ze dr comfort terugrkijgt.
    Maar ik begrijp het wel hoor, als ze met dr staart zwiept wil ze me ook wel iets duidelijk maken...en dat kan ik niet zomaar negeren...als het zoveel subtieler kan!

Maar dan vraag ik me af..HOE doe je het dan subtieler? Want trea, ik ben het voor een stuk met je eens hoor, ik vind Parelli soms ook erg grof overkomen...maar het ligt uiteindelijk toch bij het paard als hij nou reageert of niet? Want zodra ze reageert laat ik ook echt metéén los! En ik merkte wel dat ze steeds vlugger ging reageren. Dus het is niet zo dat ik nog een minuut erna met m'n benen zit te wigglen...maar toch!

Zal dit ook ff in een nieuw topic plakken met een ]/images/smilies/icon_wink.gif[/img]
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: subtiele hulpen

Hmm Trea ik schaar dit toch niet onder de noemer Parelli hoor...dat mag dat meisje zelf dan doen maar ik zie weinig van de principes terug.
    Dit vind ik meer iemand die met een touwhalster rijd en net van de manege afkomt....heeft niks met parelli te maken.
    Ik mag toch aannemen dat er genoeg mensen hier rondhangen die het verschil zien tussen 'parelli' en PARELLI

En tja, subtiele hulpen...ik begin steeds meer te 'voelen' naar positive reïnforcement. Ik heb het Room geloof ik geleerd door eerst te stoppen als ik zucht. Nog niks met mijn benen...meer eerst zuchten/ energie uit, dan teugel, dan stick. En waar ik nou moeite mee heb is HOE krijg je het dan voor elkaar dat je paard sneller gaat reageren ZONDER hem een hardere fase 4 te geven in het kader van comfort en discomfort....

Ik denk dat het hem dan zit in het geven van MEER comfort op dezelfde druk.
    Dus nu roep ik vaak heel uitbundig dat hij de knapste en de mooiste is (en ik meen het ook nog )
    En ik probeer echt veel meer te denken richting wanneer kan ik stoppen om hem iets te leren zeg maar...

Maar het sijpelt langzaam binnen moet ik zeggen.

En Ariane ik zou eerst vanuit stilstand het achter waarts met je voeten oefenen. En het stoppen op een zucht.
    Vergeet ook bij achterwaarts gaan je navel niet in te trekken dit is voor mij in elk geval een goede inzet voor achterwaarts...als ik dan mijn energie 'aan' zet dan denkt mijn paard alvast achterwaarts.
    Wat je ook kan doen is haar door het rijden met 2 sticks laten wennen aan ritmische druk voor achterwaarts. Dan kan je grotere circels maken in het begin en haar makkelijker zacht op haar borst tappen als ze het niet snapt. Van daaruit is de overgang naar het werken met je voeten ook makkelijker.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Hoi,

vanuit stilstand achterwaarts met m'n voeten kan ze al goed hoor. Maar zodra ik in stap zit vind ze 't precies gemakkelijker om in draf te gaan dan te stoppen. Ofzo.

Maar, ik dacht dat het wigglen met de benen niet echt kwaad kan omdat ik er nog een fase voor heb, nl. mijn zit en mijn energie. Het is dus wel de bedoeling dat ze dÃ*Ã*r op gaat reageren. Maar, doet ze dat niet dan wiggle ik dus met mijn benen, en doet ze het dan nog niet, dan geek ik druk op de string/touwhalster.

En tjah, je kan het als 'grof' beschouwen, maar het zijn toch gewoon je fases? Fase 4 van Yo-Yo is ook behoorlijk 'grof'. Maar ik hoef die nooit meer te gebruiken. Fase 1, hooguit eens fase 2 en fase 3 in 'noodsituaties'.

