Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 73

Topic: welk bit?

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: welk bit?

En pas weer op met de dikte, al de bitten die hierboven op de plaatjes staan zouden te dik zijn voor Aramis (op het eerste zicht, het is en blijven foto's natuurlijk)
    Ik denk dat alleen die D-trens zou kunnen voor hem. Maar ik weet dan ook niet hoeveel plaats Pipa precies heeft.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aspen
    Hou het bij simpele niet te dunne bitten Geen pessoa of stangen of snaffles of dergelijke dingen. Die werken zeer scherp in tenzij je er zacht mee werkt,maar bij een ors is dat niet het geval.
    Uhm... een snaffle is gewoon de engelse benaming voor een trens....
    En te dikke bitten doen soms ook meer kwaad dan goed.

De africhtingstrens dan? Da's een zacht bitje..
    Probeer in ieder geval bij je winkel voor elkaar te krijgen dat je mag ruilen als het bit niet goed zit. En denk je wel om de goede maat? Het bit mag niet te breed of te smal zijn! Er zijn heel veel maten!

http://www.bokt.nl/wiki/Bit
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ik heb een africhtingsbit, ben er héél tevreden over.... In het begin wou casandra geen enkel bit aanvaarden... Ik heb toen een héél soepel rubberen bitje geprobeerd (zo'n bitje wat je alle kanten kan op bewegen) en dat ging fantastisch! Maar 'k had het van een vriend geleend en die bitten verkopen ze niet meer in de winkel. Kon het ook nergens meer bestellen... Dus dat viel alsnog af dan...;

Daarna heb 'k dan zo'n rubberen stangetje geprobeerd. Men zegt dat dat goed is voor jonge paarden met een gevoelige mond maar ik kan je zeggen dat het helemaal NIET is. Het bit is helemaal niet zo soepel als ze mij in de winkel hadden wijsgemaakt... (had het van tevoren niet kunnen zien omdat het niet in stock was dus had het besteld, afgaand op wat de verkoper zei). Het bit was echt vreselijk! Als je je linkerteugel opende schoof het bitje naar achter en rechts schoof het dan naar voren. Het drukte enorm op de lagen en gaf weinig tongvrijheid... Niet doen dus!

Nu heb 'k zo'n africhtingsbitje voor mijn dressuurlessen en 'k ben er héél tevreden over. Casandra loopt er nu vrij ontspannen onder en gaat stofzuigen. Blijkbaar ligt het vrij goed in de mond, maar bij dit bit hoor je net als met andere bitten met zachte hand te rijden... maar dat spreekt voor zich. Het bit is van koper en zet paarden aan tot vormen van speeksel, maar helaas kan 'k niet zeggen of dat zo is, vermits casandra altijd een schuimmondje heeft... of 'k nu met of zonder bit rijd... Blijkbaar kauwt ze wel graag op het bit. Als ik stap gaat ze er echt op zitten smekkelen... maar ook dat weet 'k niet of dat van het bit komt.... Ze likt en kauwt eigenlijk altijd vrij vlug... Met dat rubberen stangetje had ze dat niet. Dat nam ze vast in de mond en daar kauwde ze niet op (omdat het haar wss pijn deed). Heb daar dan ook maar 1 keer mee gereden.

Op wandeling doet casandra het ook héél goed op het africhtingsbitje, 'k hoef niet veel te doen om haar terug te nemen als ze wat heet wordt in haar hoofdje...

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik voel mezelf geen deskundige als het over bitten gaat maar mijn zoektocht bracht me bij de pinchless bitjes van Robart. http://www.pinchlessbits.com
    Ik ben gestart met een enkel gebroken pinchless bustrens (staat momenteel te koop ) en ik rij momenteel met een dubbelgebroken watertrens in een pinchless uitvoering. Ik weet niet of je pinchless kent? Bij pinchless bewegen beide zijde van het bit onafhankelijk van elkaar waardoor je nooit (zoals het woord zegt) in je paard zijn mond prikt. Ons Rengel reageert er goed op. Ik heb ook gekozen voor een dunne uitvoering. Arabs hebben niet zo'n grote mond en ik was ook gestart met een dikkere uitvoering omdat ik dacht dat die zachter waren, Rengel werd er gek van. De prijs valt ook goed mee, ik dacht dat ik zo'n 25 euro betaald heb.
    Dun bit, scherp bit. Klopt dus eigenlijk niet. Een bit is zo zacht als de ruiterhand die hem gebruikt.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik ben geen liefhebber van de watertrensen,die bewegen nogal los en daar kan de tong van het paard in blijven vasthangen wat erg pijnlijk kan zijn. Ik zou dus voor een bustrens gaan aangezien Pipa geen liefhebber van bitten is.
    Pipa heeft nu een bustrens en daar gaat ze heel erg raar mee doen: hoofdschudden en bit vastnemen ofzo, daarom dat ik wel voor de watertrens zal gaan omdat die wat losser in de mond ligt...mss met zulke rubberen ringetjes om wondjes te voorkomen?

Goh, bedankt voor jullie hulp hoor allemaal

Dus..een africhtingsbitje zou ook een goeie kunnen zijn..

@rengeltje: ik zal eens googles op die bitten waar jij het over hebt. Want heb er nog nooit eerder van gehoord.

Ik zal vrijdag eens gaan zien in de ruitersportzaak.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Dus..een africhtingsbitje zou ook een goeie kunnen zijn..
    Volgens mij wel, maar dan mag het wel niet te dik zijn in pipa's mond. Mijn is een vrij dik omdat casandra ook vrij veel plaats heeft in haar mond. Een dun bit zou dan te scherp inwerken bij haar en teveel rammelen, terwijl het bit dat ik heb toch vaster ligt.

En over die wondjes in de mondhoeken, dat valt echt wel mee hoor... Casandra had in het begin wel wat wondjes omdat ze in haar mondhoeken toch wat eelt moest kweken... die waren nog zooo zacht omdat ze voor het rijden nooit een bit ingehad heeft.
    Die wondjes die ze beschrijven omdat die ringen door het bit lopen is als het bit toch al héél vaak gebruikt wordt en dan ook pas na jaaaaaaren... Mijn tante heeft nu haar bitje voor haar oude paard (een enkel gebroken metalen bitje met rubber belegd), dat is ook een watertrens en ze gebruikt dat bitje al 20 jaar voor haar paard... Er is maar weinig slijtage op...

Ik denk dat als je een bit koopt met kwaliteit koper of metaal dat die normaal niet zo vlug zullen uitslijten van het schuren van de ringen door het bit.

Mijn bitje had 'k tweedehands over gekocht voor 15 euro van een vriendin (die het bit te groot gekocht had voor haar paard). In de ruitershop kostte dat bitje (K&K) dacht 'k 30 euro.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    En over die wondjes in de mondhoeken, dat valt echt wel mee hoor... Casandra had in het begin wel wat wondjes omdat ze in haar mondhoeken toch wat eelt moest kweken... die waren nog zooo zacht omdat ze voor het rijden nooit een bit ingehad heeft.
    Willeke, dat is volgens mij niet echt normaal hoor. Ik kan je verzekeren dat als mijn paard wondjes kreeg van het bit ik dat er meteen uitsmeet. En die had ook nog nooit een bit ingehad toen ik ermee begon...en toch heeft hij nooit wondjes gehad. Paarden moeten geen eelt kweken daar waar het bit ligt, als ze wondjes heeft betekend dat gewoon dat het een slecht bit is voor haar.

Aangemeld
    Apr 2006

Nuja, bij Pareli mag het bit toch iets uitsteken dus met wondjes zit ik niet echt mee..en als blijkt dat ze tóch wondjes krijgt dan neem ik natuurlijk een ander bit.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Willeke, dat is volgens mij niet echt normaal hoor. Ik kan je verzekeren dat als mijn paard wondjes kreeg van het bit ik dat er meteen uitsmeet. En die had ook nog nooit een bit ingehad toen ik ermee begon...en toch heeft hij nooit wondjes gehad. Paarden moeten geen eelt kweken daar waar het bit ligt, als ze wondjes heeft betekend dat gewoon dat het een slecht bit is voor haar.
    Casandra had in héél in het begin wel eens een wondje... Na enkele weken rijden bleven wondjes weg... allé 'k weet het niet... ben geen deskundige op dat gebied. Ik merk alleen dat dit bitje het bij casandra wel vrij goed doet als 'k dressuurles met haar heb... Dus 'k denk toch dat de mondhoeken in het begin gewoon héél gevoelig waren... Het bit is nagekeken door mijn nieuwe instructrice (die me er ook op gewezen had dat mijn zadel dus helemaal niet meer paste en 'k dus op zoek moest naar een nieuw zadel). Dus als het bit niet goed zou passen zou ze me dat ook gezegd hebben... niet?

