Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: smid is weer geweest :roll: meningen gevraagd.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

smid is weer geweest :roll: meningen gevraagd.

De smid is gisteren dus geweest. Vorige vond ie dat Aramis niet gekapt hoefde te worden en deze keer vond hij dat ik het wel goed had gedaan. Ik heb hem toch gevraagd of hij wel de stralen wilde bijschaven want dat durf ik echt zelf niet.
    Zijn student heeft dat gedaan en die heeft hier en daar ook wat bijgevijld.

Nu vind ik het zelf niet afgerond genoeg meer achteraan. Daarvoor had ik de hoeven een mooie ronde mustangroll gegeven en die heeft hij weg gevijld. Zal ik het zo laten of toch maar snel mooi rond af vijlen?

(commentaar staat in het mini onder de foto's, ik krijg het lettertype niet groter.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Re: smid is weer geweest :roll: meningen gevraagd.

Heb je nog een foto van links voor van achter gezien, en eentje in stand van langs voor met het hele been er bij?
    Zou kunnen dat de hielen/hoefballen ongelijk zijn of dat hij een lichte standafwijking/scheefheid heeft waardoor hij dat been niet helemaal 100% recht neerzet en daardoor de hoef zo afslijt en daardoor het been....

Toen Piablo nog heel erg scheef was had hij dat ook, maar dan rechts achter. Nu hij stilaan een beetje rechter wordt en beter loopt en de hoefstand bij het bekappen telkens correct gezet wordt, groeien ze mooi recht en slijten ze veel gelijkmatiger af.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Hmmm, stof tot nadenken.
    Op het moment heb ik die foto's niet maar zondag kan ik er maken als je wilt.
    Kan best zijn dat hij nog wat scheef is. Daar wordt aan gewerkt iig. De hoefballen en hielen zelf zijn volgens mij recht. 100% zeker ben ik daar echter niet van. En de smid "doet niet aan dat soort dingen".

Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hey,

Leuk leuk, complimentje van de smid

Even een vraagje: waarom moeten de stralen bijgesneden worden? Ik zou ze gewoon laten zoals ze zijn, ze schijnen nogal wat functie te hebben.. enkel wanneer er losse stukken aanhangen (of als de straal echt heel hard boven de hoefwand uitsteekt) mag je die wegsnijden. Op de cursus van hoefnatuurlijk werd gezegd dat dit bijsnijden toch maar voor 'de frim' is..

links voor en rechts achter zouden van mij wat meer afgerond mogen worden (vanop de foto's gezien dan...). Kan je ook over een weekje ofzo doen als je wat bijvijlt...
    (het duurde trouwens even vooraleer ik zicht kreeg op die schuine hoef .

Ik vind het ook wel raar dat die binnenkant dunner is...kan idd misschien met een scheefheid te maken hebben..maar dan zou ik eerder denken dat het horizontale vlak altijd wat scheef afslijt (is namelijk een beetje het geval bij Margriet). het enige scheef wat ik kan bedenken als ik de foto's goed bekijk is die van rechts achter: daar steekt de 'bovenste hoefbal' (op de foto dus) wat meer uit de hoef (of ligt dat aan de foto?)

Verder zijn ze wel mooi hol he!!

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

De stralen staken toch echt al wel een heel stuk voorbij (om het zo maar te zeggen) de hoefwand. Ik was bang voor teveel druk. En ze hebben inderdaad een nogal belangrijke werking;....daarom komt er ook meteen een bekapper aan te pas wanneer ik meer zeggenschap heb over Aramis. Maar dat is nu jammer genoeg nog niet het geval.

dat afronden heb ik vandaag meteen al moeten doen. Er waren nu al stukken afgebrokkeld...dat wijst toch meteen op het feit dat afronden dat echt verhelpt, anders heeft hij dat na een bekapping nooit.

De hoefbal die verder uitsteekt dat lijkt volgens mij maar zo. Ik zie het ook op de foto maar eigenlijk is het niet zo. Misschien is dat vertekening doordat ik heb gefotografeerd met flits?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat rondvijlen daar ben ik ook erg voor, dat gebeurt bij mijn paarden ook zorgvuldig. Helaas kan ik verder geen commentaar geven, de smid doet het bij mij allemaal. Denk wel dat je om de stand hier goed te kunnen (laten) beoordelen, Aramis goed op 4 benen met zijn hoofd recht moet staan. Als je een foto neemt groot formaat, dan kan je misschien 4 voetjes vanaf 1 zijkant in één keer op de kiek zetten met een flink stuk been en dan uitsnijden (de foto dan ).

Maarrrrrr ik lees dit:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    daarom komt er ook meteen een bekapper aan te pas wanneer ik meer zeggenschap heb over Aramis. Maar dat is nu jammer genoeg nog niet het geval.
    is er kans op?? Dat zou zeker gaaf zijn voor jullie zeg!

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Morgen eens kijken of hij zo even wil poseren...meestal snapt hij dat stilstaan niet zo goed als ik rondloop met een camera.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    is er kans op?? Dat zou zeker gaaf zijn voor jullie zeg!
    Let's hope, ik ga gewoon uit van het positieve en dat het kan.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

[quote="Lies"]Hey,

Leuk leuk, complimentje van de smid

Even een vraagje: waarom moeten de stralen bijgesneden worden? Ik zou ze gewoon laten zoals ze zijn, ze schijnen nogal wat functie te hebben.. enkel wanneer er losse stukken aanhangen (of als de straal echt heel hard boven de hoefwand uitsteekt) mag je die wegsnijden. Op de cursus van hoefnatuurlijk werd gezegd dat dit bijsnijden toch maar voor 'de frim' is..

