Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 73

Topic: welk bit?

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

welk bit?

Hoi,

ik zit er aan te denken om een bitje te kopen voor Pipa..aangezien ik niet zonder bit de baan op mag enzo.

Dus ja, nu is de vraag simpel: Ik zou graag een Parelli bit kopen maar welk bit dan precies? Geen idee...ik vind persoonlijk het confidence bit (zie: http://www.parelli.com/product.faces?productId=124 ) er zachter uitzien dan het Snaffle bit. (zie: http://www.parelli.com/product.faces?productId=99 ) Maar welk bit is 'beter', of ja welk bit zouden jullie kiezen?

Ik heb ook al veel goeie dingen gehoord over de Myler bitten maar het liefst ga ik voor een 'simpel' Parelli bitje.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: welk bit?

Waarom zou je ze van Parelli kopen? Er liggen tig dubbel gebroken bitjes in de normale ruitersportwinkel. En gewone loose-ring snaffle met koperstrips heb je voor 20 euro bij een western ruitersportzaak.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Bitten, dat is nog lang niet simpel. Vroeger dacht men altijd dat een dik bit vriendelijk zou zijn. Dat blijkt lang niet altijd op te gaan. Datzelfde geldt voor enkelgebroken en dubbelgebroken. Het een is niet noodzakelijk vriendelijker dan het andere.
    Veel hangt af van de voorkeur van jouw paard. Daarom zou ik je aanraden om eens een aantal bitten te proberen, bekijken waar pipa goed op reageert. Die parelli bitten vind ik trouwens nogal aan de prijs, voor een 'simpel' bit... voor 10 euro kun je ook wel een simpele bustrens kopen bij je ruitersportzaak.

Zelf heb ik trouwens voor Walter net deze besteld

De werking lijkt erg op een myler. Lin heeft deze ook voor Odes, dus vandaar dat ik hem al kon testen met Walter en hij lijkt hier goed op te reageren...

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ariane, pas op met een bit kopen voor appie. Appies hebben over het algemeen vaak een dikke tong in een kleine mond. Dat betekend dat er niet veel plaats overblijft voor een bit en dan lijkt zo'n dik bit van Parelli nou niet echt het beste.

Beter ben je dat je even gaat voelen en kijken. Dan heb je al een beetje een indruk van de plaats die Pipa heeft in haar mond.
    Bij Aramis was dat niet veel. En van veel andere appie eigenaren hoorde ik dat dat bij hun paard net zo was, in de westernwinkel bevestigden ze mijn vermoeden dat het nogal normaal is dat appies vaak een dikke tong hebben.

Dus eerst even vergewissen of dit voor Pipa ook zo is, dan valt die dikke dubbel gebroken zeker al af.
    Als je er toch zo een wilt zou ik die ook niet van PNH kopen, die zijn net hetzelfde als de gewone in de ruitersportshop, alleen kosten ze daar zo'n 3 keer minder.

Aangemeld
    Apr 2006

Hoi,

bedankt voor de reacties!

@skey: Oh, dat van die dikke tong wist ik helemaal niet...maar hoe kun je dat dan controleren of je paard 'n dikke tong heeft?

Het bit dat ze nu heeft is een redelijke dikke, enkelgebroken bustrens.
    Daar doet ze heel raar mee Maar het zit ook te vast in haar mond enzo, dus ben benieuwd of ze nog zo raar doet als ze op de 'parelli-manier' opgetoomd is.

Enkele bitjes testen lijkt me een ook een goed idee...maar ja, kun je bitten zoals zadels testen en dan teruggeven?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje

Enkele bitjes testen lijkt me een ook een goed idee...maar ja, kun je bitten zoals zadels testen en dan teruggeven?
    Mylers volgens mij wel
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ja, mylers wel. En met de myler comfortsnaffle met losse ringen heb ik tot nu toe hele goede ervaringen.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

En om je gerust te stellen Ariane....deze herfst komt Parelli ook met een myler bitten lijn
    Ze zijn nog in onderhandeling maar in Birmingham vertelde Pat dat ze de tongvrijheid voor elk paard belangrijk vonden en dus in onderhandeling zijn met de myler mensen.