Bij mijn vorige instructeur was het protest dat casandra gaf alleen maar flauwe zever en moest 'k haar doorrijden... kon niet aan het tuig liggen...

Nuja ik moet wel zeggen ik ben met die nieuwe instructrice ook helemaal van tuig veranderd... ander bit (dat africhtingsbitje, waar ze alleen de eerste week wondjes van had), ander zadel, hoofdstel volledig aangepast (neusriem iets lager), dus ik kan niet zeggen dat casandra nu (bijna) goed loopt omdat ik van bit veranderd ben... 't is een beetje alles samen dat ervoor gezorgd heeft dat alles nu met véél meer ontspanning verloopt... Ik kan alleen zeggen da'k vrij tevreden ben van het bitje dat ik nu heb... Ik hoop alsnog van vroeg of laat toch bitloos te kunnen dressuren en zoals het er naar uitziet zal dat toch voor héél vlug zijn...

Ik had voor Troy ook al een myler gekocht (nog niet gebruikt), en op aanraden van Wim maar weer in de schuur gehangen. ik heb nu een dubbelgebroken kneveltrens voor hem gekocht (zo-een als op de foto, met een koperen rolletje in het midden). De stangen aan de zijkant zorgen voor een stillere ligging van het bit en helpen bij het sturen omdat zijwaartse druk op de wangen wordt gegeven.

Ik heb er nog niet mee gereden omdat ik zijn mond eerst wat rust wilde geven na het tandartsbezoek, heb dus nog geen ervaring. Het is eigenlijk gewoon een dubbelgebroken trens, een D-trens zou ook een optie zijn. ik zou iig NIET kiezen voor een loose rings tens omdat je dit veel sneller door de mond trekt en het velletje van de mondhoeken tusen de ringen kunnen raken. Bij een D-trens is dit al een stuk onwaarschijnlijker en bij de kneveltrens helemaal niet.

Aangemeld
    Apr 2006

Hoi,

oké...dus: een dubbelgebroken, fijne bustrens.
    Ik betwijfel echter of Pipa dan zal stoppen met haar rare gedrag, want het enige verschil zal zijn met het bit dat ze nu heeft dat het dubbelgebroken ipv enkelgebroken is en dat het iets fijner is.

Maar bij Parelli lijken die bitten altijd erg los te liggen in de mond - ik dacht dat dat ook het beste was?

En, een dubbelgebroken bit met een rolletje of een bolletje ofzo, ik zie wel wat ze liggen hebben in de winkel. Ik zal dan idd ook vragen of ik het mag terugbrengen als het toch niet blijkt goed te liggen in Pipa dr mond.
    Groetjes
    Ariane xxx

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Goede keus lijkt me! Dubbelgebroken bitjes liggen naar het schijnt heel zacht in de mond weet ik uit mijn oude normaltijd. En haar gedrag tov het bit komt waarschijnlijk omdat het huidige bit waarschijnlijk niet past(denk aan wat Kim zei over de Appie tongen!). Weet je welke maat Pips heeft?

Aangemeld
    Apr 2006

Goede keus lijkt me! Dubbelgebroken bitjes liggen naar het schijnt heel zacht in de mond weet ik uit mijn oude normaltijd. En haar gedrag tov het bit komt waarschijnlijk omdat het huidige bit waarschijnlijk niet past(denk aan wat Kim zei over de Appie tongen!). Weet je welke maat Pips heeft?
    Yes, I'll keep that in mind

Oja, ng ff over de maat..ik zal de lengte van haar bit eens meten maar is het niet zo dat het breder moet zijn als je wil dattut goed ligt? Iig moet het bit niet zo hoog in de mond liggen, maar die Parelli bitten lijken ook altijd veel te groot maar dat is wss beter dan..dus moet ik een bit nemen die eigenlijk een beetje te groot is?
    Groetjes
    Ariane xxx

Een bit moet zeker niet breder zijn dan de mond. Iedere mm die verder uitsteekt dan nodig vergroot de hefboomwerking. Je kan het opmeten door een pvc buisje in de mond te leggen en precies de randen van de mond af te tekenen. Het aantal cm is de maat die je nodig hebt.

Bladwijzers

Forum Rechten