De bedoeling is toch dat je paard er lichter van wordt: dat Pipa al reageert op mijn zit en m'n energie...en dan pas kun je subtiele hulpen geven. Dacht ik. Met circling game bv, ik wijs en ze gaat. Zelden maar hoef ik die CS op te heffen. Dat is dan toch ook subtiel?
    Of ziet iemand 'subtiele hulpen' helemaal anders dan ik?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Ja ik begrijp wat je bedoelt.
    Ik probeer dus of ik nu andere dingen kan bedenken dan een HARDE fase 4 om mijn paard te motiveren om iets beter te doen...want hoe maak je een paard snappyer zonder dat je terug grijpt naar hem meer motiveren met meer druk....????
    Moet je er dan afspringen als hij een stapje harder zet op de druk waarvoor hij in eerdere pogingen minder deed?? en hoe krijg je je paard zover dat hij meer doet voor hetzelfde geld eigenlijk??
    Zonder terug te grijpen naar het geven van meer druk.....

Iemand?
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

heb ik ook lang over na gedacht, ik geloof dat iedereen die "snappy" fase heeft meegemaakt.
    Bij mij gaat alles beter door obstakels te gebruiken, de crux is naar mijn idee dus om je paard te laten meedenken, vooral eerst een goede purpose te geven. Met rijden heeft dit mij heel veel geholpen. het paard moet begrijpen dat jouw ideeen interessant zijn, dan wordt de motivatie ook groter. Voer werkt ook goed in combinatie daarmee.

ik vind parelli niet onsubtiel, je moet immers altijd bij fase één beginnen en daar naar streven. Ik vind "exaggarate to teach, refine as you go along" nog steeds een van de beste arrows. Vooral omdat je er zo vaak bij terug komt, micromanagen is (voor mij) een grote valkuil
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Dat bumpen voor achterwaarts ziet er niet uit. Bovendien heb je er straks als je dressuur wil rijden helemaal niks aan omdat het precies het tegenovergestelde is van de algemeen geaanvaarde hulp (benen juist iets naar achter zodat de achterbenen netjes anderstappen in stop en ook in achterwaards). Horst becker en andere Klassieke duitse meesters gaan zelfs zover dat benen ligt worden aangespannen (en iets naar achteren gelegd) als hulp voor stop en achterwaards opdat je deze hulp later kan gebruiken om piaffe of passage te krijgen. Daarnaast is bumpen met je benen ver naar voren funest voor je houding.

Tegenwoordig heb ik de voorkeur voor het stoppen zoals Chris Irwin dit uitlegd. Blocken met je handen, energie in zijn achteruit maar je vraagt wel voorwaards aan je paard. Paardlief voelt dat dit niet kan en stapt achterwaards. Alles is heel licht, zelden komt er maar druk op de teugels. Als je paard je houding snapt kunnen de teugels ook worden weggelaten.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Die fases opbouwen daar blijf ik ook tegenaan lopen. In principe zijn het goede uitgangspunten denk ik als je maar af en toe een fase 4 hoeft te gebruiken en daarna met lichte hulpen kunt werken.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat Whoopie na een goed jaar heus wel weet wat ik bedoel maar dat ik tijdens bijna iedere training wel 1 keer of vaker een fase 4 moet geven. Ik merk dat ik daar van baal , maar wat is het alternatief???
    Als ik niet reageer zal ze steeds vaker denken hier heb ik geen zin in, en wordt ze vreselijk traag.

Ik probeer mijn training af wisselen mbt inhoud, en ik bekrachtig ook het goede , komt ze terug op mijn zit dan stap ik af en stop ermee voor die dag , dat soort dingen.
    Aan voerbeloning heb ik ook zitten denken, ik lees dat veelmensen hier daar gebruik van maken. Whoopie wordt vreselijk snel onbeleefd wanneer er voer in het spel komt, aan de andere kant geeft dat ook weer wat haar motivatie daardoor kan zijn.
    Diegene waar ik les van heb werkt liever niet met voedselbeloning of evt in een latere fase(hopelijk zit ik nu in een latere fase)

Ik blijf het lastig vinden!! Mischien lees ik hier nog intressante tips.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten