Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Don't change gaits en RB behavior

Don't change gaits en RB behavior

Gisteren ben ik met mijn pony in de bak wezen rijden en hebben we het spelletje "don't change gaits" gedaan. Van te voren eerst grondwerk gedaan, pony was totaal ontspannen en liep tijdens het stappen ook lekker te "stofzuigen", met haar neus over de grond, volledig ontspannen.

Van zichzelf is mijn pony ontzettend LB, met meer whoa dan go. Tijdens het stappen gaat ze continu stilstaan, vraagt aan mij wat de bedoeling is (kijkt ook echt naar me om) en stapt dan op een fase 1 hulp (smile with all cheeks) weer verder. In draf komen we niet verder dan een kwart rondje voordat ze uit zichzelf teruggaat naar de stap, soms zelfs meteen gevolgd door halthouden.

Wat ik gisteren heb gedaan, is het volgende:
    1. dmv fase 1 (heeeeeel af en toe fase 2 - smile with all cheeks, gevolgd door beendruk) gevraagd om te stappen. Steeds als ze stil ging staan, even laten staan en daarna opnieuw gevraagd weer te gaan stappen.
    2. Op een gegeven moment afgewisseld met draf (waarbij ze terugvalt naar stap, zelfde verhaal als hierboven) omdat ik hoopte dat ze die gang makkelijker zou vinden.
    3. Omdat het patroon zich continu bleef herhalen, ben ik de fase 1 sneller gaan geven. Dus mocht ze eerst een paar seconden stilstaan, ging ik die tijd steeds verder inkorten. Dus bij een change of gait binnen 1 a 2 seconden opnieuw terug naar de gewenste gait.

Wat merkte ik:
    1. De "go" werd steeds actiever, met actiever achterhand gebruik en snelle reactie.
    2. Mijn pony werd duidelijk RB: hoofd omhoog ipv omlaag, rug wegdrukken en steeds sneller lopen in stap of draf.
    3. Mijn pony blééf bezig met "changing gaits" oftewel ze bleef teruggaan van draf naar stap en van stap naar halt.

In dit geval ben ik erg blij dat mijn pony meer whoa dan go heeft en er bij changing gaits voor kiest om een gang langzamer te gaan ipv sneller. Want haar reactie op deze game leek toch behoorlijk op vluchtgedrag (bij fase 1 - snelle reactie - hoofd omhoog, rug weggedrukt - actieve gang met voor haar doen erg overdreven achterhand gebruik).

Mijn vraag dus nu: wat heb ik fout gedaan? Hoe hou ik mijn pony LB? Hoe kan ik haar stimuleren om de juiste gang aan te houden? Met grondwerk (circling game) is dit geen issue, ze houdt in stap of in draf haar tempo gewoon goed vast tijdens de duur van de game. Het lijkt me ook niet echt een idee om de circling game ineens 20 rondjes te laten duren om te kijken of ze dan ook de gang vasthoudt. Iemand tips???
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: Don't change gaits en RB behavior

Ik hoorde Linda zeggen over Remmer...
    "slow him down to speed him up"

Dat wil zeggen dat je voordat je paard kan denken aan een gang lager gaan jij het al gedaan hebt.
    Dus in elk e gang...zodat zij denkt dat je haar helemaal door hebt én rekening houdt met wat ze wil.
    Vervolgens is het dus niet meer aan haar om van gait te wisselen maar aan jou.
    Met de don't change gait is het niet erg dat je paard terug valt dus zou ik me daar niet teveel zorgen over maken. En ga dus stap voor stap...want als jij haar niet stopt omdat ze het goed doet zal ze zelf wel stoppen...

En jou paard denkt dus dat ze het na een half rondje draf al heeeeeel goed gedaan heeft...aan jou de nobele taak om haar na 4 stappen alweer te stoppen en te zeggen dat ze heel goed is.
    En die 4 stappen kan je dan gaan uitbouwen.

Succes!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Amai, ik heb dit probleem ook. Mijn pony's worden wel niet RB... In stap wel tamelijk opgelost al, die zette 2 stapjes en stopte. Nu kan ik al langer stappen, maar loop ik tegen hetzelfde probleem aan in draf.

Anroomy, ik ga uw tip eens uitproberen!

Xjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    50
    Dagboek Berichten
    7

Ik sluit me helemaal aan bij de tip van anroomy, want dit heeft bij sterre prima gewerkt. Sterre heeft ook aanzienlijk meer whoa dan go.
    In het begin kreeg ik 2 passen draf en dan viel ze weer terug naar stap. Ik deed het op dezelfde manier als jij en kreeg uiteindelijk 3 a 4 passen. Dat gaf mij de kans om haar dus na 3 passen terug te nemen naar stap. Dan een keer na 5 passen etc.
    Op een gegeven moment valt het kwartje dat ze niet zelf hoefde bedenken wanneer we weer gingen stappen.

Tegenwoordig valt ze eigenlijk nooit meer terug en kan ik met een lang teugeltje na 1 keer vragen gewoon doordraven. Ik ben nu bezig met hetzelfde in galop en ook dat gaat stapje voor stapje steeds beter.

Bedankt voor de tip anroomy, ik ga hiermee aan de slag
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

graag gedaan
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

goeie tip idd! en roadracer, leuk dat je weer vooruit kan. Succes hoor!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Die tip neem ik ook mee. Zat er juist aan te denken dat het opnieuw meer tempo vragen vaak weinig effectief is.

Bladwijzers

Forum Rechten