Hier ben ik het niet mee eens. Bij hoefnatuurlijk gaan ze er dan wel vanuit dat je de optimale omstandigheden hebt neem ik aan? Zo niet dat is het niet slim om de straal langer te laten. Als je sporadisch over de weg rijdt, dan slijt de straal niet weg en loopt het paard dus enkel op straal en niet op zijn zool en hoefwand. Straalweefsel is taai en slijt niet heele rg als je weinig op de weg rijdt. Ik moet het hier ook wel degelijk wegsnijden. Bij alle paardjes die ik doe. Tuurlijk heeft de straal een functie. De hoefwand ook, maar die laat je ook niet zitten.

De voeten van Aramis zien er overigens mooi uit vind ik! Ik zou geen mustangrol vijlen, maar daar zie ik sowieso het nut niet van in.

Het schuin afslijten zoals Gudrun zegt ben ik het wel mee eens. Het is te corrigeren. Maar dan door heel veel bekappen en veel op beton staan. Anders gaat het ook maar dan duurt het lang en wordt het midner goed. Ik ben nu een tijdje bezig met een shet met hele scheve voeten. Ze worden wel veel rechter, maar het nadeel van op de wei lopen is bij nat weer dat ze niet in de juiste stand gedwongen worden omdat ze haar voetjes zoals zij wil neer kan zetten in de natte klei.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

De achterhoeven heb ik toch maar afgerond zoals hierboven al gezegd. Er kwamen alweer brokkels af, een teken voor mij dat de teen te "scherp" is.

En verder nog de gevraagde foto's van de beenstand. Ik weet niet of jullie hiermee iets kunnen hoor.

Ik ben geen hoeven "expert" maar ik ben geschrokken van die hoeven - vooral waar je de zool kunt zien. Wát een beroerde witte lijn.. ik vind het er slecht uitzien. De stand van de koot is op verschillende foto's ook erg verschillend ( steunsels niet goed of gelijk??) .. Als het er bij mijn paarden zo uit zou zien, zou ik geloof ik wat zenuwachtig worden..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

@Marianne:
    Waarom denk jij dat de witte lijn slecht is?
    Waar zou jij zenuwachtig van worden?

Wat ik zie: gezonde hoeven van een gezond paard!
    Dat hij (momenteel) scheef is daar wordt aan gewerkt, en ik geloof dat Kim dat zeer goed doet.
    Kim maak je geen zorgen! Die hoeven zien er goed uit!
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Feb 2006

? Huh ik zie eigenlijk ook een heel mooie dunne witte lijn, zeker niet te breed!

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Oef, ik was al bang. Liesbet had me al wel gerustgesteld. Ik heb Fred ondertussen al wel een mailtje gestuurd en ben zijn antwoord nog aan het afwachten.

Kom ik ook nog even achteraanzeuren

Dat de koten op sommige foto's verschillend zijn (wat Marianne zei) komt (zoals ik het kan beoordelen vanaf hier) door het belasten van het been. Hoe meer een been belast wordt, hoe schuiner de koot en Aramis staat een beetje te stofzuigeren en belast niet alle vier zijn benen gelijk.. Volgens mij zijn de hoeven op zichzelf allemaal gelijk.

De witte lijn is wel iets verbreedt, dat komt waarschijnlijk omdat hij niet zovaak bekapt wordt. De hoefwand wordt eerst veel te lang, en dan eens in de zoveel tijd afgevijld en/of bijgeknipt. dus heeft er tijdelijk wel veel druk op de wand gestaan en gaat de witte lijn iets verbreden. Het ziet er echt wel normaal uit hoor! En de hoefwand wordt zelfs ná het bekappen iets langer gelaten (lijkt het zo) dan de zool, dus zie je diepteverschil op de foto wat lijkt of de witte lijn erg verbreedt is.

Een paard waarvan de hoefwand nooit een mm langer groeit dan de zool, daarvan ziet de witte lijn er zó uit:

helemaal vergroeid aan de zool. Dit zijn de hoeven van Troy, die houdt zijn wand zelf op maat door het geloop hier op de stoep. Voor een paard wat veel op weide en/of paddock staat en er maar eens in de zoveel maanden iemand komt bekappen ziet het er erg goed uit hoor kim!

Een afronding zie ik wel het nut van in. Margot ik snap jou niet? Waarom zie jij daar het nut niet van? Je hebt het verhaal over de opwippende teennagel toch ook gehoord? De hoef blijft veel mooier en brokkelt minder als je hem goed afrondt.

De stralen groeien zo te zien als kool, dus ik snap dat jouw smid ze bijsnijdt. Anders gaat Aramis er absoluut gevoelig op lopen, zeker als je ook met hem op straat rijdt. De zijkanten wegsnijden is vaak ook noodzakelijk. Zeker bij breed groeiende stralen, bestaat de mogelijkheid dat ze de straalgroeven overwoekeren, waardoor er vuil onder gaat zitten, er vervolgens niet meer uitkan en het zaakje gaat etteren.

Ik vind het er allemaal heel positief uitzien Kim!
    Heb je nog reactie gehad van Fred?

Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    opwippende teennagel
    AWawawaw Tegen zo'n zaken kan ik dus niet tegen he, ik krijg spontaan kippevel als ik zoiets lees

(sorry moest er even uit)

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten