Gisteren ben ik met mijn pony in de bak wezen rijden en hebben we het spelletje "don't change gaits" gedaan. Van te voren eerst grondwerk gedaan, pony was totaal ontspannen en liep tijdens het stappen ook lekker te "stofzuigen", met haar neus over de grond, volledig ontspannen.
Van zichzelf is mijn pony ontzettend LB, met meer whoa dan go. Tijdens het stappen gaat ze continu stilstaan, vraagt aan mij wat de bedoeling is (kijkt ook echt naar me om) en stapt dan op een fase 1 hulp (smile with all cheeks) weer verder. In draf komen we niet verder dan een kwart rondje voordat ze uit zichzelf teruggaat naar de stap, soms zelfs meteen gevolgd door halthouden.
Wat ik gisteren heb gedaan, is het volgende:
1. dmv fase 1 (heeeeeel af en toe fase 2 - smile with all cheeks, gevolgd door beendruk) gevraagd om te stappen. Steeds als ze stil ging staan, even laten staan en daarna opnieuw gevraagd weer te gaan stappen.
2. Op een gegeven moment afgewisseld met draf (waarbij ze terugvalt naar stap, zelfde verhaal als hierboven) omdat ik hoopte dat ze die gang makkelijker zou vinden.
3. Omdat het patroon zich continu bleef herhalen, ben ik de fase 1 sneller gaan geven. Dus mocht ze eerst een paar seconden stilstaan, ging ik die tijd steeds verder inkorten. Dus bij een change of gait binnen 1 a 2 seconden opnieuw terug naar de gewenste gait.
Wat merkte ik:
1. De "go" werd steeds actiever, met actiever achterhand gebruik en snelle reactie.
2. Mijn pony werd duidelijk RB: hoofd omhoog ipv omlaag, rug wegdrukken en steeds sneller lopen in stap of draf.
3. Mijn pony blééf bezig met "changing gaits" oftewel ze bleef teruggaan van draf naar stap en van stap naar halt.
In dit geval ben ik erg blij dat mijn pony meer whoa dan go heeft en er bij changing gaits voor kiest om een gang langzamer te gaan ipv sneller. Want haar reactie op deze game leek toch behoorlijk op vluchtgedrag (bij fase 1 - snelle reactie - hoofd omhoog, rug weggedrukt - actieve gang met voor haar doen erg overdreven achterhand gebruik).
Mijn vraag dus nu: wat heb ik fout gedaan? Hoe hou ik mijn pony LB? Hoe kan ik haar stimuleren om de juiste gang aan te houden? Met grondwerk (circling game) is dit geen issue, ze houdt in stap of in draf haar tempo gewoon goed vast tijdens de duur van de game. Het lijkt me ook niet echt een idee om de circling game ineens 20 rondjes te laten duren om te kijken of ze dan ook de gang vasthoudt. Iemand tips???
Bladwijzers