Dus met het verhaal van Kim erbij lijkt het me dan verstandig om een myler te testen met tongvrijheid
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vash heeft ook een dikke tong en weinig ruimte voor een bit. De "bittenman" is geweest en om te beginnen gaan we met een Myler comfortsnaffle aan de gang. Kan je alleen nog niet vertellen of hij het er goed op doet .
    Er is een winkel in Roosendaal waar je bitten 2 weken kan proberen. Da's net over de grens (weet alleen niet of het aan de goeie kant van NL is voor je...)

Aangemeld
    Apr 2006

Hoi,

ik heb vandaag eens naar Pipa dr tong gekeken en ik vind 'm dik.
    Ik denk idd dat ze nogal weinig plaats heeft in dr mond...dus een Myler Comfort Snaffle zou mss een goeie optie zijn. Maar kan je die bitten ook testen via internet?
    Roosendaal ligt idd net over de grens, maar het zou toch gemakkelijker zijn als we het via internet kunnen doen.

Vraagje: Is het Parelli Snaffle bit ( http://www.parelli.com/product.faces?productId=99 ) dan ook een goed bit voor de tongvrijheid van je paard? Want het is wel een beetje goedkoper (met savvyclub korting) dan een Myler bit.

@lila: wanneer kun je dat bitje gaan testen? Laat je het me iig weten of het een goed bit is voor je paard aub?
    Groetjes
    Ariane xxx

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Het snaffle bit van Parelli geeft geen tongvrijheid. En doordat hij een dikke tong heeft zet je z'n tong er zeker mee klem en priem je ermee in z'n gehemeltje. Een comfort snaffle van Myler is meer anatomisch gevormd voor de dikke tongen paardje. Er zit immers een boogje in. Ik heb het bitje al in huis, maar Vash was het er nog niet zo mee eens vorig jaar dat ik het erin stopte . Hield z'n mond stijf dicht. Heb het toen laten rusten en ben verder gegaan met touwhalster. Da's op zeker comfortabel . Ik heb nu 7 maanden niet gereden met 'm en ben de draad weer voorzichtig aan het oppakken. Als ik het er weer 'ns in heb gehangen laat ik het weten. Maar geen idee wanneer het zal zijn....

Aangemeld
    Apr 2006

Oké, bedankt voor de informatie hoor lila. Dan ga ik dus voor een Myler bit. Vond ook al dat die er comfortabeler uitzagen...nou, toen ik laatst nog eens het bit in Pipa's mond deed, gaf ze tot mijn eigen verbazing erg vlug toestemming om het bit erin te steken. Ik ben ZO benieuwd of ze dan nog zo raar zal doen met een bit! Anders weet ik het ook niet meer hoor.
    Groetjes
    Ariane xxx

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Normaal gezien kan je de myler altijd testen, waar je hem ook koopt. Iedere winkel die de myler bits verkoopt heeft een afspraak met myler dat die gedurende 2 of 3 weken getest mogen worden.
    Dat wist ik ook eerst niet maar toen ik er een kocht werd me dat verteld in de ruitersportwinkel.

Even over de tongdikte: hoe weet je dat een paard een dikke tong heeft? Ik kan wel met mijn vingers zo in de mond voelen, maar hoe kun je beslissen dat er te weinig plaats is voor een bitje?

Ik zou als ik aan een bit toe ben, ook nieuwe bitjes kopen waarschijnlijk. Maar ik weet dus niet of de bitjes die ik nu heb, slecht of goed zitten?

Sorry Ariane voor de vragen in uw topic ...
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Aangemeld
    Apr 2006

@Elineke: Geen probleem hoor. Nou...ik heb gewoon even vergeleken. en ja, Pipa heeft een veel dikkere tong dan Attica.
    Note: het is wel handig als die twee paarden naast elkaar allebei staan te geeuwen

@iemand: En waar kan je dan zo'n Myler kopen? Verkopen ze die in de gewone ruitersportzaak? Of via internet ergens?
    Groetjes
    Ariane xxx

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten