Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: op welke leeftijd beginnen met Parelli?

op welke leeftijd beginnen met Parelli?

Vanaf oktober 2007 zal ik een eigen Shetlandertje in mijn wei hebben staan. Hij (nu nog hengstje) is dit voorjaar geboren. Zou iemand mij kunnen vertellen op welke leeftijd ik -voorzichtig- met Parelli oefeneningen met hem zou kunnen beginnen? Ik bedoel naturlijk niet nu al, maar na 1 jaar, 2 jaar, 3 jaar? En zo ja, met alle games, of alleen eerst de " friendly game"? Heeft iemand zelf al ervaring met een jong Shetlandertje en Parelli? Alvast bedankt voor de reacties!!
    Groetjes,
    Jeannette
    Be the change you want to see in the world. Mahatma Gandhi

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Re: op welke leeftijd beginnen met Parelli?

Volgens mij staat er niet echt een leeftijd op geplakt...ik denk hoe vroeger je kunt beginnen, hoe beter.

Vanaf de eerste dag, is het antwoord op je vraag.
    De eenvoudige dingetjes, geen moeilijke dressage oefeningen natuurlijk Maar Pat Parelli begint ook al vanaf de eerste dag om zijn veulentjes aan vanalles te laten wennen (zoals o.a. de Carrotstick).

Maar...hoe ver zit JIJ al in Parelli als ik vragen mag?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Ik denk dat je best als jong beestje niet te veel kunt vragen. Leren meelopen aan het touw en voetjes geven. Ook gewoon af en toe een eng voorwerp in zijn buurt leggen (nog niets mee doen ofzo, gewoon aan de rand van de weide).

Ik zou zeker niet al vanaf de eerste dag met de games beginnen, zeker niet sideways of cirkling. Gewoon je pony jong laten zijn, effe wandelingetje maken, poetsen, meer niet.

Enja, vanaf welke leeftijd kan je beginnen, ik weet het niet. Denk dat je met 1 jaar wel stilletjes mag beginnen voor friendly en dan 2 jaar echt de games (maar zoals ik al zei, ik weer ook niet of je vroeger of later mag beginnen).

Staat je pony alleen of staat hij met soortgenootjes? Het is aan te raden voor zo'n jong beestje dat hij soortgenootjes heeft om mee te spelen (en als liefst van dezelfde leeftijd ongeveer, zodat ze ook meespelen ).
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Aangemeld
    Apr 2006

Denk dat je met 1 jaar wel stilletjes mag beginnen voor friendly
    Daar ben ik het niet mee eens...waarom zou je paard 1 jaar moeten zijn om de stick te leren accepteren? Hoe jonger je hem eraan laat wennen, hoe beter..dat hij het geswoon accepteert zoals hij het halster accepteert en het voetje geven accepteert...
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Op de Savvy-club DVD's van vorig jaar laat Pat zien hoe hij begint met zijn pas geboren veulen Smart Seven, elke DVD geeft het volgende item te zien en alles wordt heel natuurlijk opgebouwd. Misschien kan je deze van iemand lenen of aankopen.
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik laat mijn veulen de komende 3 jaar zoveel mogelijk met rust! Hij mag toekijken als ik met mn eigen paard bezig ben, maar ik vraag nog niks van hem. Opvoeden gebeurt wel door de kudde, laat hem maar even lekker jong zijn hoor!

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik zou ook wachten en het veulen even veulen laten zijn. Je kan hem wel laten wennen aan de stick enzo,maar echte games zou ik pas mee beginnen op een leeftijd van 2.5-3 jaar.

Met de games zou ik sowieso wachten tot 2,5-3 jaar (zeker met de laatste 4) maar ik denk dat je in de wei al wel een beetje friendly met je handen kan doen.. gewoon beetje rondklooien enzo, zonder er veel van te verwachten/vragen. Beste is nmm nog altijd de opfok ingooien.

@Ariane, wat is volgens jou de meerwaarde van vroeg beginnen met de games?

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Volgens mij kan je niet vroeg genoeg beginnen met de imprenting... Het dier laten wennen aan dingen die hij of zij later gaat tegenkomen als volwassen paard. Korte wandelingetjes samen met de moeder aan de hand zijn zeker een meerwaarde vind ik. (natuurlijk moet je geen twee of drie uur gaan wandelen met een héél jong veulen, want de beenderen bestaan nog vrij veel uit kraakbeen en het dier heeft er nog niet de conditie voor., en natuurlijk doe je dit niet elke dag!) Zo leer je het dier rustig wennen aan het meelopen aan het halster en aan enge dingen buiten de weide/stal/erf.

Het voordeel van een vroege imprenting is dat je paard tegen dat het 3 jaar is al vrij bomproof gaat zijn.

barbarosa
    Guest

volgens mij kun je het beste al vroeg genoeg beginnen met gewoon aan vanalles en nog wat laten wennen zodat hij later een beetje bomproof is en meer relaxter.dingen zoals leren aan een touw lopen,voetjes geven en andere basisdingetjes,maar om echt met parelli en NH enzo te beginnen zou ik nog niet doen.
    ik heb zelf een hafje van net 2 jaar oud,doordat ik veel ziek ben geweest heb ik haar nog niet alles kunnen leren en aan dingen kunnen laten wennen (m.a.w. kon ik niet zoveel met haar bezig zijn) en dat merk ik nu wel voetjes leren geven gaat al een stuk moeilijker als je pony groter is dan als ze nog een jong veulentje is.
    die basisdingetjes zijn nu ook belangrijker dan NH.
    als hij met soortgenootjes in de wei staat dan leert hij ook al veel

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    Volgens mij kan je niet vroeg genoeg beginnen met de imprenting...
    De imprent periode is maar 48 uur volgens mij hoor. dit veulen is al te oud voor het echte imprenting.

Aangemeld
    Apr 2006

@Sandra: je hebt gelijk. Imprenting moet gebeuren in de eerste levensuren van het paard.

Hoi,

De meerwaarde van zo vroeg mogelijk beginnen met Friendly game hoef ik je vast niet meer uit te leggen (en heb ik trouwens al uitgelegd). Met 'de eenvoudige dingetjes' bedoel ik natuurlijk geen sideways enzo hé. Maar bv. leren wijken voor druk.

En zoals Liesbet al zei:
    Op de Savvy-club DVD's van vorig jaar laat Pat zien hoe hij begint met zijn pas geboren veulen Smart Seven, elke DVD geeft het volgende item te zien en alles wordt heel natuurlijk opgebouwd. Misschien kan je deze van iemand lenen of aankopen.
    ...De vraag van de TS is: Op welke leeftijd beginnen met Parelli, en aangezien Pat Parelli himself al vanaf de eerste dag met zijn veulens begint (imprinting enz) is mijn antwoord toch redelijk logisch als ik zeg dat er niet echt een leeftijd op geplakt staat?
    Groetjes
    Ariane xxx

Beste mensen,
    Wat hebben jullie mij al veel (goede!!) antwoorden gegeven! Reuze bedankt! Om mijn situatie een beetje uit te leggen: Vorig jaar september kocht ik een 11 jarige Haflinger, geweldig lief beest, volkomen verkeersmak (nou ja, landbouwvoertuigen blijven erg eng) en uitstekeng beleerd en getuigd. Omdat zij alléén stond, heb ik in principe van mijn overbuurman een Shetland veulen gereserveerd, dat eind oktober van de moeder weg mag. April dit jaar raakte mijn Haflinger hoefbevangen. Ondanks heel veel laten bewegen, géén gras en speciaal beslag moest ik haar twee weken geleden laten inslapen. Haar hoefbeentjes waren de zolen al aan't perforeren, zij leed ondraagelijke pijn. Nu ben ik niet over het verdriet heen en wil niet meteen een ander paard/pony. En dat Shetlander hengstveulentje? Ik ging naar de eigenaar toe en zei dat het beestje nu zelf alleen zou komen te staan, als hij bij mij kwam. Gelukkig kwam de buurman met de oplossing: dan neem je toch drie Shetjes mee, zij vormen een mini kudde, zijn aan elkaar gewend. Als je weer een groot paard neemt, kun je er altijd weer twee terugbrengen, die gaan dan weer naar hun oorspronkelijke kudde.
    Voordat mijn Haflinger ziek werd, bestelde ik Parelli level 1, met carrot stick, lead rope en touw halster(wel maat cob) Ik wil nu met dat Shetje gaan Parelli-en. Hij mag dan nog wel niet van zijn moeder af, maar ik kan ten alle tijden naar hem toe om hem aan mij te laten wennen, en aan andere (enge?) dingen. Vandaar mijn vraag.
    Ik vind het fijn dat er zoveel mensen op dit forum zijn, die mij meteen een antwoord gaven op mijn eerste vraag!
    Heel veel groetjes,
    Jeannette
    Be the change you want to see in the world. Mahatma Gandhi

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje

Hoi,

De meerwaarde van zo vroeg mogelijk beginnen met Friendly game hoef ik je vast niet meer uit te leggen (en heb ik trouwens al uitgelegd). Met 'de eenvoudige dingetjes' bedoel ik natuurlijk geen sideways enzo hé. Maar bv. leren wijken voor druk.
    wijken voor druk lijkt me ook erg belastend voor gewrichten.. Enige game wat imo dan overblijft is friendly, maar om dat nou 2 jaar te gaan doen
    Denk dat er genoeg andere dingen te bedenken zijn waar een veulen/pony meer aan heeft.

@Jeannettef, veel sterkte nog met 't verwerken van het verlies!
    Je hebt het wel mooi voor elkaar trouwens, zomaar 3 shetjes bij je thuis.. kun je geen parelli met 1 van de andere shetjes doen?

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Jeannette, let er wel op dat het advies van parelli is om nooit met ene jong paard of hengst te beginnen als je jezelf nog met trainen in L1. De eerste twee/drie levels van het systeem zijn om de mens te trainen en niet het paard. Ik zou het veulen nog ff lekker laten en een ouder paard uitzoeken om met L1 te beginnen. Als je klaar bent met L1 op het oudere paard dan kan je de principes toepassen op het jonge dier.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten